lørdag den 5. maj 2012

Tour de drivhus

"Foregår der overhovedet noget i DEN HELBREDENDE HAVE?" for tiden ...
kunne du måske tænke - bare en enkelt gang i de sidste par måneder? :)

Eller er hun gået ned på udstyr eller entusiasme? 

Til det kan jeg svare.....nej nej nej..... og at JO, det gør der.



I høj grad.

En dam er det blevet til.

Man kan så meget, når man bliver vred. Årsagen er efterhånden ligegyldig nu, men de kræfter, der pludselig bruser i éns årer, hvis man bliver misforstået - selv i en syg krop som min, det er ikke småting.

Skulle jeg lige hilse og sige!

I hvert fald en dam.
Som jeg bliver glad for. Tror jeg.

Når Hostaerne springer ordentligt ud, og når den vokser lidt mere til og når Nøkkerosen er blevet døbt.

Men det her skal mit indlæg slet ikke handle om.

For:

Og sidst lovede jeg et kik ud til Staudesåningen i drivhuset for at dokumentere min selvbestaltede udnævnelse til "plantswoman".

Sådan en gang pral, kan jo ikke få lov til at hænge i luften for længe, vel?

Lad os se at komme derud!


Vi starter lige med et forsigtigt kik på lidt lavendler, solbærsalvie, tvillingblomst, blegselleri, ørepineplante, dusksalvie, trompetkatost og andet, der står til frostopbevaring. Dem kan jeg ikke tage æren for. Jo DUsksalvien og Katosten. Men de er jo sommerblomster.

Så  vi drejer hovedet og indstiller os på at se sommerblomster (1-årige), og stauder i en skønsom blanding.....



Øhhh, hvor skal jeg starte? 

Ovenpå så-spandene med jord står: 
Rød Grønkål, Palmekål,  Potter med Citrustagetes. Sidstnævnte bruger jeg mest i drivhuset mod skadedyr. Kålene skal både spises og være pyntelige.

På gulvet står der bl.a.: 
Vinrøde Talerkensmækkere, Edamamebønner, Flere forskellige slags Cosmos, Oxalis, Etageløg, Pelargonier (Dronning Ingrid), Bredbladet og kruspersille, Dild, Citrustagetes, Klokkeranker, Mirakelblomster (Mirabilis), Duftliljer (Gladiolus Gallianthus), Duftlupiner (Pink Javelin), Laurentia, Potter med div. sorter Dahlia, Hokkaido-græskar. 

På reolerne bagest står der fra loft mod gulv: 
Pottede Basilikum, (kommer til at vokse i bunden af drivhuset som "træer" under tomaterne), Irlandsklokke, Lathyrus, flere Citrustagetes, Mange flere lathyrus(bl.a. Matucana, Painted lady og andre sartviolette/rosa farver + de blandede fra Netto. De er blevet knebet og stiklingeformeringerne a la BLOG pro står på bordet - se nederst th.). 

Desuden er der en halv milion div. Verbascum, Creme med violet midte, Violette og vinfarvede. De kommer med på plantebyttemarked. Desværre har jeg lidt mistet overblikket over, hvilke, der er hvad, eller har hvilken farvesammensætning, men det giver jo noget forunderligt ikke at have fuld kontrol: 

Glæde og overraskelse!

Som sagt har jeg flere skilte med "Det aner jeg ikke", så der er adskillige potter, jeg er blank på. 

Måske skulle man lave et indlæg med et foto af dem? Det tror jeg jeg vil gøre! 

Nå. Hvad finder vi så?
Bladbeder med røde ben, Chili (mange sorter, se indlægget i morgen), Voksurt, Anis, Anisisop, Sødskærm, Farvevajd, Portulak, Verbena Hastata, Verbena Bonariensis.




S 

Med endnu et blik mod gulvet ser vi: 
Kasser med Dild, Ruccula, Egebladssalat, Hovedsalat, Flere Citrustagetes, Flere lathyrus, Klokkeranker, Pragtsnerler, Rosa Torskemund (Lunaria), Potter med nyligt spirede Violfrøstjerner, Stjerneskærm (Astrantia), og andre ting, jeg ikke lige husker. Resten står udendøre og er i gang med at hærde. Det ER jo stauder!

På disse hylder finder vi fortrinsvis: 
Adskillige forskellige sorter af Løvemund.  Der er dybt vinrøde, broncefarvede, pink, sart gule, chancerende orange/rosa, rosa, babylyserøde, hvide. 
Desuden finder vi div. sorter af vinrøde Solsikker (Helianthus), Fontænegræs og Hjertegræs samt flere Irlandsklokker, der er blevet ranglede, fordi jeg såede dem ALT for tidligt! Hvorfor UGLEN I HULEN kan jeg ikke lære det?

Nå. 
"Hvor skal det alt sammen stå? tænker du måske så.....

Det gør jeg nemlig!......

Mjaaaa......Der er lige nogle kanter, jeg skal have stukket af og nogle kantsten, jeg skal have lagt. Sådan ca. 2-3 stk. pr. dag. 

Altså sten. 

SÅ kan det være, der bliver gravet nogle tørv op, så planterne kan komme i jorden. 

Bemærk det manglende aktive levende subjekt i sætningen...... Vi kan også for syns skyld gøre det helt passivt i mangel af beslutning om, hvem der skal gøre det: 

Tørv graves (måske) op. 

Men først er der noget med et lille stakit, som Fru Olsen (også) har bedt om at få sat op. Rundt omkring køkkenhaven, så der skabes et lille "rum" der. Og så jeg kan rode alt det jeg vil, uden at det skæmmer udsynet fra terrassen.

Det med Skagens-stakitter er efter at 2 ruller af Dalby-udgaven af Kastanjehegnet blev sendt retur til Bilka. 

I skuffelse over kvaliteten. 

Ja, du ved, så det er pænt og bondehaveagtigt og så der kan vokse roser og lathyrus op ad....... (Der forekommer mig, at jeg har skrevet om det her før?). Nå men det er nok nogle måneder siden eller et ½ år eller sådan. 

Men det er også det tempo, tingene sker i her. Eller.... er på vej til at ske.

Ikke noget med at forhaste sig. 

Der skal jo tjenes penge. 

Og vaskes tøj, købes ind, laves mad og opmuntres teenagere. (Kan godt kræve sin "mand" - særligt sidstnævnte).

Så nu skal det ledes efter Skagen-stakit. Eller sådan noget.

Hvad der ellers sker i bedene (Både i køkkenhaven, langs terrassen og i forhaven i Den helbredende Have), ser vi på de kommende dage.


Skøn 
skønnere 
SKØNNESTE 
maj!





27 kommentarer:

  1. Hej Marianne

    Hold da nu lige helt op... Hvor pokker vil du gøre af alt det ;)) Får næsten helt åndenød over alt det du har gang i. Skal faktisk først selv til at så nu. Sidste år kom jeg alt for tidligt i gang, med ranglede planter til følge og i år er det med modsat fortegn.. Næste år bliver så nok til tiden ;))

    Men det ser dæleme godt ud. Bliver spændende at følge dine indlæg fremover og se hvad der sker med alle de dejlige planter.

    Ha en god søndag..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej søde Lena. Ja, hvor gør man af det? Jeg er jo af den mening, at man ikke kan have planter nok. Slet ikke urter og blomster.

      Og så kan man heller ikke have glæde nok. OG det får man (jeg) bl.a. ved at give tingene væk.- Tager selvfølgelig overskudsplanter med på de plantemarkeder, jeg deltager i.

      FX. d. 2/6 kl. 12 - 14. bag Gladsaxe Rådhus. :D

      Slet
  2. Hold da op du har været aktiv og ja vi kan da vist godt kalde dig for en Plants-woman nu :)
    Håber jeg kan nå at så lidt for jeg er da godt nok i den grad bagefter dig og mange af de andre rundt om i blogland :)

    Hu ha jeg tror alt at jeg skal have et vækstfrivhus også for den pavillon jeg har bruger jeg ikke helt til dette formål da den skal være pæn og præsentabel... :) Det gør så at den altid er klar til at sætte sig og nyde alt det der foregår udenfor

    Skøn søndag til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for "GOdkendelsen" af titlen. :D

      Det plejer jeg også at være. Men om en måned er det hele blevet udlignet. Ingen aer bagefter og det hele er udlignet.

      Ja, det gode ved et drivhus som mit er: DET SKAL VÆRE PRAKTISK.

      Ikke pænt. Selvom det er vidunderligt, når drivhuse er pæne.

      Sådan et ønsker jeg mig selvfølgelig. Er ved at preparere manden min. Men vi bliver nok kun i denne villa i 3-.4 år mere. Så det er så som så med det.

      Håber du har nydt søndagen!

      Slet
  3. For filen da Marianne........her gik jeg og brystede mig over ALLE mine så og spire projekter og var ganske sikker på at JEG var helt vild!
    Men men men , du topper....det gør du - hold du er vild!

    Det der kastanje-hegn, det kiggede jeg også på i online-Bilka og det så mig noget spinkelt og jammerligt ud, så jeg fik ikke bestilt det, den gang. Siden har jeg tænkt på det - men nu er jeg da glad for at høre, at du som har set det IRL, fandt det for ringe.......så kan jeg lægge den tanke fra mig.
    Knus herfra :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, nogen gange ser ting bare bedre ud på fotos. OG i vores drømme.

      Derfor er det godt at tage fat i éns private "kvalitetskontrol og "mavemærker".

      Jeg har kikket på din blog, og set, at du da også har været i "så-humør" og forårsflittig. Det er da skønt.
      At jeg er gået SÅ-basserk, betyder bare, at jeg ikke havde tillid til mine egene "grønne fingrer". Men så kan jeg lære det.

      Vi mennesker kan meget mere, end vi tror, vi kan. ! <3

      Slet
  4. Du har da ikke ligget på den lade side, og kommer heller ikke til det foreløbig med alle de planter, du har gang i. Wow, din have bliver flot med alle disse skønne blomster.

    Kommer tid, kommer råd og Skagen-stakit :)

    knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, mon ikke? Det håber jeg. Har lige talt med manden min. Og dato for indkøb er fastlagt. Det er en god start. Og det er lærerigt, at man ikke bare kan købe og få alt det, man vil ha´.

      Slet
  5. Sikke et imponerende småplante-orgie, du har gang i der. Hold da op - jeg blev helt forpustet bare af at læse opremsningerne. Det må da siges at have været en bragende succes, med alle de frø, du fik sået :-)
    Og ja, det er helt utrolig så meget god energi, der kan komme af at blive vred, hvis man ellers formår at få kanaliseret den det rigtige sted hen.
    Rigtig god arbejdslyst!
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, det er det, det hele gælder om. At få energien til at vende i den rigtige retning. Så går alt helt af sig selv!

      Måske er der basis for en gang overskudsplanter til uddeling til de bloggervenner og Facebook-blomsterveninder, der dukker op på Plantebyttemarked bag Gladsaxe Rådhus d. 2/6 kl. 12 - 14?

      Slet
  6. Jamen du godeste!!! Du har da godt nok gang i mange planter.
    Kender godt det der med at blive godt gal i skralden, også gør man noget man måske ikke burde gøre..... Jeg gør meget jeg ikke burde gøre, men det er et valg jeg har taget. Så må jeg "betale" regningen bagefter.
    Det skal nok blive godt dit damprojekt når det hele gror op, det glæder jeg mig til at se :-D

    Knus Marianne :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, "regningen" bliver betalt! I form af hovedpiner og ugelange liggeture for mit vedkommende. Og i form af at være belvet klogere.

      Men som altid: Man får altid et eller andet ud af anstrengelserne! Både dem, der gjorde en vred og dem, der kanaliserede vreden ud.

      :D Dammen? Ja, det gør jeg også!

      Slet
  7. Det ser rigtig godt ud med den lille dam og planterne omkring. Hvis al vrede kunne udmøntes i så skønne ting i stedet for ufred og krig, så var verdenen nået langt :-)
    You are a plantswoman - du har et imponerende antal planter i dit drivhus. Du må bruge lang tid hver dag bare for at få det hele vandet. Så glæder vi os til at se billeder fra haven, når det blomstrer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Å^h, hvor ER du sød, Susanne!

      Vandingen? Nej den tager max 5 min. hver dag. (Når det gælder småplanterne og drivhuset).

      Ja, jeg glæder mig også til at vise dem frem, når de er blevet voksne.

      Ellers må du forbi Gladsaxe Rådhus og have nogen fra overskudslageret!

      Slet
  8. For hulan da, hvor er der gang i drivhuset.
    Jeg bliver helt svimmel ved tanken om at skulle kunne overskue alle de planter...
    Det bliver godt med havedammen og så med en nøkkerose, åhh hvor jeg også ønsker mig sådan een, blot i en lille vandkumme....
    - jeg venter nu lige til Vilfred er blevet lidt større og kan finde ud af at holde hans vand-sjaske-naller for sig selv ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså Karina: Jeg må iondrømme, at jeg overhovedet heller ikke har noget, der bare ligener overblik. MEn det er jo en del af træningen for en som mig med erhvervet hjerneskade. Det er nemlig noget af det svære.

      Så jeg tager det hele som en udfordring. (Eller har skabt den selv, men det er jo fordi min have er helbredende). ;) Hvis det giver mening? ((KAn godt høre argumentationen bider sig selv i halen, men det gør ikke mig noget)). :D

      Det med vand sammen med småfyre i sjaskealderen, det gør du klogt i at håndtere som du gør!

      Slet
  9. Hello Plantswoman ;-)
    Imponerende skue og der bliver da nok til have og byttemarked.
    Grønne fingre og tålmodighed med alle de skønne nye planter må du altså have.
    Glæder mig til at følge din videre færd. Kom godt nok til at smile - dejligt at her er ihvertfald en der har flere planter end mig. Min mand mener i mit drivhus er meget fyldt. Dild og Rucola som start i drivhuset var smart.
    God søndag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhhhh hu hu. Jeg bøjer mig ærbødigst! Er jo vigtigt ikke at være selvbestaltet, men at få "æren".

      Jo tak, min mand er nærmest mundlam. Og det ligner altså ikke ham at være. Men jeg tager mig ikke af det. Han har jo sit IT-nørderi. (Som jeg heller ikke forstår).

      Smil til dig, Anne!

      Slet
  10. Hej Plantswoman
    Det kan da godt være, du ikke klarer så meget hver dag, men jeg synes da, at du har klaret rigeligt med alt det såning. Hold da op, hvor er det godt klaret. Den smule jeg har sået er dårligt kommet op, og ikke meget af det har været en succes. Godt gået det må jeg sig.
    Og dammen ja godt du fik din vrede ud på det projekt, det bliver du glad for.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, Lisbeth- Jeg har jo også været i gang i nogle timer dagligt siden oktober eller sådan noget. Også Juledag, husker jeg. ;)Var bange for at depressionen eller mismodet og vintermørket ville overtage mig.

      Så derfor. (...)

      Jeg glæder mig også til dammen! Og til at vise den frem, når den er vokset til. Godt man kan bruge sin vrede og ærgrelse til NOGET!

      Slet
  11. Hold op hvor har du mange planter. Jeg glæder mg til at se din have når alt står i blomst.
    Dammen skal du nok blive glad for.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtak! :)

      JA, det tror jeg også.

      Slet
  12. Kære søde Marianne. Godt den vrede kunne komme sådan ud :) Og hold da helt fest for planter. Altså jeg har også mange og mange små frølinger, der endnu ikke er priklet, men DET DER overgå altså mit.

    Jeg glæder mig til at møde dig på Samsø, tager lidt overskudsplanter med, men har nok ikke nogen, du ikke har :):)

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihhhhh, njuhuuuuu! KOmmer du også på Samsø L-L? !!!

      Det glæder jeg mig meget til.

      OVerskudsplanter??? Jeg tager imod med KYShånd og smil og glæde, hvadend du finder på.

      For mig er plantegaver ikke noget, der handler om at få noget, jeg ikke har. Men at få noget og passe på det fra en veninde, som så lever videre i min have.

      knus og vi ses!

      Slet
  13. Ønske tænkning: planet jorden havde mængder af plantswomen som dig, og wupti, så var al den bare jord frodig og grøn :0))
    Så skønt at se så få kvadratmeter udnyttet i din grad!

    Jeg går også og ønsker mig et vandhul i min have. Skal lige have regnet ud hvordan den gøres billigst mulig i materialer. Sådan noget bassinfolie er ret pebret, synes jeg. I udsendelsen Nordens haver eller ca. det navn, fortaltes det, at dammen i Søndermarken ved det norske hus, var foret med ler helt tilbage i 1700 tallet, og det havde da holdt vandet til nu, så det var måske en mulighed. Der er i hvert fald blåler midt langt nede i min have. Hmm, ja det må der tygges på ...
    Din er rigtig fin, og inden længe er der vokset fint til omkring, og dit energiudbrud vil nydes i mange år frem :-))

    SvarSlet
  14. Ih, du er sød, Haverose (har vi set hinanden før?) Åh, jo, det er dig med fotoet af de smukke cherice tulipaner og den hyggelige havekrog, ikke sandt?

    Tak for den gode tanke. Ja, vi må have sendt flere "seedsbombs" ud i verden, for jeg tror også på "Flower Power with LOVE".

    Det lyder usandsynligt spændende med et vandhul i ler. Det er jo det, vandplanterne (mange af dem) allerhelst vil leve i. Men mon ikke I skal langt ned? Nå, det regner jeg med, vi hører mere om, hvis/når du går i gang?

    SvarSlet
  15. Kære Marianne
    Jeg ønsker af hele mit hjerte at du finder plads til det hele ude i haven, for pokker da hvor har du gang i mange planter:o)
    Tillykke md dammen, det er godtnok en fed ting at få ud af sin vrede.
    Knus

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!