søndag den 18. marts 2012

Forårsfjol og film i forhaven

Ja, NU har jeg meget at fortælle, at det hele står i kø.

Lang kø.

A la Netto lørdag formiddag, når de allerede har ringet efter medarbejderne til de andre kasser.

Så gør dig rede til en hurtig tur på... Opleveren. 



Jeg så en gang en skøn fransk film, som jeg ikke glemmer. "Den fabelagtige Amèlí fra Montmartre" hedder den. Den handler om en ung kvinde, der har svært ved at deltage i livet og knytte bånd til andre. En dag  følger hun en blind mand rundt i gaden og fortæller ham i et rasende tempo, hvad hun ser. BAre fordi hun har lyst til at gøre andre glade.

Sådan har jeg det nu.

Spænd sikkerhedsselen og gør dig klar til at køre:




For hvordan gør jeg det her?

En lille film. 

Er jeg kommet frem til. 

Øj, sikke tørre hænder! Hvilken creme bruger du?


Ja, vi ved det godt:

Billeder siger mere end 1000 ord!

Ikke a la Claus Dalby, som er så velovervejet og taler langsomt, tjekket og forklarende.

Men mere a la Fru Olsen, som er impulsiv og husker som en si.

Så er det sagt. 

Han er da bare rigtig sød, ikke?


Ind til du får trykket på linket nedenfor, skal du lige se min tjekliste fra de sidste 3 uger:

Jeg har: 

  • Nurset Pelargonier
  • Hærdet Pelargonier (er i gang)
  • Priklet Løvemund og Laurentia (sådan noget småt flitterstads - og hvor det fylder i stuerne!)
  • Sat ældstesønnen til at samle sær plastik-mistbænk - og opmuntret ham løbende frem til mål (!)
  • Samlet stålreoler sammen med Per inden prikle-panikken sætter ind
  • Flyttet alt ud af drivhus (hold da lige op!!! -  hvor kan der være meget på 10 m2)
  • Vasket drivhus ned (blev helt gennemblødt på den klamme måde)
  • Luget i drivhus (HVAD? Er der ukrudt også HER?)
  • Flyttet alt ind igen i drivhus (suk - godt det er Per, der laver mad i dag)
  • Sendt stakkevis af frø og stiklinger til Facebook-blomster-veninder
  • Modtaget lige så mange
  • Sået og sået og sået.
  • Været på panikindkøb i div. lavpris-supermarkeder, der kæmper om min købelyst
  • Pottet indkøbte billige Netto-stauder, til hvis nu .... mit så-projekt går i vasken (don´t say)
  • ja.... kan ikke huske mere lige nu. 
Så: Go for it!

(og Husk at more dig over fotografens skygge..... Åh, altså!)


Video: 




Hvordan hulen er det jeg får lavet et link i et foto???????

(Ved godt, jeg har spurgt før, men forstod det ikke. 
Nå, det er bare mig. Jeg er en jubelidiot til sådan noget!)

PS. Hov! Opdager jeg har 100 læsere. STORT! Velkommen til de sidstankomne! 

34 kommentarer:

  1. Tak for en ualmindelig hyggelig rundvisning i din dejlige have, Marianne - jeg nøøød det fra start til slut. Smiler fra øre til øre lige nu :-)
    Du har da fået nok at se til med alle de småplanter, du har fået sat i verden - men hvor er det livsbekræftende :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der bliver vist travlt i "bondehaven" men på den langsomme måde, ved du. Jeg når det, jeg når.

      Glæder mig til vi ses igen!

      Knus retur!

      Slet
  2. Hej Marianne.
    Sikke en god video. Måtte trække gevaldigt på smilebåndet over din forventningsfulde udbrud over et frø fra din sibiriske rose, som så viste sig at være fløjet fra reden. Som om du slet ikke havde andre frø.. Viser bare SÅ meget din glæde over at fremtrylle egne planter..
    Havde lige håbet på at se dine høns, men det må jo så blive en anden gang.. Ikke.. Lokke,lokke ;))
    Har du forresten fået fat i en whiskytønde i Jem og Fix ?
    VH
    Lena fra Håstrup

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lena, ja, det er ikke frø, jeg mangler, det ved jeg godt! Gider vist egentlig heller ikke frøformere syriske roser. Er bare frønørd om en hals.

      Whisky-tønde havde jeg desværre købt for 300, og tror ikke jeg skal have flere. Den var temmelig tung at bakse ind og ud af bilen.

      Og høns og baghave - det skal vi nok komme til! I promise!

      Slet
  3. Tak for kig i din have, Marianne. Som I andre skriver, så bliver man glad af at høre dig fortælle! Jeg har altid undret mig over, at der ikke er mere om haver i tv. Men hvis vi alle smider noget video på vores blokke, så vil jeg være mere end tilfreds. Det er også meget sjovere.
    Du fortæller om dine "pletter i luften", Da vil jeg bare sige, at jeg plantede en enkelt plante i et bed i min have i Kalundborg for et par år siden. Det fortrød jeg så bitterligt. De er hårdføre og gror som bare... - Og er lige så bøvlede at fjerne igen som vinca og efeu tilsammen!
    Vh. Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt mit humør smitter. Det bliver jeg faktisk også selv i godt humør af. Jeg ser ikke så mange dagligt.

      Pletterne må gerne være her ind til videre. Tænker, at de er til at hive op igen inden det bliver helt galt.

      MEn lad os nu se, om jeg klager om et par år. ;)

      Slet
  4. Hej Marianne
    Tak for hyggelig rundvisning i din have, det var en fornøjelse at høre dine kommentarer og din stemme :o) Jeg troede egentlig, du havde en meget større have med alle de projekter, du har gang i. Du skal nok få fyldt op i alle bedene.
    Apropos det Helle skriver om pletter i luften, kan jeg sige, at jeg har kun gode erfaringer med den. Jeg synes ikke det gør noget, at den breder sig, den klæder omgivelserne.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth. Min have er ikke så stor. Det du så her var forhaven. I alt har vi 800 m2 (forstads-have, du ved), hvoraf hus, hønsehus, voliiere, terrasser og skure, indkørsel, garager og carport vel tager de små 300 m2. eller noget.

      Jeg skal også have vist jer baghaven, men den er ærligt talt noget misk mask at kikke på, da den jo også er ved at blive anlagt. Vi overtog den helt bar, .... eller stort set helt bar: Et drivhus stod der og nogle oldgamle forvitrede frugtbuske. Nu er jeg ved at få den til at blive til en have. MEn som sagt: det tager sin tid med mit tempo. Drømme og planer, dem er der nok af. ;)

      Slet
  5. :) Tak for en dejlig forårs film Marianne. Skønt med en guidet tur med en så begejstret fortæller :)Der findes jo ikke noget bedre, end pludselig opdage noget man ikke før har lagt mærke til!
    Ser lige om jeg ikke kan få sendt <3 græsserne i eftermiddag!
    Pia.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, Pia. Ja, det er nok sådan for os alle sammen! Et eller andet vi først ser nu. Jeg synes det befordrer at blogge. SÅ er det lildt som om man pludselig ser med andre(s) øjne.

      Glæder mig til græsserne! <3 :D (PS, du skal ikke jage, vel! Foråret er jo langt!)

      Slet
  6. Tusind tak for en virkelig dejlig tur i din forhave. Jeg nød det virkelig :-) Jeg følte nærmest at jeg havde været på besøg i din have da videoen sluttede. Sådan alá, hov, hvor er jeg :-) Sidder jeg bare her ved mit skrivebord?
    For at opsummere: Du får et travlt forår :-D Men det gør jeg jo også, og vi nyder det, ikke, og tager det i vores tempo, og så har du ret, vi når det nok, og ellers var det ikke vigtigt nok :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. HA ha, Hanne. Så har duda forhåbentlig følt dig underholdt. Det er faktisk nyt for mig at give mig selv lov til at lave "Slap Stick". OG så - efter selv at have set filmen igen, - kan jeg høre, at jeg famler efter navne og ord. Men hvad pokker.

      Ja, jeg får travlt! Med alt! PÅ den SLOW måde. For så skulle du se mit drivhus, selvom det slet ikke kan måle sig med dit!

      Slet
  7. Hej:-) Jeg siger også tak for den dejlige rundvisning i din have, og kan også kun tilslutte mig Helle, som mener at der burde være flere haveudsendelser i TV.
    Nu viser du vel baghaven frem en anden gang - jeg vil gerne se dine høns. Selvom jeg har landbohave, så ejer jeg ikke engang en høne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente!

      Velbekomme! Ja, jeg ved godt jeg fniser og fjoller. Men det er vist bare sådan det er med mig. (For det meste)

      JA-TAK til mere have-tv. Måske skulle vi sende beskeder til DR og TV2 om at vi ikke gider deres "Ny have på en dag"-tv. Men ordentlig sjov, inspirerende og informerende tv. Det er vel nu, de planlægger hvad der skal ske i efterårs- og vintersæssonnen?

      Slet
    2. Forresten: Høns og baghave skal nok komme. Også i levende billeder.Det lover jeg.

      Slet
  8. tak for en dejlig rundtur i din have, det var hyggeligt. smiler stadig, det er dejligt at høre på en rigtig glad havenørd;0)
    Knus
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt, Annette, selvom der vist er gået lige lovligt meget fjol i den.

      Det er forresten ikke fordi jeg er på dårlig ford med naboen, men fordi jeg blev forlegen over at gå og snakke med mig selv (til kameraet), mens jeg filmede. ;)

      Slet
  9. Herlig rundtur i din have - video giver et helt andet billede af haven :-)
    Har du de små hostaer stående ude hele tiden eller kommer de ind om aftenen eller når der er frost? Jeg har nemlig mine stående inde endnu og der er ved at være trangt, så hvis ... så kunne det være dejligt at flytte lidt rundt

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har hærdet dem først i nogle timer på terrassen over nogle dage. Nu står de ude hele tiden og hvis det bliver frost ryger de i drivhuset sammen med dem jeg har priklet. De får bobleplast på, hvis vi skulle røre nulpunktet. Har netop bestilt rulle.

      Der er også meget trangt hos mig, så nu hærder jeg resten og bringer det hele ud i drivhuset. Undtagen chili og tomat samt de meget små spirere. Det er eni tens tid, der ligger foran os. Med daglige kik på meteologisk institut. ;)

      Slet
  10. Hej Marianne. Hvor var det sjovt at komme på rundvisning i din have. Der er mange spændende ting på gang. Sikke meget du har fået sået og dine pelargonier ser også ud til at have det godt. Du er da god til at lave video!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for roserne, Birgitte. Synes du virkelig. Jeg synes det er vildt sjovt. Har simpelthen så mange ord inden i mig, at de svømmer over, når jeg ikke har talt med nogen eller blogget el. lign.

      Ork, jeg har sået meget mere. Der kommer en video igen snart!

      Slet
  11. Tak for en dejlig rundtur i forhaven. Det er en rigtig god måde, at få set detaljer undervejs på turen.
    Jeg synes, det er sjovt, at du bliver forlegen, når du ser naboen, og ikke når du lægger videoen på blogland.
    Det siger jo lidt om dette dejlige land, ik?
    Vi har også et hæsligt hegn nede i baghaven, så der kan vi godt konkurrere på grimhed der.
    For du har set min forhave og jeg har set din forhave. Men baghaverne må vi ha' tilgode.

    SvarSlet
    Svar
    1. Øh, jo det er vist meget sjovt. Jeg ved bare ikke hvad det er der er sjovt. Hvorfor skulle jeg dog blive forlegen af at lægge en video på i blogland? Det forstår jeg ikke. Det er noget andet, når jeg går rundt og snakker med mig selv i min have, synes jeg. OG har gjort det i 10 minutter og så opdager naboen sidder og luger 25 m fra mig uden at vise, at han har set mig. Nå. Det er nok det, du mener. :)

      Hæslige hegn er bare: Bward! Og hæslige hække er næsten lige så Ad bad sprøyitttzzzz. SOm noget ubehageligt i munden. Pføj!

      Men det har lange udsigter hos os. Skal jo lige have pengene og så det sværeste: at blive enige med naboer til 2 sider. 5 meninder + vores egne (divergerende). SÅ vi lever med skæve og udgåede stikkende grimheder. Må overveje noget klematis!

      Slet
  12. Hej Marianne,
    Tak for en dejlig rundtur i din have.
    Er glad for at se, at det ikke kun er hos mig det roder lidt ;-)
    og hvem ville ikke kludre lidt i navne osv. Vi er jo ikke alle Hr. Dalby, som dog også kan glemme navne af og til ;-)
    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. NEj, du har ret Helle. Men jeg glemte ikke før i tiden. (Før min skade, så det skal jeg lige vænne mig til). PÅ en måde er det vist også rent fortælleteknisk også ok at gøre det på den lidt langsomme måde. Eller hva? ;)

      JA, rod, det er bare tegn på proces. At der SKER noget.

      In Tranquilleus mors, In Fluctus Vivæ. (Latin = I stilhed er døden, i bevægelse findes livet). :DD

      Slet
  13. Tak for rundvisningen, hjemmevideo på den gode måde ;-)
    God weekend
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hey, SUsanne! Taaaaak! Dejligt at høre. At det er på den gode måde. For der er jo rigtigt mange måder at gøre det på.

      Slet
  14. Kan du sende mig dit mobilnr. så kan vi aftale nærmere med afhentning af tulipanløgene? ;)

    kh
    Eva

    SvarSlet
    Svar
    1. Jubilee og baglæns kolbøtter. Jeg har lagt det på mailen.

      Slet
  15. Jeg har også været i haven denne formiddag, men helt sikkert ikke med din indsats og i dit tempo.Jeg bliver helt stakåndet af at læse indlægget.

    Måske har du lyst til at deltage i give away hos mig. Gaven passer til en haveejers ømme ryg!!

    Hilsen Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. HEj Kirsten med lappegrejet. ;) Det var sødt af dig at tænke på mig (og lækker lækker pude) DU er virkelig krea.

      Jeg er blot ud af en familie, hvor kvinderne syede korssting som vi andre sprøjter mails og blogindlæg ud. Så jeg er blevet lidt allergisk overfor korssting, selvom jeg er fuld af respekt for hobbyen og evnerne. (Jeg har SLET ikke Zen nok til at sy korssting. (Men gerne til at sidde længe og ingenting med en lækker pude bag mig).

      Du skal være så velkommen her en anden gang. Smil og dejlig dag til dig.

      Til jer andre: Tag lige og tjek Kissers blog ud. Den er herlig!

      Slet
  16. Nej jeg mente selvfølgelig ikke du skulle blive forlegen over at vise en video. Kan godt se, at det kan misforstås.
    Det var nu naboen jeg hentydede til. Det går lidt hurtigt, og selvom jeg er gammel kontordame og HAR lært at læse korrektur, så må jeg indrømme, at den del er blevet skippet for længst. Det er der ikke tid til!
    Jeg synes det var en skøn video!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Oh, I know, dear! I know! :D

      Jeg læser heller ikke korrektur (Selvom jeg er prof kommunikationsmenneske - eller rettere var). Men det fremgår jo med al tydelighed i de ting, jeg skriver rundt omkring I folks kommentarfelter. .

      Slet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!