torsdag den 16. januar 2014

VINTERNATTENS MAGI

Går du rundt i din have om natten? Jeg gør. Både sommer og vinter. Det er selvfølgelig mest spændende en af de lyse sommernætter, hvor det hele vibrerer selvom fuglene har søvn i øjnene og hviler deres trætte vinger oven på de der små tyve timers hårdt arbejde. Men også om vinteren er det dejligt. Bare at være. Være ude, være sig selv, være i luften mellem himmel og jord.



Når det sner er det skønnest, synes jeg. Så får haven sådan et specielt lys og er så stille - på en helt anden måde, end når der er stille, uden sne. Og når jeg i gadelampen ser alle sneflokkene komme vrimlende, så er det som om jeg står midt i et mirakel. Midt i et eller andet helt uforklarligt, der bare gør, at jeg føler mig så ydmyg over at være menneske, at være til og at få lov til at opleve dette.



I dag er det her i Nordsjælland bare tåget, der er hvidt igen i haven, på den der sjappede måde, hvor man ved, at det forsvinder igen om et par timer. Det regner nu - tænker jeg - men ej, det er slud.

Det er ikke fordi jeg længes efter de to sidste vintres månedlange is, sne og kulde. Overhovedet ikke. Jeg var ved at gå ud af mit gode skind over det og marts 13 var simpelthen endeløs og tom at den gav mig et nøk i den "forkerte retning" så depressionerne igen skulle holdes på afstand med hjælp fra noget serotoninfremmende, jeg ellers forsværger.



Men vinteren kan altså også noget andet. Den kan skabe afstand til det, der optager mit sind det meste af mine vågne timer. Den kan lægge en dæmper på al aktiviteten - men det er kun rart når det varer i nogle dage, så vil jeg gerne kunne komme ud igen og gøre et eller andet i haven. Om det så bare er at falde i svime over at kunne sætte et aftryk, der forsvinder igen.



Eller betages af de uforståeligt robuste små hornvioler, der lover mig, at det nok snart skal lysne og blive forår. Giv tid, giv tid...

15 kommentarer:

  1. og gudskelov for at vi sønderjyder er sluppet for det hvide djævelskab indtil nu... og jeg skriger også efter foråret :)

    SvarSlet
  2. Ja, her (men vi bor vist også ret tæt på hinanden) er der også slud. Jeg kan godt se at sne er pæn ... men jeg kan ikke rigtigt lide den. Det hele bliver så goldt med sneen, synes jeg. Så jeg glæder mig over at det er tøsne der falder :-)

    SvarSlet
  3. Her er det også blevet til slud, men så må man hygge sig indendøre. Det værste ved dette vejr er, at jeg går glip af turen til vandet, hundene har nok ikke lyst at gå med, jeg kunne såmænd godt finde på at gå selv, men så bliver de nok fornærmede. Det rigtige tøj på, så kan det jo godt lade sig gøre.
    Jeg går ikke rundt i haven om natten, men jeg forstår din motivation for det.
    Jeg kiggede lige i min havedagbog for 2012, da var det heller ikke vinter i januar, faktisk var jeg i haven flere dage i løbet af måneden.
    I øvrigt tænker jeg på dig, for der en udsendelse i radioen om høns :)
    Kram til dig fra Samsø <3

    SvarSlet
  4. Jeg forstår det godt, og gør det på alle tider af året, - uanset vejr og vind. Når tanker og spørgsmål er som burrer der ikke vil slippe, eller som et vejkryds i myldretiden. Så er det godt at parkere dem og komme ud og slentre rundt i havens eller naturens tålmodige ro. Underbevidstheden har brug for pauser til at rydde op i trafikken, før der er plads til at komme videre.

    SvarSlet
  5. Jeg forstår det godt, og gør det på alle tider af året, - uanset vejr og vind. Når tanker og spørgsmål er som burrer der ikke vil slippe, eller som et vejkryds i myldretiden. Så er det godt at parkere dem og komme ud og slentre rundt i havens eller naturens tålmodige ro. Underbevidstheden har brug for pauser til at rydde op i trafikken, før der er plads til at komme videre.

    SvarSlet
  6. ...kan følge dig fuldstændigt. jeg savner absolut ikke snevinter og se med gru ud i haven i disse dage og frygter at det har tænkt sig at holde ved. nød til fulde lyd og duft af forår i sidste uge og længes... big time!
    Godt, vi går mod lysere tider.

    SvarSlet
  7. En fornøjelse at læse dine skriverier.

    SvarSlet
  8. Kan huske hvordan jeg som barn vågnede den første dag med sne og måtte løbe hen til nærmeste vindue, hvor jeg sad med næsen trykket flad mod den kolde rude og kiggede ud på alt det hvide. For man vidste straks at noget var sket, for alle de sædvanlige lyde var væk og værelset var helt forkert, for der var vendt op og ned på de kendte skygger, som om nogen pludselig havde tændt for en kæmpe lampe udenfor med koldt, diffust lys... Lykke!
    Hilsen Henrik Havehjerne

    SvarSlet
  9. Jeg går sjældent tur i haven om natten - og næsten aldrig om vinteren, men snefnug der hvirvler rundt i lyset fra gadelygten er et syn jeg elsker, og det bringer altid minder til min barndom hvor synet straks fik mig til at tigge om at få lov at gå ud og skrabe sne. Jeg holder af sne om vinteren og så må det gerne blive forår til marts:)

    SvarSlet
  10. Hej Marianne. Jeg går ikke ud i haven om natten, men jeg tror, jeg kan forestille mig den stemning, der er i haven. Jeg er ikke vild med at opholde mig i mørke, men derimod vil jeg gerne opleve en forårs/sommermorgen tidligt mens solen står op og fuglene synger, det synes jeg er fantastisk og har gjort dette nogle gange i weekenderne og i ferien. Så tager jeg kameraet med - man kan nemlig få nogle fantastiske billeder på den tid af døgnet.

    SvarSlet
  11. nja.... jeg går ikke i haven om natten, jeg er udpræget A-menneske og er derfor helt vild med morgenerne, især sommermorgenen. Snefnug er fine og lægger en dæmper på alting, sneen - hvis den kommer i januar og februar - er velkommen - så ved man at man har lov at slappe af og blot læse havebøger og blogs.

    SvarSlet
  12. Skønne nattebilleder - tanker

    SvarSlet
  13. Selvom jeg ikke selv går ud om natten - slet ikke om vinteren - forstår jeg til fulde dine tanker. Og den ro og fred, der er, når sneen har lagt en dæmper på det hele, er jo skøn! - Flotte natbilleder, du har taget :-)

    SvarSlet
  14. Åh ja Marianne havevandringer skal der til 24-7 uanset vejr og vind. Sne er magi og jeg satser på mere magi i min have de kommende dage så jeg som du kan komme ud og sætte fodspor i sneen ;0)

    ....endnu en gang tillykke med mærkedagen ;0)
    Knus Dorthe

    SvarSlet
  15. Jeg er mørkeræd - også i min egen have - så hvis jeg skal have den store lygte (eller manden) med, forsvinder magien vist ;)

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!