søndag den 8. januar 2012

Årskavalkade: Gensyn i den røde farvaskala

I årskavalkaden med gensynsbilleder fra året der gik i hele januar i den helbredende have er vi gevaldigt bagud.

Jeg har nemlig været på besøg hos mine forældre og har, ud over samværet med dem, behaget mig selv med:



Nogle aflagte "Alt om Haven", som min mor har hamstret på genbrugsstationen. Utroligt, at nogen vil skille sig af med dem! Og det var bare skønt at ligge under regnens trommen i deres havestue med overvintrende Citrontræer, Nerier, Pelargonioer og Engletrompeter og hvile/sove (også om natten).
Det var ikke megen søvn, jeg fik, skulle jo lige nå at "læse billeder" - stor nydelse! Eller også var det... - og det var det nok - omvendt:

I de perioder, jeg havde svært ved at falde i søvn - eller blev vækket af tinnitussen, nakkesmerter eller regnen, havde jeg lidt at beskæftige mig med.

Inden jeg tog hjem, gik vi ud og gravede lidt div. op til mig:


Det var bla. Nogle stikllinger og vildskud fra Rynkeblad, en smuk stedsegrøn busk. 5-7 1-års-rosetter af Digitalils, en enkelt Bergenia mere (for hønsene har skrabet alt væk. undtagen stokkene, af dem jeg fik tidligere), en del studenternelliker (1.-årsskud) samt - og det her er det bedste:

To rødder af Vinrabarber.

Jeg havde selv de skønneste.... som du kan se her, men jeg var kommet til at vande dem med et "hekse-afkog" af UFORTYNDET brændenældevand og hønsemøg. Og det kunne de jo altså ikke klare!

Mørkets kræfter skal anvendes med den allerstørste omhu! (Vidste det egentlig godt).

Nu til Kavalkaden:


Haveklinte er nogle af de "ukrudts-agtige 2-årige, jeg nyder at have iu haven. De spreder sig over det hele, hvis ikke man er der med saksen, men de er vidunderlige "humørspredere" i et bed. Med deres distinkte skarpt  - nærmest psykadeliske pink/cyklamen farve i små skyer, er det eminente til at skabe kontraster i alt det grønne eller yndige blegrosa.



Mine høstphlox har vi vist kikket på før, men jeg er også ret vild med dem! Har tilsyneladende fået en lille rod med fra planteskolen med en sart lyserød. Hvis der er nogen, der kan genkende sorterne, så sig endellig frem. Har glemt at gemme informationerne. Desværre, kunne man sige. Men det gør jo ikke nydelsen af dem mindre. 


Digitalis, mine skønne duller. De er bare så vidunderlige. Selvrådende, stærke og dog sarte at se på på samme tid, robuste og selvvedligeholdende. Smukke som babyer, rolige 1-årige og famefatale-i blomst!
En kvinde af format!

Kan dog ikke lige finde fotos, der yder dem den retfærdighed, men måske er det ligemeget, for de er fantastiske i alle stadier, synes jeg!
Her vokser i i blandt Alm Katost, som er selvsået i bedet. En god kombination, fandt jeg ud af. Jeg har med møjsommelighed flyttet dem (altså Katost) over i mit toårige bed, hvor jeg klippede den ned og det ser ud til at den vil muntre sig i min have i endnu et år.

Jeg håbr, Jeg håber!

Råød staude-Lupin er en af mine successer. Jeg havde regnet med at de først blomstrede til næste år, men de gav en Ouverture den forgangne sommer, og jeg kan slet ikke stå for farven.  Den VIL bare så gerne være glad. Og det beundrer jeg den for.


Cosmos har også været en førstegangs-succes, som jeg synes, jeg vil femhæve. Om ikke andet for min egen skyld! Havde jo slet ikke regnet med at jeg kunne finde ud af det. Men se bare.

Kom jo så altså til at gøde dem for kraftigt, så de var en krig om at komme i blomst, men da vi havde et langtrukkent efterår, fik jeg stor glæde af dem længe. Har danset med dem, sunget og siddet mussestille klokken 05:12 om morgenen.

Og bare nydt og nydt.

De står her mellem Hortensierne (som var frosset ned og som jeg troede bare skulle stå og være kedelige hel sommeren, men det får du at høre om en anden dag) og let blandet med Rudbedika, en skarp gul solhat. Det var faktisk overraskende godt! Desværre har jeg ikke nogle fotos, hvoraf det fremgår, men skidt pyt. Brug din forestillingsevne.



Som du ser af ovenstående foto, er nogle af Cosmosserne store som træer og det skæmmer bedet noget. I det hele taget er det - har jeg fundet ud af - et svært bed, jeg har: det skal nemlig kunne ses fra begge sider. Det glæder jeg mig til at gøre lidt mere ved og til at vise jer mine overvejelser og ressultater hen ad vejen.

Lad os også lige snuppe en buket, som I vist ikke har set:


Her indgår både Nicotiana Lime og den cyklamen Haveklinte sammen med Høstanemone, Buddeleja 'Black Knight' og Sct. Hansurt.

Nå. Det slider at have været væk fra hjemmet. Har vandet, pakket ud, beundret en nyudsprungen amaryllis og stillet hønsenes festmåltid (skønne hornvioler, der ventede på udplantning) væk i håb om, at de alligevel vil forsøde forsommeren i den helbredene have de kommende måneder. :)

Altså både hønsene og violerne.

16 kommentarer:

  1. Tak for dejligt indlæg - det fik lige mit humør adskillige grader op! Jeg kan lige se en overskrift til foråret "Nu er de dejlige duller i gang igen" he-he.
    Den røde lupin er da for skøn - den må på ønskelisten til rød/fløde-farvede bed.

    SvarSlet
  2. Oh så härliga bilder på härliga blomster! Din vackra bukett med trädgårdblommor var verkligen fräsch och vacker - älskar limegrönt tilsammans med ljusrött/rosa!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  3. skønne billeder:) tak for kigget. Anne Gine

    SvarSlet
  4. Hej Marianne
    Det var dejligt med nogle sommerbilleder. Jeg har haft den røde lupin, men jeg tror den er gået heden, desværre, den er nemlig rigtig smuk. Haveklinten har jeg fra min fars have, men den breder sig godt nok rigeligt. Den har fået lov at stå i bedet ved mit valnøddetræ.

    SvarSlet
  5. Det lyder da som nogle udbytterige dage på alle måder. Uha, den haveklinte, jeg indførte den sidste år i pink og hvid, gad vide hvor mange steder den dukker op. Håber dog den er nem at fjerne.

    Tak for en dejlig rundtur :o)

    SvarSlet
  6. Skønne skønne sommer billeder.......og et par træhøje Cosmos kan da aldrig skæmme - elsker det.
    Fra nu af vil jeg ikke kunne se på Digitalis igen uden at tænke på dig og dine duller....he he :o)
    Kh Helle

    SvarSlet
  7. Dejligt med dine nye planter, og et skønt tilbageblik på alle de skønne sommerblomster :-)
    Fru Friis du kan tage det helt roligt, haveklinte er nem at rykke op, havde en masse i min forrige have.

    SvarSlet
  8. Åååååå hvor er det dejligt at tænke på, at det vidunderlige blomsterflor venter forude og vil vende tilbage igen og igen og igen....

    Bedste hilsner fra Mette

    SvarSlet
  9. Sikke ærligt du skriver om din sygdom. Og hvor er det skønt, at læse, at du har fundet din måde at håndtere det på. Jeg kan godt lide din helbredende have.............

    SvarSlet
  10. Glade blomster kan vi bare ikke få for mange af Marianne.....og at have dem på billeder er de rene lykkepiller - man bliver glad mere end en gang ;0)

    Hilsen Dorthe der sidder og er glad med dine skønne blomster:0)

    SvarSlet
  11. Sikke skønne og glade blomster, og duller :-)
    Sjovt, eller ærligt talt ikke, så er min skønne røde lupin også forsvundet ligesom Lisbeths. Jeg har dog mange 'børn' så jeg håber at bare én af dem får moderens farve.
    SIkke nogle frække høns :-)
    Og skønne planter du fik med hjem fra dine forældre, både IRL og på papir.

    SvarSlet
  12. Hej, Marianne!
    Vil du være sød at berige os hvordan det går med din høns. Jeg har fået lov (!!!) af min mand at få 3 stk høns, jeg har tænkt mig det skulle være silkedværghøns.
    Please, del ud af dine erfaringer, ok?

    SvarSlet
  13. Kære Marianne Godt nytår:) Jeg er håbløst bagud med at kommentere hos dig og i forbindelse med dine nytårs reflektioner vil jeg også nævne dit store engagement i Gladsaxe havevenner og initiativ til plantebyttedagen som for mig var en succes - jeg kom hjem med flere forskellige planter og frø end jeg havde med - tak du - jeg håber at vi ses til sommer:)
    Det er en dejlig årskavalkade du viser og holdop for en stak dejlige havemagasiner du har fået af din mor. Knus fra mig.

    SvarSlet
  14. Hej søde Marianne

    Fin kavalkade. Lækre kavalerer. Jeg håber du har det godt. Tak for din dejlige hilsen idag.
    Håber vi ses IRL i dette år. Jeg overvejer at holde åben have i slut juni. Måske du kunne have lyst til at se haven?

    kram
    Eva

    SvarSlet
  15. Skøn buket og skønne cosmos - verdens bedste sommerblomst, plejer jeg at kalde den.

    SvarSlet
  16. Tak for alle jeres sødeog glade kommentarer! Og varmt velkommen her på bloggen til Anna Vandkande, Mie og Claus!

    Jeg har trænet syn (sidste mandag - i dag er det søndag)og har ikke kunnet skrive før nu, så jeg håber på jeres tålmod med mig, og at I ikke falder af på vejen, når det går så langsomt. ;)

    @Beri, "Fru Høneballe" og Hanne, jeg har l.i.d.t frø tilbage af dulle-lupinen, hvis du/I sender mig din adresse, så ligger der frø til dig inden længe. De skal sås inden for den næste måned. marianne[snabel a] kontekst [punktum] net.

    @ Anna, jeg bliver også bare så let om hjertet ved disse farvesammensætninger!

    @Kristina, Jo, det vil jeg da mget gerne. Laver et indlæg inden længe om mine madammer i hønsegården. Det er jo et had-kærlighedsforhold.... Mest kærlighed. (Det havde jeg faktisk i forvejen i tankerne, men det er bare så småt med skriveriet for tiden pga. mit dumme hoved.).

    @Lisbeth! Ingen dårlig samvittighed i haveverdenen. Det er godt at vide I er der ude på den anden siide af skræmen. Sådan er det også med din blog. Jeg får ualmindeligt sjældent kommenteret. Men jeg har bæret mget rundt i dine arkiver og nydt det!

    @Eva, du kan da lige tro, jeg vil nyde at se din have (og dig altså!!!) en dag i den kommende sæsson. Jeg er taknemmelig for at du tænker på mig!

    @Claus: Så enig så enig.

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!