onsdag den 26. marts 2014

KIK IND I DHH

DHH i TV, tænker du måske. Hvad er der at komme efter dér? Der sker jo ikke en skid. (Undskyld)! ;-)

Og det er jo ikke så mærkeligt, hvis du tænker det, for det er nærmest år og dag siden jeg har opdateret jer omkring, hvad der egentlig er foregået i haven. Særligt eftersom at jeg spenderer det meste af min "skærmtid" sammen med HAVEFOLKET.

Men nu skal du altså "have noget for pengene". For jeg kan jo se, at der er besøg i DHH hver eneste dag. Og det hjælper jo som bekendt ikke at læse bagud i denne her blog. I hvert fald ikke for at se fotos af haven, for dem er jeg kommet il at slette.



Så meget desto mere oplagt er det at kikke rundt i haven - som altså består af både forhave og baghave på rigtig "forstadsmanér". Jeg ville gerne have givet jer en grundig gennemgang, hvor I kan se, hvordan det så ud for små tre år siden, da jeg "rejste mig" fra ½ års sygeleje og gik i haven, men det går ikke, desværre. Den koncentration, det koster, når jeg sidder og leder efter fotos og skal prøve at få system i sagerne har jeg ikke. Men du vil ved nærsyn kunne se, at bedene er kommet til pø om pø (ingen forkromet haveplan her) , og med tiden er gravet en lille smule større (den metode bruger jeg stadig), du kan også bruge det hvide stakit i baghaven som "måleenhed". dvs. før og efter det er blevet malet hvidt.



Så åben dit hjerte, nu går vi rundt i haven - sug til dig af stemninger og lad hånt om "tone i tone" bede, lærebøger om proportioner, former, teksturer og kompositioner af bede. Principperne i Den helbredende have er "det muliges kunst" samt at gøre en dyd ud af en nødvendighed. OG så selvfølgelig en regulær planteelskers altid (for) mange planter. Enten dem, jeg selv har opformeret (både stauder, urter, et og toårige) eller dem, jeg har fået forærende og byttet mig til. Og det er ikke så lidt, skulle jeg hilse og sige. Af samme grund er der ikke meget jord at øjne i de små bede rundt omkring i min 800 m2 lille have. Men så er der det mindre at luge.

Vi lægger ud i forhaven, som ved Gud var kedelig inden jeg blev havenørd. Èt er, at jeg har en have, der er flad som en parkeringsplads, men at der var bede langs alle kanter, en stor plæne og en eller anden tosset kampesten midt i det hele, er intet mindre end fantasiløst. Derfor: Øbed i midten - lad et eller andet vokse op ad den sten, så det ser mere naturligt ud. Det er rød-"pigmenteret", så hvad var mere naturligt end at plante i de farver?

Den sære skulptur bag valmuerne er en hængepil med kortklippet frisure. Den gik desværre ud (fik den foræret i den størrelse og glemte at vande nok) men da jeg er så vild med al dens trolderi, så fik den lov til at stå. Nu er der plantet en vidunderlig klematis, som får lov til at være dens paryk de næste par år. Det glæder jeg mig meget til. 


Valmuer er i øvrigt noget af det mest vidunderlige. At gå sådan en sommermorgen, hvor der er blomster-bi-beatfest i alle blomsterhovederne, det er berusende.



Vi er gået gennem porten og om i baghaven nu. Krukker og potter har jeg altid mange af. Det ser jo sødt ud, og det prøver jeg også at gøre en dyd ud af - altså at opstille dem - men det er faktisk fordi jeg har flere planter end jeg har ork og overtalelsesevner til at få gravet bede ud til dem. Derfor havner de i krukker, baljer, potter og kasser. Hvad jeg nu har. Både stauder, urter og de flygtige stauder som disse her Campanula. Jeg kan så godt lide at den ikke kan bestemme sig for om den er hvid eller blå, ligesom med velduftende natviol.

Jeg synes det er vigtigt, at der er noget at opleve, uanset hvor man kikker hen. Planteelskere kikker jo aller oftest ned, også jeg - og så skal eventyret helst ligge på lur og vente på at blive opdaget. Her er det husfred og hosta (Stilletto) samt lidt husløg og en rød alunrod, der breder sig omkring min diminutive dam.

Ok, her er alligevel fotos af baghaven fra terrassen med hhv. umalet og malet stakit omkring urtegården. Læg mærke til træet med den kuglerunde krone. Det er en hyld, som jeg har opstammet og trimmer næsten hvert år. Jeg husker naturligvis at bede hyldemor om lov til at klippe af hende. Til gengæld står hun og vogter over alle urterne og sender den sødeste syrlige blomsterduft ud til mig.



Jeg har jo bl.a. kronisk tinnitus og et alarmeret centralnervesystem, så havens lyde er dulmende for mig og skaber en vis defokus fra al larmen inde i mit hoved. Lyden af vand er så saliggørende. Og nøkkeroserne giver sådan en fred at se på. Bierne bruger dens store blade til at sidde på i deres frokostpause, når de er blevet tørstige. Det havde jeg slet ikke tænkt på; at bier også bliver tørstige.


Som du kan se, giver det umalede stakit en mere "vild" have. Jeg overvejede jo kraftigt kastanjehegnet, men da det så ankom, gik det op for mig, at landbohave, det bliver dette her aldrig. Så hellere vente med det eftertragtede look til jeg virkelig bor i sådan en have, hvor det kan falde naturligt ind.




Nu er min have - med det hvide stakit sådan blevet lidt mere "dukkehus", og det er jeg faktisk glad for. Det var ét af mine yndlingstidsfordriv, da jeg var barn.



Pælespaden er et af mine yndlingsredskaber (men mest, når mine sønner bruger den). Den er genial til nogle af alle de roser, jeg er kommet til at købe i et vinteranfald af mismod og opgivelse over alt muligt. Der findes (næsten) intet så saliggørende end at klikke rundt på webbutikker, mens man forestiller sig, hvordan haven vil komme til at se ud. Det er bedre end alverdens lykkepiller. At kunne komme ud og plante dem, med fingrene nede i mulden, (som jo oven i købet indeholder en bakterie, der fremmer serotoninindholdet i hjernen) det er helbredende.

Du vil kunne se en del billeder med spædt morgenlys på. Jeg er et af de mennesker, der vågner op på alle mulige - og især umulige - tidspunkter af døgnet, og noget af det allerbedste jeg ved er at gå ud og høre haven vågne. Alt det liv der er. Man er aldrig alene!





Måske spørger du dig selv om, hvorfor jeg har valgt at have hegn omkring urtegården. Mjoo. Der er mindst to grunde; den ene er, at jeg jo har høns, og at de, hvis de får lov, spiser rub og stup i højbedene. Den anden er, at så kan jeg "rode" der. Det nøjes jeg jo så som bekendt ikke med, men det giver mig en oplevelse af "helle". Det her er "mit" sted. 





Jeg tror jeg vil sige tak for i dag, nu, men vender snart tilbage. Mens rulleteksterne kører, så skal du vide, at hvis du ser med i tv på mandag, (TV2 FRI) så håber jeg at du nyder turen. Den er kort, og man ser flere ansigter end have, men du får en tur ind i mit drivhus, som i sommerens anledning er iklædt "orangeri"-dragten. Alle priklebakkerne er tømt og der er dims og dut og blomster, så man skal fægte sig frem. Dér kan man vegetere og få sig en lur - eller mange - efter dagens dont i haven

Vi ses igen før vi ved af det.

30 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Kære Marianne
    Jeg prøver lige igen, første kommentar blev væk. Det ser fantastisk ud, imponerende hvad man kan få ud af 80 m2, det er meget mere fantastisk end at kunne få noget ud af 2200 m2.
    Tak fordi du lavede dette indlæg for os som ikke kan se TV2 Fri, jeg prøver nu igen, om det ikke kan lade sig gøre, jeg vil jo gerne se dig også <3
    Knus fra fru Høneballe

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er så sød, Lisbeth, håber det lykkes! Ellers må du på "kaffetur".

      Slet
  3. Tak for kigget Marianne. Du har en fantastisk have og har lige givet mig et spark bagi. Idag vil jeg gå ud og starte - bare i det små- med min forhave som, trods vi har boet her 25 år, stadig er kedelig. Jeg er heldig og skal se dig på mandag
    mange hilsner Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Så kom jeg til at sparke uden at ane det. Herligt, bare det ikke gjorde ondt, haha. Ja, nogle gange hjælper det at høre andre sige, det man selv har tænkt. Vi ses ved skærmen på mandag!

      Slet
  4. Dejlige billeder fra din hyggelige og frodige have :-)
    Jeg glæder mig til at se udsendelsen på mandag, men kan ikke forstå de har klippet udsendelserne sammen, så vi mest ser ansigter. Jeg vil hellere se mere have :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Også jeg! Vi har optaget hele baduljen og jeg har tænktmig at sidde med remoten og stoppe ind i mellem, for at kunne dvæle ved nogle af tingene.

      Slet
  5. Tak for turen rundt i din have - den ser dejlig ud, frodig, farverig og med noget for øjet uanset hvor man kigger hen.

    SvarSlet
  6. Hej Marianne
    Hvor er det en vidunderlig og stemningsfuld have du har. Åhh.. de blå og hvide karparteklokker.... så skønne..
    Tak for turen!
    Kram
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de smukke ord, Jette! Ja, kapaterklokkerne.... jeg nænnede ikke at de skulle gå til., så de kom i poitte. Det er ikke sidste gang, jeg gør det.

      Slet
  7. Kære Marianne.

    Tusind tak for en dejlig havevandring sammen med dig. Det er en paradisisk lille plet, du har. Din have oser af stemning, intensitet, intimitet og liv. Disse" karaktertræk" sætter jeg virkelig stor pris på i en have. Og det allervigtigste , - man fornemmer virkelig din store kærlighed til haven helt ud gennem skærmen.
    Høns, stakit, tørresnor, finurligheder, frodighed og fantasi leder virkelig tankerne hen på en cottagehave.

    Din tilgang til haven er vidunderlig befriende og vil give mange mod til at påbegynde en have. Det er så synd når en have går hen og bliver et præstationsræs, et mindreværdskompleks eller en dårlig samvittighed. Det har blomsterne slet ikke fortjent, for de vil kun bringe glæde. Vi skal ikke leve andres drømme ud. Kun vore egne! Vi har de resourcer vi har......både hvad økonomi og fysisk formåen angår. At havearbejde har en helbredende effekt, kan jeg virkelig skrive med om.

    Jeg er wild med din smukke formklippede og opstammede hyld. Her dukker masser af selvsåede hyld op hvert år. Tror jeg må ha` mig en "Marianne-hyld" og jeg skal nok spørge Hyldemor om lov.

    Jeg glæder mig rigtig rigtig meget til at se din dejlige have på TV FRI på mandag. Jeg har set alle udsendelserne.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære vidunderlige Jytte

      Det er sjovt, for jeg tror at folk, der fornemmer, at deres haver bliver "set" (= forstået) bliver ekstra glade for feedback. Jeg er sådan en og kan også mærke, at du ser og forstår. Netop det, at haven ikke må være kilde til negative sindsstemninger - uanset hvad - det er nøgleordet.

      I dag får vi lavet tag efter stormen og det rasler om ørerne på mig (sidder på 1. salen) med tagsten og mørtel fra en gammel tagsten. Jeg spurgte murerne om jeg skulle flytte noget, så de kunne komme til, men det behøvede jeg ikke. At jeg ikke havde overvejet, at der ville falde alt muligt ned, det er bare så typisk mig. Så der bliver da oprydning über alles, når de er færdige. Uanset hvad, så længes jeg i haven, for gennem den sidste milde og dejlige 1½ måned har jeg ikke haft enten tid eller energi til at komme i haven. Så jeg er ved at spænde bæltet og sætte af. Tålmodigheden er på prøve, men humøret er glimravende.

      Ja, en Marianne-hyld. Det vil være mig en ære! Også selvom jeg elsker det utæmmede. :-)
      Knus til dig, kære haveveninde!

      Slet
  8. Hej Marianne!
    Da jeg læste overskriften DHH, tænkte jeg en tysk tv kanal, hvad, var det ikke på fri, til femøren faldt:-))) Hvor er det en vidunderlig have du har skabt dig, er vild med at læse dine skriverier/betragtninger, sammen med synet, bliver så glad! Og din pil med ny frisure er skøn, let at fascineres af dens finurligheder!
    På mandag vil jeg holde mig vågen til udsendelsen kommer(har det med at falde i søvn på sofaen), jeg glæder mig.
    Mange hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, jeg synes også det er sent, de har valgt at lægge det, men har dog opdaget, at de skifter llidt mellem 21:50 og 21:15. Så der må vi også lige være vågne.

      Slet
  9. Kære Marianne.Tak for en dejlig rundtur i din smukke og frodige have...............skønt at se hvordan du får alt til at gå op en større enhed............utroligt hvad du kan "skrue" ned i haven.
    Kan godt li det lille område med dit drivhus og køkkenhave.............det ser bare så hyggeligt ud.
    Din have oser langt væk af din haveglæde og kreativitet.............det nyder jeg meget.
    Min egen have hører jo nok mest til i den "pæne" ende.Men manden vil jo også gerne bestemme lidt.
    Tak for mange dejlige billeder.Og glæder mig rigtig meget til at se din have i TV.
    Rigtig god dag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret, jette, i min have hersker en form for kaos, men jeg har jo også et ret demokratisk forhold til ukrudt.

      Slet
  10. Kære Marianne, tak for rundturen i den helbredende have! Haver er gjort af drømme, siger jeg - og det er med de briller, jeg ser andres haver. Dine drømme er vitterlig vidunderlige!

    Vil så gerne se udsendelsen på mandag, men frygter, at min hukommer spolerer mine planer. Det har den det stadig med pt. Arbejder på at få den opgraderet igen ;)

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Kender det SÅ godt, Dorte. Laver reminder på FB. ;-)

      Slet
  11. Hej Marianne
    Tak for en helt fantastisk havevandring i din skønne have, på denne blæsende dag ;)
    Jeg så lige en lille appetitvækker fra din have igår, og selvfølgelig skal jeg se med på mandag ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hejdi, tak skal du have! Appetitvækker? Hvor så du den?

      Slet
  12. det er en dejlig have :) tak :) :)

    håber din have bliver den dejligste :)

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Nårh, det var sødt sagt, Marianne! Det er slet ikke derfor jeg er med i programmet. Jeg vil bare gerne vise, at en have godt kan være dejlig (for mig i hvert fald) uden at man behøver så meget. Samt at selvom man er syg, så kan en have give og give og give. Især optimisme. Men også samvær med andre, der holder af have.

      Men jeg vil vildt gerne vinde! Er du da gal! (nej du er ej) . Men det var først her da udsendelserne begyndte, at jeg fik at vide, at man kan vinde 100.000 kr. Wayyyy, hvor kunne jeg godt bruge dem! Har jo ikke haft indtægt i snart 4 år pga. den klip klapper. Og gæt, hvad de ville bliver brugt til? .... Rigtigt gættet!

      Imidlertid er chancerne åbenlyst ikke store, for de haver, vi har set ind til nu er jo manifique! MEn jeg hører hvad du siger og håber også selv. Tak for tanker!

      Slet
  13. Kære Marianne
    Din have er drømmedejlig og det glæder mig at se billeder fra den i dette indlæg, selvom jeg også har set den IRL. Jeg nyder at høre nyt fra dig og DHH:O) Jeg synes også at dit indlæg og billeder om tv-optagelserne og alle forberedelserne er skønt og underholdende at læse.
    Nu skriver du det selv, Marianne - jeg har set udsendelsen med din have i på nettet for nogle uger siden og jeg nød at se dig og jeg hepper virkelig på dig, men jeg var faktisk skuffet over udsendelsen. Lige præcis det at kameramanden overhovedet ikke vendte kameraet nedad så vi kunne se din frodige urtehave, dine krydderurter og dine fine bede irriterede mig virkelig. Og jeg undrede mig over at kolonihaven der ikke havde andet end et æbletræ og et par krukker lavede i en haveudsendelse.
    Kan du fortælle mig om de andre udsendelser viser mere have eller er det samme klipning - jeg kan ikke bestemme mig for om jeg vil købe abonnement på kanalen.
    Jeg håber ikke at håndværkerene har ødelagt din dag:o)
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth, ja, underligt at de ikke viste noget fra urtegården, som var den, (fortalte de mig) de faldt for, da de researchede. Og jeg har faktisk kun set den udsendelse med min egen have i, så jeg kan ikke fortælle andet- Eller... jo jeg kan. Det er nogenlunde det samme i de første udsendelser, mest kameraføring på menneskerne, men ind i mellem også på haverne. Særligt en vidunderlig cottagehave fra Hundested er jeg helt vild med. Den har rigtigt gode vinderchancer.

      Håndværkere oppe på taget er, som du jo gætter, nok noget af det værste, der kan ske for mig (har rigeligt "på første sal" selv - haha. Men "heldigvis" skulle jeg på søvnlaboratorium på Glostrup Hospital i dag, så jeg "gik glip af" det meste af larmen. 1000 tak for tanker og så håber jeg også du selv er i bedring, kære Lisbeth!

      Slet
  14. ÆÆÆÆÆllllsker jo bare din helbredende have Marianne.....og at du selv elsker den og trives i dit paradis er der vist ikke nogen herinde der ikke kan forstå. Haven din emmer af ro, livsglæde og fine tanker og livsanskuelser der svæver rundt med sommerfuglene og hønsene.

    Pø om pø haver er ikke at kimse ad (min egen er en ditto).......ingen tvivl om at de er opstået af ægte kærlighed og erkendelsen af at derude i mulden blandt blomster og grønt er et helt medicinskab fyldt med alt hvad vi har behov for efter en ofte travl og stresset hverdag. At have-musklerne så oven i købet bliver forfriskende rørt dagligt i sæsonen - ja det er værd at tage med og ikke til at undvære ;0)

    Glæder mig meget til at følge med dig rundt i haven på tv også.....det kan kun blive en god oplevelse :0)

    knus Dorthe

    SvarSlet
  15. Hej Marianne

    Måtte efter en lang dag i haven igen lige ind og kigge på din skønne have. Det er faktisk lidt af en befrielse at se en have som din. Flot, hyggelig, afslappende og stemningsfyldt med en masse fantastiske og smukke planter, især dine valmuer. Får nogle gange noget præstationsangst, når jeg ser mange af de utroligt flotte og velplanlagte haver hos div. havebloggere. Med kun en lille rækkehushave, er mulighederne ikke så mange og rodet svært at skjule. Og med konstant nye ynglingsplanter som der skal være plads til, ja så er bedene langt fra altid tone i tone (-: Men hvad gør det. Når bare lykken er, at have jord under neglene. Glæder mig til at se din have imorgen. Håber da at kameraet har fanget stemningen.

    Mange hilsner Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er netop noget af fidusen ved at jeg deltager i det der Tv-halløj: at vise at havenydelse og sanselighed sagtens kan være helt vidunderlig uden at synes haven skal være friseret med tættekam. Som hyberpektionist er det mit livs udfordring at have fået en mindre hjerneskade; dels bliver man mere nonchelent fordi man ikke kan andet, dels begynder man at nyde i højere grad end at yde. Nok fordi ens dagligdag indebærer så mange udfordringer, så hvis man ikke tager sig noget NYDETID, så bliver man helt uudholdelig at være sammen med.

      Nå undskyld. Sikke en masse sygesnak. Munden løb af med mig, det plejer jeg ellers ikke. Håber du nyder turen i tv i morgen også!

      Slet
  16. tak for den spændende havetur
    mange hilsener Lise

    SvarSlet
  17. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  18. Sikke en varm og indbydende have :) Kan ikke vente til, at jeg en dag har så meget plads (ja, nu siger du godt nok, at din have er lille, men det er intet i forhold til min ;) ). Tusinde tak for rundturen, det satte jeg pris på. God weekend :)

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!