onsdag den 22. juni 2011

Hvad i alle riger og have-bloglande er det her?

I mit staudebed ved terrassen står der en hel del stauder, jeg selv har bestemt over. Købt dem, gravet dem ned, passet dem. Der er Sankt Hansurt, Hortensiaer, roser, husløg, Hosta....

Rosa dobbelt Valmue, der er "selvsået", hjulpet af mig.




Lige ved at briste...
Men som du ser, står der står også en hel del, der selv har bestemt at de vil være der - og det har jeg selvfølgelig - klog, som den økoromantiker, jeg er - accepteret - når nu de tilfører det en vis skønhed og en naturlighed, der i sig selv virker poetisk.

Her er bl.a. hvid, rosa og violet digitalis, lammeøres selvlysende cyklamen
JA- ja, jeg ved det godt. Det er er IKKE tone i tone. Så langt fra. Det er snarere det, de  plantebøger, jeg kender, vil kalde "en vild kombination af det romantiske og højtråbende", eller "en sprælsk farvesammensætning", men det passer faktisk meget godt til mig og min personlighed. Ja, pure facts.

Jeg er lidt af en kombi. Æææælsker simpelthen det romantiske, men falder totalt for det lidt viltre, selvbestemmende og fanden-i-voldske. Og så er jeg så n.y.s.g.e.r.r.i.g. Vil lige se, hvordan det bliver. 

Nå, og det gør sig så også gældende for denne her jævert. Hvad i hede hulen er det? 




Den er tyndere end et siv, og har ét slankt blad, det ikke gav mening at fotografere, for det fortablte sig under storkonvallen, der jo i sig selv er en af de større i bedet. Så den er vel omkring en meter i højden - måske lidt mere. 

Du får lige noget, der måske vil sætte tingene lidt mere i proportioner, selvom den er svær at få øje på. 
Skønhedsværdien er til at overse. Jeg havde forestillet mig, at den fik en blomsterkvast a la ramsløg, og jeg tror også at det er et løg af en art. Men den har bare de der frøstande, der sidder tæt og virker som om der ikke skal ske mere. Jeg vil naturligvis vente til den måske springer ud.... hvis den gør det..... Det ser ikke helt ud ud til det. Men måske....., måske er der ved at ske noget?

Jeg ved det ikke, for den har set sådan her ud siden april - bortset fra højden, der er taget til og at den pappirstynde "skal" omkring "blomsten" er revnet.

Vi tager lige fotoet nær på igen:



Ind til da er der helt åbent på bloggen her for forslag............?

Hvis du da ellers har set noget lignende på din vej.

Dejlig onsdag - hele dagen - til dig!

8 kommentarer:

  1. Det er helt sikkert en Allium af en art. Hvis du graver et almindeligt zitauer-løg ned i haven og lader det ligge, vil det sætte en "blomst" der minder om den du har på billedet.

    SvarSlet
  2. Ok, JOC, tak.
    Måske er der ikke andet at gøre end at vente og se..... Håber bare den ikke folder sit potentiale ud, når jeg er bortrejst på ferie... :)

    SvarSlet
  3. løg, der skal til at blomstre---porre???

    SvarSlet
  4. Det er altid sjovt med disse mysterier der skal opklares i blogland - jeg melder "pas" denne gang, da jeg hverken har grønsager eller allium i haven.
    Jeg kender til nervøsitet omkring udspringstidspunkt for på min nye staudevalmue var der een knop og den blomstrede på Nordkysten mens vi var i storbyen - nul billed til bloggen, øv - jeg håber på flere knopper næste år og mere held :o)
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  5. Haj Berit - ja jeg får også udfordringer mht. ikke at nå at se alt det smukke, mens jeg er væk på ferie. Men så gør mine havehjælpere, og det er en god tanke, at der er nogen til at nyde!

    (Selvom man jo godt kan være pragtfuld, uden at nogen opdager det) ;)

    God sommer!

    SvarSlet
  6. Hvis jeg er hjemme lover jeg at sende foto af det sære løg, når det er i blomst - hvis altså det kommer så langt. Det ser stadig ud som på fotoet!

    SvarSlet
  7. Hvis stænglen ikke havde været lige ville jeg ha gættet på et slangehvidløg som nettop danner topløg eller yngleløg som det viste og er frø der kan sættes i god tid inden frost - Alllium tør jeg god sige det er men hvad, jeg følger lige med i tråden for at se om et svar skulle dukke op - Søren Holt kunne sikkert bringe os nærmere

    SvarSlet
  8. Hej Frønørd. Det forstår jeg godt, du gør. Der er ikke noget entydigt svar endnu. Men til gengld blomstrer den endelig. Den er lilla, i en sartere farve end purløg, og det er kun halvdelen af "hovedet", der blomstrer.

    Mvh. M

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!