tirsdag den 15. maj 2012

Vup Vup Vup - Kærlighed og rulletekster

Der er også foråretravlhed i Den helbredende have. Derfor får du lige aktiviteterne fra de sidste par uger i rulleteksterne nederst i indlægget.

Billederne i dette her indlæg er fra mit Stakit-bed. Det skal kunne nydes fra begge sider - lidt af en udfordring i en have, synes jeg.

Fra terrassesiden går det sådan set fint nok...
Det er tilplantet med 2 stk. The Pilgrim roser og en Alchymist, masser af Alium "Purple Sensation", Geranier og løvefod i bunden, Angelique og Black knight Tulipaner (som i rigtigt mange af jeres bede - derfor må jeg finde på en ny at sætte ved til efteråret), Hasselurt, Kong Salomons segl. Lidt høstanemonerester står der også (se de er på vej ud i terrassen - arghhhh, betyder at jeg må hive sten op igen - nægter simpelthen at lade Per spraye med R.... you know up)).


På billedet nedenfor kan du se, at bedet fra bagsiden ser ret kedeligt ud lige nu. Jeg har renset ud og udplantet (hjemmesåede vup! vup! vup!) Verbena Bonariensis og de kommer jo til at stå der og vokse og vokse hele sommeren ind til august en gang.

Det er jo rigtigt kedeligt at se på.

Altså lige bortset fra de yndige Krybende læbeløs, der blomstrer lige nu og helst skal brede sig - alt hvad de kan. Dem har jeg arvet et par bidder af fra svinemor (det må jeg gerne kalde hende - se så er man en elsket svigerdatter - !)

Nå men:
Har du nogen idéer til, hvad der kunne skabe liv undervejs? Lathyrus? Eller bliver det en værre filterredelighed, når V.b.érne vokser til?



Resten (altså den anden side) af bedet er jeg faktisk så tilfreds med, at jeg har skudt lidt flere billeder:

Dækstolene bliver klargjort på torsdag, og så kan du se den udsigt, jeg kommer til at få, når jeg ligger og hviler mange af mine daglige hvil:




Her kommer rulleteksterne fra maj måneds aktiviteter:

  • Hærdet tomater og chili så de er klar til udplantning i drivhuset (indebærer mange ture frem og tilbage med herlighederne. Mange, jeg siger det bare!)
  • Udplantet alverdens smukke mørkerøde, gyldne og orange solsikker langs hækken i vores nordvendte baghave
  • Udplantet blodrøde tallerkensmækkere langs helvedeshegnet i Skvalderskoven.
  • Udplantet næsten alle Dusksalvierne (pink og blå). Bliver spændende at se, hvilke farver hvor!
  • Udplantet staudesånings dronninger: Verbena Bonariensis langs rumskiller-stakittet i baghaven... dem har du set!
  • Flyttet kompostspand og kompost (prust-støn) samt Digitalis ( Fingerbøl) så der bliver plads til nyt skagens-stakit, som sættes op på fredag. (Den anstrengelse kostede så mange og lange og trange timer på langs med dundrende hovedpine og smerter i skuldrer og nakke, tågesyn og hylende tinnitus - men hvad gør man ikke når drømmene skal til at realiseres?)
Og så bliver stakittet sat op af en mand (min), der bruger sin fritid på at lave have til fruen, selvom han langt hellere vil spille skak, World of Warcraft eller se en bridgeturnering på Mac´ en.

Hov.............
Der var den igen. 

Kærligheden! 

for
(ja, undskyld - bliver lige lidt rørstrømsk)

Så giver jeg dig da disse tre: Tro håb og kærlighed. 
Den største af alle er kærligheden!

29 kommentarer:

  1. Der ser da vildt tjekket ud hos dig. Jeg venter lige med sådan nogle all over billeder endnu.
    Jeg ville nu bare vente på verbenaerne. de vokser hurtigt til, og er så smukke i sig selv :-)

    Jeg vil gerne have ramsløg, så hvis du stadig har nogle, må du meget gerne tage dem med til Samsø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ina, det er også lang tid siden, jeg har fremvist haven - sidst var det vist øjebæerne, så jeg syntes, det var på tide. :)

      Jeps, jeg medbringer Ramsløg!

      Slet
  2. Ja du er da kommet langt. Mht de der høstanemoner, er det så ikke nok at fjerne det grønne, med en børste, træsko eller andet, så tror jeg da de dør, uden du behøver at flytte fliser og andet meget besværligt.
    Herhjemme brænder John på stier og terrasser med en gasbrænder. Han tager kun toppen og så går det ud af sig selv. Det ser nemt ud! Det holder et par måneder.
    Jeg tror også jeg ville afvente og se, hvor meget de der verbena kommer til at fylde. Lathyrus skal i starten hjælpes meget, så jeg ville nok vælge noget, der snor sig mere villigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da det, jeg gør. .... Måske. Jeg er så øm om hjertet mht. at ødelægge planter, som jeg holder af. Men ind i mellem må man jo gøre sig HÅRD!

      Lathyrus er med i mine overvejelser.

      Slet
  3. Det er altså et skønt bed, du har dig der ved dit stakit med tulipaner prydløg på vej. Og den mørke sølvlys i krukken - MUMS!
    Jeg ved heller ikke, om jeg synes, du behøver mere på den anden side. Jeg havde ærteblomster op ad mit stakit sidste sommer. De skulle hjælpes lidt i den rigtige retnign i starten, men så holdt de sig også til stakittet og gav ikke de store problemer i forhold til naboplanterne. Og så kunne man nyde dem fra begge sider af mit stakit. Jeg har læst, at man ikke skal have ærteblomster samme sted flere år i træk, men ellers ville jeg have gjort det samme igen i år. Så på baggrund af mine begrænsede erfaringer, ville jeg ikke være så nervøs.
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er der vist noget om, men måske kan man skifte jorden ud?

      Jeg tager Haslen med til dig, med mindre man kunne lokke dig til plantebyttedag d. 2/6 ml. 12 - 14 på græsplænen bag Gladsaxe Rådhus.....

      Knus og på snarligt genkik

      Slet
  4. Det ser dejligt ud og hvor har du da været flittig :o)
    Nu til en mere alvorlig sag...Jeg ville sætte lilla ærteblomster, men der går alligevel også lidt inden de begynder at blomstre. Men anyway, det ser skønt ud hos dig :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja, - det har jeg faktisk. Men det gør jo så godt! (Når man bare ikke overdriver!)

      Ærteblomsten er med i opløbet!

      Slet
  5. Dejligt bed, jeg synes hvide stakitter giver sådan en skøn nostalgisk stemning! Marguritter kunne se kønt ud mens du venter. Der er ikke noget som kan varme ens hjerte, som når ens kære er der for en, når man har brug for dem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, hvide stakitter giver mindelser om Bondehaver. OG sådan en er jeg ved at forvandle min til.

      JA, det er nemlig saliggørende! :D <3

      Slet
    2. Maguritter - det kunne jeg jo også overveje.....

      Slet
  6. Det ser hammergodt ud i dine bede, og du har sikkert masser at sætte endnu.
    Sødt at din mand hjælper dig i haven i stedet for alt det, han gerne selv vil. Det er nogle gode mænd vi har, vi havenisser :o)
    Pas nu på dig selv, ikke arbejde for hårdt de næste dage, du skulle gerne være frisk på lørdag.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  7. Du har HELT ret, Lisbeth.

    I det hele!

    Tak søde!

    SvarSlet
  8. Det er da sødt din mand hjælper dig.
    Mit bud er Dahlia Everlin den er så smuk sammen med Verbena.
    Den kærlighed er så skøn.

    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dahlia Evelyn er en af mine absolutte yndlinge! Godt bud, den er bare lige så lang tid om at komme op som Verbenaerne.

      Måske ryger den i en krukke i nærheden. :D Tak

      Slet
  9. Det ser sku' da godt ud i din have, husk nu, at passe godt på dig selv ;) du skulle jo' nødig få et tilbagefald :(
    - mon ikke din mand får et ildebefindende når han kommer ud i det friske luft, og kommer FOR LANGT VÆK fra computeren :) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, for filan! Der gør!

      Og ja for ind i hule helvede (sorry mit "franske"), det skal jeg nok.

      Per kan godt lide frisk luft og løber jævnligt omkring Bagsværd sø, passer hæk og græs, men det med passionen, det er mig, der "passer" den ! ;)

      Slet
  10. Ser dejligt ud i din have Marianne !!!Du er jo nået rigtig langt med det hele især dine hjemmebrændte... øh hjemmedyrkede planter. Er først selv startet for en uge siden, da jeg sidste år kom for tidligt i gang, med ranglede planter til følge. Næste år rammer jeg vel det rigtig tidspunkt. Øvelse må for pokker vel gøre mester på et tidspunkt ;))

    Har også fået fingre i den mørke sølvlys. Ved du om det er fordi de ikke kan frøformeres at de er så pokkers dyre ?? Vi ses på lørdag, så skån lige dig selv resten af ugen !!!

    Længe leve kærligheden !!

    SvarSlet
    Svar
    1. HA ha - ja "det syder og bobler".

      Mange af mine Irlands klokke startede jeg også alt for tidligt. MÅ kunne lære, hvad der skal starte hvornår.

      Ja, den mørke sølvlys.... jeg har faktisk frø af den og vil så her til juli i år. Så må vi se. Til den pris er det virkelig værd at prøve!

      Slet
    2. PS. Det lover jeg... (så godt jeg kan)

      Slet
  11. Hej, Marianne!
    Meget flot have, orden i sagerne og kreativitet-det kan jeg godt li'!
    De firkantede højbede i baggrunden er også meget flotte, lige før jeg "bliver inspireret=stjæler ideen med arm og ben",hihi.
    Jeg har hele tiden tænkt på brylluppet? Hvordan går det med det?
    Knus fra det jyske forblæste hjørne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, hvor er det rart at det ikke kun er mig, der kan li´ det! :)

      De fancy "højbede" er to gl. sandkasser, der nu har ny indentitet. :)
      De skal males på et tidspunkt, men jeg går lige lidt og oser på farven.

      Brylluppet er jo under skarp planlægning (vist nok). Og skal stå til d. 25. maj 2013. Så jeg har tænkt mig at invitere de unge forlovede i haven snart, så de kan forholde sig til beplantningen og teltets placering osv. og sige god for alle mine planer. De er sikkert revnende ligeglade, bare haven er skøn, og det bliver den, med alle de gode råd til planter, jeg skal så.

      Der står alverdens Akeleje, Div. sorter Digitalis, sentblomstrende og dybtplantede tulipaner og alt muligt andet på listen.

      Slet
  12. Hvad gør man ikke for sin have og hvad gør man ikke for sin kone. Sådan Marianne og sådan Mariannes mand;-)
    Det ser skide godt ud. Jeg glæder mig til at se skagenstakittet.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Og frøer og snegle og sorte negle.... :D

      JA, det med skagenstakittet skal i nok få at se, men (se ovenstående bemærkninger om bryllup) det bliver først rigtigt flot til næste år, for i byggemarkedet sagde de, at jeg først måtte male det om et år.... så må "leve" med et i råt træ i år.

      Slet
  13. Hvor ser der bare skønt ud i din have, Marianne. Det kan du godt klappe dig selv grundigt på skulderen over, når man tænker på hvad det 'koster' dig at arbejde derude. Og så holder det dig jo også i form at 'knokle' derude.
    Hvor er dit stakitbed flot og skønne krukker.
    Jeg kan se at du har lidt digitalis og prydløg på bagsiden, så de vil da blomstre i juni deromme.
    Mit bedste råd til dit lille stakit-bagside-bed, er på længere sigt, måske at gøre det lidt bredere. For så er der lidt mere plads til at veksle med planterne, og du har jo nok græs, kan jeg se ;-)
    Min veninde og jer har i mange år kæmpet med 'midt-på-sommeren-huller' i bedene, og jeg har stadig ikke helt løst det.
    Jeg kan ikke lige nu og her, komme i tanke om planter, som kunne stå der, for der skal jo også være lidt luft til de søde verbenaer. Ærteblomsterne lyder som et godt bud, hvis du har nogle forspiret. Så burde de blomstre om en måneds tid. På længere sigt, måske akelejer, tidlige og de sene langsporede, og klokkeblomster, altså stauderne.

    SvarSlet
    Svar
    1. JEg klapper og klapper! Tak, søde Hanne.

      Ja de juni- juli-huller......Sædvanligvis er vi ikke hjemme.... men det varer nok ikke ved. Ferier koster os jo på den anden side af 35.000 årligt (og her er fordums skiferier ikke regnet med) så jeg regner med at piben får en anden lyd nu, hvor jeg ikke kan så meget og vi kun kører for 1½ indtjening.

      Jeg dynes det er nogle gode idéer du er kommet med. Går i tænkeboks. (Ja bedet skal nok være bredere, men der skal jo også være plads til at folk kan sætte deres fødder uden for teltet til det meget omtalte bryllup.)

      Slet
  14. Hej Marianne. Det ser bare rigtig godt ud. Jeg synes, du er lykkedes rigtig godt med dit stakitbed både på den ene og den anden side. Sikke mange planter, du har fået plantet ud, men du har jo også sået mange frølinger. Jeg synes Hannes forslag er rigtig gode og vil bare lige tilføje purpurkongelys, som er to-årig og ivrig selvsåer, det kunne måske også bruges på bagsiden af stakitbedet? Jeg er spændt på, hvor du skal have skagenstakittet. Jeg så din video for et stykke tid siden og dér tog du jo os på en grundig rundtur i haven, så jeg har en rimelig god fornemmelse af hvor tingene er i din have. Det bliver spændende at se.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih, tak Birgitte. Du redder det hele. Har kvadratmeter med 1. års Verbascum- priklinger i både creme med violet midte og i violette.

      Skagens stakittet skal stå rundt om det lange højbed foran drivhuset. Men jeg skal nok vise jer det, når det er kommet på højkant. (Sender vejrbønner op konstant).

      Videoen var vist kun fra forhaven, men fotosne i dette indlæg er fra baghaven.

      Slet
  15. Det lyder som en god ide at finde dækstolene frem......hvis alt går vel så kommer solen og varmen en smule tilbage for at varme dig når en tiltrængt hvilepause trænger sig på......og udsigten er jo krukkeskøn. Må du og din elskede have en helt fantastisk kristi flyvfart ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!