tirsdag den 22. november 2011

Et ben i hver lejr på en tovlig tirsdag

Susede af sted efter flere nedsatte løg, men de var udsolgt, så jeg kom hjem med endnu en lyskæde. Det må være tegn fra de højere magter! Jeg må nok hive op og lade gå.

Staudesåningen er indstillet og såbakkerne kommer først frem igen til februar. Når det bliver tid til Chili og sådan.


Der er blevet ryddet lidt mere op i haven. Øjebæer lugter simpelthen bare ikke godt!


Staude-frøebakkerne er nu velplaceret under dugen i højbedet og venter bare på kongvinter og frøken vårs eskapader. Jeg lover at løfte sløret (helt bogstaveligt) for hvad der er i bakkerne.




Advents-udstyret har ligget fremme og prøvet at vænne mig til kalenderens cool facts, men det blev altså blev lagt væk igen, fordi vi lige skulle have de sidste novemberfødselsdagsselskaber ud af døren først.


Jeg har det altså lidt som lysene i Chanukah-stagen: Ikke helt på højde med situationen. 


Kan simpelthen ikke rigtigt det der med at skræve henover to sæsonner eller højtider på én gang. Selvom jeg faktisk er ret flexibel. Så hylder jeg stadig:

HVER TING TIL SIN TID!

Eller prøver.

F.eks. at læse tegnene: For det ser altså sådan her ud oftere og oftere, når jeg går ud i mit drivhus:



Har prøvet med lidt jule-tjimmelims, men det går ikke helt som planlagt.



Ved fra de forrige år, at jeg lige skal tage lidt tilløb.

Men så kommer tigerspringet også.

Nu går jeg ned og sætter lyskæden på. Tror jeg nok.

For jeg skal liiiige først sætte mine nye babyer i jorden, som Gitte H stod på trappen med i går formiddags. Endnu en gang tak, Gitte!

Fra v: Lækker lækker gul/lilla sibirisk Iris, Forglemmigejer (lover jeg), Lægestokroser og Malva


Selvom jeg har et ben i hver lejr, så kan det også godt være, at lyskæden bare bliver liggende. Til en anden dag.

Tror faktisk ikke en gang den kom ud af bilen.

14 kommentarer:

  1. Hej Marianne
    Hvor er du bare tjekket. Både ude og inde ser det ud ti,l at der er styr på tingene.
    Smart med chili og kogler i kurv, jeg hugger fluks ideen.
    De bedste hilsener
    Kirsten Miran

    SvarSlet
  2. Det gør du da bare, Kirsten ;)
    Tjekket? Sådan ser jeg det slet ikke selv.

    God arbejdslyst med ombetrækningen, det ville jeg også gerne kunne.

    SvarSlet
  3. Puha. Jeg har det godt nok ligesom dig. Det går bare for stærkt, og jeg føler heller ikke at jeg har afsluttet havesæsonnen nok til at kaste mig ud i julen.
    Min datter sagde igår, at når hun fik familie og travlt til jul, så ville hun altså stadig elske julen. Ja tak, jeg elsker virkelig julen. Jeg føler bare ikke at der er tid til at nyde den rigtigt.
    Jeg har for længst skåret bagning, konfekt og diverse julefrokoster fra, for det er energien bare ikke til.
    Men det er alligevel stressende, når man aldrig helt ved om man har helbreddet til at lave noget næste dag.
    Vi har jo også lige 50-års fødselsdagen den 21. december. Så jeg tager mig allerede i at længes ind i januar med fred og ro. Og det har jeg bare slet ikke lyst til, for jeg vil også glæde mig til jul.
    Det er virkelig god terapi at rydde op i sine øjenbæ'er, så de ikke lugter så slemt :-)
    Lad os håbe at vi begge 'lander' snart ;-)
    Knus, Hanne

    SvarSlet
  4. Vores kæder kommer først op på søndag. For mig er det jul i december og ikke før. Til gengæld får kuglerne med led lys lov til at hænge i januar også og måske også kæden. Men vi starter ikke før 1. søndag i advent.
    Så der er et par dage endnu at nå det i, forhåbentlig uden stress til Marianne og Hanne.
    Marianne det må da være dejligt at vide, du har fået ryddet det meste op, så det ikke længere lugter ;o)
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  5. Hi hi....dit julehumør ligger langt under nul-punktet. ;O)

    Samme her. Jeg kan ikke svinge mig op til de højder, så længe jeg har blomstrende tallerkensmækkere i krukker på terrassen!

    SvarSlet
  6. Havesæsonen må godt vare meget længere. Det her mørke, når man kommer hjem fra arbejde er godt træls, som de ovre vest på. Men jeg betragter julen er som en rigtig god adspredelse, så jeg ikke helt fortaber mig i det, jeg ikke kan.Altså eeeelsker jeg julen, og lige nu nærmest sidder jeg på hænderne for ikke at hive alt stadset frem. Af samme grund venter vi her hjemme med at sætte noget op før 1. søndag i advent, så julen ikke starter alt for tidligt. Det er andre i husstanden, som godt kan få for meget af det gode ;-)

    SvarSlet
  7. Det er et godt princip du har - hver ting til sin tid (og alt på rette plads, som Alfons Åbergs far altid sagde:))
    Jeg elsker december og jul, det er så velkomment efter november der bare er grå og mørk. Elsker den hygge der er i lys både ude og inde og jeg befinder mig fint med at holde havepause - så meget mere elsker jeg at komme ud i haven igen i februar/marts hvis vejret tillader det:)
    Det er fine tegn der er på ruderne i dit drivhus.

    SvarSlet
  8. Jeg bliver helt misundeligt af at se al din orden... Jeg har tit brugt juleferien på at få styr på haven. Hyggeligt lige at hilse på dig IRL :-)

    SvarSlet
  9. Den skal nok indfinde sig den der julestemning. Altså vi har også kun november og 1. søndag i Advent er først på søndag.
    Jeg har siddet og kreeret en julekalender til mit barnebarn i NY, så jeg har været i julestemning længe. HØ HØ.
    Men jeg synes du er vildt tjekket med såning allerede og oprydning og sådan. Det gør jeg ikke på denne årstid. Det blir' ligesom ikke til noget. Jeg har ikke lysten - den kommer aldrig før til januar- februar - når lyset vender.
    Sådan er vi så foskellige og så alligevel så ens her i haveblogland.

    SvarSlet
  10. Her har vi også hvert år et par fødselsdage sidst i november.....og Gustavs fødselsdag skal altså lige fejres inden jeg vil have julen indenfor døren - men så kan den også bare komme :o)
    Adventskrans/dekoration.....argh....er det svar nok ;o) Måske når jeg det bare ikke til 1. advent i år.....
    Spændende med dine staudefrø - glæder mig allerede til foråret.
    kh Helle

    SvarSlet
  11. Tak for jeres dejlige tilkendegivelser!
    Jo, julen er som min gammle elskede og kærlige bedstemor, hvis selskab, jeg altid har set frem til og nydt i fulde drag, men som jeg først lige skal omstille mig til at være sammen med. (temposkift, stemningsskift = væk med fødselsdagsflag og nu også havesysler).

    Det er lidt som om hun banker på døren mens man endnu står med det ene ben i nylonstrømpen og så pakker hun sin taske og går igen når jeg er ved at bære stegen ind.

    Kender mig selv så godt at jeg ved, at jeg har brug for tid til at omstille mig, dvs. pynte laaaangsomt op.

    Nå, men alt er jo en overgang og de må jo nødvendigvis lappe over hinanden - om vi nu bryder os om det eller ej.

    Hej Hanne - ja, hvor hulen blev oktober og november af? Jeg synes de plejer at være lange og kolde, våde og ruskende - i år har der været masser af ting i nå (kommunen) + i haven. Og så er der uforudsigeligheden ifh.t. helbredet, der jo også spiller ind og rykker ved de planer, man ellers lige havde lagt.

    Lisbeth, du har ret - stress er ikke velkommen gæst hos os, vi tÅler den ikke. Og gider den heller ikke. Normalt starter julen også her først samme søndag som det er 1 søndag i advendt med at laver en krans (el lign.) af det der lige er, og det bliver såmend altid pyntelækkert alligevel.

    Susanne, nej, jeg har set dine dejlige tallerkensmækkere - de siger jo : sommer sommer sommer. Måske skal de bare lægges til at sove, så man kan nå at få lidt ro i sjælen. SÅsan gør naturen jo også.

    Ina, jeg kender godt det det der med ikke at overpynte (for familiens skyld, de synes de fægter sig frem her hjemme).

    Ti hi, Lisbeth, det er nemlig det, han gør (Alfons´ far)OG han liver godt i mit hjerte. Så jeg ser faktisk også frem til lidt vegeteren og flere indsysler, selvom jeg ikke tror der kommer til at gå en dag uden jeg komme i haven.

    Bente, hvor er du kreativ! Den kalender vil vi da godt se! Staudesåning er et absolut nyt tiltag her på matriklen - det er nysgerrighed, lysten til en blomsterrig have, trangen til at udrette noget og så pengepungen, der har gjort udslaget. I min have er der faktisk ikke ret meget 'plejer' i år.

    Helle, jeg kan høre, du forstår hvad jeg mener med de flag/omstillingen. Jeg har faktisk en gang tændt det ene lys i forvejen før dekorationen blev til noget, for at det skulle komme til at passe senere, når den blev klar.... (Lidt skør har man da lov at være - ikk´?)

    SvarSlet
  12. ....åh ja Marianne kunne vi bare gøre et kalenderkrumspring.....tiden flyver bare alt for hurtigt afsted mens vi prøver at halse efter ud over stepperne ;0)

    Jeg glæder mig godt nok til at sløret bliver lettet i den nye sæson....det ser super spændende ud ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  13. Ja jeg er heller ikke i julehumør endnu, men det kommer vel nok, men først skal jeg også prøve at vinterså lidt, måske i week-enden.
    Glæder mig til at se hvad du har sået.
    Knus
    Annette

    SvarSlet
  14. Sikken energi! Julen varer her hos os til Hellig tre konger. Så gør det ikke så meget, hvis jeg kommer lidt sent i gang. I år er jeg dog allerede ved at være grebet så småt eller måske snarere stort. Men vejret er jo stadig til havesysler og som Søren Ryge siger, så går vi i haven til frosten stopper os!

    Ha´en god weekend
    Birgitte

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!