søndag den 6. maj 2012

På LED-lys med Tomat og Chili

Jeg har også Tomater og Chili. En masse. Synes jeg selv.

Det har været værre. Men vil rigtigt gerne have dem ud i drivhuset snart. Efter frostvarslerne forstås! Den plante tv. er en Plumbargo (Blyrod)

Eller: Små grønne duske, som skal blive til Tomater og Chili. Og smag og velbehag.

Med frugter, altså! :)


Denne gang, kan jeg ikke tage hele æren for det hele. Jeg er nemlig blevet bidt af en gal "Byttemani".  Vi er nemlig nogen, der på Facebook bytter til højre og venstre. Frø og planter. Og specifikt Tomater og Chili. Ellers bare det hele her.


Derfor har jeg nu:

TOMATER :

  • Gul Cherry
  • Blomme
  • Mascotca Ampa
  • Yellow Pear
  • Black Prince
  • Chicco II
  • Delicious
  • Silvery Fir Tree
  • Tiny Tim
  • Golden Sunrice
  • Currant Sweet Pea
 CHILI:

  • Thai Red Demon
  • Citron Chili
  • Schotch Bonnet
  • Chiro Beauty
  • Jalapenos
  • Twighlight
  • Basket
Såååå deeeeeet.

Måske kan vi klare os, tænker jeg i hvert fald. :)

I drivhuset skal de så stå.

Nogle i jorden, nogle i kapilærkassser med Nældegødning i vandet, alle med Basilikum og Citrustagetes i bunden. Som smagsgivere og som skadedyrs"kvælere".

Se fotos fra sidste år her: 

Basikikumtræer inden de blev plantet ud i bubnden af drivhuset

Blomme. POtten er for at beskytte øjnene

Lækre thaichili. De er stærke!

Tænker: I år skal der være knap så meget jungle!

Citrustagetes. De er både smukke og gavnlige.
Men dobbelt så meget god høst!
Men først skal jeg lige have pottet og udplantet og ryddet op og.. og og. i drivhuset, så der bliver plads.  (!!!)

Ellers gik min kølige aftenvandring inden forhåbentlig sidste tildækning i i drivhuset før mulig frostlige forbi disse her æbleblomst-skønheder. Dem gætter jeg I også nyder i jeres haver?

De er allermest vidunderlige og fortryllende, når de er liiiiige på vej fra knop til blomst.

Klar til nydning?

Værsgo´:









Dejlig majaften til alle mine læsere!

PS.
På Facebook deler vi meget erfaring, idéer, news om tilbud, bytter frø og planter - bl.a. i Gruppen Drivhusglæder og haveguf

Den Helbredende Have har også en FB-gruppe, (ved navn: Den Helbredende Have) hvor du er meget velkommen. Dér deler vi erfaringer mht. havenydelse, haveterapi, livsglæde og andet - relateret til det vederkvægende og helbredende for krop og sjæl i at være og arbejde i sin have. Jeg tjekker indlæg stort set dagligt. 

Det er så nemt og sjovt med små korte hilsner fra sin IPAD!

13 kommentarer:

  1. Åh ja æbleblomster er så smukke også her på dine billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, søde Lisbeth. JA i alle haver i verden. Men føles smukkest i ens egen, kender du det?

      Og så er det nogen gange det allermest enkle, der er det kønneste.

      Slet
  2. - Og bliver dit drivhus ligeså jungleagtig i år, må jeg forære dig en junglesabel og et lille kompas :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Bare sablen, (wauw)!.Kompasset har jeg fra den gang jeg var en lille blåmejse i den store skov ;)

      Slet
  3. Sikke lækre sager :-) Jeg er nu sikker på at dit drivhus ender med at blive ligeså jungleagtigt igen i år. Sådan er det altid synes jeg. Vi glemmer på denne årstid HVOR stort og frodigt det hele bliver og planter og planter. Men det er nu en af de skønne dele af at være havetosse :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør det nok, søde Hanne! You know; "The Garden will be even nicer next year".

      Slet
  4. Hej. Åh det var godt nok nogle flotte billeder. Jeg synes slet ikke, det er for meget jungle på billedet for det kan jeg rigtig godt lide. Jeg håber, du når det hele og at du får en stor tomat- og chilihøst. Tak for de gode tips med citrontagetes og basilikum, det vidste jeg ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du bedre kan lide klavendel er de også udmærkede at sætte ind i drivhuset. Eller Citrongræs. Eller hvidløg. Eller det hele... :D

      Slet
  5. Du siger bare til hvis du ønsker dig flere tomatsorter. Jeg tror at jeg er leveringsdygtig i et par sorter, som du ikke har. Jeg har blandt andet Hilbilly og en sort sort.
    Hvordan udveksler i planter; med posten? I så fald vil jeg rigtig gerne vide hvordan I sikre at de holder til turen.
    Det skal nok blive skønt i drivhuset. Mit er også ved at tage form.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for et ellers godt tilbud, Rikke, men nej tak. tror jeg er dækket ind for i år. Men vi kan jo bytte frø til jul?

      Lige tomat ville jeg nok ikke sende pr. Post Danmark. Kunne måske lade sig gøre med pose om jorden og i en skoldet mælkekarton omviklet med bobleplast, men der er jo alligevel nogle sarte små pys...

      Ellers sender jeg sådan (mælkekartonnen) eller barrods med fugtig engangsklud eller køkkenrulle om roden nede i posen og så ned i en kasse med aviser omkring. I det tidlige forår røg hele molevitten i poser og blev pakket ind i de særeste faconner. Posten havde i en periode et skævt smil om løben (for sådan så de pakker, han leverede til min adresse også ud), og derfor afslørede jeg, hvad de indeholdt. Det udløste store grin og han har flere gange "omgåedes" reglementet og lagt dem i min indkørsel, hvis jeg ikke lige var hjemme, da han kom, for at de ikke skulle stå på Posthuset en dag eller to mere.

      Så kan man mærke, man bor i en Bondehave, selvom det er i en forstad til København. ;)

      Slet
    2. Ja, jeg kan godt se at du nok har rigeligt. Jeg ærgrer mig bare over at skrotte fine små planter, som fint kunne blive til gode planter på det rette sted.

      Tak for tippet med forsendelserne. Det er godt med et forstående postbud!

      Slet
    3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  6. Prøver lige igen - da min ipads ordbog er for selvbestemmende:

    Hej Rikke
    Der er ingen planter, der bliver skrottet i min have - eller - det er der; det ukrudt, som jeg ikke orker, og det er jo alligevel en del. Men ingen af de såede eller købnte.

    Jeg udplanter langt det meste, giver næsten lige så meget væk og bytter resten på plantebyttemarkeder.

    Du er meget velkommen til at kikke forbi på græsplænen bag Gladsaxe Rådhus/bibliotek lørdag d. 2/6 ml. 12 - 14. Det er 5 min (max) fra Buddinge Station.

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!