torsdag den 8. december 2016

CAMILLAS KÅLGÅRD

Her er en fotoserie fra Camillas have. Camilla er så vidende, speciel, et ikon, et kærligt, men bestemt menneske. En, med en have, som folk bare skal vide mere om. Se mere til. Høre om. Lære af. Nyde.






Jeg var lykkelig, da jeg arbejdede der. Det var en lykkelig tid. Nu er den slut. Jeg skal lade være med at gå i detaljer. Det er heller ikke det, det skal handle om her.

Det skal handle om det helbredende i at gå rundt i havehimmelen. Sådan er hendes have. En havehimmel. Højt til den blå (og grå) deroppe, kort til den for fødderne af mig.






Fantastisk er den, gennemført, på sin egen skæve måde, selvgjort (med hjælp fra familie, venner, medhjælpere og ansatte selvfølgelig) og så er den økologisk, hvilket kræver et vældigt og ihærdigt hårdt arbejde.

Jeg har en del billeder liggende i mine arkiver, som slet ikke har eller får anledning til at blive brugt. Derfor skal I i dag med ud i hendes kålmark. Derfor har jeg tænkt, at det da kan komme eventuelle læsere til glæde og gavn. Også selvom jeg ikke lige har navne og sorter på tingene. (Det var jo Camilla, der havde det).


Men nyde, det kan I måske. Selv har jeg nydt at gense lidt fra en grå formiddag i september. I Camillas kålgård.








Til næste år skal der flere kål i min have. Den skønhed (og sundhed og smag) er der faktisk ikke ret meget, der slår. Og når man så tænker på, at det er kål fra historiske frø, robuste, nogle som har ligget i tidligere slægters jord og som har sikret dem overlevelse, så giver det lige lidt bonus. Synes du ikke?








5 kommentarer:

  1. Det er dejlige billeder Marianne. Kål er desværre et større arbejde for mig end jeg evner. Selvom jeg mest sætter dem som pynt imellem blomsterne så er det dejligt hvis jeg lige kan lave en salat af egen høst. MEN altså det går for det meste helt i vasken - i år kom f.eks. en sværm sølvglinsende kålmøl fra Rusland forbi og i løbet af ingen tid havde deres larver ædt alt og kun ribberne stod tilbage....
    Camillas kål ser fantastisk dejlig ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor morsomt Lisbeth. Da jeg havde kål i haven for nogle år siden fik jeg ikke dækket dem af i tide, så larverne levede også lystigt i mine. I sensommeren forvandlede de sig til de yndigste hvide sommerfugle, og på sin vis var haven magisk. Ikke at vi spiste ret mange kål eller stak dem i buketterne, men oplevelsen af alle de flimrende sommerfugle var... helbredende.

      Slet
  2. Kål er skønne, smukke og sunde! Desværre går der larver i dem og jeg må give dem til mine høns - så jeg når ikke selv at få spist dem alle selv. Spidskål når jeg at høste inden larverne kommer! Jeg har aldrig været på Fuglebjergaard, men jeg har kun benyttet mig af nethandlen. Så et besøg har jeg til gode!

    God weekend

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. I delete because the computer translated inaccurately ! Beautiful photos :)

      Slet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!