søndag den 29. april 2012

En stemme fra "mørket" - eller et let sus af lykke i Lyngby!

Det med at være til, er noget underligt noget.



Jeg ER jo til, men jeg kan mærke, at jeg er mere til, når jeg er sammen med mennesker, der virkelig brænder for det samme som jeg. :)

Og selvom jeg i går har været til familie-slapperas (læs: 18 års fødselsdag med ..dum di dum-musik og masser af indtryk, timelange hvil i værtsparrets soveværelser) og deraf følgende "rundforrvirret" hoved med smerter  a la "Nogen bryder et eller andet ned" - "Er det et hus?". Ja, selvom det.Så var SØNDAGEN alligevel helt SUPER!

For der var plantemarked i Lyngby!

Så det var: "Alt om at gøre" at ses med nogen af alle mine "medsammensvorne" ud i have-libidoens verden i dag på Kornagervej i Kongens Lyngby.

7 ½ minut i bil fra, hvor jeg bor. Heldigvis. ;9

En lang skrående græsplæne, der ved GUD ikke skaber smukke havebilleder på nethinden, men som i dagens anledning var fyldt op med plante-entusianster med campingborde, plastikkasser, i diverse skrigende farver, små mærkater på afklippede persienner og gode historier på det forreste af tungebåndet. En masse!

Vi var alle drømmere. 
Alle os, der betrådte den græsplæne i dag.
For når man kan svinge rundt med en jordsmattet grim plastikpose fra Netto eller en som ligner dem fra grønshandler-muhllaen rundt hjørnet, så er det fordi, man kan se i "muligheder". Og sammenhænge. Og kan skabe visioner om en "endnu smukkere have til næste år" og alle de mange kommende år. Som Dalby citerer de angelsaxiske for at sige. 

I mine plastikposer var der:

3 stk. Hosta "Stiletto" 40 kr. I alt!!!

fotocredits: Funkia.pl

2 stk. "Rød syre" 30 kr. I alt.


Undskyld den forrringede billedkvalitet.
Ikke særlig kendt lægeurt. JEg glæder mig til at lave en lmasse emd den. om ikke andet er den løv så fint!


2 stk. "Strawberry field" Dagliljer. 60,- for 2. Det kunne du jo nok synes var et rigtigt mærkeligt valg.

  
 Foto-credits: Meine 

Men hvis du ser denne krukke, som jeg har arvet af en af min mands venners forældre, så forstår du. Tror jeg. (Beklager (igen) den forringede billedkvalitet, men jeg er fladmast nu).


1 stk. Sølvlys med mørkt løv. 
Den er bare himmelsk.
Det var prisen så også, skulle jeg lige hilse og sige. Underligt, når man handler med én fra Bloggerkredsen. Men sådan er der så meget.

Den er fra "Tidensstauder.dk" med Marianne Frølling som indehaver. Hun er jo en knag til alt det med med lækre stauder.

Jeg har faktisk selv frø til den liggende, og er jo allerede nu garvet "plantswoman" (føler, det er ok at kalde sig selv det, når nu ALLE mine staudesåninger er spiret og godt "ivej", som min mor ville have sagt).
Nå men jeg har først tænkt mig at så denne sølvlys til juni og igen i oktober, så nu har jeg da et forbillede, som jeg kan gå og glæde mig over....og forhåbentlig nogle frølinger, jeg kan glæde mig til. (Til den pris!) ;)



1 Rød Salvia Officinalis- Ahhhh. Så skøn!
Karina fra "HAVERUMMET" har lært mig det der med de mørkerøde. Og når man nu er VILD med Salvie.... Ja, så er der ikke andet for. Vel??


2 Stk. Salvie Officilalis Tricollor. Grøn, hvid, rød. Er den ikke bare SMUK? Kunne næsten finde på at anvende den i buketter. Hviois ikke, det var i maden, der endte.

Fotocredits: Have og Anlæg

1 Stevia - du ved den der sukkerurt. Er MEGET spændt! Mon man kan tabe sig ved at "spise den"? Blive slabnkere? I stedet for kager, ost og chips altså? Og depri--piller. De får også en god bid af skylden! JA, de gør!


1 stk. Chokolade Mynte.
Fotocredite: Gardenshop.dk
Pottes helst i et aflukke. F.eks. et cementrør med åben bund. De breder sig nemlig lige så uhæmmet som alle de andre Mynter.
Dem har jeg en del af. De vokser sammen med HUMLEN. Så må de selv om resten....

1 stk. Stort Cementtrug (dog uden hul). Men lecasten kan også gøre meget. Og jeg tror den skal huse husløg i grus og så stiller jeg den under tagudhænget. Ved hovedindgangen. I skal nok få at se. (For husløg er jo helbredende)!!


2 stk. mærkelige knagerækker med kurv. Måske noget Netto-dims. Men Porcelænsknagerne ser og mærkes nu ægte nok. Og tyngden er også ok.



Hvad de skal bruges til, hænger de lige og overvejer! På bræddevæggen ind til mine fru høner. Som tripper rundt og kommer ikke ud. Lige pt.

Jeg fik ikke fotograferet på plantemarkedsdagen. Poserede kun til fotoet på vores lille miniblogger- hilsen-på-hinanden-formiddag. Skønt med alle de nye i øvrigt! Håber det ses et andet sted. På en anden s blog. (Signes?, Fr. Legers?)

Men da jeg kørte hjem derfra gennem Kongens Lyngby mod Bagsværd, efter ½ times hvil i bilen forinden, så tænkte jeg, at al det trakasseri, der findes i verden....mellem mennesker, eller folkeslag.... for den sags skyld...Med alle de misforståelser og fejlagtige konklusioner.... der findes.....,

så er verden altså alligevel GOD.

Især, når man kan finde ligesindede, hvor man føler, man hører til. <3

30 kommentarer:

  1. Det hele ser da super godt ud, især er jeg vild med: Salvie Officilalis Tricollor - Den må jeg have fat i!!! :-)

    SvarSlet
  2. Kære Marianne
    Tak for idag - det blev til nogle dejlige sager du fandt og ja der var nogle planter som bestemt ikke var på tilbud indimellem, men det er jo også skønt at få fingre i noget lækkert:)
    Det var første gang jeg var der, for jeg er ikke god til at stå tidligt op når jeg har fri, men jeg er glad for at jeg gjorde det. Jeg er også vil med de salvier.
    Dagliljen er jeg helt med på, det bliver flot i den skønne krukke.
    Ha det godt, jeg er fuld af beundring over at du kommer afsted sådan som du har det - jeg lider selv af migræne, men er så heldig at have fundet noget medicin der hjælper i løbet af 1 time:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih, Tak for dine tanker og ord, Lisbeth. Det var det hele værd! Ved godt det vil tage en uges tid at komme op igen, men glæden er langtidsholdbar! Og jeg kravler jo rundt i haven ind i mellem.

      Ja, hovedpinerne er af migrene-agtige dimensioner, men migrenemedicin virker desværre slet ikke. Tværtimod. Godt du har glæde af det!

      Slet
  3. Sikke mange dejlig ting, du fik med dig hjem :-)
    Jeg sendte også lange længselsfulde blikke efter sølvlyset, men skyndte mig videre, da jeg så prisen. Hvis du får et par frø til overs, må du endelig sige til ;-)
    Og hvor var det godt, du kom afsted. Jeg har længe gået rundt med et knus, der bare ventede på en IRL-lejlighed. Det var rigtig dejligt at se dig igen!
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Kunne godt mærke, det var opsparet. Skønt. <3 :)
      Der er så meget jeg gerne vil fortælle dig om. Det må vi have til gode til lidt roligere forhold.

      De der frø.... jeg har tænkt mig at vinterså. SÅ kan vi se om der kommer frølinger. Skal nok have dig i tankerne. Til en hund pr. plante, kan det nok godt blive noget at glæde sig over, hvis det er selvgjort. (Selvom det også er det, når det er småting).

      Slet
  4. Hold da op hvor fik du mange skønne ting med hjem. Jeg var super glad for at få hilst på dig, selvom jeg syntes det hele gik så hurtigt...
    Og jeg håber du har haft tid til at få slappet af efter du er kommet hjem, og nyde de indtryk vi nok alle fik med hjem fra dagen i Lyngby.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du tro. Jeg har været i "vandret" lige siden. OG jeg har nemlig rigtigt mange gode minder, selvom jeg også havde oplevelsen af, at det var overstået på et øjeblik.

      Godt vi ikke vor så langt fra hinanden! OG at vi har Facebook!

      Slet
  5. Neeeej, hvor har du købt mange dejlige ting :-D
    Jeg ved ski snart ikke hvad der er fedest.....måske....nej....altså alle dine køb er vild fede :-D
    Ang. Stevia så er det bare en genial plante. Jeg så en udsendelse i fjernsynet på et tidspunkt. Den handlede om nogle forsøg der er lavet med Stevia. Og det har vist sig at den bl.a. har en gavnlig virkning for diabetikere. De tåler den, også gør den at de ikke skal tage så meget insulin. Det er da fantastisk. Også så jeg for noget tid siden en reklame for nogle nye sødetabeletter som er lavet af Stevia! Dem vil jeg ski prøve tror jeg.
    Du har ret! depi-medicin gør at man tager på. Ret nedern for dem som har brug for det. Men ved ski ikke om Stevia virker på det ;-D
    Hvor er det godt for dig, at du kom afsted til plantemarkedet. Ved selv hvor svært det kan være at komme afsted til sådan noget, når man ikke har det skide godt.
    Knus Marianne :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, ikke? :D
      Ja lægeurter er simpelthen Guds gave til mennesker. Og jeg mener det! Sødetabletter? Også jeg, de må da være gode.

      Ja, jeg kunne godt havew undet dig at være med på plantemarkedet. Håber det lykkes en dag at være på det samme!

      Alle er simpelthen bare søde væsener! Der falder utroligt mange gode skanne af uanset om man køber eller ej. Også med de andre købere. Det er REN FEST!

      Knus til dig fra mig! M

      Slet
  6. Hej. Nej hvor har du fået fat i noget lækkert guf. Det var rart at læse, at du/I har haft sådan engod dag. Jeg kan godt forstå, at du har nydt det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de rare ord. Håber at møde dig en dag - på et marked - eller lign.

      Smil fra M

      Slet
  7. Kære søde Marianne. Hvor er det skønt med sådan en dag, det hjælper altså lidt på humøret - jeg kender det. Og sikken dog en masse skønne ting du fik dig der. Jeg har 2 slags Sølvlys i haven, en med mørkt løv og en med lyst. De er så smukke, den bliver du glad for. Jeg gemmer også frø fra mine, men har ikke haft held med at så dem.

    Hvis nu den der sukkerurt SLANKER og HJÆLPER på humøret så vil jeg altså gerne have 10 kg af den :):) det kunne bruges.

    Kærlig hilsen og knus
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja tak. 10 kilo ud med badevvandet, tak.

      Nå men nu er vi som vi er. Og ..... ja, sådan er det.

      Jeg har også frø af begge slags. Har nu tænkt mig at så til juli. Og igen til oktober. VIL bare lykkes med dem. Nu synes jeg jo også jeg er Plantswoman! Så må det jo lykkes!

      ;) ;) ;)

      Slet
    2. Og knus og varme tanker!

      Slet
  8. Mums for nogle planter og mums for et cementtrug!
    Hvor jeg altså bare ærger mig over, ikke at have været med, det lader til at have været en hyggelig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke sandt? 10 danske kroner af Dronningens mønt. :D

      Du når det nok til Plantebyttedag d. 2/6 ml. 12 - 14 bag Gladsaxe Rådhus (lige ved Buddinge station). = NEMT med Christianiacykel!!!

      Dér kan man finde GODE ting at bytte med - langt billigere end på planteskolen. (Uden borde og stole) ;)

      Ja, jeg nævner det bare. :D

      Slet
  9. Skønne ting du har fået med hjem. Sølvlys er altid MEGET dyr på diverse planteskoler, så det undrer mig ikke, Marianne har jo haft Tidens Planteskole, derfor prisen. Alt det andet du har købt er til gengæld meget billigt, må jeg sige.
    Jeg var på plantemarked sidste år i Odder, da var jeg også forarget over priserne. Jeg synes ikke, man behøver tage så høje priser, når det handler om overskud fra ens have, det er vi åbenbart flere der mener.
    Godt du klarede dagen trods helbredet. Jeg er lidt bekymret for din tur til Samsø, men håber selvfølgelig at se dig. Kan du godt holde til det?
    Er der noget, jeg kan gøre for dig herovre?
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, Søde Lisbeth! Du er bare SÅ sød!

      Jeg har droppet idéen med overnatning og har lavet en aftale med Lone (Kreakrampen) om fælleskørsel. Tager høreværn med.
      Ja det kan lyde så drastisk, - eller nærmest som en joke - men fordi jeg er så lydsensitiv, så virker det, at give hjernen en pause med en slags høreværn, der optager al snakken (du ved i bilen) og så smider den det væk og erstatter det med "soft-toone"-naturlyd. Er det ikke bare smart?

      Slet
  10. Hvor er det nogle fine plante, du fik med hjem. Jeg er helt vild med den mørke sølvlys - må se og få sparet op. Kan godt forstå, hvis du var helt "smadret" da du kom hjem, men hvor har det sikkert været hyggeligt at mødes med de andre søde bloggere.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du tro, det var! Selvom jeg ikke kunne sladre så meget sm jeg gerne ville (og det er jeg ret god til, skal jeg selv sige det!!!) ((Altså ikke sladre på den dumme måde, men jeg tror du forstår) :D

      VI manglede så bare lige dig. Men det må da lykkes at ses en dag. Det kunne være meget hyggeligt, søde Ulla! Måske på Samsø? Der tager jeg til i hvert fald!

      Slet
  11. Du fik rigtig powershoppet i dag, Marianne, og det er skønne ting du har købt. Jeg var én af dem der beundrede din salvie, og lige nu ærgrer jeg mig selvfølgelig over at jeg ikke fór hen og købte en.
    Hyggeligt at møde dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen Lene. Jeg købte 2. Hvis du er en af dem, der tager med til Samsø, så tager jeg den ene med til dig! :D

      Knus og ILM.

      Slet
  12. Hvor var det hyggeligt at hilse på dig i dag!
    Det er virkelig nogle super ting du fik med dig hjem - jeg har selv den mørke sølvlys i haven, og er MEGET glad for den.
    Håber på vi mødes IRL en anden gang - jeg vil følge dig her som fast læser.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ILM!

      Jamen så velkommen til, Anita. Håber du finder dig til rette her. :D

      Slet
  13. Hej Marianne

    Det var rigtig hyggeligt at møde dig i virkeligheden og skønt at mine klokkerankefrø rent faktisk er spiret - i hvertfald nogen af dem. Skulle jeg komme forbi med nogle flere til dig?gt

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, det synes jeg også!
      Ved du hvad. Jeg troede et spilsekund, vi talte om Pragtsnerlefrø, som har været en krig om at spire.

      Men alle dine Klokkerankefrø er spiret og er godt "i vej" som min mor ville have sagt. :D

      SÅ du behøver ikke at sende flere! Ellers mange tak for betænksomheden! Bor vi i nærheden af hinanden?

      Smil opg tak! M

      Slet
  14. HVAAAAD var der osse cementtrug, hvorfor så jeg ikke det!
    Skønne skønne planter du fik slæbt hjem Marianne.
    Jeg glæder mig til vi ses igen d. 19 maj.
    Kh Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Lone. Jeg tør slet ikke fortælle at jeg gav 15 kr. for det. Nu kommer der Husløg i det. Hvis det kommer til at regne lige så meget i den kommende sommer, så rådner de. For der er som sagt ikke hul i bunden.

      Nemlig. Vi ses . Også i den grad!!!

      Jeg glæder mig også. Se lige under Lisbeth "Høneballe" om det med høreværnet :D Så kan I nemlig sludre ALT det I vil på turen!

      Slet
    2. PS. er der plads i din bil til alle bytteplanterne? Ellers har jeg en Stationcar, som du evt. kunne køre? Bare en ide.

      Slet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!