søndag den 26. juni 2011

Mere gult - og åh skræk: Orange! Kan bl.a. bruges i din Patricia Guild-buket!

Vi har lidt af en skjult debat kørende her på blogs´ne om, hvorvidt gult nu er pænt eller ej.
Eller.......... det har vi ikke, for vi er alle sammen meget søde, rare og positive ved hinanden, heldigvis! Vi havefolk er jo gemytlilge mennesker. :)

Nu melder jeg mig i flokken om det der med det gule i haven. Patricia Guild-buketten får du nederst i dette indlæg!

En skøn akeleje hos min nabo, jeg aldrig har set farvekombinationen af tidligere!Blidt hvilende (fordi den er væltet) over fjernelliker.
Må selvfølgelig have nogle frø af den!

Inde hos mig selv, går jeg og drømmer om gule slyngroser sammen med rosa slyngroser. For jeg synes gult og pink/rosa er rigtigt yndigt! Og alle farver derimellem. F.eks. Frühlingsduft og Alkymist, som indeholder begge både pink, rosa, gul, fersken og orange i én og samme blomst - afhængigt af tidspunkt på blomstringen/dagen. 

Men det hele (bl.a. slyngroserne) er plantet her i forsommeren, så ind til vokser til over de næste par år, må vi vente.....

Eller - da jeg lige tog en tur ud for at forevige mine gule/orange en ekstra gang så jeg denne her - den omtalte nyplantede Frühlingsduft. Det er da pænt af den at sige goddag allerede første år. Håber jeg er hjemme, så jeg kan vise jer den, når den er sprunget ud! 

Dyrk lige kløveren ved siden af, så kan du fornemme hvor højt (eller lavt) den står i haven!

Nå, men lidt mere gult og orange skal vi da have:

I min så-og-prikle-vildelse i foråret, såede jeg - oh gys! - tagetes.

Se lige her og så lov mig, at sige, hvad du synes!


Som du kan se er det appelsin- og citrontagetes. Jeg har udplantet de fleste af dem i mit drivhus, for dér fungerer de som levende skadedyrsbekæmpelse for div. basilikum og de ørvige (tomat, chilli, agurk, kardemomme, citrongræs m.v.). Og jeg synes faktisk de lyser smukt op derude! Samtidigt kan jeg jo bruge bladene fra kronblomsten til salater - især er de gode krydrede i asiatiske salater.



Jeg har også udplantet Blomsterkarse, Morgenfrue og Pralbønner langs drivhuset, så de kan skygge og pynte lidt:

Vi zoooooomer lige lidt: 


Natlyset har selv bestemt. Først troede jeg det var en peberrod og lod den derfor stå. Men nu ser jeg til min henrykkelse, at det er den elskede natlys, der står og stråler i skumringen og de lyse sommernætter. Må huske at tage frø af den!
Calendula (Morgenfrue) er da også bare så glad. Faktisk lidt for glad, synes jeg, men en god krydderurt også til salater og så selvfølgelig hvis jeg skulle få lyst til at lave min egen hudcreme. Hvilket jeg egentlig ikke tror jeg gør. Men nu er muligheden til stede!
Tallerkensmækker/blomsterkarse findes i bedet både i gule, røde og orange nuancer. Slynger sig jo på den Giverny´ske måde. Og jeg kan godt lide det lidt vilde! Det er lidt ligesom hvis man har lagt et par græskarfrø: Man aner jo ikke hvordan haven ser ud, når man kommer retur fra ferie! Tallerkensmækkere er overraskelsernes blomst!

Bunddække:
Efter alt det vilde, højtråbende, glade og viltre, og inden Patricia Guild kommer på banen, skal du lige se to praktiske, bunddækkeplanter i gult:


Jeg kender ikke navnet på den første, der står sammen med skovjordbær, men den anden er Krybende Fredløs, en utrolig nøjsom og grovillig plante. Pas på den ikke kvæler dine stauder.

Og nu til det Patricia Guildske:


Hvis vi ikke ses før en gang i august, så rigtig god sommer til jer alle ude i den danske sommer, i verden, i blogland og i haverne! Jeg vil glæde mig til at vende hjem til alt læsestoffet på nettet. Det er så rart at have nogle gode oplevelser til gode.

Om et par dage går jeg unplugged i et stk. tid. Det trænger jeg til.

Ses!


7 kommentarer:

  1. Jeg nyder rigtig meget, at haveblog-folket er venlige mennesker - jeg kan se rundt omkring i det øvrige blogland, at der bliver afsendt knap så venlige kommentarer! Det håber jeg, at vi kan undgå i have-blogland.

    Gult er da en skøn farve, hvis den bruges rigtig - jeg har den flere steder og er ikke forskrækket :-)

    Du ønskes en rigtig god unpluged ferie :-)

    SvarSlet
  2. JA, det er nemlig noget af det gode ved vores lille "community". Vi er rare, velmenende og fulde af gode råd og kommentarer!

    Og så lader vi os også inspirere og hjælper hinanden. Det føles så godt. Og du har helt ret: Der findes mange sites og chat-rooms, hvor man er langt mindre venlige og nogle steder, hvor man er desideret fjendlige. Det får de lov til at have for sig selv. J*

    Tak. Og selv skøn sommer, Susanne!

    SvarSlet
  3. Hejsa :-)
    Ja jeg må jo indrømme jeg er en´ af dem, der ikke er så vild med gult i haven, meeeen må samtidig lige indskyde, at der sniger sig mere og mere gult/orange ind i min have!!!! ;-D ha ha sådan kan det gå.
    Jeg synes faktisk din Tagetes er rigtig flot. Den er frisk i den farvekombination, glæder mig også til mine egne Tagetes springer ud.
    Ha´nogle hyggelige Blogfrie dage, glæder mig til at læse mere når du er tilbage.
    Sommerhilsner fra Marianne i Hvam.

    SvarSlet
  4. Jeg ELSKER den buket ! :-D
    Rigtig god sommer :-)
    Mange hilsner Gro

    SvarSlet
  5. @Marianne i Hvam: JA, mit gule er der også ligesom bare... - det meste af det. Faktisk er min have ikke så "stylet", mere fyldt af det, jeg kan lide, eller det, som er praktisk og giver urter/anet, jeg kan bruge. Sådan kom tagetes ind - jvf. Skadedyrsbekæmpelsen.

    @Gro: Skønt du kan! Mangler lige lidt lodden løvefod. Den må jeg også have, for den limegulgrønne er en skøn farve i buketter og i haven!

    SvarSlet
  6. Ja, jeg er jo én af dem som planter gult helt bevidst ind imellem og ikke er bange for at indrømme det :-D
    Du har helt ret i at have-folk er venlige mennesker... det bliver vi af at nusse i vores haver tror jeg... eller også nusser vi i vores haver fordi vi er venlige mennesker :-)
    Det er en skøn og sommerlig buket.
    Kan du have en god un-plugged ferie og på gensyn :-)

    SvarSlet
  7. Din citron- appelsintagetes er da en meget flot og varm tagetes, hvordan har du fået fat i den ??? den kunne da godt plantes blandt mine roser til næste år ;)

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!