lørdag den 31. marts 2012

Hvad er vigtigt, når du have-blogger?

At blogge om have er - for mig - at fortælle om det, der er

her og nu.

I "Den Helbredende Have". 

Eller rettere ....
det skulle det have været.



Jeg ville gerne have fortalt dig om alt det, der sker i min have hver dag. Sådan som mange af I andre gør.

Sådan bliver det bare ikke. Lige PT. Det er også ok.


(Det kan være det kommer. ........)

Men fordi jeg jo ind i mellem ikke er til ret meget andet end at ligge og .... ligge, så er det blevet mere en fortælling om det vigtige i haven - i havelivet , i naturen - og i mit tankeunivers.

Med fokus på det, der gror, det der lever.

Det der er grønt.




Men jeg har har det sådan her:

At det måske - om ikke andet for min egen skyld - kunne være godt  at fortælle, hvad der er for IDEALER, jeg selv har, når jeg blogger om "Den Helbredende Have.

Så kan du jo tænke over, hvad der er dine.....? Hvis du har lyst.


Jeg vil gerne, at:

  1. Du skal kunne mærke personen bag. Altså i dette tilfælde i "Den Helbredende Have": mig. Men jeg tænker mere på blogger- forfatteren. Ikke nødvendigvis, hvordan jegét har det. Mere, hvad "jegét" vil, og hvad man står for. "What state of mind", "jeg" er i lige nu. Det er det, jeg prøver.
  2. Du må gerne kunne følge bloggerens tanker om og anstrengelser mht. have-udfordringer. Og de må gerne være illustrerede. Sådan at du kan se, hvad hun/han taler om.
  3. Det er ikke nødvendigvis billed-fladen, der er det bærende. Men billeder er med til at anskuelilggøre, hvad bloggeren taler om. Hvad hun vil illustrere. De siger samtidigt mere end 1000 ord. Skaber stemninger og er med til at danne endnu flere billeder på læserens nethinde. I læserens sanser. De skaber Ahhhh-oplevelser! Ren nydelse!
  4. Det må gerne være sjovt, komisk, uhøjtideligt og u-selviscenesættende - for så bliver det menneskeligt og dermed identificerbart - du kan leve dig ind i fortællingen. 
  5. Det gerne - men behøver ikke nødvendigvis - have skønhed som omdrejningspunkt. Det er ikke det vigtigste for mig i hvert fald, for mig er det menneskelige  i centrum. Det er jo derfor, vi holder af havelivet - fordi vi godt kan lide at være mennesker - være til. Være i live. Og mærke, at vi er det.
  6. Det må gerne være specifikt. Handle om helt specifikke planter, eller helt specifikke have-oplevelser, helt specifikke haverum, eller havedesigns, haveopgaver osv.
  7. Det må gerne referere til ting, andre har læst om, tænkt, oplevet, kan genkende, har prøvet. Eller bakset med.
  8. Det må gerne give plads til eftertanke. Give rum for reflektion. Give tid til a-ha-oplevelser og nyorientering. Nååååe, sådan! Okay!
  9. Det må gerne give anvisninger om, how 2 do, og andre "opskrift"-lignende anvisninger. Lad endelig den viden, vi hverisær har erhvervet os, blive givet videre til andre, som kan have brug for det. En fejl kan tage et helt år eller mere at rette op på. Så vi deler gerne viden. Gratis! Det er vi gode til!
  10. Det skal allerhelst være åbent. Stille spørgsmål, invitere til andres reflektioner, ikke udgøre en sandhed, a la "sådan er det bare", eller "Det er det her, der er det eneste rigtige". Det giver mig knopper at læse om. BEdre synes jeg, det er at stille en ´tese´ op, og så forholde sig spørgende om, læseren også kan genkende emnet.

Det er MANGE ting på én gang.

At have som ideal. Det ved jeg godt! 

Og det er langt fra altid, jeg selv får alle 10 punkter opfyldt.

Men det er også ok.

For jeg blogger jo bare. Skriver, hvad jeg tænker og oplever.

Det er heller ikke sådan, at jeg kun kan lide blogs, der gør det, jeg har skrevet ned i disse ti punkter. Jeg nyder størstedelen af de blogs, jeg læser.

Bare fordi, jeg kan lide at læse om jeres forskellige vinkler på have- og planteglæden. Sådan er det også med havebøger, selvom de er i en noget anden genre (og der er mange forskellige genrer, synes jeg, hvoraf nogle er langt at foretrække frem for andre, men det er en helt anden historie, jeg kommer med en anden gang). ;)

Men det hjælper en lille smule på engagementet og læselysten, må jeg indrømme. At man ved, hvad man vil.

Grunden til at jeg laver denne liste (manual), er, at jeg nogle gange selv får spørgsmålet om, hvordan jeg gør. Eller hvorfor jeg gør som jeg gør.

Hmmmmm jtaaaa. Hvorfor. Det er godt at tænke over.




Hvad der er vigtigt for dig, Marianne?

Eller også får jeg bare får ros. Hvilket er ret uvant.



Jeg tænker, at du - når du har læst dette indlæg - kan forholde dig til, hvad der egentlig er vigtigt for dig.

Når du blogger. .................?

For det aller-allerbedste ved haveblogging er, at vi så langt fra er ens.

Vi er alle UNIKKE:

Det er faktisk det, der gør, at det hele er værd at læse. For langt de fleste af os har rigtigt mange elementer af de der 10 punkter i vores blogs. Og fordi vi gør det på hver vores måde, adskiller vi os fra de andre.

Du kan vælge at spørge dig selv om:

  • Hvad er det MIN blog skal kunne?
  • Hvorfor er den til? 
  • Hvad skal den bibringe andre? 
  • Hvad er temaet?
  • Hvordan gør jeg en forskel?

Vi gør og tænker jo på hver sin måde. HVad er din UNIKKE måde?

Og jeg vil så gerne, at der er plads til os alle sammen.
Nemlig. 

Lige som i naturen.

Ingen hard core- lugning i bloglands havebed.



Vel?
:D




Hvis du nu har andre punkter, som du gerne vil dele med os andre, om, hvad der er vigtigt for dig, så skriv endelig. 

Det kunne være sjovt at høre!



Kærligst M

24 kommentarer:

  1. Jeg synes, det er spændende at læse haveblog fordi de er så forskellige, og fordi os havemennesker har så forskellig tilgang til tingene. Jeg elsker også at blive præsenteret for planter, der for mig er ukendte.

    Jeg har min blog, fordi jeg kan li at skrive, og gerne vil dele min haveglæde med andre. Samtidig håber jeg på, at der er nogen som kan finde inspiration i nogle af mine indlæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg i hvert fald Vivi! Også selvom jeg ikke kommenterer så tit.

      Slet
  2. Det er sjovt at læse dine og andre bloggeres bevæggrunde for at blogge. Mest af alt begyndte jeg at blogge om mit hus og haveliv for at dele interessen med andre, uden at jeg havde gjort mig tanker om hvordan det skulle forme sig. Inden jeg begyndte i blogland havde jeg i nogle år en hjemmeside om det samme, men det var ikke så interaktivt som blogning. Jeg synes at det er interessant at surfe rundt og opleve forskellighederne - nogle er meget faglige andre mere løsslupne. Jeg kan godt lide at man kan fornemme personen bag bloggen og jeg nyder "snakken" via kommentarerne. Jeg vil ikke selv sætte regler for mit bloggeri for nogle gange orker jeg at skrive meget, andre gange bliver det bare en billedkavalkade med et enkelt pip fra mig. Mest af alt har jeg glæde ved at dele glæden og det allerbedste har været det netværk af interessefæller det er opstået via bloggen.
    Jeg er helt sikker på at der er plads til os allesammen:o)
    Hyg dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Lisbeth, det er faktisk også det interaktive, der gør, at jeg synes det bliver ekstra spændende. Det gør så også, at har man været væk fra tastaturet et par dage er man helt "bagud".

      Det er nu ok for mit vedkommende, men du ved.... man vil jo nødigt gå glip af noget! ;)
      Jeg tror ikke det er regler, jeg ahr lavet. Mere, som jeg skriver; et ideal. Hvad jeg selv gerne vil kunne. Og hvad der er vitigt for mig, når jeg læser en blog.
      Hyg selv. Og god påske!

      Slet
  3. Hej Marianne
    Det er da ikke sådan bare lige, men alt det du skriver, lyder helt fornuftigt og jeg kan sagtens forholde mig til det.
    Min blog skal underholde og fortælle om, hvad jeg laver i min have, hvilke planter jeg har og også gerne lidt om livet på Samsø. Den må gerne være lidt reklame for Samsø også, fordi mange bloggere tror jeg, er interesseret i at vide noget om Samsø, og Samsø har brug for god reklame.
    Min blog er blevet til, fordi jeg holder meget af at skrive, der er en masse billeder på, fordi jeg fandt ud af, at jeg også godt kunne lide at tage billeder, senere blev jeg rimelig god til det. Jeg er ikke så perfekt som Signe, men jeg ser ofte gode motiver, som jeg forsøger at fotografere for at dele med andre havebloggere.
    Jeg tror bare, jeg gør en forskel ved at være mig selv og skrive mine tanker ned.
    Når jeg går rundt og fotograferer brygger jeg allerede på en historie om emnet. Jeg går ofte rundt med små historier i mit hoved.
    Bloggen og haven fylder rigtig meget i mit liv.
    Ja men Marianne, det var vist hvad jeg kunne skrive om det, tak for stof til eftertanke.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Samsø er et rigtigt skønt sted. Jeg trækker ligesom vejret bedre, når jeg ser natur og magen til skøn natur,som der er på Samsø skal man lede længe efter. Jeg er helt sikker på, at du gør en forskel NETOP ved at være dig selv og fortælle om det, der ligger lige for. Det er der stor nydelse i, både (fornemmer jeg) at skrive og at læse om.

      Jeg kan godt genkende det med at gå og bygge en historie op mens jeg fotograferer. Men ofte bliver jeg træt (fordi jeg i øjeblikket genoptræner mit syn bl.a. - og det trækker tænder ud) så jeg får først blogget om det en rum tid efter. (Der er jo også nogle køkkenskabe, ved du) ;). Så bliver historierne båret enten af billederne eller af et særligt emne, jeg gerne vil dele.

      tak fordi du delte hvad du har tænkt om den.

      Slet
  4. Jeg startede med at kommentere på Claus Dalbys blog. Derigennem fik jeg øje på Danske Haveblogs via Jesper fra 9-haven, som var en ivrig kommentator hos CD. Det gav mig lysten til at blive blogger, da jeg jo kun kunne kommentere og ikke modtage svar.
    Jeg synes, at jeg lærte en masse nyt og bliver meget inspireret på de meget forskellige haveblogs. Dette forum ønskede jeg, at blive en del af og måske også selv bidrage med input.
    Modsat havebøger, tv-programmer og haveblade så får man noget meget værdifuldt i blog-land - nemlig DIALOGEN.
    Det at man også lærer nyt, er også meget inspirerende. Jeg har i mange år abonneret på HAVEN, men den inspirerede mig pludselig ikke mere, så der måtte ske noget nyt for mig.
    Jeg har en enkelt veninde, som også er glad for have, men jeg manglede dialogen i min hverdag. Den får jeg nu via blog-land og det er nok det vigtigste for mig.
    Om ikke dagligt, så ihvertfald flere gange om ugen er jeg inde og runde bloggen, for at få det boost, som jeg synes bloggen giver. Man kan »kaste« et spørgsmål ud i blog-land og være sikker på, at få flere inspirerende svar tilbage.
    Jo flere vi bliver jo bedre og jo mere inspiration.
    Sådan faldt ordene på en søndag formiddag, og denne gang læste jeg korrektur.......

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi hi, Vi har det helt ens. Jeg synes også HAVEN (altså HAveselskabets blad)trænger til en eller anden form for "make-over". Den er meget selvhøjtidelig. Og du har helt ret - her i blogland er dialogen, ligesom på Facebook, hvor jeg selv er ret så aktiv i diverse forskellige havegrupper. Det er ligesom "klubber", hvor man møder vennerne. Skøøøøønt!

      Og så ved jeg ikke... jeg hænger mig ikke i korrektur. (Selvom jeg er kommunikationsuddannet og har fungeret både som journalist og redaktør flere gange.). I blogland, synes jeg umiddelbarhed er det bedste. Bare man ikke misforstår hinanden. ;)
      God påske hjemme hos jer, Bente :)

      Slet
    2. Ja i blogland og på Facebook er der DIALOG, og det nyder jeg også helt vildt. Det umiddelbare. Følelsen af nærhed og tilhørsforhold. Som en klub, man bare en en del af. På egne betingelser. Man er inde - ikke ude.

      Haveselskabets magasin har også kedet mig, Det er som om de er for selvhøjtidelige.... Eller... jeg kan ikke forklare, hvorfor jeg ikke trigger på det. Det er bare kedeligt i sammenligning.

      Jeg hænger mig overhovedet ikke i korrektur, Bente (skønt jeg har arbejdet både som journalist og redaktør i mit tidligere liv), bare vi forstår hinanden. ;)

      GOd påske hjemme hos jer.

      Slet
    3. Skal love for det svar lige fik en korrektur ;) Man kan nu godt ane journalisten i dig Marianne...
      Susanne

      Slet
    4. Er jeg ude med krabasken? Det tror jeg ikke jeg har tænkt over. Andet end at jeg langer lidt ud efter halvkedelige og selvhøjtidelige haveblade.

      Korrektur er jo noget underligt noget. Opleves som regel som at få en over nalderne. Men er for det meste (fra min hånd i hvert fald) oprigtigt kærligt ment.

      Slet
  5. Hej Marianne

    Min blog opstod fordi jeg efter længere tids læsning på Claus Dalbys blog og derigennem en mængde andre blogsider fik lyst til selv at kaste mig ud i det. Jeg havde ikke lavet en egentlig dagsorden eller formålsbeskrivelse, men havde stor lyst til at få sat tekst og billeder på min have og til at vise den til andre. Min blog er nok mest en have-dagbog hvor der sikkert er flere spørsmål end svar... Selvfølgelig håber jeg at kunne være til inspiration for andre - og det er vi jo alle på kryds og tværs for hinanden her i blogland - og gode råd kan jo gives om det, jeg ved mest om.

    En anden årsag til at jeg startede var at være en del af det fællesskab, som findes på bloggene - i min dagligdag er der ikke mange at dele sin haveglæde og haveinteresse med, endsige de mere "nørdede" ting - det er der PLADS til her i blogland. Her er plads til begejstring og glæde og det er sjovt at være en del af. Jeg finder stor inspiration rundt omkring til hvordan man kan gøre dette og hint og får løbende udvidet min planteviden.

    Jeg synes det er dejligt at man kan fornemme personen bag blogggen (og det kan man vist på de flestes) og nyder også dialogen man kan få via kommentarerne. Endvidere bliver der jo mulighed for at få sat ansigt på nogle af jer til forårets blogtræf, hvilket igen vil "udvide horisonten".

    Dejligt med stof til eftertanke og dejligt med så mange forskellige blogge.

    God søndag :)

    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, og din blog er en god dagbog!

      Jeg nyder som du fællesskabet! At der netop er plads til at være den, man er. OG til at dele det, der nu lige ligger på sinde, fordi det er foregået lige udenfor døren.

      Jeg er enig med dig i, at man kan mærke rigtigt mange personligheder bag bogstaver og fotos. Men jeg synes også der er mange, der "gemmer sig" bag det "skønne" og pletfri, hvis du forstår, hvad jeg mener. Ikke at man skal gøre en DYD ud af at vise det grimme (bort set fra vores ultrasjove eye-sore-konkurrence i efteråret), men som jeg skriver: jeg kan lide, at det er menneskeligt og genkendeligt.
      Det KAN simpelthen ikke undgås at det roder ind i mellem, når man legr med jord og vand!
      Glad og hyggelig påske hos dig, Ulla.

      Slet
  6. Jeg er ny blogger, og begyndte fordi jeg simpelthen havde en trang til at være en del af et fællesskab. Jeg elsker min kolonihave, og syntes det er dejligt at kunne dele haven med andre. Jeg kan godt lide tanken om at dele sin inspiration, de ting der lykkedes og også de ting der ikke gør. Så det bliver med udgangspunkt i hvad man som blogger er optaget af - her og nu. Jeg kan godt lide det impulsive og uforfinede. Det sansende.
    Tak for lidt stof til eftertanke

    Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, nemlig, Maria:
      DELE!
      Også de ting, der kikser. For så hjælper man jo også andre. Den samme fejl behøves jo ikke at blive begået to gange. Desuden er der jo mange meninger og erfaringer om/med at dyrke have. Og ved at vi deler dem, bliver vi både gladere, smartere, mere inspirerede, kreative og klogere.

      JEg må ind og kikke hos dig. Glæder mig!

      Slet
  7. Hej Marianne
    Jeg kan vældig godt li din åbenhed og hjertelighed i din blog. Jeg har for ganske nylig begyndt at læse haveblogs, og forskelligheden og tilgangen til det at blogge er fasinerende, og gav mig lyst til at starte en blog selv. Jeg må selv leve med kroniske smerter og fysiske begrænsninger i hverdagen, og da jeg oplevede i år, at haven kunne være mit nye omdrjeningspunkt, at der er opgaver og projekter jeg kan klare, og enda lige uden for min egen hoveddør, og haven faktisk året rundt kan give mig store fornøjelser, tænkte jeg, jeg måske selv kunne bidrage med noget og dele haveglæder med andre ligesindede. Jeg kan mange dage slet ikke lave noget i min have pga. smerter men så kan jeg heldigvis sidde i drivhuset med stearinlys og en god have- podcast eller ligge i en solvogn mens hundene leger i haven, for min have er til lyst og regenerering, og så det lige meget hvad der blir nået i den. Jeg håber, jeg hen ad vejene, får det med i min blog.
    Det er i hvert fald fedt at kigge ind i dit univers, og få inspiration og nye tanker sat i gang.
    :-)) Haverose

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih, hvor er jeg glad for at du fortæller dette, Haverose! Det er lige netop det, den helbredende have (som vores alle sammens haver har muligheden for at være) går ud på.

      Jeg ligger også tit og ligger, fordi mit hoved ikke vil lege med og min energi er så lav i perioder. Til gengæld bruger jeg så tiden til væren. Og til at læse/se billeder, lytte til potcasts, se (have-)videoer, og når jeg kan lidt mere: så og prikle.

      Jeg glæder mig til din blog. Det bliver skønt! og tak for dine pæne ord. De varmer helt ind i knoglerne!

      Slet
  8. Jeg tillader mig at dvæle ved dine tanker omkring blogs. Jeg har ikke overskud til selv at 'passe' en blog, men vil gerne hjælpe med specifikke problemer, der kunne være i havefolkets verden. Jeg duer ikke til rygklapperi. :o);o)
    Det var en haveselskabsbestyrelsesmedlem (sikke et ord!), der gjorde opmærksom på bloglandia, hvor jeg var omtalt flere gange. Jeg kendte ikke denne utrolig givende verden, hvor alle er lige og positive, trods sygdom og skavanker. Indenfor min faglige verden er man enten inde i varmen og en af de 'store', eller også udenfor og må klare sig selv.
    Det netværk man møder inden for havebloggere er guld værd, når man gerne vil have sjælen med i havebruget. Man kan altid lære nyt om vores fælles interesse.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Gud hvor er jeg glad for at du siger det, Anne Marie. Sådan sætter de ord på. OG jeg er også glad for at høre fra dig her i haven. ;)

      Jeg er faktisk også af den opfattelse at der finde en slags "dem og os" blandt nogle havemennesker. Altså at noget er rigtigt "fint og in". Men i Blogland generelt og have-blogland specifikt, synes jeg at vi er meget hjertelige og oprigtigt interesserede alle sammen, hvilket jeg i den grad nyder.

      Jeg har været med på "blog-rullen" siden vi var en 20-30 stykker og undervejs indtil nu hvor vi er lidt over hundrede, finder jeg, at der har været en udtalt åbenhed overfor alle de nye. Det er imidlertid ofte svært at komme hele vejen rundt på besøg hos dem, i hvert fald for mig, der hele tiden må prioritere, hvor meget jeg kan læse ad gangen/hvor lang tid jeg kan sidder ved skærmen (pga. mit skøre hoved).

      Sådan noget have-blogging og PC-gardening er jo en tidsrøver på samme måde (bare anderledes) som når man har været i haven. Der går nemt et par timer, før man få¨r set sig om!

      Den der "rygklapper-ting" bryder jeg mig ikke så meget om, men det bidrager til, at den gode og joviale stemning bibeholdes.

      Og JA!!! der er ALTID noget nyt, der kan læres. Nogle erfaringer, der kan deles. og en oplevelse at blive rigere på!

      Slet
  9. Det vil være fuldstændig umuligt for mig at sætte 10 punkter op for min blog. Nok er jeg systematisk, men ikke på den måde. Det betyder så, at jeg beundrer folk som gør det og overholder det :-). Til gengæld betyder det ikke, at jeg ikke ved, hvad jeg vil med min blog. Sådan overordnet. Nemlig det samme som jeg vil, når jeg ellers snakker have. Inspirere til en naturlig have uden kemi og vise løsninger, hvor haven arbejder med naturen og vise verca. Samtidig er det også en gulerod for mig selv til at lære mere og jeg sætter stor pris på den viden, jeg finder hos andre havebloggere.

    Nyd din aften
    Birgitte

    SvarSlet
  10. God morgen Marianne. Det er også helt umulig for mig at sætte yderligere punkter op. Jeg tror, der bor en filosof i dig! For mig handler det om inspiration til havearbejde og udveksling af gode idéer og så forhåbentlig smitte lidt med glæden og meditationen, som jeg mener, også ligger i havearbejdet. For mig så er havearbejdet, idéerne og projekterne noget, der virker meget afslappende og afstressende og giver energi. Jeg tror, det er derfor jeg elsker haven og arbejdet med den. Det er som om, at hjernen leger lidt, når man forsøger at være kreativ i haven og det nyder jeg rigtig meget.

    SvarSlet
  11. Jeg har min haveblog fordi jeg gerne vil dele min haveglæde med andre.
    Håber på at nogen har lyst til at kigge med og evt. skrive en kommentar.
    Jeg nyder at kigge rundt på de mange fine haver, der findes rundt omkring og måske der igennem få gode ideer.
    Ha` en god påskelørdag.

    SvarSlet
  12. Hej Marianne

    Ja nu er jeg også kommet med på haveblogbølgen med min blog "Kokborg" Jamen jeg vil gerne bruge den som en slags dagbog over haveforløbet herude på landet. Det startede med at jeg opdagede Claus Dalbys blog og derigennem fandt en masse andre spændende blogs. Har nemlig aldrig før været interesseret i havearbejde, men det har da fuldstændig ændret sig nu.

    Fandt også ud af efter en periode med stress og lidt depression, at jeg fik det meget bedre og faldt mere til ro indeni, når røven var i vejret og fingrene var i jorden.. De der jordendorfiner er meget lægende..

    Så jeg suger til mig hos alle jer andre mere velbevandrede udi havekunsten og glæder mig til at få sat skik på mit eget paradis..

    Hilsen
    Lena

    SvarSlet
  13. Kan huske den første haveblog jeg faldt over var Signes Vals, da jeg søgte på en rose jeg har. Det var en helt ny verden der åbnede sig for mig. Er typen der har en masse udklip og gode haveideer i kasser og mapper, og en blog er en god måde at få det samlet på. Kan også godt lide at man kan gå tilbage til tidlige billeder, der især viser de forandringer der er i haven. Derudover nyder jeg at der i blogland er et havefællesskab på trods af alder og geografisk placering - mine veninder er ikke have interesseret, dem bruger jeg til alle de andre ting ;)
    God debat du åbnede, så får man lige meningen med sin egen blog vendt i hovedet/på hovedet ;)
    Hilsen Susanne

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!