onsdag den 30. marts 2011

Lænestols-gartneren ser det hele for sig

Claus Dalby siger, at englænderne kalder det armchair-gardening - jeg slår mig ned i sofaen. For det er ikke alle dage, hvor haven kalder på én. Enten fordi man selv er lidt af et skravl eller også fordi vejrguderne trods alt husker, at i marts måned er forårets nærmeste nabo vinteren .

Og hvad gør man så? 
Griber ud efter nogle af ens egne hyldemeter havebøger, som man kan ud og ind og indfinder sig i sofaen med herlighederne og en kop te.


Eller går på biblioteket og låner alt, hvad de har stående på hylden og bestiller resten hjem.... Sådan ca. altså. For der er nu også skrevet meget bras. Bøger med billeder, hvis billedtekster ikke passer til, det man ser. Bøger, hvis indhold er organiseret mærkeligt. Bøger, hvis sprog er oppumpet og selvhøjtideligt og bøger, der er decideret kedelige. Tilbage med dem!

Før i tiden læste jeg ekstremt meget. Kunne tilbagelægge ca. 1000 sider på en dag. Nu kan jeg ikke koncentrere mig om det i ret lang tid om læsning ad gangen, derfor er billederne og små korte tekster særligt vigtige. Se bare her, hvad du kan sidde og falde i svime over:

KIlde: Dalby


Yndlings-havebøger:
Nogle af de bøger, jeg nyder og kan tage frem igen og igen er:
"Den levende have", "Mit haveliv" af Claus Dalby, er vidunderlige bøger. Hvor ved han altså meget, den mand. Man kan være uenig med ham om hans haveprojekt (jeg synes det er for opstyltet og et udstillingsvindue, som man kan risikere at få dårlige nerver af, hvis man tror, man skal efterligne. Hvilket jeg på stedet vil opfordre til, at du helt dropper. Han har 2 -4 ansatte/hjælpere et kæmpe budget og lever af det stort set som fuldtidsjob. Og fred og ro være med det - det ville være kedeligt uden! Og inspiration og viden, det kan man få af hans velillustrerede bøger. Hans sprog er behageligt og ligetil og hans have ligger et vidunderligt ukrudtsfrit sted lige op ad en skov med havemuldeen i bedst mulige tilstand, hvilket gør det muligt for ham at eksperimentere med stort held. Så lad dig inspirere i stedet for. Og sug af al hans viden og gode råd. Han besøger også andres haver - det er vidunderligt!

Signe Wenneberg har skrevet en havedagbog med mange "sådan gør du"- lister i "Den første have : et nyt liv udendørs" . Det er en slags havekalender, som måned for måned giver idéer til især nybegyndere. Og selvom jeg slet ikke er nybegynder, finder jeg mange gode råd, sjove indfald, nemme løsninger og gode måder at forny og tænke anderledes. Hun er jo også "halvprofessionel" og et mediemenneske lige som Dalby, hvilket gør at også hun har modtaget tilskud, venlige udlån (f.eks. af drivhuse til sådan 20- 30.000 kr. osv. Så lad dig ikke forblænde af det, men brug af det du finder givende.

Ellers er jeg glad for: "Den nemme have", "Den vilde have", ...
De næste lån til andre sofa-gartnerdage er de bøger, der handler om engelske haver. "Country-gardening". Dem skal jeg nok bringe videre her inden for kort tid.

Og når ryggen ikke kan være i vandret mere, kan man jo altid sætte sig hen foran sin skærm og læse haveblogs. Det er vel også en slags "arm-chair-gardening"? Skal have lavet udførlig liste over, blogs, som jeg følger. :)

Den barske virkelighed
Nå.
Så er det man løfter blikket og kikker ud. Tør græsplæne med snepest. UD med mig.
For mit indre danser stadig sommerfugle omkring buddeleja og roser og dild, vandet klukker i en lille dam ved siden af min havebænk, bierne summer omkring og mæsker sig, solsortemor og far hopper længdespring i græsplænen, kaffen står på bordet under parasollen og komposten står og simrer i baghaven... Men hvad ser jeg?


Ja nu har jeg været læsestols-gartner så længe, at jeg gang på gang bliver overrasket over, at det stadig er koldt og bart ude i haven. Jeg glædes selvfølgelig i hjertet over de små knopper, som jeg mener er blevet større siden i går - selv små forandringer, er til se. Og over krokus og vintergæk og alle de andre veninder i den brune kolde muld. I sig selv er det jo helbredende at være ude i et par timer om dagen. Uanset, hvad du laver. Uanset vejrlig. Godt polstret med hue, vanter, termojakke, tykke bukser og støvler trasker jeg rundt derude. Og nyder. Venter. Og drømmer.


Visualiseringens kunst
For drømme og planer er der nok af.
Der går ikke lang tid, før jeg igen fantaserer, ser bede for mig og beslutter de verse forandringer: den der buskbom skal op af krukken og ud i bedet, de der grene kan jeg da bruge som opbindingsstokke.
Dér anlægger jeg et staudebed. Hvilke blomster bliver høje, hvad skal være bunddække, skal der kant på osv. osv. Når jeg sådan går rundt er jeg jo også i en behagelig tilstand. Mit åndedrag flader til ro, min krop spænder af, mine øjnes bevægelser er flydende og rolige og lydende indgår i et samlet hele og bliver et behageligt baggrundstæppe.

Det er godt at kunne visualisere. Godt at kunne danne billeder og forestillinger og godt at være bevidst om tilstande og stemninger. Jeg tror have-elskere og hjemmegartnere er nogen af de allerbedste til at visualisere - til at se tingene for sig. Og til at fornemme stemninger og tilstande. Ellers ville haverne bare være kedelige flade og uinspirerende.

Og det er jo en helt fantastisk evne, vi kan overføre på alle mulige andre områder i vores liv. At kunne forme en virkelighed, sådan at vi har noget - en skitse, et ønske, et mål, som vi kan indrette det virkelige liv efter.
For mit eget vedkommende er mit mål at have det godt i mere end 3-5 timer dagligt. Så jeg husker den indre tilstand og stemning, jeg har, når jeg går rundt og nusser derude.

Forleden skulle jeg til behandling og solen skinnede, hvilket jo er dejligt, men gør det stort set umuligt for mig at køre bil. Jeg er lysfølsom - særligt med det lys, der bevæger sig i det perifere syn (siden af synsfeltet). Sådan noget flimmerlys er der jo en hel del af, når man kører bil i solskin! Så inden jeg skulle af sted, iførte jeg mig kulsorte solbriller, trak vejret i dybe fredelige åndedrag, sådan som jeg gør, når jeg går rundt i haven og så visualiserede mig selv, når jeg kører bil, og forestillede mig, hvordan jeg så ud og havde det inden jeg slog hovedet. Det fortsatte jeg med hele vejen frem og retur fra behandlingen. Og det gik langt bedre end, når jeg blot lader stå til og lider. Langt bedre. Det kræver koncentration og vilje. Men det hjælper.

4 kommentarer:

  1. Hvor ER det fedt at det regner i dag. Har netop været inde på bibliotek.dk og reserveret et hav af flere havebøger. My God, der er skrevet mange!

    Og vil tjekke flere blogs ud.

    HVordan "arm-chair-gardener" du?

    SvarSlet
  2. Hej, Marianne, læser din blog og nyder den. Meget flot ordforråd, tanke-flow. Det med armchair-gardening. Jeg læser havebøger, Claus Dalby, Camilla Plum's "Blomster", og nyder det. Især inden jeg skal sove. Så går jeg og planter,planter planter om natten:) Og vågner med en færdig ide til min lille have. Og så skynder jeg mig til planteskolen og køber køber køber planter. Det er en slags besættelse.
    Jeg går også i min "drømmehave"-det er den have, der kun findes i mit indre, men når jeg "vågner" op, ser jeg tomme krukker, ukrudt og en strittende hæk, som ser ad herrens ud...

    SvarSlet
  3. Hej Søde, kloge Kristina
    VI har vist samme have-bogssmag! JEg drømmer også mere end jeg handler... altså end jeg får plantet, gravet, luget osv.

    MEn det kan man jo også nyde!

    Lad være med at bruge penge på planter. Det bliver alt for dyrt i længen med vores hobby!

    Deltag i plante- og frøbytte. Det kan du gøre her: http://www.facebook.com/groups/80342305945/ og her: http://www.facebook.com/groups/129656490396727/ og på mange andre sider. Vi havebloggere laver også plantebyttedage!

    Hvis du er interesseret, tror jeg jeg vil lave et indlæg om det.

    Knus fra Marianner

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!