torsdag den 29. marts 2012

Inden priklepanikken sætter ind

I et hjørne af haven,

længst væk. 

I ro og fred

er der dømt pige-slapperas i solen:


De har lige fjantet sammen med Glarmester Rask og nu er han skredet til arbejdet og mit drivhus virker efter hensigten.



De fleste af frø- og priklingerne er blevet flyttet der ud. Men de skal jo måske bobles til af den megarulle jeg har købt for INGEN penge. Bare så de overlever de næste dages forudsagte frost.

Kan slet ikke bære, hvis de omkommer.

Bogstaveligt talt.

Bliver desideret utilpas. Nedtrykt. 

Haaaaader simpelthen planter, der hænger. Kender du ikke det?

Det går lige i hjertekuglen.

Det er fordi vi har det, Daniel Golemann kalder "Grøn intelligens". Når vi kan "mærke" planterne.

Når mennesker er omgivet af grønne planter giver det trivsel, beroligelse og velvære. På jobbet. I lægens venteværelse. På skattekontoret.Det ved enhver.

Ligesådan giver planter, der mistrives særlligt sensitive mennesker en dårlig fornemmelse. Det er mennesker, der er særligt "plante- og natur"-sensitive. Nogle bliver desideret langtids-deprimerede.

Men ikke jeg. Længere. 

Jeg har selv hørt til skaren. Forstås.
Men er igang med at "desensibilisere" mig selv, sådan at jeg lærer mig, at at naturens gang har sit eget "rationale". Altså sin egen fornuft. Den bestemmer selv. Den kommer altid igen. Med noget andet. Eller med det samme - blot senere. Eller til næste år.

Jeg skulle blive 47 (eller er jeg 48?) før jeg skulle forstå, at det ikke er meningen, at vi skal forstå alt.

 Nå, nu kom min lommefilosoferen til at køre ud ad en tangent.

Vi tager lige en lille pause: 


I pausen kan du kikke med:



Lø'vemund, chili, tomat, Nemesia, Laurentia

Ditto


Voksblomst, Tagetes, klematis, Nicoaiane Silvestris, Montebretia Lucifer, m.m.

Jeg er ved at have afsluttet alt mit frøbytte. Hold da fest, hvor kan sådan noget rode:




Nu kommer frøkasserne (8 i alt) i poser og i vores udekøleskab. Du kan stadig godt råbe mig op. Men jeg mener råbe. ;)

Næste gang, det kommer frem er inden vores Samsø og Kolding/geografisk Have ture. Har også nogle få private. Og glæder mig meget til havebesøg, for da kommer de også frem.

Skal ud og tænde bloglys i drivhuset nu. Og om få dage kommer jeg nok til at flytte småplanter ned i disse her:


Dejllig påskeferie ønsker jeg jer alle, der har den allerede fra i morgen af. 

Og skøn weekend til jer, der først ferierer fra på onsdag eftermiddag af. 

Sidste nyt er: Jeg lægger og lægger og lægger: Tulipanløg, som jeg har "vundet" hos Eva Evigglad

Det bliver et scoop til næste forår. Lover triliarder af tulipanfotos! 





Næste gang vi ses, skal vi kikke på staude-babyer i mit drivhus + drivbænke. Der er en hel del, der er spiret.


17 kommentarer:

  1. Hvor HAR du bare været produktiv. Jeg har holdt lidt igen, fordi jeg ikke ønsker for ranglede planter, og jeg jo ikke har noget driverhus. æv!
    Har dog MASSEVIS skønne, skønne frø som jeg håber at gå igang med i påsken. Har købt jord,men har jeg nu også nok? ;)

    Dejlig weekend - er lige om hjørnet. Jeg glæder mig, har lige malet væg, obelisk og bord til aften, efter at jeg kom hjem kl. 18 efter overarbejde.

    Nu kan det mærkes i armene.

    God-næsten-nat (22.36)

    kh
    Eva

    SvarSlet
    Svar
    1. Næh, jeg tænker også hver år. Keep Calm, Marianne. Men jeg sår altid tidligt alligevel. I år har ejg investeret i professionelt Vækstlys. Så helt ranglede bliver de heldigvis ikke.

      Ja, rigtig god weekend,Eva Evigglad med de trætte arme.

      Slet
  2. Hvordan i al verden finder du ud af alle de små frølinger. Respekt det er dog fantastisk. I øvrigt satte jeg tulipanløg sidste år i marts/april, de nåede at blomstre.
    God påskeferie :o)
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ved du hvad, Lisbeth: Jeg er så dum,. at jeg TROR jeg kan. OG nogle gange hjælper det bare at kaste sig ud i det.

      JUST DO IT. Som de siger i reklamebranchen.

      Sjovt, at dine blomstrede igen! Jeg tror nu ikke Evas løg når at blomstre. Eller det håber jeg ikke. For de må gerne blive rigtigt stærke til næste forår, hvoir min datters bryllup jo skal stå i Den Helbredende Have.

      God påskeferie til dig også!

      Slet
  3. Hvor ser det vildt ud, glæder mig meget til at følge udviklingen af alle de små kære planter. Har taget din filosofi op til personlig indsigt. Her gik jeg og troede, jeg til tider er lidt små-depri fordi det har en tendens til at rode lidt herhjemme og så er det nok snarere fordi der står en potteplante et sted og hænger lidt med hovedet..
    God påske
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hellou Frk. Ernst. Det glæder mig, at du kan bruge mit lomme"uld". ;)

      Dejlig påske til dig også!

      Slet
  4. God morgen Marianne. Hold da op, hvor har du mange frølinger, det er helt vildt. Det bliver så spændende at se alt dette i din have til sommer. Jeg kan godt forstå, at de skal ud i drivhuset nu. Held og lykke med dem allesammen.

    SvarSlet
  5. Sikke du har været flittig! Dejlige billeder, håber ikke de små 'kommer til skade' med de kommende lovede frostgrader. Skal nok krydse fingre for det.
    Jeg skal helt sikkert i haven i weekenden, tror jeg kan nå det inden frosten at få gjort staudebedet pænt og lagt champost på. God Påske til dig Kh Helle

    SvarSlet
  6. Hihi hvor skønt Marianne. Dejligt og se, at det ser sådan ud hos mange af jer andre også. Jeg er allerede begyndt og fundere over, hvor jeg dog skal skaffe så mange potter til mine frøplanter. Nå jeg venter med panikken til jeg ser, om alle kommer op.

    Skønne høns .......tænk sig jeg troede, det var dig og veninderne, der var i gang i baghaven, indtil jeg så dine skønne høns. Have og snakkende høns må da være den ultimative måde og slappe af på og lade op :)

    Rigtig god Påskeferie :)

    Knus Lise Lotte

    SvarSlet
  7. Godmorgen Marianne, og tak for dagens lommefilosofi! Jeg tog ordene "Grøn intelligens" til mig med kyshånd. Når man som jeg får flimmer i hovedet over to tal der skal lægges sammen OG kan fare vild i en telefonboks, er det SKØNT at vide at jeg til gengæld har en veludviklet grøn intelligens!!
    (Jeg mener jo at lommeregneren og gps'en er to af de vigtigste opfindelser der er gjort ;o)
    Herlige billeder af dine frølinger, jeg står også klar i drivhuset med bobleplasten hvis kong vinter stikker sin grimme næse frem.
    Ha' en herlig week-end :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. MOrgen? Den er halv 1, når du skriver... eller er det PCén der laver numre?

      Ha ha. Jeg går også i sort, når jeg skal lægge to tal sammen. Til gengæld er min "spatiale" intelligens TIP TOP.

      Bobleplasten er lagt på alle sommerblomster og 1-årige. Stauderne må tage det kolde gys. Det er de jo ligesom lavet til. Så ingen kære mor her. :D

      Slet
  8. Herlige ord som "grøn inteligens og pige-slapperas" man lærer mange nye ord her på blogland. Jo´ og frølinger.
    Dine frølinger ser vel nok sunde ud.

    Kh margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Det håber jeg de bliver ved med at være her den næste uge, når de udfordres med kuldegrader.

      Velkommen Margrethe.JEg har vist ikke hørt fra dig før? :D

      Slet
  9. Hvor er de herlige, dine piger i slapperas :-) Det må da være det skønneste hønseliv, man kan forestille sig.
    Og godt at ham Rask fik taget sig sammen, så alle dine frølinger kunne komme ud i drivhuset. For jeg kan da godt se at det kniber lidt med pladsen *Griner*.
    Jeg synes nu ellers at prinkle-panikken er sat ind hér. Mon det er Murphys Lov at pludselig trænger mindst 10 slags til at blive priklet om samtidig? :-)
    Også rigtig God Påske til dig og dine. Manden min har ferie fra idag, så det har jeg vel også :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, det har jo faktisk været værre med pladsmanglen. Især nu, hvor frostgraderne nærmer sig IGEN!

      Ja, det med at prikle i et væk, kan jeg tænke mig sker hos dig. JEg selv håber på at kuknne"strække det over en længere periode, da jeg jo ikke har haft opvarmet drivhuset (hvilket så har givet andre udfordringer). Tingene kommer meget forskudt. Jeg har både stauder og frølinger inde, i drivhus, i skur, og ude under Fiberdug samt i din fabelagtige ide med bed-rolsers. Så... ja, der bliver nok at tage sig til de næste måneder!

      Godt potcasten og e-bogen er opfundet!

      Slet
    2. OG god påskeferie til dig også! Det samme her... :D

      Slet
  10. Faldt lige over din blog. Jeg hører nok til de ekstra sensitive mennesker, år det kommer til mine planters velbefindende. Jeg bliver ofte drillet med, at mit humør er bestemt af mine planters velfærd (eller mangel på samme) som jeg gror indendøre med vækstlamper. Og der er nok noget om det ;)

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!