søndag den 30. marts 2014

SÅ ER DET ALTSÅ I MORGEN I TV2FRI


Det er jo ikke noget særligt det med tv, og så er det noget alligevel. For der var jo ting, ejg rigtigt gerne ville sige! Bl.a. at det der med have ikke behøver at være så vanskeligt, at den hos mig ikke får lov til at hviske skal, bør eller sådan noget. At min have altid er der for mig, at den stadig bare er glad og i hopla, hver gang jeg går ud i den uanset at jeg har svigtet den. Åh, hvor er det givende!

Fra v: Andreas yngsesønnen, min bonussøn Oskar, mig og ældstesønnen: Jonathan.


JA, det var nogle af de ting jeg fik sagt da kameraerne rullede, men som altså blev klippet fra og ikke lige kommer med på tv. Skidt pyt, så kan jeg sige det her!

For "resten af pengene" får I lige nogle flere fotos fra dagen, hvor de filmede:



Jeg ved egentlig ikke hvor meget det var min have de faldt for.... De påstod hårdnakket, at de havde fundet den her på nettet. (Altså HER) men jeg kan nu godt have mine tvivl. Der findes siompelthen så mange vidunderlige haver i Danmark, og de kender jo mennesker, der vil kunne (og måske også har?) udpeget haver, der skulle med i udsendelsen? 

Men hvorom alting er; produceren faldt pladask for min beretning om, hvorfor jeg blev havenørd på fuld tid. Det er jo noget med en pæl, der kom i vejen for min karriere, som du jo sikkert er helt med på, hvis du skæver her ind eller på mine skriv på HAVEFOLKET nu og da. 

Ja, og det er så den, Karen og jeg taler om her på billederne ovenfor. Aner ikke hvad jeg sagde, men jeg husker at jeg bagefter ville have sagt alle mulige andre ting. Åh, hvor skal man bare have en "tændt" hjerne, når man får sine 2 minutes of fame! Det kunne jeg altså ikke bryste mig af den dag! Eller rettere hele dagen. Det tog jo 4-5 timer i alt!


Her er kameraholdet i gang med at måle lysintensitet og fotografere baghaven fra oven. Det foto (som også bliver vist på TV) er nok noget af det aller mindst flatterende af min have, der nogen sinde er taget. Det er bare en grøn græsplæne, man ser, det var lidt øv, men vist en del af "konceptet". På fotoet til højre kan du se crewets "camp" i carporten. Der var skygge og det var noget, man kunne bruge på den dag vi optog!

BAGSTAGE
Hvis du vidste hvor mange "retakes" der skal til,når man bor i en forstad? Jeg synes jo til dagligt det er en soveby, men der høres konstant løbehjul, græsslåmaskiner, træskotramp, og hundegøen i baggrunden. Noget, vi jo har vænnet os til, men som åbenbart på tv giver alt for meget støj, så der blev taget meget "om". Scenen i sidehaven ved "djævlehegnet" tog jeg fra trappen i baghaven, da jeg "blev sendt væk". Dommerne skulle votere og finde ud af, hvem der skulle vinde fra hovedstaden og hvorfor.






Da vi var helt færdige og der blev taget alle mulige fotos også af deres egne fotografer, fik vi en gang hurtigmad. Sådan et crew består jo ikke alene af producer, pruducer-assistent, tv-vært, fotografer, lydmand og projektkordinator, der er også roadies, som sørgede for alt muligt praktisk. Som i kaffe, te, kolde vand, frugt, mad og drikke, solcreme osv osv.  Og det var dem, der fik fremtryllet noget mad til os alle sammen. Drengene kom med ud og spiste, de havde jo fulgt optagelserne fra sidelinjen og Per, min husbond, som kom hjem midt under det hele tog ud og løbe sig en tur. Vi fik dog hyggesnakket og grinet og sagt farvel og tak til hele rosset så jeg kunne gå i brædderne.

De var også trætte kunne man se, de havde jo alle en lang tour på en 1½ måneds tid foran sig, hvor de skulle til Jylland og Fyn. Min have var nemlig den sidste på den allerførste dag i optagelsesrækken.

 

Jeg har fået at vide, at det er et koncept, som TV2 har købt og gerne vil fortsætte i mange år frem (deraf navnet), så der skulle da være mulighed for at se rigtigt mange haver endnu. Jeg håber sådan at de tager de forskellige tilbagemeldinger 'ad notam', bla. min, som går på flere ting:

1) Film flere havedetaljer end ansigter
2) Hvad er det med det der konkurrence? Vi havefolk vil gerne se haver alligevel, selvom der ikke er et konkurrenceelement i udsendelsen
3) Tag på optagelsestur i maj/juni! Langt de fleste danskeres haver langt mere frodige end sidst i august efter 1½-2 måneder uden regn.

Nå, jeg glæder mig efterhånden rigtigt meget til at vise jer, hvad der er kommet ud af det hele, og vil bare sige, at selvom jeg jo selv synes min have er helt vidunderlig og dejlig, så fatter jeg stadig ikke, at de lige synes at min have skulle være med i den udsendelse!

Vi ses ved skærmen i morgen d. 31/3 2014 på TV2 FRI allerde 21: 15!

50 kommentarer:

  1. Er meget enig med dig i punkt 1 og 2 i din tilbagemelding. Det er så ærgerligt, at de ikke viser meget mere have og meget mindre ansigter. Det er haver jeg ønsker at se, men vil også gerne høre hvad ejernes tanker er om deres haver. Konkurrencen siger mig ikke noget, men sjovt at høre fagfolkenes syn på de forskellige haver.

    Glæder mig under alle omstændigheder til at se din have på tv i morgen aften :-)

    SvarSlet
  2. Som Vivi siger dejligt at høre hvad eksperterne har at sige det må man da kunne bruge til noget konstruktivt - men de starter jo med rosen ;-) ja meget tid de bruger, fra forrige udsendelse i vores kolonihave blev alle kolonister om at være i fuldstændig ro i alle 5-6 timer det syntes jeg var rigelig meget den dag . Så jeg fandt roen i en maler pensel.. Tro mig jeg glæder mig vildt til at se din hyggelige have Marianne.

    SvarSlet
  3. Glæder mig til endelig at se det, nu har vi hørt så meget. Men maj/juni er helt klart et bedre tidspunkt, men det forstår sådan nogle ikke havenørder slet ikke :)
    Knus

    SvarSlet
  4. Glæder mig til at se din have i morgen. Det bliver spændende!

    SvarSlet
  5. Kære Marianne. TV2 behøver slet ikke at sende alle de "teasere" inden du kommer på, du er selv i stand til at holde os spændte og parate til mandag aften. Selv min mand er begyndt at sige "der er den have vi skal se på mandag...", så nu er du indlemmet i familien!! ;o)
    Spændende at se alt det der foregår bag ved kameraerne og hvor lang tid det reelt tager, når vi skal se få minutter.
    Jeg glæder mig helt vildt til at se det færdige resultat, men jeg bliver også nødt til at sige, at hvis ikke der havde været en have med jeg "kendte", så havde jeg ikke været så ivrig efter at se resten af udsendelserne. Syntes netop at haverne bliver vist noget overfladisk og kommentarerne til sidst handler om de to dommeres personlige smag.... men en have handler vel om ejernes personlige smag! Man kan heller ikke vælge mellem tre vidt forskellige havetyper, hver eneste have er så personlig og kan ikke bare sættes op imod hinanden!! Nå, det jeg i bund og grund prøver at sige er vel det samme som dig! Vi vil se haver og detaljer, så PYT med konkurrencen, den er inderligt ligegyldig.
    Men jeg GLÆDER mig til at se din have imorgen Marianne, og håber og tror at du går videre til finalen.
    Masser af haveknus og havepøj-pøj'er fra fru friis :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha, anede ikke, der var teasere fra udsendelsen fra min have - ser jo stort set ikke tv. I dag, dagen, hvor udsendelsen så er blevet sendt har jeg jo så set lidt tv inden "premieren", og jeg er allerede helt kuldret i knolden og træt i tænkeren.

      Men altså, Jette, du har ret: Jeg gik videre. Forstå det hvem, der kan. ..... Men ærligt talt : Weeeeeeehuuuu!

      Jeg er ked af at jeg kom til at virke sådan lidt arrogant, da jeg får præmien, men det var fordi jeg troede de havde aftalt det eller sådan noget. Jeg ved ikke hvad. Jeg kunne heller ikke rigtigt fatte det! Det kan jeg sådan set stadig ikke. Men det er nok fordi jeg har set så mange helt vidunderlige haver og ved der stadig er rigtigt meget i vente.

      Slet
    2. ikke arrogant, men lidt overrasket, det var da forståeligt, selvom din have var langt den bedste.

      Slet
  6. Jeg glæder mig til at se din have - og håber - at de focuserer mere på din have end på programværten og dommernes ansigter, vi kan jo godt høre dem, selvom vi ikke lige ser dem..... og hvis det er for at de døve skal kunne mundaflæse, ja, så må de sætte undertekster på :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det blev der ikke brug for, gjorder der, Sussi? Jeg selv fik heldigvis optaget udsendelsen, så jeg har tænkt mig at sidde og se det lidt alene stille og roligt. Har brug for at forholde mig til, hvad I så, om jeg så må sige. Det er nemlig så underligt at se sin egen have på tv, når man nu selv kender den ud og ind. Det kræver faktisk lidt ekstra ikke at se, det man ved, man ser lige "dér", men se, det de viser på skærmen. Nå, jeg vrøvler måske, haha, men det er I jo vant til med mig!

      Slet
  7. Pøj-pøj fra mig... Jeg har følt mig godt underholdt at dine indlæg om processen og måske viser du også lidt mere på bloggen efter udsendelsen, som jeg desværre ikke kan se. Man tænker aldrig på hvor stort et "crew" der skal til for at lave nogle "simple" haveudsendelser, vel? Det har været sjovt at følge med i på sidelinjen. Nyd dine "minutes of fame" i aften, jeg er sikker på at familien Danmark falder for din smukke have og dens beboere.

    Knus Ulla

    SvarSlet
  8. Søde Marianne.

    Nu har du rigtig travlt med at undskylde digselv og din egen have, kære Marianne! Både DU og DIN HAVE er dejlige og skønne, og jeg kan ikke forestille mig, at du med dit vid og din formuleringsevne, kan lukke andet end guldkorn ud af munden:o)

    Når du så har fået den tantelige men kærligt mente endefuld, over at ha` talt nedsættende om digselv og dit skønne paradis, så forstår jeg dig, meget mere end du aner. Iaften skal hele den havegale del af den danske befolkning sidde og kigge på dit hjerteblod og en del af din sårbarhed og sjæl. Og dit hjerteblod skal ovenikøbet BEDØMMES offentligt! Og DET er virkelig grænseoverskridende og kan om noget fremkalde præstationsangst, forventningspres og mindreværdskomplekser. I have been there! Pludselig synes man, at ens have jo mest af alt ligner lort, der slet ikke bør vises frem. I have been there! Man kan godt på forhånd have aftalt med sigselv, at man vil tage det hele som en oplevelse og ikke gå i selvsving over noget som helst. Men eet er cool intentioner, og et andet virkelighedens reaktionsmønster, som jo ligger dybt forankret i vores psyke. Tror at alle, der har vist deres haver frem for offentligheden kan genkende dine følelser.


    Iaften sidder jeg klistret til skærmen og hepper på dig:o) Synes at I, som har sagt ja til at deltage, er meget modige.o)

    Knus og tanker




    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret, kæreste Jytte, og det tog mig også må jeg indrømme: Haven har ikke været så "støvsuget" nogen sinde i min tid som haveejer. Det mærkelige og morsomme af det hele var/er, at hvis vi ser bort fra den diskusprolaps, jeg fik af at flytte rundt på krukker eller grave elelr lluge eller hvad jeg nu kom til at finde på, så fik jeg det mega-meget bedre: Jeg som om natten, (det gør jeg ikke om vinteren), jeg var glad og optimistisk, ingen snert af depression, jeg tabte mig lidt, jeg havde færre smerter i nakke , skuldre og hoved og min tinnitus faldt flere oktaver og db.

      Slet
  9. PS Konkurrence elementet i programmerne siger mig ikke en dyt. Men desværre er det jo nok blevet sådan, at folk ikke kan lokkes til at se et haveprogram uden at der også er et konkurrence element i det. Vi lever i et konkurrencesamfund, og det gennemsyrer jo efterhånden også TVsendefladen. Man kunne jo også lave et TV program, der hedder: "Hvad smager bedst: "Kødboller i karry eller sushi?" Både haver og mad er i den grad en smagssag!

    Flere knus og tanker

    SvarSlet
    Svar
    1. Absolut! OG enig!

      Modig, siger du ovenfor i din første kommentar.... sådaan føler jeg mig ikke. Jeg føler mere, at jeg gerne vil sige en hel masse. Jeg tænker på alt det, der blev klippet fra. Lidt ærgerligt! men hva´ jeg har jo heldigvis både denne blog, alle havebloggernes kommentarer og især HAVEFOLKET, hvor jeg kan "sige" det, jeg har lyst til. Det er jo også en gave. Eller desværre en slags delikatesse, som jeg af og til kan nyde. Det er den hjerne du ved!

      Slet
  10. TILLYKKE TILLYKKE MED DEN FLOTTE NOMINERING:o)

    Knus fra TV 2 FRI kiggeren

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, kæreste! Tak! <3 <3 <3

      HUSK nu at jeg er med i finalen d. 2874 LIVE!!!!! Fra Frihuset. (OMG!)

      Slet
    2. ALTSÅ: 28/4 2014 i FRIHUSET. Skriver tidspunkt så snart jeg har det.

      Slet
    3. Marianne, listen very carefully, I shall say this only once: DU ER EN LINSELUS og du klarer også FRIHUSET i stiv arm:o) Du har en rigtig god og varm udstråling på TV og virkede absolut ikke på noget tidspunkt arrogant:o)
      Glæder mig til at se dig brænde igennem igen på FRIHUSET.

      Godnat og sov rigtig godt, hvis du kan ovenpå dette kæmpe adrenalin-kick

      Slet
    4. JA, høøøøh! Har taget et glas rødvin og prøver at falde lidt ned!

      Har også lige tastet med alle mulige på Facebook. er nu helt rundforvirret og champagneagtig glad, så kan da umUlligt sove nu!

      (Jeg er sådan én, hvor det, jeg oplever, føler, tænker og resonerer tager m.e.g.e.t lang tid at omsætte. Jeg skal ligesom "høre" det hele først, før jeg forstår det. OMG! Nu kan jeg pludselig forstå, hvordan det må være at blive sådan "kendis"-agtig, Jytte! Ikke at mit ligner noget af det, du kan, men altså, det er ret underligt.

      Ingenting, bare et eller andet, der er sket, og som heldigvis har gjort folk glade. Og så samtidigt AL TING, som vender lidt op og ned på alt muligt inde i mig. Verden går jo videre, i morgen er "AL TING GLEMT" men vi ses selvfølgelig d. 28/4 ved skærmen! :-)))) JEg på den ene side (s.t.r.a.n.g.e) Og dig/ jer, på den anden.

      Slet
  11. Kære Marianne
    STORT tillykke med nomineringen! Det er i den grad velfortjent, for hvor er din have bare skøn - masser af sjæl, charme og finurlige detaljer. Kan godt forstå, at den betyder meget for dig, og hvor har du nået meget på bare 2 år - godt gået :)
    Venlig hilsen Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda. Velkommen til DHH-bloggen! Og hjertelig tak for din hilsen, den gør mig så glad! JA, 2 år - on & off. For der har ved Gud været dage, hvor jeg intet kunne. Men de dage, hvor jeg kunne, det hr været guld. Og det har drevet mig videre gennem alt det der "krims krams" der foregår oppe i mit hoved. ;-)

      Slet
  12. Hjertelig tillykke med nomineringen. Flot det du har bygget op på bare 2 år. Jeg er vild med dit driv(er)hus.
    KH Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå. Det er jeg faktisk også. Ha ha, hvor så det bare sjovt ud, da Tom satte sig i driversengen, som desværre blot er en weekend- seng. Han var lige ved at falde bagover, men var drøn god til at holde masken. Nå, det er jo ikke for at udstille ham. bare, var det morsomt. Jeg kunne selv have været i situationen, det er nok det, der er det sjove.

      Slet
    2. PS. tak, Anne selvfølgelig for din hilsen!

      Slet
  13. Helt igennem kedelige udsendelser med kedelige haver, men da vi nåede til din have, blev planterne vist, og du fik lov at udtale dig på din hjertevarme måde, godt klaret Marianne. Jeg var rørt til tårer, godt du vandt fru Sol, du har fortjent det.
    <3 Kram fra fru Høneballe :)

    SvarSlet
    Svar
    1. HA, ja, jeg vil ikke sige noget negativt om udsendelserne, men der er da flere af dem, jeg skal konkurrere med, (altså afsnit) som jeg ikke har set. Heldigvis sender Metronome koordinatoren et sammendrag til os finalister, så vi kan se både vores egne og de andres. Vi skal nemlig også stemme d. 28/4, blot ikke på vores egen!

      Slet
    2. Jeg må over til Brita igen d. 28.4. skal have det hele med, men udsendelsen er generelt ikke noget hit, kun det afsnit med dig, og det var alt for kort.

      Slet
  14. Hej Marianne.
    Hold nu op, hvor flot. Stort tillykke med nomineringen til årets dejligste have! Din haveglæde brænder tydeligt igennem på skærmen, og mon ikke det også er derfor du vandt nomineringen.
    Jeg synes du har ret i alle dine 3 punkter, og som Tante Grøn også skriver så rammende rigtigt, så kan smag ikke diskuteres, og det vigtigste i en have må jo til hver en tid være, at den passer til sin ejer.
    Jeg synes for øvrigt du skal være tilfreds med din fremtoning på skærmen, hvor du virker både glad og oplagt, sådan som jeg ser det.
    Kærlig hilsen
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine rigtigt kærlige ord, Malene! Altså bare tak! (Og så er jeg helt enig: haver kan jo ikke sammenlignes) ..... men derfor må I jo rigtigt gerne stemme på min have, når der er finale. Jeg har fået at vide, jeg kan vinde 100.000 kr. Det anede jeg ikke da jeg sagde ja til at deltage! (Konen med æggene: gå væk!)

      Slet
    2. Hej Marianne.
      Det var da vel nok en dejlig "sidegevinst".
      Du kan tro jeg vil stemme på dig og din have:-)
      Jeg blev for øvrigt mor natten til den dag vi så dig i tv, så jeg sad og ammede imens jeg så dig:-) - Og nu kalder hun på mig igen. Jeg når ikke meget foran pc'eren i de her dage.
      Snakkes ved.
      Knus Malene

      Slet
  15. Hej søde Marianne Stort tillykke fra mig med nomineringen...........det var velfortjent.Dejligt at se din skønne have............,men kunne godt have brugt mere tid.For ganske rigtig som du skriver så viser de personer frem for have,Og alt for lidt tid med tre haver på den korte tid.Dejlige billeder med hele menageriet.
    Hepper på dig videre i konkurrencen.mange knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihhhh, tak, Jette. hep endelig!!!!! Og på forhånd mange mange tak!

      Slet
  16. Og så fik vi den officielle nominering! Stort tillykke med den, og hvor må det ha' været svært at skulle holde sin mund om det i al den tid. ;)
    Det var herligt at komme med rundt i din have, jeg sugede det hele til mig. Det så rigtig hyggeligt ud. Du kan regne med mig og resten af din fanklub, når vi når til finalen i Frihuset. :)
    Have- og te'løkkeknus fra fru friis.

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, du har helt "fingeren på pølsen"! Det har været mega-meget svært ikke at sige noget som helst. Først ikke oma t jeg deltog, så om, at jeg blev nomineret. For hulen da. Men nu er det offentligt, og jeg forstår det stadig ikke. Men jeg ved, at jeg skal til Frihuset d. 2874 og så får jeg vel mere at vide senere.

      Fanklub? Haha - hvor ER du sød!

      Slet
  17. Tror vi er rigtig mange der sidder rundt om i hele vores lille blomsterland og jubler over din nominering lige nu kæreste Marianne og hvor har du dog FORTJENT det. Hvis nogen havde sagt til dig for år tilbage før du ramte pælen (og næsten bunden) at du skulle tone frem i et haveprogram + være medskribent på et vildt lækkert webmagasin + have en haveblog + have grundlagt en kæmpe gruppe af gaveelskere på Facebook, ville du nok have sagt "Mhøøøøhøøø hvem mig?" og smågrinende have kigget dig over skulderen. Men den er god nok!! Du har gjort noget som kun meget få mennesker gør, du har til fulde udnyttet de muligheder der har budt sig til dig som bitte små lysåbninger og åbnet dem så de nu ikke blot skinner på dig selv, men på alle os der er så heldige at kende dig. Selvom jeg lyder som en plade der for længst er gået i hak vil jeg blot igen sige TAK fordi du inspirerer så mange af os!! Pssssst TILLYKKE igen....

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, dejlige BlomsterBine med din altid så nærværende og kærlige klartseende øjne! Du formår at "læse mellem linjerne" og du kan se, hvad jeg har været igennem. Og ja, JA!!! Du har h.e.l.t ret: Ikke om jeg i min vildeste fantasi - eller i mine ellers ret så livlige drømme og forestillinger - har kunnet se for mig, hvad dette ville bære med sig. Altså mit fald, min skade, min livstragedie, min ulykke. Den er jo samtidig min lykke. Min livsnerve, mit håb, mine drømme - måden jeg kan trække vejret på og få livsenergi på! HAVEN!

      Alt det fantastiske, det har bragt med sig. Alle de helt igennem vidunderlige mennesker! Det, som det betyder for mig: Det kan jeg faktisk ikke (lidt uvant) sætte ord på!

      Psssssssssssssssssssssss. med magisk surmælksprodukt (bvard) og knus og kærlige tanker sendt direkte nordenfjordsk fra Bagsværd: Din M

      Slet
  18. Også Tillykke herfra - det har været en stor oplevelse at følge det hele fra din blog og tv. Og ja, jeg følger stadig med selvom min egen blog desværre ikke vidner om liv herude vestpå ;-)
    Glæder mig til finalen...
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
  19. Jeg så udsendelsen i går :) - en dejlig have du har og et STORT TILLYKKE med finalen - virkelig fortjent :) :)
    - MEN !!!!!!! Lige et spørgsmål ang. dine kære vinbjergsnegle's navne ???? - jeg syntes at jeg så et MEGET SMUKT navn skrevet på glasset ?? TIM ??? - det var vel bare HELT TILFÆLDIGT ???? eller ???

    SvarSlet
  20. Hejsa Marianne!
    Så dig og din dejlige have på TV i aftes, stort TILLYKKE med finalepladsen, men programmet var alt alt alt for kort, sad der og ventede på der ville komme mere;-)
    Og hvor var det dejligt at se og høre dig live, du gør dig godt på skærmen!
    Men det jeg får endda mere ud af er at læse med her, det er en fornøjelse at læse alle kommentarerne, og høre om alle de genkendelige og bagved liggende følelser og tanker.
    Mange hilsner fra Anette

    SvarSlet
  21. Hej Marianne.
    Hvor er det sjovt, at læse din beretning. Og vedkommende - og jeg giver dig fuldstændig ret i dine efter-evalueringspunkter. Det ved jeg, at min mor også ville gøre. Jeg vil linke hende til din blog.
    Jeg `var med´ i programmet sammen med min mor. Det var hendes have `Bodils terapi-have´, der var en af de tre fra udsendelsen på Fyn. Det var spændende, at følge det store crew og apparat bag skærmen.
    Min mor havde tilsvarende oplevelser, som du. At der var så meget, man ville have sagt, og at noget af det, man var godt tilfreds med, blev klippet fra. Sådan er TV :-)
    En dejlig have, du har, og rigtig dejligt, at den giver dig livskvalitet og glæde.
    Stor hilsen fra Marthe

    SvarSlet
  22. Kære Marianne

    Hjertelig tillykke med din nominering. Jeg fik købt mig adgang så jeg også kunne se din have i går aftes. Jeg synes at budskabet med den helbredende (sanse-og terapeutiske) have kom igennem og sm de nævnte er din have en rigtig have-have. Hvor det er glæden ved havearbejdet, glæden ved at nusse om planter og glæden ved at både at kunne slappe af i haven og høste frugt og grønt der er væsentligt. De andre haver du var op i mod var jo mere design og havde også fine detaljer, men der var slet kke den samme haveglæde som din have sprudler af.
    Vil med glæde stemme på din have, men det er lidt pudsigt for i slutningen af programmet siger de at "alle de norminerede sættes i stævne i Frihuset og der skal de sammen med dommerne stemme om hvem der vinder" så der lyder det ikke som om der er seer stemmer med??
    Jeg skal de næste par uger se de øvrige programmer for det er altid rart at komme rundt i haver og få inspiration. Giver der helt ret i at der skal flere havefotos, man får slet ikke en fornemmelse af haverne. Det må kunne filmes og klippes meget bedre.

    Mange hilsner og håb om at du vinder de 100.000
    Pia,
    www.findinspiration.dk

    SvarSlet
  23. Stort tillykke med nomineringen :-)

    SvarSlet
  24. For meget pussenusse, ej vel? Nu fik jeg set programmet også, i hvert fald din have og både haven og du præsenterede jer super skønt, Marianne. Jeg har de samme kommentarer om formatet som mange andre, så det gentager jeg ikke, men gentager meget gerne lige igen at det så super dejligt ud. Og tillykke, datoen er noteret :)
    Kh Anne Mette

    SvarSlet
  25. Tillykke,tillykke med nomineringen! Du har en virkelig dejlig og hyggelig have,men jeg synes også, som så mange andre, at der blev vist for lidt have!

    SvarSlet
  26. Tillykke med nomineringen :) sikke en dejlig have du har, mest er jeg vild med din seng i drivhuset :) sikker på at man kan få sig en god "morfar" i den :)
    Krydser fingre for at du vinder
    Kærlig hilsen Jannie

    SvarSlet
  27. Så kom jeg da lige ud på kanten af sofaen....dog lidt senere end alle andre, for programmet lå på optageren. Faktisk tror jeg, at jeg kom til at sidde og pege " hende kender jeg..." Altså ikke sådan rigtig personligt, eller måske lidt - hun kender bare ikke mig.
    Nå, men skiltet (som mest ligner sådan et "græsset må ikke betrædes") er da fuldt fortjent!
    Din have er jo netop et forbillede for almindelige mennesker med almindelige haver. Du har skabt en meget personlig og livsglad oase, hvor man selv gennem skærmen følte sig vældig godt tilpas.
    Som flere andre ville man jo godt have dvælet lidt mere ved bedene og hørt dig fortælle om planterne, men det er tv nok ikke gearet til.
    Jer hepper den 28. - hilsen Pia

    SvarSlet
  28. Hej Jeg vil da lige sige TAK for en god udsendelse. Fedt at se hvor meget du brænder for haven! Tak fordi du fortalte lidt om hvordan du bruger haven på, her tænker jeg på efter du har slået hovedet/nakken. Jeg har selv piskesmæld, så kender meget til det. Have kram

    Maria - den eksperimenterende have

    SvarSlet
  29. Ja jeg syntes jo at din have og måske ikke mindst du er en nominering værdig sødeste Marianne.....din have er så fredfyldt og fuld af god energi. Nu har jeg så endelig fået tid til at se udsendelsen - hurra for optage funktioner - super skønt at komme med på en kigger både hos dig i alle de andre skønne private haver. Jeg må dog nikke og samtygge med hensyn til konkurrence elementet - WHY ON EARTH!!! Flere detaljer som du selv nævner og lidt mere dybde gående ville også være
    ønskværdigt. Men når det er sagt så besøger jeg meget, meget gerne din helbredende oase igen - for skøn det er den :0)

    Kæmpe knus
    Dorthe

    SvarSlet
  30. Hej derude. Der er noget ved at rode med planter. Mine brødre og jeg gav hinanden håndslag på, vi aldrig skulle eje mere jord end det, vi kunne have under neglende. Vi blev tvunget til havearbejde. Utallige er de rækker af forskellige grønsager, jeg har luget for ukrudt. Jeg har bundtet i tusindvis af persillebuketter og plukket et lige så stort et antal jordbær. Min far tålte ikke, vi gik i tomgang. Jeg skal så her som gammel kone fortælle. Vi er alle 4 endt som gamle havetosser - på hver sin måde.
    At eje en have er et egoistisk projekt som så meget andet, men der er vist ligeså mange forskellige haver, som der er mennesker. Jeg er godt med derude i år, hvor foråret kom så tidligt. I går fik jeg sået persille, dild og radisser. I dag kan jeg næsten ikke nå ned og snøre mine sko for smerter. Men jeg elsker mit frimærke af en have og nyder den fra tidlig forår til sent efterår. Haven er mit motionsrum og her får jeg frisk luft og gode oplevelser. Jeg er 75 år og gangbesværet. Jeg ved ikke, hvad jeg skulle gøre, hvis ikke jeg havde mine havefornøjelser.
    Rigtig god påske til jer alle sammen fra
    Bibi fra Almind

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!