onsdag den 25. december 2013

HJERTE LØFT DIN GLÆDES VINGER



Her i julen har vi alle haft travlt. Vi har faret rundt opg fået det hele til at "klappe" Vi har siddet og nydt og vi har gjort glade og er selv blevet glade! 

Ja - eller næsten alle har haft travlt, næsten alle har været sammen med "nogen" og næsten alle har nydt julen. Der findes også nogen, der bare skal have julen overstået. Den minder dem om falskhed, om et forskruet gaveræs, der snarere et til for "pengemaskinernes" skyld end for at glæde dem, man køber gaverne til. De lange ønskelister giver ikke længere rigtig mening.

Og så er der dem, der er ensomme, dem, for hvem julen minder dem om, at andre har nogen, de elsker. Og som ikke mindst elsker dem. Nogen at være sammen med. Og det er jo altså ikke alle der har det. Mere. Er man blevet efterladt kan julen være usigelig svær at komme igennem. Også selvom de sidder sammen med familie eller andre, der gæstfrit har åbnet deres hjem. Men især, naturligvis, hvis de ikke gør. så er ensomheden næsten ubærlig!



Er du én af dem, så læs videre og husk, at du aldrig er helt alene. Ja, jeg ved godt at det lyder floskelagtigt, detr må vi lige leve med en kort stund, for jeg vil gerne have lov til at minde dig om, at  selvom du ikke kender dem, så er der jo andre i samme båd. Vær sammen med dem i dine tanker. Sammen med den mor, der en gang bar dig under sit hjerte, men den sommerfugl, du legede med som barn. med den eller dem, du savner.

LAD DIT HJERTE FLYVE
Jeg hørte en gang en sang af en Heavymetal-stjerne, som gik lige i min hjertekugle. Du ved, det var sådan en vred ung sanger med kulsort, langt snavset hår, der ind i mellem kan finde på at synge den yndigste, mest følsomme og bevægende ballade, selvom han på alle - og jeg mener virkelig alle -  de andre numre drøner rundt og slår sin guitar til småstykker, mens han vræler og "grauler" og alt i verden bare er galt. Denne her sang var blid som en dunfjer, der strøg én blidt over nakken. Dens budskab var, at når man føler sig allermest alene, så husk på, at du kan løfte dit hjerte og lade det flyve.



SÆT DIG TIL RETTE I DIT HJERTE
Alt, du skal gøre er blot; med tankerne at sætte dig ind i det, - i hjertet - altså dit eget inde i din krop - og hvile. Jo! Prøv engang. Luk øjnene - lad ryggen hvile op ad den buede side, mærk at du bliver omfavnet, mærk den rytmiske bevægelse  Sid lidt der og opdag at roen sænker sig. Hop så med dit hjerte og sæt dig hen i vindueskarmen. Se ud og op. Op over skyerne, op bare op. Til alle de stjerner, der altid er der, også selvom vi ikke kan se dem. Stil dine sanser ind på den kanal, der kan mærke alt levende - edderkoppen i hjørnet i sit spind, fuglene, der pusler, en strejfende hund under månen, kattene, der snor halen omkring sig og krummer ryg. Alle menneskerne i deres boliger.

Let så og flyv ud af vinduet. Flyv ud over husenes tage, hen over træernes mørke kroner, fodboldbanerne, se ned i alle haverne, flyv hen over legehuse, sandkasser, gyngestativer, flyv ud over markerne, hen over skove og langs kysterne i det lille ørige, vi lever i og mærk at du hører til. Flyv og svæv til du kan mærke, at du glæder dig. Det er lige meget over hvad. Mærk blot - at glæden findes. Vid at den gør dig godt! At den er din!




HUSK AT KOMME HJEM IGEN
At lande hjemme i sit eget vindue - inde i sig selv igen, det er vigtigt. På den måde har du erindringen om dit lille flyvetur og kan bære den med dig på din videre færd.

Hvad sangen hedder og hvem, der synger, aner jeg ikke. Men når verden er allermest svær at være i, så tager jeg selv en flyvetur i mit hjerte. Nogle gange kommer jeg ikke længere end ud i haven, før det bobler i mig. Andre gange er flyveturen lang før jeg føler mig ladet op og jeg har været på visit i mange byer, på kontinenter og over bjerges tinder og alverdens have.

Hvis flyveturen her - inspireret af den "vrede unge mand" - nu er en omgang for hippieagtig til dig, så kan du jo lige tage dig en kort tur udenfor din dør. På med træsko eller støvler. Sjal over skuldrene eller havejakken - og så ud med dig. Dér ude - i din have - ja, eller bare ude - dér ligger det hele og venter. På dig og på det år, som skal komme.



"Giv tid giv tid, den nynner glad, og ryster de små vinger, giv tid og hvert et træ får blad, og hver en blomst udspringer. "

Ps. Man kan også godt flyve på ryggen af en sommerfugl.

7 kommentarer:

  1. Tak Marianne, det var smukt, der er mange, som savner en eller flere, savnet er størst her i julen. Godt du hjælper dem lidt på vej her i julen, lad os håbe, de læser med her.
    Kram Lisbeth

    SvarSlet
  2. Ja julen kan være svær at komme igennem for dem, der bærer et savn i hjertet. Selv jeg kan være vemodig juleaften, for jeg mangler så mange i mit liv efterhånden, men jeg er heldig, for jeg har stadig NOGEN. Og heldigvis er der meget trøst at hente i naturen, for synet af en fugl, en "langhåret" bi, en blomst eller nogle af naturens andre underværker giver mig altid stor glæde. Dit indlæg er dejligt, og du har aldeles ret: Det er så godt at komme ud og se på alt det skønne.

    SvarSlet
  3. Ih, Mia, det er jeg da ualmindelig glad for at du siger! Og det er så godt, som du nævner, at der stadig er NOGEN. Uansethvad er vi mennesker vist en slags flokdyr.

    Ja, velkommen til min blog, det er vist første gang, jeg 'ser' dig her. Jeg har tjekket 'mine magasiner' ud. Her har vi to vist en HEL del til fælles! Glæder mig til at lære dig at kende!

    SvarSlet
  4. Hej Marianne
    Meget fint indlæg- Hvor er du dog god til at skrive!! -og billederne er flotte og passer så godt til indholdet.
    Mange kærlige Hilsner
    JetteMajken

    SvarSlet
  5. Aller kæreste Marianne....ord bliver til magi når de kommer fra din hånd. Så smukt skrevet og tænkt. Jeg ønsker dig og dine kære en rigtig glædelig bagjul og jeg er sikker på at minderne var varme og glade juleaften trods savnet af din kære far.

    varme tanker og knus Dorthe

    SvarSlet
  6. Kære Marianne

    Du ønskes et stort og hjertelig tillykke med det skabe hjørne.
    Jeg håber dit helbred vil give dig plads til at fejre denne store og dejlige dag, sammen med din familie og bekendte.
    Held og lykke de næste 50 år.

    Knus herfra det midtfynske, Pia

    SvarSlet
  7. Kære Marianne
    Herfra skal lyde et kæmpe tillykke med din fødselsdag, 50 år er en fantastisk alder kan jeg love dig så glæd dig og nyd dagen i dag med alt hvad den byder.
    Mange festhavehilsner fra hende på 53 i Casa Asti
    Kram fra Linda

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!