tirsdag den 24. januar 2012

Herlige høns i min helbredende have

Jeg har jo høns.

For tredie, men slet ikke sidste gang.

Høns har jeg skrevet om før (her.... og her),  men Kristina fra "Om alt" har bedt mig om at dele ud af mine erfaringer, for hun skal have 3 dværgsilkehøns, og hvis nu der også er andre, der drømmer om høns i haven, så gør jeg det meget gerne.

Ikke at jeg er et hønseunikum, men erfaringer, dem har jeg da erhvervet mig. Skulle man mene!


Hvad faen, tænker de to i baggrunden. Sker der noget, vi går glip af?


Og det gør der jo.... 

Så læn dig tilbage og bered dig på et af de længere indlæg. Jeg lover at krydre fra fotoarkiverne. Læg i øvrigt mærke til linksne, det er der, hvor bogstaverne er rustrøde.

Allerførst: 
Jeg ville egentlig gerne have en særlig hønserace, men orkede ikke rigtigt at kontakte en hønseavlerforening, så jeg kørte bare til Maxø og købte nogle teenagere - vist nok brun Lohmann.

De er rare og sindige, men kunne faktisk godt trænge til en hane, der kunne holde dem lidt i skak. Det er bare ikke lovligt i min kommune, så de (og vi) må leve med hakkeordenen. Den vender jeg tilbage til.


Et hønseshus, var der i haven, da vi flyttede ind, så det var faktisk bare at låne en bog på biblioteket (som jeg senere lånte af en ven og stadig har stående, for den er god at eje):


.... og så gå i gang med at:
  • grundrense huset fra gulv til loft. 
    • Husk at komme ind i alle krogene, der kan gemme sig gammelt utøj fra de tidligere hold. 
  • undersøge, om kommunen har et udlejningshønsehus
  • købe eller (få din mand til at) udarbejde dit eget hønseshus og løbegård
    • Der er forskellilge krav efter denne her fugleiinfluenza. 
    • og så er det smart at sikre den mod Måren, Ilderen eller Ræven.  
  • finde de høns du vil have 
  • og købe alle remedierne.
    • Æglægningspiller
    • korn
    • vandog madtrug
    • strandskaller
    • knust kul
    • Vitaminpulver - særligt til om vinteren, hvor de græsser mindre.
    • Hø, spåner eller hampestrøelse til at lægge i bunden af hønsehus og evt. voiliere. Jeg bruger mest det sidste, det formulder hurtigst i kompostbunken. (og gav stor morskab, da ældstesønnen forsigtigt spurgte, hvorfor vi havde to STORE sække hamp stående i garagen)
  •  Glæde dig
Jeg købte 5 (har nu 4, for én, der var døv, er bortløben og er blevet slået i hjel af en skovkat).

Det kan ske.

Sørg derfor at indhegne din have godt. Stå dig godt med naboerne - ELLER - skriv et skilt, som du kan tage frem i tide og utide:

Min have er sikret, men vi glemmer at lukke porten ind i mellem. Og verden er så stor og spændende
Eller som jeg: Alle tre ting. 

Jeg køber økologisk æglægningsfoder, samt øko-hvede til ca. 1000 kr. hver 3. måned. Kul knuser jeg selv, strandskaller (til kalk, så æggeskallerne er faste) har jeg købt, men man kan sagtens finde nogen selv og knuse.

De elsker alt grønt affald og er komplet ligeglade med om det blandes med madrester.

Dagens måltid er et godt eksempel: 

To madpakkerester bestående af makrel i tomat og ost, gammelt brød, rester fra salaten i går og biksemaden fra i forgårs, samt en ½ dåse majs. I én pærevælling.
Guf siger jeg bare!

Rengøring: 

Jeg gør rent ( 0 muger ud) 1 gang ugentligt, så vidt muligt. I huset. Gården/voillieren sjældnere. Nogle gange river jeg møjet tilside i et hjørne. Det er nemlig en gård på ca. 20 m2. HUset er på ca. 4½ m2. Der skal være en pind til dem, som de kan hoppe op og sove på.

Hvis nu jeg ikke er frisk nok til rengøringen kan jeg "snyde" og smide et ekstra tykt lag stræelse oven på det gamle. Men det går kun at springe over en enkelt gang, de skal jo ikke gå og få møg på deres tær.

Adfærd
Nå men lad os se lidt på deres adfærd og på, hvilke fordele og ulemper, der er for en have- og plante-elsker. 

Kloge, kan man ikke sige, de er.

Her er Frida f.eks. forvirret over, at hun ikke kan komme ud til Linda. Der gik en rum tid, før hun fandt ud af, at døren til voilieren stod åbent.
Men hvis man tager udgangspunkt i, hvad et høneliv indebærer, så synes jeg faktisk de er rigtigt gode til at få dagen til at gå, til bare at være til og til at nyde livet. Det kunne vi lære meget af.

Høns:

  • Sover
  • Leder efter mad
  • Spiser og drikker
  • Skider
  • Snakker
  • Lægger æg
De er også sociale, elsker at hygge sig:

Her på de varme ølandsbrud, hvor de ligger i en klump og spreder fjerne ud
og her med yngstesønnen,
der altid (når han er hjemme) er god for et godt måltid (= rester fra middagen)
De spiser ALT spiseligt, men drop alt for stærkt eller vådt mad. Chili-elskere (som os selv) må lære at spise op. Eller at smide ud en sjælden gang. Våd mad kan evt. blandes op med havregryn eller korn. 

De spiser alveredens smådyr og kravl

alle vegne - mulige som umulige
Der er visse ligheder mellem nysgerrige høns og en haveglad med bagdelen i vejret

De er også i potterne. Bemærk, deres brødbetyngethed. De ved godt de ikke må

Det er jo en fordel, at de tager kryb og utøj. Ja selv de MODBYDELIGE dræbersnegle, som jeg ikke har nogen af what so ever i baghaven, hvor de går - udover Vinbjerg, som vel er for store.... eller for snu?

Så længe, det ikke går ud over beplantningerne er det en kæmpe fordel....

MEN da en høne kom ud af ægget med et naturligt instinkt til at skrabe, så kan der godt ryge en plante eller to.

Eller ti.

Selv nyplantede plante-babyer.

Og den er jo ikke god!

Det vidner så havens små mere eller (og især) mindre dekorative indhegninger om: (Se i øvrigt indlægget om øjebæ, hvis dit æstetiske øje ellers kan tåle det).


Ikke kønt, vel!
Som du ser, kan de sagtens være ude om vinteren. Deres fjerdragt bliver kraftigere som kulden tager til ligesom med kaniner, ja vel alle dyrs "pels". Jeg plejer at strø nogle korn ud, de så kan gå og hygge sig med, for kryb og orme er jo ikke sådan lige til at finde i frostvejr.

En løsning på problemet med de udsatte planter vil være at lave et hegn, som er flytbart. 

Det tror jeg jeg gør, for så kan de også komme om i forhaven "på græs" ind i mellem. Men det kommer du til at høre mere om, når frosten går af jorden og foråret nærmer sig.

Det ikke så gode ved havehøns:
NU vi er ved det mindre rare ved havehønsene, så var der det med den manglende hane til at holde styr på sin flok. 

Se, hos høns (som vel egentlig også blandt mennesker), er der hakekorden. Dvs. at den stærke hakker på dem, der er mindre stærke. Og nogle gange udser de sig et mobbeoffer. Sådan en høne (en mobber) har vi i vores hold lige pt. 

Og selvom jeg burde have sat en sort blok hen over billedet af hendes ansigt og forvrænget hendes stemme, så tror jeg hun tilgiver mig, at jeg har undladt det... (er jo stadig tegneprograms- og billedbehandler-amøbe - stadigvæk). 


Hun er rigtig god til at holde sig i passende afstand fra mobbe-madammen, men hun er jo lidt pillen ud og har et ret forskrækket adfærdsmønster. 

Jeg gætter, at hele missæren er opstået, fordi de har kedet sig. Jeg har været rigtigt skidt ind i mellem med mit fjollede hoved, og så er de ikke kommet ud, som de jo er vant til - Og de har heller ikke fået så mange korn at muntre sig med. Så skal der jo ske et eller andet... og på den måde opstår kriminalitet, mobning og anden utøj. (Kedsomhed (ikke lediggang) er roden til alt ondt).


Det supergode:
JA, for det er der jo: 
Gødningen! 

En spand lort. Normalt ikke at eftertragte, men denne er!
Deres efterladenskaber er kun overgået af (Dalbys eller andre - f.eks. de vilde) due-lorte i gødningsværdi. Og her regner vi også komøg, hestepærer og kaninlorte med. 

Men vær nu rigtig varsom med det. Jeg havde lidt Hønsegødning (som det så pænt kaldes) stående i bunden af en spand. Noget af alt sommerens regnvand havnede samme sted - ikke underligt - og det fik lov til at stå nogle dage. Så hældte jeg hele molevitten ud over mine rabarber, som jo skal gødes, og ikke kun hamstres. Hvad skete? 

De gik UD

Mine 15-2å årige fantastiske og skønne vinrabarber! 

R.I.P.

Øv øv øv. 

Det var jo ALT for stærkt. 

Det kunne jeg jo godt have sagt mig selv. 

Men "mig selv" sagde jeg: Rabarberne skal have det godt. 

Det har de så nok nu i det hinsides. Og mon ikke, de takker for den gode vilje. 

Det håber jeg.

Det lange af det korte (burde have været omvendt) er: 

Du skal anvende hønselort som gødning med stor varsomhed! 

Det skal faktisk komposteres først, ca., ½ år, inden du bruger det. Og når du gør, så brug det OPBLANDET med alm. havejord. 

Den anden fantastiske ting. du får ud af at have havehøns er: 

En god høst!
Som det fremgår, kan der være ret stor forskel på æggenes størrelse. Det tv. er et med to blommer
Og de smawer. Gør de. 

Fabelhaft! 

Det går op for mig, at jeg endnu ikke har taget et foto af et smilende æg med den gennemtrængende kraftigt gule blomme, som er så smagsfuld, at det på INGEN måde kan sammenlignes med almindelige æg fra supermarkedet. 

(Her 1½ år efter kommer der lige et foto: 

Tordenskjold, bare for at illustrere størrelsen.

Det må være fordi, vi har nydt dem sådan. Hvilket hele familien og alle naboerne og ungernes kærester(-s familer) også gør.

Bonus:
Der er endnu en fantastisk ting ved at have høns, som jeg lige vil fremhæve: 

De gør en tryg. 
Ikke som i vagthund. Eller noget. 
Overhovedet. 
Mere den tanke, at man altid kan klare sig. For æg har man da, og så kan det ikke gå helt galt. Når man nu ingen indtægt har eller kan få. Sådan lige pt. Det må være urinstinktet, der slår til her. Men det føles så godt!

Det bedste - og mest helbredende:
Ud over det, jeg her kalder det supergode, så er det mest deres sociale kvaliteter, jeg sætter pris på.

  • De er mine venner. 

  • De er gode at snakke med
  •  
  • De får blodtrykket til at falde

De snakker ofte med skaderne, duerne og især Egon Egern, selvom deres interesser må siges at være ret modsatrettede
  • Egon Egern graver (hasselnødder) ned. 
  • Frida, Linda, Fie og de andre graver (orm) op. 



Det kan godt give en del livlige ordvekslinger på fliserne i 

Den helbredende have.


33 kommentarer:

  1. Kære søde Marianne. Jeg er havetosset, fugletosset og nu er det lige før jeg også er hønsetosset. Altså sikke da en historie. Hvor er de skønne de høns. Jeg kan lige se dig rende rundt i kvarteret på jagt efter dine høns :):) Jeg kunne også fristes til sådan nogle kræ, men vores have er åbenbart tilflugtssted for samtlige katte i hele kvarteret og ved ikke om de også er tossede med høns. Eller måske er det omvendt. Har hørt at høns rent faktisk kan jage kattene væk. Hmmmm måske værd og overveje.

    Og det med de skraber/kratter planter op, ja det klarer kattene her, når de skal besørge i min fine have. Man er vel et ordentligt dyr :)

    Men måske naboerne ikke syntes om høns i deres haver. For når kattene kan komme igennem hækkene, ja så kan hønsene vel også. Det lyder ellers vildt hyggeligt.

    Tak for den skønne historie. Jeg nød den til fulde.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ja, L-L, enten drøner jeg rundt med andre folks visneblade i en sæk på ryggen, eller også er det en af mine røde damer, der hænger og klukker under armen på mig. Har set enkelte forbipasserende, der drejer hovedet en ekstra gang, når jeg passerer dem. :D

      Vi "lukker" kattene ude med porte til baghaven. Og hjortetaksolie og vandpistoler. Men sig det ikke til nogen, kan faktisk også godt selv lide katte, men IKKE når de tilsmudser haven eller haveejerens gode humør og hænder.

      Vi har jo som sagt "hundehegn" i hækken, men nogle af hønsene er kreative. Jeg kvitterer altid med en bakke æg, når jeg skal ind og kalde en høne til mig i nogle af mine naboers haver. Det gør naboerne latterlige og imødekommende. ;)

      Slet
    2. Mente naturligvis LATTERMILDE

      Slet
  2. Superfedt indlæg!
    Jeg læste det fra ende til anden - Og det er på trods af, at jeg er en smule angst for høns (Jeg ved ikke hvorfor)

    Alligevel syntes jeg at idéen med at holde høns, er enormt tiltalende.
    Egne æg og egen hønsemøgsproduktion!
    Der er i den grad ting der taler for sådan en hønseflok.

    MEN når man er lidt bange for kræene og katten (skovkatten), sikkert gerne vil sætte tænderne i sådan nogle lækre stykker fjerkræ, så bliver det ved drømmen herfra.

    Tak alligevel:-)

    Kh Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har selv været lidt 'angst' for dem. Men hvids man bare lader dem lære een at kende, taler med dem dagligt, så de kan lære ens stemme at kende og tilbringer en del tid sammen med dem (særligt i starten) så bliver de som småbørn.

      Jeg kan jo kalde mine sammen, fordi jeg har lært dem, at de får noget lækkert hver gang jeg kalder "putte putte putte". Det er rigtigt smart.

      At jeg så føler mig totalt "nuts" imens ryster jeg mig af mig. Skovkatten tog kun den døve høne, fordi hun var forsvundet ind ibagboens have og de var ikke hjemme i en hel uge. Vi havde opgivet at finde hende (kunne jo ikke kalde, hvilket vi jo altså gjorde alligevel). Så hun må have været nem at overfalde. Piv! :(

      Overvej det, Karina, hvis du er lidt varm på tanken. Det er skønt!

      Slet
  3. Sikke et dejligt indlæg! Tak for det :-D
    Altså der er ikke noget at sige til, at dit (i øvrigt; kønne) "orangerør" er så slank når han giver hønsene sin mad ;-D ha ha....
    Hvor er det nogle skønne billeder, også dem man danner sig i hovedet når du fortæller.
    Vi har talt om at få nogle høns, men i så fald har vi lige nogle projekter, der skal klares først. Men så ved jeg jo hvor vi skal samle information til den tid.
    Havehilsner fra Marianne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for roserne, navnesøster. Ja, du skal være så velkommen. Også til at ringe og spørge. Det gælder jer alle. Mit mobilnummer står jo faktisk på skiltet.

      Slet
  4. En gang......jeg lover mig selv......en skønne dag, så vil jeg også have hønshold i haven :o)
    De ser jo herlige ud og bidrager helt sikkert med stor underholdningsværdi, udover deres gode æg og hidsige gødning ,o)

    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvfølgelig skal du det, Helle. KarleLunden er det helt rigtige sted til havehøns. Blot du laver en ordentlig rævesikring. Mindst en meters nedgravet net.

      Og gødningen, ja, den skal tæmmes. Jeg ER i gang. :)

      Slet
  5. Fint indlæg og skønne billeder af dine høns :-)
    Vi har også planer om at få bygget hønsehus og hønsegård, når vi flytter på landet. Det ser meget hyggeligt ud, at dine høns går frit omkring, men det vil dem jeg engang skal have ikke få lov til, for jeg vil ikke have mine planter kradset op ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, opkradsede planter er også (næsten) slut her. Jeg har allerede i dag afprøvet den 'mobile' hønsegård, dvs. Sat en net op, de kan gå inde i. Det virker helt fint og skæmmer ikke haven.

      Men høns trives altså også fint i en voilliere/hønsegård. :)

      Glæder mig til at høre om dine, når du når så langt.

      Slet
  6. Hej Marianne. Tusind tak for et rigtig hyggeligt indlæg. Jeg læste det også fra start til slut. Hønsene har det vist rigtig godt hjemme hos jer. Og de ser sunde ud. Sikke meget fornøjelse man kan have at disse dyr. Jeg ved ikke noget om høns, jeg tror også jeg er lidt bange for dem. Men dine virker meget fredelige!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak for de pæne ord. Både om hønsenes triivsel og om indlægget. Prøv at læse, hvad jeg svarede Karina om det med at være lidt bange for dem.

      Det er jo i øvrigt bare høns, som er byttedyr. Det værste de kan finde på er at hakke lidt nysgerrigt i ens tær eller fingrer, hvis de er sultne eller desiderede dumme. Det kommer man hurtigt om ved, hvis man sørger for altid at have lidt korn ved hånden. De lader sig utroligt let distrahere. Og mad er det bedste til det. Også til at skabe ro i en forvildet flok.

      Slet
  7. Hej Marianne
    Super godt og underholdende indlæg om høns. Jeg lader Bent læse det, han er vild med høns og gæs. Så må han tage stilling til, om han gider have det arbejde. Jeg gør ikke :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lisbeth, og velkommen Bent til den Helbredende have ('s høns). Jeg deler din (altså Bents) begejstring for gæs. Magen til vrikkende rumper, skal man lede længe efter. (hør sagde jeg virkelig det?).

      Jeg forstår godt du ikke gide, Lisbeth, særligt, hvis i skal starte helt fra scratch. Det havde jeg nok heller ikke gjort. Men her stod det hele jo parat, lige til at gå til. Og så (driften) er det faktisk ikke noget stort arbejde. Kun hyggeligt.

      Lov mig at fortælle om 'afgørelsen', ikke sandt!

      Slet
    2. Der snød du mig lidt ved at sætte det på fb. så du fik en ekstra kommentar på det grundlag :)

      Slet
  8. Jeg tror det er godt at være høne hos dig :) De bliver også passet efter alle kunstens regler.
    Vi havde høns i starten af 90'erne, og det var rigtig hyggeligt. Men da vi fik besøg af måren stoppede festen brat. Jeg kan dog godt stadig savne dem. Det var så skønt at smide alt affald og ukrudt, for ikke at snakke om græs derind. Vups - på et splitsekund var det spredt for alle vinde.
    Der hvor hønsehuset var, dyrker jeg pil, og i mange år var de pil der står i den gamle hønsegård meget større end de andre, så god gødning er det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg egentlig også Lene. Vi har nu også haft besøg - vi tror det har været en Ilder, for der var.... ja, blodbad er vist ikke for meget at sige - uden at sige ALT for meget. Havemennesker er sarte sjæle.

      Ræve har vi overhovedet ingen af mre her i Bagsværds villabyer og vi har trodset chokket og "er kommet op på hesten igen".

      Pil..... JEg tror da jeg vil overveje at plante pil i voilieren. tror da ikke de "skraber" dem væk. TAK for ideen, Lene. Jybiiiiiiiii

      Slet
  9. Dejligt indlæg - også selvom jeg ikke skal have høns. Det er det med arbejdet og ferier, som ikke passer ind.
    Men du fortæller så dejligt, at jeg bliver helt fanget ind i historien, og tror det er mig, der går og siger putte-putte-putte.
    Havde iøvrigt en nabo der havde høns, perlehøns, vagtler, guldfasaner og en hel del papegøjer. Sikke et menageri. Men jeg synes det var hyggeligt at passe i 14 dage - for så at sige tak for lån.
    Iøvrigt vil jeg sige, at de øko-æg vi køber, også har den smukkeste gule blomme.
    Skøn historie Marianne - og har man pladsen og lysten - er det da helt rigtigt at have. Især med børn synes jeg det er vigtigt at have dyr.
    Gok gok gok

    SvarSlet
    Svar
    1. NEj nej, Bente, du skal da ikke have høns i din fine lille smukke have. Men pas nu på! Bagsværd/Lyngby er en lille forstad. FOlk snakker..... men på den anden side, det gør du og jeg jo også! Både til høns og planter ;)

      Og så må jeg lige sige, Bente, at du ikke har smagt (vores) land/have-hønseæg, hvis du kan mene at det (næsten) smager lige så godt. Du må selv afprøve til foråret/sommer. Der er VID forskel. Og den er ikke kun psykologisk. Det vil andre hønseejere give mig ret i, ved jeg...:D

      Slet
  10. Åhhhhh,hvor vil jeg også gerne have høns! De er noget af det mest hyggelige og landæg er bedst! Nå, men det går jo ikke i en sommerhushave, som jeg er væk fra hele ugen. Suk!

    Til gengæld har vi også en af de der forbudte sække, du skrev om i forrige indlæg. Min mand har også været ung en gang ;-). Og, jeg er vild med den.

    Ha´en god dag
    Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg dér kan jeg godt se dilemmaet, fru Landligger. Du må godt komme hjem ti mig og kæle lidt, en det er jo nok slet ikke det samme. ;)

      Ha ha, snuppede han så en sæk? Min X var også postbud i de unge studiedage, men han kunne vist ikke se charmen i sådan en. Det ville han godt kunne i dag, tror jeg. Min nuværende mand derimod, så desorienteret på mig, da jeg jublede. Så gik han ud og hentede flere øl. Ja ja, sådan er (har) det (vi) så forskelligt! :D

      Slet
  11. Hej, Marianne!
    100000 tak for indlægget, billeder og oplevelser, jeg har simpelthen nydt det og lige før kom for sent til min nattevagt igår, fordi jeg skulle læse det hele:) Ååå, at være en HØNE!
    Jeg er tændt og klar, til forår bygger vi drivhuset og så senere hen på sommeren får vi bygget et charmerende hønsehus og hønsegård. Lige nu læser jeg Jørgen Liljensø'es Store hønsebog, men overvejer at købe een selv, det er ikke til at huske det hele.
    Knus og kram herfra og jeg glæder mig og tak for opbakningen!

    SvarSlet
  12. Søde Kristina! Hvor jeg dog håber for dig, at din drøm (også om høns) kan realiseres, selvom det ikke lige bliver på Sydfyn.
    Jeg vil glææææde mig til at følge med i dit projekt. For hulen, jeg håber at døgnet i denne for-mid- og sensommer har MANGE flere timer end normalt! Alt det vi skal nå. I vores haver. På bloggen... i vores drømme....

    Herligt at glæde sig.

    Zyberkrammer fra mig til dig!

    SvarSlet
  13. Ja, høns i haven er herlige. De kan sagtens gå frit i haven uden at ødelægge det hele. Hvis man vælger nogle af de lidt store og tunge racer, så kan de holdes bag et havehegn på 60 cm. De er nemlig ikke glade for at flyve.. Hvis man vælger nogle racer med korte ben (chabos, lutter etc) så kan de altså ikke skrabe ret meget. Men de giver også æg af en kvalitet som slet ikke kan købes...
    Til dem som er lidt bange for høns, så er vores erfaring at silkehøns er så 'anderledes' at dem som har en angst for høns, de bliver meget hurtigt kureret af deres 'pels'.
    Så der er rig mulighed for at holde høns og få nogle høns som passer til en.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit besøg og indlæg her. Til jer andre vil jeg fortælle, at Finn "side" Dansk Fjerkræforum" er en informativ side.

      Ja, helt enig, små høns giver "færre" skrabe-skader i haven, hvis de går frit. Deres æg er også mindre og derfor skal der flere til en omelet. Men det er jo til at klare.

      Omkring angst for høns, er det min erfaring, at man skal sørge for at de lærer en at kende fra starten af. Jeg satte mig dagligt hos dem, snakkede med dem, så de lærte min stemme at kende og fodrer dem stort set hver dag. Det "tjener" sig hjem,så man altid (bortset, hvis man har en døv høne) kan kalde dem hjem igen. Når man har lidt korn i lommen, kan man hurtigt aflede dem,hvis de skulle finde på at hakke nysgerrigt i ens bare storetå. Men det er jo også "det værste", de kan finde på. De er jo som sagt fredelige og "byttedyr".

      Slet
  14. Kære Marianne - sikke et skønt indlæg med mange dejlige billeder. Herligt med skiltet om den savnede røde høne. Også hyggeligt billede af din yngste med høne på skødet. De er da socialiserede!

    Har kommunen ligefrem 'udlejningshøns', studsede jeg. Men så så jeg, at der stod 'udlejningshønsehus'. God weekend.

    SvarSlet
  15. Kære Claus, tak for "roserne", dem blev jeg glad for! Selvom der næsten ikke er noget, der kommer op på siden af skønne virkelige roser, er menneskelige roser, nu alligevel værd at samle på!

    Ja, børn (uanset alder) og høns er en supergod kombi. :)

    Ja, det er vist ikke høns med selve hønsehuset, man kan leje. Men jeg har ladet mig fortælle (sladder) at man godt kan "låne" høns, så man ikke behøver at aflive dem, hvis det alligevel ikke er noget for en.

    Skøn weekend!

    SvarSlet
  16. Altså Marianne, du er herlig :-) Sikke et skønt indlæg om dine hønse-piger.
    De lyder som nogle meget forkælede og værdsatte tøser.
    Jeg har altid haft lyst til at få høns, men 'oh skræk' har altid været bange for det med at de graver mine planter op. Nu er jeg blevet lidt mere fristet, efter dit skønne indlæg. Jeg har ikke plads lige nu med kaniner, hund og guldfisk. Men hvem ved en dag. De lækre æg tiltaler mig meget :-)

    SvarSlet
  17. Jeg tror ikke, jeg skal have høns, men jeg læste hele historien, jeg måtte have alle guldkornene med. Tak for historien Marianne, den var festlig.
    Jeg ved godt, at de tager sneglene uden hus, det er en god ting, men hvis så hundene tager hønsene, så går det jo ikke.

    SvarSlet
  18. Nej, det har du da ret i, Lisbeth, det dur ikke. :)

    Godt du nød historien alligevel. Det var fordi der var én på Facebook, der lige havde fået høns, så lagde jeg et link ind, så hun kunne lse denne side. Der er vist en del, der ikke bare morer sig, men også finder den informativ. :) Og det er godt, den kan begge dele.

    :)

    SvarSlet
  19. Hej Marianne. Jeg har faktisk lavet et koncept, hvor man kan leje høns og hønsehus. Så hvis den kommune man bor i ikke har sådan en ordning, så kan jeg hjælpe. Man skal leje sættet for minimum 3 mdr. - men det er også passende tid til at prøve det af. Høns har i mange år været min store hobby - og jeg har mange racer. Wyandotter, Orpington og Silkehøns avler jeg en del på. Hvis nogle ønsker mere info om leje af hønsehus og høns så besøg www.hønsegården.dk

    SvarSlet
  20. Hej Michael
    Det er jeg da glad for at du fortæller om, jeg tror der er mange, der ikke kan finde høns andre steder end hos Maxoe her på Sjælland.

    Tak for din kommentar her i Den helbredende have, og så ærgrer jeg min jo over at jeg ikke lige var kommet til denne her side i min opdatering af forligste fotos, så du kunne se mine herlige høns, må hellere se at få det gjort.

    Min gård har været hjemsøgt af Mikkel igen her i efteråret, så nu ved jeg hvor jeg kan kikek hen når jeg gerne igen til foråret vil have et nyt hold. Du hører fra mig!

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!