tirsdag den 9. august 2011

Overspring og mærkelig sygdom i tomaterne

I dag kunne jeg ikke udsætte det længere - afsted over i drivhuset.

Skulle have haft segl med, for man skulle da næsten fægte sig frem for at se, hvad der bar frugt og om det nu havde vand nok det hele. Det er næsten som om jeg glemmer at det skal have vand, når det nu står ned i stænger udenfor. Nå, der var ingen tørke, for jeg grundvander hver gang med siveslange, men her er hvad der mødte mig:



Det er ret sjovt at tænke på, at der for lidt over 3 mrd. siden så sådan her ud:


Og sådan her:




Nå...............

Det var en overspringshandling...............

Vi kan lige så godt få det sure overstået:


Jeg har en eller anden sygdom i nogle af mine tomater. Håber I hjæle mig?
  1. Hvad er det? 
  2. Hvordan er det opstået? 
  3. og hvad skal jeg gøre ved det? 

Et par af de mere modne tomater havde samme skavank, men langt fra alle. Efter høsten at dømme, går det ellers rigtigt godt.


Men altså! Sådan noget skab vil jeg ikke ha! Jeg havde glæder mig sådan til at skulle være selvforsynende hele sensommeren............

Trænger altså også til en lille smule moralsk opbakning.... Hvis du har lidt i overskud.


Hm. What 2 do i n the meantime?

Må prøve at muntre mig selv lidt op.

Man skal jo fokusere på det der virker og på det positive. 

Så det gør jeg så.
Ok.

Fik topkappet basilikummen, der gik mig til over knæene (og ikke for at prale, men jeg har faktisk ret lange ben).

Er også ok-tilfreds med at have fået lavet en megaportion pesto.

I morgen vil jeg igang med nogen af jeres mange lækre sylte-agurk-opskrifter og gappachio...

Og drivhuset? Måske rydde hele bulen? 

Vi får se, hvad I siger.

8 kommentarer:

  1. Din tomater ser ud til at have kartoffel skimmel.
    Hvordan ser dine planter ud ? Det plejer at være bladene man først kan se det på, og der vil være mørke pletter eller visne pletter.
    Se evt. denne artikel :
    http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/58.html

    Du skal først og fremmest gå din planter efter, og klippe alt det væk der måtte være angrebet. Også blade der evt er småvisne, da de vil være et let mål for skimmelsvampe. Har du kartoffelskimmel, så skal det gøres hver dag for at holde angrebet i ave så du kan nå at få en god høst.
    Det afklippede skal ikke i komposten da det så vil kunne smitte til næste år, ud i dagrenovationen.

    Og så skal du sikre god udluftning, Jeg ved jo ikke hvad du gør, men drivhuset skal stå åbent hele tiden.
    Det er helt perfekt det du gør med få men grundige vandinger, det vil også gøre at der ikke er så fugtigt i drivhuset.
    Fugtig luft er gode betingelser for skimmel.

    Held og Lykke :-)

    SvarSlet
  2. Hej Grøntsagspige og tak for dit svar. Åhhhhhhhhhhhhhh. Det lyder lidt som: Ryd hele bulen, men nu går jeg ud og nærstuderer bladene og klipper alt vissent o. lign. væk og emballerer i plast til dagrenovationen, som du siger.
    Jo, jeg har haft vinduerne (og ofte også døren) stående åbne på vid gab hele sommeren, det er første gang i dag her til morgen, at jeg gik ud og lukkede dem, fordi temperaturen vær i nærheden af 10 grader og det er chillierne vist knap så glade for.

    SvarSlet
  3. Hej Marianne.
    Nej Nej - ikke give op :-)
    Der går ikke et år uden jeg har skimmel i drivhuset, og jeg ender da alligevel altid med at have fryseren fyldt med tomater :-)
    Man skal bare være efter dem, altså de brune blade og være konsekvent, så skal du nok få tomater :-)

    Vist kan skimmelangreb komme så hurtigt og kraftigt at man ikke kan stille noget op, men at dømme på billedet så er der stadig mest grønt, og så er der håb :-)

    10 grader er chilierne ikke glade for men de skal nu nok overleve, under 5 så går det nok galt.
    Jeg har både vinduer og døren åben i mit drivhus, og det starter jeg med i slutningen af juni.

    SvarSlet
  4. Jeg er ikke kyndig ud i tomat-sygdomme, men det lyder også som om du har fået gode råd af grøntsagspigen.
    Så jeg vil bare sige, hvor ser det dejligt og frodigt ud :-)
    ... Og ikke give op. Så må du nyde de ting som fungerer, selvom man bliver lidt nedslået når noget ikke virker. Sådan er havelivet jo :-)

    SvarSlet
  5. Jeg har ingen drivhus, kun frilandstomater. Jeg har smidt flere ud, som ser ud som dine og havde også gættet, at det var kartoffelskimmel. Der er stadig mange fine tomater, men er begyndt at tvivle på, at de når at modne :-(
    Jeg har også klippet mange blade væk og håber så, det kan gøre det. Så jeg har også haft gavn af grønsagspigens råd.
    Held og lykke med vore tomater, nu vil vi gerne have solskin.

    SvarSlet
  6. Tak Hanne og Lisbeth, for jeres opbakning.
    Det er helt rigtigt; noget virker, noget gør ikke. Eller også klarer vi os alligevel. Camilla Plum skriver så klogt, at man har mange bekymringer med tomater, men tomater skal man nok få nok af alligevel.

    Nu har jeg gjort hvad "Grøntsagspigen" har rådet mig til. Jeg har "taget seglet frem" og klippet ned i stort omfang i drivhuset og derved fået plads og lys, så både tomater og chillierne kan modne. Det har givet mig en dejllig "friplads" til igen at kunne sidde der. Skønt! OG så håber jeg at jeg er utøjet kvit.

    Og jatak til solskinnet!

    SvarSlet
  7. Hej! Og tak for din hilsen på min blog :-)

    JO, du har ret - fotografering i skumring og regnvejr er enestående! Jeg har lige rendt rundt som en nisse i en halvmørk have :-)

    Det, som dine tomater er ramt af, ramte samtlige af mine sidste år. Hvad det er, kan jeg ikke svare på, men jeg kan desværre fortælle, at jeg ikke fik en eneste sund tomat sidste år. Samtlige planter leverede den slags brunlige, ærgerlige frugt. ØV. Jeg håber, at du har bedre held end mig.

    Kh. Jessica

    SvarSlet
  8. Oy! de billeder vil jeg da gerne se!, Jessica

    Vedr. tomaterne; Ja, det er ærgeligt, når tingene ikke vil som man selv vil. Jeg har aldrig selv prøvet frilandstomater - troede faktisk at de var mere robuste end de sorter, vi sætter i drivhus.

    Tak for dine gode ønsker - nu har jeg "renset ud og klippet ned og hvis bare vi får noget sol og varme, så skal de nok give.

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!