onsdag den 18. april 2012

Kvindelige atributter

Det er et stykke tid siden Jeg har været til stede her i blogland, det har flere grunde, men vi råder bod  i dag med en billedkavalkade a la - ja - a la Marianne.

For som Susanne fra H(e)aven sagde forleden: "Marianne, din blog ligner ingen af de andres". Det skal den heller ikke, for som jeg har sagt tidligere: Jeg hylder forskelligheden. Og jeg er min egen. Som katten sagde, da den sad på vejen.


I dag ser vi på blomster i min forårshave. Men ikke bare blomster. Kvinder med al deres skjulte ynde, charme og frugtbarhed. Kvinder, der vil frem i verden og som ved, at de er vidunderlige.

Med modlys i solen

Med Solen i ryggen. Den har nærmest støvede dybt bourgogne-røde dækblade
Vi starter i forhavebedet under tagudhænget, hvor der er så tørt og stenet, varmt og godt, at Fritilaria Persika trives.

Hun er virkelig en kvinde, der bærer slør. Og hvad, hun gemmer på, kan dårligt beskrives med ord. Det skal ses!

På nederste foto er hun set med fotografens ryg mod solen. Dér ser hun tildækket og hemmelighedsfuld ud. Kikker du på hende i modlys (øverste foto), løfter hun sløret for det skønneste røde lysskær på indersiden af blomsterbladene. Hvilke hemmeligheder!

Rendyrket lidenskabeligt indre. Det lover, gør det.
Om mere!

Jeg lagde øret til under fotograferingen og jeg kan afsløre, at hun står og fortæller mig, at hun mangler flere veninder af samme slags.

For sådan er det med mange planter. Alene eller to - det gør de ingen sommer.

Sammen i grupper er de fantastiske.

De koster dog kassen - og den er ret tom for øjeblikket, da jeg jo er på midlertidig invalidepension (og nul sygedagpenge, som tidligere fortalt), så det må vente. Men min have er jo "i proces".

Som de flestes.

Ikke langt derfra, finder jeg Fritilaria meleagris, den velkendte kusine med den ternede nederdel. Hun springer nok ud en af de nærmeste dage - og hun er også bedste i flok med lidt mere fugt om tæerne.

Hvilket hun får, fordi hun står udenfor tagudhængets læ.


Lidt længere henne støder vi på endnu en bedårende lille sag med kyse, som jeg troede var gået til fordi hun havde fået lus. Jeg rensede hende og satte hende ud - så måtte det briste eller bære: En , Helleborus, som nogen (sikkert Hr. Dalby) kan identificere. Hun giver én lyst til igen at stå med sit spædbarn i armene, gør hun ikke?

Her får I hende både en face og i profil.




Så suser vi videre og nyder lidt mere af de kvindelige attributter. Her frøstandende, som i sig selv er et kunstværk, synes jeg:



Næste gang går vi i drivhuset. Dér skal vi se på noget af alle de stauder, som jeg såede i efteråret. De er begyndt at titte frem og priklingen er begyndt.



28 kommentarer:

  1. Tak for rundvisningen af dine smukke damer ;) Lidt til gården og gaden kan godt være et sundhedstegn...
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
  2. JA, nemlig ja. Fordele og bagdele ;;)

    SvarSlet
  3. lækkert lækkert. Dejligt med specielt vibeæg. Dem er jeg såå vild med. De andre damer er også ret nydelige. Men vibeæg løb med yndighedernes førsteplads i mine øjne. ;)

    Ses iaften. Glæder mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Mmmmmm, hyggelilgt!!! OG tak også for frøene, dem opdagede jeg først i forgårs! Kunne familien lide æggene?

      Slet
  4. Hvor er hun skøn din persiske veninde. Jeg sukker også lidt over de høje priser på f.eks kejserkroner, kransliljer og treblad. Der er så meget jeg gerne vil prøve at have i bedene også "de dyre damer " :o)
    Jeg har lige været nede og se i gårdbedene om der snart kommer gule staudesolsikker op ... og de er endelig på vej, men er jo lidt sent fremme da de er sensommer-blomstrende. Jeg har ikke glemt at du ønsker dig lidt aflæggere af dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, BErit, jeg synes også de er ret dyre, men når de er så flinke at blomstre allerede første sæson, og hvis nu man kan være heldig at få dem på REA, så er det ok. (Bilka-rester, du ved).

      Ih, skønt. Så er det lige, hvornår vi ses. Eller om jeg kunne komme forbiu en dag hos dig eller du hos mig på vej til landet. (Hillerødmotorvejen). Nå vi finder ud af noget. Smil fra mig. :)

      Slet
  5. Jamen fritilaria er også en af mine forårs yndlinge. For hvor er de bare skønne - punktum.
    Det næstsidste billede af Helleborus frøstanden er bare SÅ smukt.
    Dejligt at »se« dig på bloggen igen, Marianne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Bente. Jeg har også savnet at være en del af "jer".

      Slet
  6. Check lige her http://www.pottertons.co.uk/pott/browse.php?folder=214

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhhhhhhhh, Berit, det der må du altså ikke. Har slet ikke råd til at blive fristet! Men tak for linket. ;)

      Slet
  7. Glæder mig til at se drivhuset næste gang. Når helbredet er til det. Tak for en dejligt blog

    Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ja ja nu kommer jeg, I ser jeg iler.... (noder) ;)

      Det er på vej. Har lige brugt kræfter på familiebesøg og fødselsdagsslapperas. Men der er SÅ meget at fortælle at det står i kø nu og tripper.

      Slet
    2. Forresten, Maria. Velkommen til!

      Slet
  8. Hej Marianne
    Det var smukke billeder af smukke damer og en sød historie.
    Tak for den.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme. Har også nydt din vidunderlige have, Lisbeth, på langdistancen.

      Slet
  9. Jeg nød din dejlige fortælling om damerne og billederne af dem.

    kh Ulla

    SvarSlet
  10. Skøn fortælling og super flotte fotos :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, tak, Ina. Jeg bruger ikke så mange kræfter på fotos. Nu har jeg udstyret, så mangler træningen og erfaringen (+ koncentration og overskud). Men hvor ER det fedt at kunne gå så tæt på. Så det komme vel. :)

      Slet
  11. Hvor er du altså herlig, Marianne, skøn tekst til dine billeder af de dejlige damer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, sødeste Hanne ved tasterne (og ikke i haven lige nu) ;)

      Slet
  12. Ja, det er virkelig nogle meget smukke damer, som du har i haven:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, og bare vent, der kommer flere. Det er så skønt at der er noget nyt at nyde fra nu af og de næste mange måneder frem. Ren helse.

      Slet
  13. Åh de lækre kvindfolk :-)
    Mon ikke der er en lille Fritilaria gemt i os alle;-)

    God aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Karina, med slør og mange hemmeligheder. :)

      Slet
  14. Underbara bilder du visar...ja nu är det allt vår :)
    å missa nu inte......

    B
    L
    O
    G
    G
    P
    A
    R
    T
    Y
    T

    fortsätter.......
    redan 80 fina bloggar med
    VÄLKOMMEN :)
    Håkan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Håkon. Tak for komplimenten. Det er rigtig nok skønt, at våren er nær.

      Slet
  15. Hvor er det dog nogen smukke billeder du har taget.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!