mandag den 8. august 2011

Nyde! nyde! nyde! Comfort and joy!

Det siges at havearbejde er sundt. Især når vi husker at nyde. 

Jeg lovede godt nok (mig selv) i går at jeg ville se at få fingrene op af lommerne og ned i mulden, men det går ligsom ikke rigtigt.

Er SLET SLET ikke færdig med at nyyyyyde!


Mange Dahlier i flok er fantastisk!
En enkelt Dahlia er da ganske og aldeles vidunderlig. Sjovt nok mest fra fra siden. Ha ha. Og Oldemors gamle krystalskål er næsten for meget, jeg ved det godt! Men kunne altså ikke lade være. Lidt flæseromantiker er man vel. Mexiko-temaet, Frida Kahlo og Patricia Guild til trods.

Og så er der Köhnichen Charlotte - Høstanemonerne, der da vist nok er blevet foreviget i næsten alle havebloggernes haver, men jeg melder mig ind i klubben. Hvis jeg må. For jeg kan simpelthen ikke lade være:


Hun er smuk i al slags vejr, dis, sol, skygge, og til alle tider; morgengry, middag, skumring og aften.  Absolut INGEN duft what so ever, men det behøver hun heller ikke, skønt jeg gør en del ud af at skabe en dufthave, der pirrer sanserne. Næh. Hun er såmend god gammeldaws skønhed, det helbreder et flosset sind, uanset hvad.

Og så er der The grand old lady; Hortensia, som af ufattelige grunde minder mig om, hvordan jeg jeg gerne selv vil være, når jeg engang bliver gammel: Sart, robust, lidt slidt i kanterne og dog yndefuld, varierende i farvepragten, charmerende, dragende (JA!) og helt, helt uundværlig i et selskab.

Og hun ældes med ynde!

Vi snupper lige ét til:


JA, det går op for mig, at jeg holder mest af hende når hun ældes. Det er faktisk slet ikke nogen dårlig tanke.

Sådan en mandag i sensommeren!


Og nu vi er ved det; forfald kan være helt inciterende:

Jeg ved godt at mange farer ud med moderne klojern og fjerner dem. Men jeg lader græsslåmaskinen tage dem og de generer ikke mit øje. Tvært imod.

Og jeg "armchair-gardener" stadig, fordi jeg skal hvile så meget:


Lader havehandskerne hænge og græsslåmaskinen stå lidt endnu og nyder mine tusindfryd.

God nydning!

9 kommentarer:

  1. Dejligt at høre at du NYDER haven, også derimellem er lidt ukrudt :) bare SUPER ;)

    SvarSlet
  2. Ja, Tim, det kunne jeg godt glemnme tidligere, hvor jeg bare mosede ud for at "ordne" alt det, der nu står og kalder efter sådan en sommer. (Eller efter hvilken som helst sommer).
    :)

    SvarSlet
  3. Tusind tak fordi du kiggede forbi.......det er altid en stor glæde :0)

    Ja Marianne - vi skal huske at nyde - nyde nuet for det er her vi lever - lige midt i vores eget lille paradis :0)

    Dorthe

    SvarSlet
  4. Ja, det er vigtigt at nyde. Jeg kan slet ikke lade være at nyde min have... men jeg må indrømme at jeg også nyder, når jeg roder i den.
    Jeg synes skålen med Dahliaen er sød. Kønne ting er aldrig for meget, hvis man har dem fordi man synes at de er smukke :-)

    SvarSlet
  5. ja jeg nyder mange gange om dagen, går mange ture i haven, man har i perioder ALT for travlt med at arbejde i haven, så, prikle, potte, vande, plante... og forfra igen:) men lige nu har vi ferie, og prøver at nyde lidt mere:) Anne Gine

    SvarSlet
  6. Jeg kender godt det der med at prøve at nyde. Det er kun fordi jeg er sat delvist skak mat af min sygdom, at jeg ikke mosler rundt og (om)-potter, sår, prikler, graver, flyttr, luger, klipper ned og alle de millioner andre ting, der skal gøres.

    Jeg vil ønske dig en velfortjent nydelig og nydefuld ferie, Anne Gine. HUSK nu at det er ferie...... selvom jeg godt ved at dit job er din hobby? Eller osse var det omvendt? Ti hi.

    SvarSlet
  7. PS. Anne Gine, kan du ikke lige give mig navnet på den der Thomas eller hvad det var han hed fra FB?

    SvarSlet
  8. Åh ja - hotensia, der ældes er så fantastiske. Jeg er ikke vild med tørrede blomster, men kan jeg tiltuske mig et par blomster, plejer jeg at have dem liggende (på et oldemorfad :-)) frem til jul, fordi de er så fine.

    SvarSlet
  9. Du siger noget, Dorte! De skal da ind nogen af dem og skabe endnu mere nydelse! ELsker deres overdådige forfald. Sart og kraftfuldt på en gang.

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!