onsdag den 23. maj 2012

Havekik med fikumdik

Jeg bliver utidig og mærkelig indelukket i haver med for mange firkantede bede og lige linjer.

Min IT-husbond synes det er smartest med bede, man nemt kan klippe kanter på. Det er et evigt problem.

Men bedkanter og dilemmaer er faktisk ikke emnet i dag - det er bare blevet til et par havekik rundt i den helbredende have. En disciplin, jeg ikke dyrker så udbredt, af den simple grund, at min have er PÅ VEJ.

Der er altid en gul haveslange, nogle krøllede kvas-sække eller et par udtrådte træsko, 8-10 kasser  med potter eller andet - ikke særligt pynteligt i baggrunden. 

Det afspejler aktivitet - javel ja. Men det er ikke pittoresk.

Som du kan se i min "blog-header", så er jeg i gang med at forvandle min dødkedelige FIRKANTEDE almindelige, flade villahave fra de københavnske forstæder til en sanselig, helbredende landbohave.....

Nå - vi lader haveslange være haveslange og tager lige et par kik:

Det evigt skønne kik til sølvlyset og Angelique + Purple sensation
 Og så en lille besked til fru Fnis: Det er Vidunderblomsterne i den røde potte th.  i baggrunden.

Brændestablen bag terrassen i baghaven

Det foto, du ser nedenfor står langs garagen i baghaven, lige når man er kommet ind ad porten. Jeg har flere stilleben (skal siges på dansk) i haven. Denne her er lidt for overfyldt - men det er faktisk lidt af bitter nød.

Mangler flere borde og en større have.

Spejlene giver et kik op i haslen, hvis skygge tegner et kunstværk på bræddevæggen lige ovenfor og alt efter hvordan man vipper spejlene, er der også kik til naboens garagetag, eller den himmelblå.

Pilen t.h. står og arbejder intenst på at blive et træ. For dem kan man ikke få nok af. For dets fod står nogle voksurt - jeg syntes de stod godt til Zinken.

I kassen under det der koglefjas på væggen vokser duftliljer, dem er jeg spændt på!

Bordet er noget ´skrald´, jeg fik med mig hjem en aften - det er afsyret eg og skal behandles. Ved ikke lige med hvad (andet end at det skal behandles pænt, det skal alle - men altså også så det bliver vejrbestandigt), men jeg kan godt lide den lidt matgrå farve, træet får, når solen skinner på det. Har du en ide?

Fotografen gemmer sig bag en stolpe - der er sådan lidt tegneserie over det - men hun vidste ikke bedre.
På det tidspunkt. ;) Stolpen står nemlig i Garagen, så det er synsbedrag.


Tilbage til skyggen - hvor disse her står:

Div. rød- og marmor-bladede Alunrod

For den trænede havenørds øje er det guld (der lige skal rette sig) - for andre nogle slatne halvvisne planter, som jeg har fået af en kær haveveninde.

De vil stå usandsynligt godt til denne her:




Og sikkert også til denne her:



Som jeg var vildt heldig at få i går.

I aften vil jeg tilplante videre på et bed, der har været nogle år undervejs i forhaven.

Blogger om det snarest.

Må du rammes af en blid, glad onsdagsstemning. Hele dagen.

9 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Hej, Marianne!
    Tak for kigget, og jeg kender det med alle de mindre pyntelige ting i baggrund, når man tager billeder. Jeg kunne ikke tage ordentlige billeder af mine små æbletræer pga naboens rod i baggrunden, med afskygelige plastikbiler og trykimpregnerede legetårne med plastik rutjebane. Det skriger til himmelen....Den grimhed, altså.
    Og en firkantede have drømmer jeg om. Fordi jeg har en trekantet grund at arbejde med. Jeg hader trekantede grunde af et godt hjerte,
    Du har allerede en sanselig have, æææælsker din stakit.
    Godt gået!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha, ja, lige pt kikker jeg så lidt som muligt mod vest til naboens rododendronbed i HOLD FAST: skrigorange, knaldhamrende pædagoglille, bleggul og cyklamen. Og flere er på vej.

      Sikkert smukt hver for sig. Men sammen? Nå. Hver sin smag. Og PAX VOBISCUM. ;)

      Slet
  3. Har siddet og suget din have ind, inden jeg skal videre i "programmet". Herligt. Takker. Også for udtalelsen af "stille ben" hihi - eller læste jeg mon, hvad min fantasi sagde. Det trak ihvertfald smil.

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt! Jow Jow, det var de stille ben, jeg mente. :)

      Og så er jeg kommet til at tænke på, at det lyder som om jeg ikke kan lide firkantede bede eller lige linjer. Det er ikke rigtigt. Det kan gøres uendelig elegant, bare ikke ret vellykket i min have.

      Slet
    2. Tjae i min have synes bedene nu heller ikke om at være lige, efter jeg er kommet til ;) Sådan er det med bede - de vil selv bestemme og så kan vi forklare så tosset vi vil ;)

      Fik lige øje på dig bag stolpen (havde for meget fart på tidligere). Dig vil jeg godt lege dåseskjul med hihi.

      Hjertelig godnat

      Slet
  4. Kære Marianne. Du har hermed lige udelukket dig selv fra, NOGENSINDE at få lov til at betræde min lille, firkantede og med meget lige linier, have. Jeg kunne selvfølgelig kaste mig ud i en "hvorfor-og-hvor-er-vi-på-vej-hen" forklaring, men istedet tror jeg bare at jeg vil være lidt tøsefornærmet...! ;o)

    Men tak alligevel fordi jeg måtte kigge ind i din have med stille ben og spejle. Fnis fra Friis (som måske godt kan overtales til at åbne havelågen...;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, det er "farligt" at give sin mening til kende her i blogland. Men læs lige, hvad jeg skriver til Zep!

      Og så....håber jeg da jeg kan blødgøre Fru FNIS med at henlede hendes opmærksomhed på den personlige besked der er i indlægget til hende!

      Vil ellers meget gerne indenfor havelågen i FRØBOET, hvis jeg en dag "kommer forbi".

      Tvivler nu på det bliver d. 5/6, da jeg ikke kan overskue at kære alene til Jylland. (Endsige arrangere noget med nogen).

      Slet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!