lørdag den 10. marts 2012

1 års jubilæum i Den Helbredende Have


Da jeg for et år siden startede denne blog op, havde jeg ingen anelse om , hvilket univers jeg trådte ind i.

Jeg var inspireret af to bloggere: Beretninger fra et autentisk landbrug af Lone Landmand og Mettes Have. Anede ikke, at alle de/I andre havebloggere fandtes.



Hvordan jeg havnede på 9érhavens side over de danske haveblogs, har jeg heller ingen anelse om. Men det er vist mit held, for i dette fællesskab, er der så meget at hente. Der er så mange af jer skønne mennesker med de samme overvejelser, de samme stjernestunder, de samme spekulationer og frustrationer...... og de samme passioner. Og mega meget inspiration!

Det føles helbredende i sig selv!

På meget forskellige måder.

Og det er det allerfedeste!

At vi er så forskellige!



Jeg har jo slået hovedet.Og bloggen "Den helbredende have" havde mange gode intentioner i starten. Den skulle handle om alle de lægeurter, jeg ved så meget om. Om økologisk og bæredygtig havebrug. Eller om hvordan man kan lave sansehaver eller "afsnit" i haven, hvor der er rolligt, sanseligt, duftende, vand osv. Alt det der, der kunne være så akademisk. OG teknisk.

Men min blog er faktisk gået hen og blevet noget helt andet. Har jeg opdaget.

Det er blevete en salgs "logbog". En slags "helle". Ligesom i børnelegen. I ved: sådan et sted, hvor man er urørlig. Hvor man samler kræfter. Hvor man finder ud af, hvem man er, hvad man er i gang med og hvorfor.




Jeg har ikke været særligt systematisk. Og heller ikke særlig berettende i forhold tli, hvad jeg har fået tiden og helbredelsen til at gå med i haven.

Kun disse indlæg, fra den første tid beretter lidt om, hvordan det var/er. 

For det har jeg ikke været rask nok til at kunne. JEg har i usandsynlligt mange timer, dage, nætter, uger, måneder ligget. Og ligget.

Kunne ikke andet. Med det her hoved.

Sådan er det bare. Ikke nogen piv herfra. For I har forstået. Ikke været negative, fordi der har været lidt stille.

Det er jo det! Perfektionismen har ingen steder hjemme i den helbredende have. Den troives ikke, selvom den ind i mellem prøvet at selvså sig. 

Slet ikke.

Og I har bare været der alligevel. På blogrullen. Til min store begejstring. Komfort. Glæde. Og trøst.

Jeg har i det forløbne år modtaget 2 awards. Og har desværre ikke gjort en skid for at prøve at leve op til dem. OG "skylder" stadig at give den ene videre.

Men der er kommet så mange nye bloggere det sidste lille halve år, så jeg lige skal granske. Læse, fornemme, og bliver fortrolig.


Men fordi jeg har modtaget disse awards, siger et og andet mig, at jeg alligevel findes i jeres bevidsthed.

Og det er det, der gør mig glad. At mine indlæg, hvor mærkelige og sjældne og lange, der end er, så gør de en forskel.

Tak til jer!

Og Tak fordi jeg har et talerør. :D


PS. Lover at komme med en status på alle mine rosenkøb og mine staudesåninger!


54 kommentarer:

  1. Hej Marianne,
    Tillykke med 1 år som haveblogger.
    Du har en dejlig blog og det er dejligt at følge med i din have og alle de tanker der ligger bag.
    Bliv endelig ved.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anne! Det kan du tro, jeg også vil gøre. :D For det gør mig glad at skrive. OG endnu gladere at få feedback.

      Slet
  2. Til lykke :-D
    Jeg var lige tilbage på min blog og se, at det var den 2. april 2011, som jeg omtaler din blog, så jeg tror, at jeg har fulgt din blog lige fra starten. Jeg er vild med din dejlige poetiske, humoristiske og befriende stil. Jeg er ikke altid selv så aktiv af samme grund som dig: helbred. Men du formår af rulle dig helt ud, når du har overskud.Du har også facebooksiden, som der er rigtig gang i, og som jeg nyder at være en del af.
    Lov mig, at du bare bliver ved at komme med dine super gode indlæg, når du orker. Det gør ikke noget, at der går lidt tid imellem. Det bliver de næsten mere intense af ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det med helbredet har vi to til fælles. Og selvom vi ikke sriver så tit, så er der stor nydelse i at læse, hvad du også skriver! Du gør dig tanker om, hvad du vil med din blog. Så´dan tror jeg det går, når der er større frekvens imellem.

      OG ja, det er hyggelligt at facebooke lidt sammen også. Det kunne være rart om der var meget mere af det!

      Slet
  3. Tillykke, Marianne - Jeg har ikke fulgt din blog helt fra begyndelsen, men er lykkelig for at jeg fandt dig for du giver så meget med dine reflekterende og positive indlæg, selvom du ikke altid har det nemt og ikke altid kan gøre som du har lyst til.

    Bliv endelig ved med at bruge os som talerør :)

    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du tro, jeg vil gøre, søde og positive glade Ulla.

      Jeg håber vi ses IRL til sommer?

      Slet
    2. DET gør vi nemlig - jeg kommer også til Samsø - og Kolding, selvfølgelig.

      Glæder mig til at møde dig :)

      Slet
  4. Kære Marianne,
    er super heldig at få lov at følge med i din blog.
    Følger dig med hele følelsesregistret. Selvom jeg ikke selv har blog (endnu - måske det kommer)så føler jeg mig meget priviligeret og ydmyg over at følge med her i blogland.
    Din blog er så inspirerende og sætter tanker igang om mit eget forløb, så klø endelig på - du er meget inspirerende og jeg er glad for også at være medlem på din FB-gruppe.
    Tillykke med 1-års fødselsdagen ;-)
    Mvh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh hej, Helle, er det dig. Tak for dine klærlige ord. JEg gætter, at du også har dit at bakse emd. Det har vi slet ikke berørt. Men det er godt at vide, at jeg kan sætte lidt i gang.

      Det var min opgave, da jeg arbejdede, og det, ejg egentlig lever for. At sætte tanker og provesser igang. Det skal være jeres/ dine egne, og ikke mine.

      At være med til at gøre en forskel er det største i livet!

      Slet
  5. Kære Marianne
    Tillykke med blogfødselsdagen. Det var rigtig godt, at du fandt det univers, bloggene ville ikke være det samme uden dine skønne indlæg, som jeg læser med stor begejstring hver gang. '
    Jeg nyder at følge med i, hvordan det går bedre med dig, det er i sandhed en helbredende have, du har og hvor er det godt, vi har hinanden her i bloglandia for det styrker os alle.
    Jeg glæder mig til mange nye gode og reflekterende indlæg fra din side.
    Haveknus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejlligt varmt haveknus til dig også søde hjertelig Listbeth. Du er en af mine aller-trofasteste (!) læsere og kommentatorere.

      Du ahr altid noget positivt og opløftende eller informativt at sige, og så lever og ånder jeg for de udsigter, du viser os fra dit skønne Samsø. Det bliver SÅ godt at komme og se det ved selvsyn!

      Slet
    2. Tak Marianne
      Jeg skal nok blive ved med at vise fine udsigter, og så glæder jeg mig vildt, til I kommer over og ser det hele ved selvsyn :o)
      Knus

      Slet
  6. Stort tillykke med et års dagen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Vivi. Er det dig, der tidligere hed VIVIK? :D

      Slet
  7. Hip-hip-HURRAAAAA!!!
    Stort tillykke med blog-fødselsdagen - og tillykke til alle os andre, der har haft den store fornøjelse af at kunne følge dig her på din dejlige blog. Med din smittende entusiasme, dine skønne reflektioner, din følsomhed og indlevelse, og ikke mindst dit sprog, der både kan gribe om hjertet og trække i smilebåndet. Jeg er så glad for, du er her - og satser på, du fortsætter i mange år endnu (i det tempo, der nu kan lade sig gøre).
    Knus Sígne

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, Signe, hvor bliver jeg glad! HVad du kan med dit kamera, din ildhu og dit skønne sted på jord, det gør jeg med ord.

      Det glæder mig sådan, at du nyder det!

      og tak for din forståelse og - ja, bare tak for dig.

      Slet
  8. Tillykke din vidunderlige blog-mama. Vi ELSKEEER dine lange meningsfyldte indlæg, - Du kan tro at jeg også har smilet mange gange når jeg har læst med her hos dig. Det er jo dejligt befriende, at vi ikke skal være perfekte, - men at vi sagtens kan have en øv dag, eller andre ting der kan komme ud. Det kan være en strøtanke, eller en drøm - eller en dejlig dag med kobberbryllup.

    Det er jo netop essensen - af alt det sammenkog, - som vi kalder vores blogliv, der giver helheden, - og fornemmelsen for mennesket bag skærmen.

    Jeg håber du bliver ved - og ved. Og ved.
    Tillykke med årsdagen.

    Kæmpe tillykkeknus fra mig - Taaaaa-dahhhhhhhh!

    SvarSlet
    Svar
    1. Bukker og nejer og svinder en pirruette til fanfaren. :)

      Jaaaaa, og jeg vil gerne være ikke-perfekt sammen med jer andre. Nej, altsåjeg VILLE jo helst være perfekt, og alt i min have skulle være billedskønt imens jeg er i gang. Men sådan er virkeligheden jo ikke og det er meget nemmere at være menneske, når man kan give sig selv fred med det, der ER - lige nu.


      Hvor Er jeg enig med dig, Eva Evigglade. At det er mennesket bag tasterne og fos´ne, der er interessant. Jeg synes selvfølgelig også det er herligt at få gode rød, inspiration, indsigt og viden. STORARTET. Men det at lære den, der skriver at kende. Det er det ekstra, som bloglivet kan give. Især når vi også ses IRL.

      Det skal vi to i år, ikke? :)

      Slet
    2. Ærhmmmm. fordel lilge selv bogstaverne og udskift enkelte med de ubrugte på tastaturet. Er vist træt i hovedet. ;)

      Slet
  9. Jamen et tillykke med års-dagen fra mig også. Glæder mig til fortsat at følge dig.

    SvarSlet
  10. Hjertelig tillykke med dit første år i bloglandia, og fortsæt du bare den gode stil i laaaaaang tid fremover. ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lover jeg Jette. Kan SLET ikke undvære dine skønne kommentarer. Ligger flad af grin over dem og surfer nogele gange kun hen til dine, fordi jeg skal økonomisere med, hvor meget jeg læser. (træner stadig syn).

      Skal have fundet ud af, hvad det er, du gerne vil kunne finde på min blog. Eller.... hvordan jeg indfrir dit ønske.....

      (Kan jo ikke have flere skruptudser kvabsende rundt her på skærmen) ;)

      Slet
  11. Tillykke med årsdagen, jeg ser ofte dine kommentarer på blogland og de er altid så positive og opløftende. Jeg kan ikke huske, hvordan jeg selv egenligt fandt danskehaveblogs, men mon ikke det stammer fra Claus Dalby.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fordi du lægger mærke til mig, mine kommentarer og min blog!

      Slet
  12. Kære Marianne
    Et stort tillykke med dit blogjubilæum og tak for alle dine skønne indlæg og altid positive kommentarer rundt omkring i 'blogland' Jeg nyder i den grad at læse med her ved dig :-)

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Arh, tak, Anne-Mette! Tænk, at du lgger mærke til, hvad jeg skriver andre steder i kommentarerne. Sejt!

      Jeg kan også godt lide at læse din blog! den menneskelige side er vigtig for mig!

      Slet
  13. Sødeste Marianne.......hjertlig tillykke med 1-årsdagen og tak fordi du er med.....det gør det hele lidt mere intenst, underfundigt og magisk at vide at på ryggen af en sommerfugl sidder drømmene ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Smil og kram og hjertelig tak, Dorte.

      MAgien er heldigvis at finde i alle de "helbredende haver" der findes rundt omkring i landet (verden) - din f.eks. jeg nyder SÅDAN at kikke mig omkring i den (på din blog) gør det jævnligt og lader mig virkelig inspirere. Nu vil jeg bare være RASK, så jeg kan virkeliggøre sommerfugledrømmene.

      Slet
  14. Hej Marianne
    STORT tillyke med jubilæet... Så dejligt at læse dine inspirerende og tænksomme indlæg. Alle de bevingede ord er allerede sagt af de andre dejlige bloggere, så hermed bare sagt, at jeg glæder mig til at læse dine kommende indlæg..
    Dejlig søndag herfra. OG glæder mig til at få mere information om dine staudesåninger. Er total bagefter og har tænkt mig at gå i gang i dag. Så må jeg se om der kommer noget ud af det.. :))
    VH
    Lena fra Håstrup

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Lena, men uanset at andre siger "bevingede ord", så er jeg glad for, at du nyder mine indlæg!

      Staudesåningerne skal jeg nok vende tilbage til. Lige nu er der ikke kommet så meget op. Men det er jo bare godt, for så regner jeg med at priklehysteriet kan strække sig over llidt længere tid.

      Slet
  15. Tillykke søde Marianne.
    Hvor går tiden dog hurtigt når man er i godt selskab :-)
    Jeg har også virkelig nydt at følge din blog, og dine underfundige indlæg. Du ved jo at jeg nikker genkendende til mange af dine følelser omkring det rigtigt irriterende i, at vi ikke mere kan alt det vi gerne vil.
    Det jeg også nyder så meget ved din blog, er at du alligevel ikke har tabt dit gode humør, for det er jo også sådan at jeg takler det. Og vi lærer jo heldigvis hele livet af hinanden.
    Så jeg ser også frem til det næste år med dine finurlige indlæg.
    Og dine skønne billeder af dine herlige høns, som er alle vegne i haven :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, Hanne, vi kender hjernens "begrænsninger" men også muligheder "indefra". Og den dermed begrænsede energi og overskud.

      Måske er det derfor vi er så stædige og målbevidste. Det er lidt som om planterne fpr en til at orke, er dt ikke rigtigt? Og såalle de rare, hjertelige mennesker, som vi møder. <3

      Tak for dine pæne ord.

      Hønsene er forresten blevet "tæmmet" lidt. I takt med at jeg udvidder haven lidt er der mere og mere jeg er øm om. Så nu har de en flytbar indhegning. Til deres daglige brok. ;)

      Slet
  16. Kære Marianne.
    Tillykke med 1 års-dagen og tak for dine skønne indlæg som jeg nyder at læse. Jeg er måske ikke så trofast i kommentarerne det rækker tiden ikke til, men jeg følger med og morer mig.
    Ofte tænker jeg på dig bl.a. fordi du engang i et indlæg genopfriskede ordet "pausepoul" og det er belvet mit nye yndlingsudtryk når der skal en pause til:o)
    Jeg glæder mig til mange flere indlæg i fremtiden. Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den gode Poul Kjøller! JEg siger selv "Pause Poul" på Andrea-måden, og så kommer jeg til at fnise. Helt alene.

      Jamen jeg er glad for at du hygger dig med mine indlæg, Lisbeth. Jeg selv får heller ikke kommenteret, selvom jeg ofte er på "besøg" hos dig.

      Slet
  17. Hej Marianne. Et stort tillykke med et års dagen fra mig også. Jeg bliver altid SÅ glad for at læse dine indlæg. Du skriver med så meget varme og ærlighed og humor, så man ikke kan andet end blive smittet. Jeg er imponeret over hvor meget du alligevel får fra hånden og synes, du gør det rigtigt godt. Du er et godt menneske og det er altid en stor glæde at følge med på din blog!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den bedste feed-back får man af folk, som kan relatere sig til det, man siger og gør. Og det betyder, at "de selv ejer" noget af det, de værdsætter. (Læs: lige over) :)

      Hvor er jeg glad for at jeg kan sprede glæde og gøre en forskel!

      Tak, Birgitte! <3

      Slet
  18. STORT tillykke med dagen!!! Du har altså gjort det godt..... dine indlæg er altid spændende og fulde af mange tanker, glæder mig til endnu et år! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have søde Flora. Det er jeg rigtig glad for at du siger.

      Slet
  19. Kære søde Marianne. Tusinde gange tillykke med jubilæet. Blive endelig ved mange mange år endnu, jeg nyder dine skønne indlæg.

    Kærlig hilsen
    Lise Lotte

    SvarSlet
  20. Kære Marianne - Hjertlig tillykke med 1- års jubilæet :-)

    Jeg nyder dine dejlige, lange, sjovt, lærerige og finurlige indlæg.

    Skønt billede af hønsene i komposten.

    God søndag

    Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi hi, Gitte. Det er godt. De afspejler vist bare min (krøllede) hjerne ;;)

      Dejlig weekend til dig!

      PS. Forglemmigejjerne ser lovende ud!

      Slet
  21. https://www.styleroses.co.uk/index.php?search

    Hej Marianne
    Her kan du finde rosen Odyssey, jeg har købt derovre i efteråret. Det går fint med køb der, ingen problemer. Ikke dyrere end i DK og ikke dyrere forsendelse.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihhhh, tak, Lisbeth. Jeg har ellers fået en mail fra Ernst på Rosenposten, dr fortæller at have vil tage den hjem.

      Slet
  22. Hej, Marianne, stort tillykke med bloggens fødselsdag! Nydeligt, inspirerende, ægte blog du har. Uden maskarader, masker og kun de flotteste fotos.
    Har først set din kommentar om den wigvam nu, jeg fik købt den i Plantorama for et par år siden og prisen var ca 100 dkk, måske 80, kan ikke huske, den blev slidt, knækkede og røg til skrald. ØV. De er rigtig charmerende. Men næste gang, tror jeg vil lave noget lignende af grene, fundet i nærliggende skov.
    Knus herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig, Kristina. Ingen masker her. Det matcher i min verden bare så dårlligt sammen med natur, vækst og frugtbarhed. Selvom skønne fotos er vederkvægelige. (Arbejder på sagen, men de er ikke det primære for mig).

      GOdt at se, du har fået "jord under neglene"! :)

      OG wigwammen.... Ja, mit havebudget er også¨åopbrugt (allerede) så jeg vil også bruge noget af vores hassel til det. Må også på "jagt" efter pil. MÅ jeg se, hvad du får lavet af dine "fund"?

      Slet
  23. Hej Marianne.

    Stort tillykke med din blog fødselsdag - og dejligt at læse, at jeg var med til at inspirere dig til at springe ud i det :0) Det er ikke blot havearbejde, der helbreder og skaber livsglæde - det er også den måde, du skriver om det på. Så boblende, umiddelbart og fuld af energi. Det er vidunderligt smittende. Tak for det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Mette

      Ja, det var du, og du er stadig en stor inspirator for mig, selv om du ikke hører ret tit fra mig.

      KAn ikke huske hvor du bor (Kalundborg? Djursland?)... Nå men Jens fra Slottet i Smørmosen holder gratis foredrag 4 tirsdage i marts og april her i Gladsaxe Kommune. Hvis du er interesseret, så sig til. Ellers vil jeg se om jeg kan få lavet en "reportage" derfra. (Håber helbredet holder hele vejen. Der kommer også noget om dyr og insekter i haven fra Grønt idécenter!

      Og tak, Mette for de posive ord.

      Det er det, jeg lver og ånder for. at gøre en forskel for andre. Skabe inspiration, godt humør, "helle" og a-ha.

      Slet
  24. Hej Marianne

    Stort tillykke :o) I morgen lander der frø af klokkeranke i din postkasse :o)) God fornøjelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. JEps! hjertelig tak. Jeg glæææææder mig!

      Slet
  25. Kære fantastiske navensøster :-D
    Hjertelig tillykke med bloggens første fødselsdag. Det har været et forrygende år, jeg har nydt hvert et indlæg fra dig skal du vide.
    Kender jo godt det med et helbred, der hverken tillader havearbejde eller blogging hver dag.
    Men når man kan´ er det der opstår de stjernestunder vi lever for. Det er dem der giver os benzin, så vi kan overkomme de dårlige, og komme videre. At du så samtidig er fenomenal til, at få det på skrift er jo bare skøn for os læsere.
    Så kære Marianne, bliv endelig ved, helst længe endnu, med din skønne blog. Også selv om der går lidt tid imellem dine indlæg. Jeg er her i hvertfald endnu som din faste læser skal du vide.
    Knus fra den anden Marianne.
    ps. Grunden til at jeg først skriver nu er, at jeg af en eller anden grund ikke har kunne komme ind og læse dit indlæg. Så du kan se, jeg hænger ved, dit indlæg skulle læses. Og det blev det :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hey Navne-søs.
      Det var da sært, at du har problemer med at læse bloggen... Mon jeg kan gøre en forskel? ... Nå men dejligt at går ind ad "bagvejen" (sådan en skal man jo altid ha´)

      Og tak for de glade og behjertede ord, de varmer virkelig. Ja, jeg er faktisk først på nu, efter et par uger uden nogen anden form for overskukd end lidt havedims. Og så at læse med hos jer andre fra sidelinjen.

      Jeg har også haft en "kastanjehegnsstrategi" der har virket. Dog i en lidt anden udformning.... Sjovt! Og vi må begge vente til d. 28.... hvor vores hegn så står i bilen og snakker med hinanden om, hvor de skal hen og bo og om sommerfulgene i maven og om hvordan der er .... :D

      Regner med at fortælle lidt mere om det... når kræfterne rækker.

      "Knuzzer!"

      Slet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!