onsdag den 4. januar 2012

Blomstervederkvægelse

Nøj!

Hvor sådan en årskavalkade kan gribe om sig! Det var dog den smæld-fedeste idé, Eva - og 1000 tak for den. Og for alle turene gennem året. Hos jer alle sammen.

Både de vidunderlige fotos af året, der gik. Af blomsterskønheder - fine og spinkle som store og overdådige. Af sol og regn og sne og tåge. Af kroge i haverne og af naturens gang. Hos hver og én af jer.



Det bedste ved det hele: 

Især: TAK for den "øvelse" det kræver af os, at lave kavalkaden. Den tror jeg vi alle har haft stor værdi af! Det er jo langt bedre end KEMI i form af Cipramil, 'drugs' i form af rødvin eller "Lykke" og "Jeff" og "Dalby" på TV - Selvom det jo ikke er at kimse af. Nogen af delene. Slet slet ikke.

Men at gennemse ens egne fotos i ens egen have (eller andres, som vi så selv har fotograferet), det efterlader altså - i hvert fald hos mig - en gennemgribende og længtidsholdbar LYKKEFØLELSE.

Kærmes. Selvsået ved komposten. Der bliver den


Jeg tror, jeg i dette sekund har dedikeret hele Januar i Den Helbredende Have til at vise div. fotos fra Arkivet her på bloggen. Et helt år er heller jo ikke gået endnu, siden jeg startede bloggen op, og det at nusse rundt i mapperne på min PC gør, at jeg kan se, jeg skal have organiseret tingene helt anderledes.

Desuden har jeg haft så mange "tavse" perioder, hvor jeg ikke fik skrevet om - eller vist - alt det, der skete i haven, og det kan jeg så råde en smule bod på her i januar. 

Endnu en vinterbeskæftigelse.

  • Med eftertænksomhed i.
  • Med blomster og have i.
  • Med begejstring og fordybelse.

Vi starter med Filmappen "Blomster" - Forhåbentlig ikke noget dårlilgt valg, fordi vi alle sammen sådan længes.

Og jeg kom slet ikke dem alle samme igennem, så der er masser at tage af.

Lad os begynde med 201-dillen i DHH - Georginer - de fleste i haven er i i Mexico-farver eller Tricia Guild: 









Og så en ting, jeg slet ikke troede, jeg kunne: Rosenslynger.
Den er en meget træven og langsom starter, som jeg var ved at opgive flere gange, men da den først kom i gang (og i øvrigt fik noget at klarte op ad) leverede den blomster i hobetal. Det fantastiske ved den er bl.a. at de afblomstrende "skørter" i Cyklamen også er meget smukke. Og de holder i laaang tid.

Jeg har frø af den, iøvrigt! Så sig til, hvis du vil prøve. Den skal startes om en lille måneds tid. Samtidigt med Chili.

Hjemmefremstillet Rosenslynger

Her er nogle yndlings, som jeg har gravet op af Zinken og flyttet over som "Hæk" mellem brændeskuret og Køkkenhaven (Altså hen til muren i baggrunden): 

Div. blå høstphlox, som jeg desværre har glemt navnene på.

Ærgrelser:
Endelig en ting, som jeg - nu hvor jeg ser mit foto  af disse skønne "ædelstens-agtige" bær nedenfor, stadig ikke er færdig med at ærgre mig over. Ribsbusken. Jeg kunne nemlig ikke se mine høns fra køkkenvinduet, da Ribsene stod i vejen. Og da det var en kæmpemæssig rod på en 20 -25 år, knækkede den under opgravningen (som i øvrigt tog mig adskillige dage). Og så røg det hele på bålpladsen. Uden at jeg så meget som overvejede at tage en stikling eller tre. Heller ikke af roden.

Jeg kvaj!

Nå. Men erstatningen må være: Flere blomstrende buske med bær/hyben (til fuglene forstås) - og det må gerne være Aicha eller Nevada.;)

Lad os en kort stund mindes denne skønhed.

Og så: RIP.




Sidst: en a-ha-oplevelse, som jeg vil dele med jer.

I har sikkert allerede haft den selv, men for mig var det stort:



Èn blomst, kan redde en hel dag: 

22 kommentarer:

  1. Kære Marianne.

    Endnu et skønt og eftertænksomt indlæg fra din hånd.

    Jeg bliver dog lige nødt til at bemærke at din "klokkeranke" efter min bedste overbevisning er en Rosenslynge. Som du selv nævner en absolut skøn slyngplante, som jeg også skal have ind i haven igen i år. Min erfaring var også at den var noget sløv i betrækket til at starte, så jeg nåede at købe et eksemplar på planteskolen og så gik det ellers derudaf.

    kh fra fru friis :o)

    SvarSlet
  2. Ja ja ja, det er da en Rosenslynger (eller prinsesseskørt)- det må være natteroderiet,d er ikke er frærdigt oppe i mit hoved. Jeg går ind og retter det mit der vuns. Tak.

    SvarSlet
  3. Super dejlige billeder, sikke en god idé at dedikere januar månede til at mindes sidste sommer. Jeg kan rigtig godt lide alle dine dahliaer i "mexico" farver. Super lækkert og sommerligt.
    Altså hvis det er, vil jeg da meget gerne modtage frø af din rosenslynge. Den er rigtig yndig.
    Mange hilsner
    Anne-Mette

    SvarSlet
  4. Ja det er nemlig en dejlig beskæftigelse at kigge i billedarkiverne. Når man kigger ud i haven i dag, forstår man slet ikke, at ens have om sommeren kan være så smuk. Ja man kan da gå hen og blive helt salig ved tanken om, at alt dette er mit/vores :o)
    Det er smukke billeder, du har fundet, glæder mig til at se flere. Men pas nu på kærmes bær ellers har du dem ikke kun ved komposten.

    SvarSlet
  5. @ Anne-Mette: Gode idéer er til for at deles. Tag du (eller andre, der lader sig friste) endelig for dig af "retterne". Og hvis du sender mig din adresse på marianne [at] kontekst [dot] net, så sender jeg dig et lille forråd.
    @ Lisbeth: ORV, du siger noget dér! Har godt hørt om, at det er "en værre én", men jeg er sådan Signe-fascineret af dens skønhed., Husker nu at fjerne bær/frø så den ikke spreder sig. Skal jo heller ikke have bøvl med naboerne. De er belastede nok af mine jordskogger, der breder sig ud over alle skel og hegn.
    Forresten Fr. Fniiis: Sig lige til, hvis du selv vil afprøve Rosenslynger... :)

    SvarSlet
  6. Åh ja, alt det sommer vi har lagret på harddisken, det er nemlig nu, det skal hives frem :-)
    Jeg sad også med et sagligt smil om læberne, da jeg skulle finde billeder frem til min årskavalkade - men det var så kun til jeg nåede der til, hvor jeg skulle til at prioritere og vælge fra. Uha, det vår hårdt ;-)
    Tak for et skønt indlæg og nogle dejlige billeder - glæder mig til endnu mere sommer fra dig i de kommende uger :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  7. Herligt, herligt! Lige hvad vi har brug for her i Januar - lad os endelig se mere! Rosenslynger, måske skulle man prøve den. Jeg fniser hvar gang, for planten kaldes på engelsk Black Man´s Willy... nu ser jeg ikke andet end Willy´en, fnis fnis.

    SvarSlet
  8. Jamen - Tante Tulle dog....*ahemmmm*

    Godt så - skulle liiige grine af. Den var helt sikkert - under bæltestedet ;)

    Marianne du er en solstråle, dine billeder af de skønne Tricia Guild Dahlia - suk - så får jeg da lyst til at fare ned i Aldershvile og gå agurk.

    Jeg lægger dig ind som link i min Kavalkade-fane. ;)

    Tak og knus fra
    Eva

    SvarSlet
  9. Til!!!
    - og jeg har allerede købt frø og påtænker at tage en alvorlig snak med dem, om at speede processen op, så jeg ikke igen skal ud på planteskolen når utålmodigheden indtræder!

    SvarSlet
  10. Kære Marianne.
    SKØNNNNNNT indlæg ... Rosenslynge MÅ jeg prøve, men som du ved har jeg absolut ikke tålmodighed til det frø-halløj! Hvis du er interesseret så har jeg en god ribsbusk du gerne må få, den har en god alder og gir gode bær (jeg skal nok grave den op for dig).
    Og nåhhh ja GODT NYTÅR.
    Kh Lone

    SvarSlet
  11. Jeg må sige, at jeg er ved at få flytte nogle grænser, for de der geoginer/dahliaer ser fantastiske ud i de farver. Troede jeg ikke jeg
    ku' lide. Men hold nu op, de er vilde - men hvor pokker kan man sætte
    dem ind i en sammenhæng der passer? Hmmm

    SvarSlet
  12. Hej
    Det er altid underholdende og inspirerende at følge med i dine blog-skriblerier- de bringer altid smil og latter frem her hos mig.
    Dejlige billeder af dahliaer - dem må jeg have flere af i år i flotte varme farver.
    Kram fra Berit

    SvarSlet
  13. @Signe: Ja, det er svært at vælge. Især må det være for dig, du må jo have et arkiv større end landsarkivet af hver enkelt blomst. Måske skulle vi leje en fodboldhal til en udstilling til dig? Det skulle i så fald være i januar næste år. :D

    @Gud Lone, Det vil jeg gerne sige ja tak til! Kan overhhoveet ikke huske, hvor du bor. Det er da her på Sjælland ikke? Skriver lige til dig. OG ja ILM - nytår til dig :)

    @Bente, sådan havde jeg det også ind til for et års tid siden. Syntes de så for kunstige ud. Men de er i ordets egentlige forstand PRAGT-fulde.

    @ Berit: HVor godt du nyder det, Berit. Jeg nyder også meget din blog. Får bare langt fra kommenteret hver gang. OG så er vi pludselig så mange her på blogrullen, så jeg er nærmest ved at løbe sur i det, fordi jeg træner mit syn fortiden og har svært ved at fokusere i ret lang tid ad gangen.
    (Det skal åbenbart være ondt før det kan blive godt.). Og godt er det ... altså godt at haveblogge. Jeg vil fremover være kræsen og blog-besøge mest på de GODE blogs, som din hører til! :D

    SvarSlet
  14. Hov, glemte jo at fnise med dig, Annette/Tante Tulle. Vidste faktisk godt at den ligner en mørhudet mands ædlere dele, men de er så små (delene) og omgiveet af lysserøde skørter, at at har fundet ud af at abstrahere.
    Men det er skønt med et "hemmeligt" fnis af ens blomster. Dem har jeg faktisk haft flere af. Vil lige se, om jeg kan komme i tanker om dem.

    SvarSlet
  15. Endnu et herligt indlæg fra dig og sikke skønne billeder.
    Glæder mig til at se mere.
    Knus
    Annette

    SvarSlet
  16. Skønne billeder, især de glade Dahlia. Hold fest hvor skal jeg købe mange knolde i år. Fik slet ikke købt nye sidste år, så jeg må tage revanche, har jeg lovet mig selv :-D
    Åh nej, Tante Tulle. Jeg havde også så småt planlagt at så rosenslynger. Men nu vil jeg da knække sammen af grin hver gang jeg går forbi. Sikke et skønt navn :-D

    SvarSlet
  17. Skønt med skønt på, du bringer glade minder og mange smil frem Marianne ....lige hvad jeg havde bruge for sådan en torsdag morgen hvor regnen bare siler ned. God dag

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  18. Hej Marianne. Jeg skal love for, at der sker noget i haveblogland, når man har været fraværende et par dage. Det er helt fantastisk med alle de årskavalkader og din er også rigtig dejlig at kigge på. Jeg glæder mig til alt det du vil vise her i januar. Åh dine dahlier var meget smukke!

    SvarSlet
  19. Skønne, skønne billeder og ord. Jeg er da helt væk i det første solskins buket billede :-)

    SvarSlet
  20. Dejlige billeder og dejlige farver. Jeg kan godt lide når der er noget spræld over det, tone og tone kan være megetflot, men det bliver nu først rigtig spændende når der er kontraster :)
    Pink og gul-orange er en af mine favoritter disse år.
    Ærgeligt med din ribs, jeg overvejer at anskaffe mig en, som jeg kan opstamme i mit staudebed :)
    Godt nytår!

    SvarSlet
  21. interessant læsning, fine blomster og farver

    SvarSlet
  22. Ja, Det er godt at tulletanten fik lidt "lir" lirket ind i indlægget. JEg kendte faktisk godt navnet, - eller, - jeg havde glemt det, men huskede godt, hvad blomsten blev sammenlignet med... og heldigvis blev fniset genoplivet. Tak til Tante Tulle!

    Hanne, Ja, Dahlier - eller georginer, som er så kønt et gammelt "landbonavn" er noget, jeg først nu har lært at sætte pris på. Har måttet "give mig", for jeg har faktisk syntes, at de var for "kunstige" at se på.

    Men natur er natur. OG det er helt forunderlig. Og nogle gange helt perfekt i sig selv. Som Dahlia.

    Anettte: Jeg lover!

    Dorte. Godt jeg kan glæde dig på en regnværsdag!

    Birgitte: Sådan har jeg det også! HAr lige være off-line i 5 dage. Hold da fest! Er jo helt bagud. Men SKØNT at have noget at glæde sig til: JEres indlæg.

    Gite H og Pia: Håber du vender tilbage fra din "væk". ;)... og Godt at kontrasterne bliver nydt! Jeg er glad for at I også kan liode dem, for det er derfor jeg valgte Mexico-farver. Var nemlig selv lidt dep. og havde briug for farvebegejstring og en lille flugt fra det, der gør ondt!

    Anonym: Hjertelig velkommen til min blog. Jeg bliver glad hver gang, jeg ser dig her! ;)

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!