tirsdag den 2. juli 2013

ROSA OG GUL-GLÆDE

Det er ikke møj jeg får afbilledet min have på bloggen for tiden.. Men jeg har jo lovet mig selv (og jer) at vise lidt mere. Lige nu synes jeg I skal se, hvad mine øjne ser, når jeg kikker ud af min åbne havedør. 





 
Gul og lyserød/rosa er formidabelt sammen. Roserne Alchymist ogJubilee Celebration gør det med pragt - dem kan du se nedenfor. Lige nu skal I se mit ellers så døde sted, som vi altså altid stod og så ud på gennem køkkenvinduet. Nu er det knap så dødt, faktisk synes jeg det er en glad krog!

Selvom det kun er mig der er "til have" i denne familie (altså er en rigtig havenørd, de andre kan godt lige at opholde sig i den en time eller to) - så tror jeg at de "ser" og oplever det med deres hjerte og sjæl. Det er helt sikkert også helbredende.





Nå nok snak. Jeg vil vise jer hvordan sidste års plan med at blande gul og lyserød er skredet frem. Det er lidt tilfældighedernes spil, der har rådet (som altid i den helbredende have, hvor det er "den forhåndenværende plantes - og energis - princip" der gælder. ). Dvs. at jeg bare knalder planter ned, som jeg tror ser godt ud sammen. Uden moodboard, uden at have set det andre steder og uden at vide (kunne huske) om de blomstrer på helt samme tid. (Hvilket man jo ikke selv helt kan afgøre. Særligt ikke med disse somre, de senere år.).

Der hersker jo som bekendt også en del selvbestemmelse i den helbredende have, og det fremgår i al sin tydelighed ved at jeg idels ikke nænner at klippe digitalis/fingerbøllene ned før jeg har nydt færdigt, dels at natlyset med sin gennemtrængende syrede gule farve råber op og gør allarm og desuden står helt i udkanten af bedet. Lidt bøvlet, forde den vælter lidt. Men pyt. Det ser da også ok ud.

For nogles øjne ser det nok rodet ud. Men inde bag mine oplever jeg en glæde ved tilfældigheder, der alligevel viser sig at være sjove, ok, gode eller decideret fantastiske.

Jeg kan i bund og grund godt lide ikke selv at have totalt "kontrol" over alt. Heller ikke i haven. Et relativt nyt livssyn, betinget dels af et par ganges nedture med angst og stress, dels nu det her hoved.

Nå - ja. Og så har roser altså sådan en helbredende virkning på mig, dels at dufte til, dels at beundre, nyde, være sammen med og "installere" i haven, at I alligevel lige får en gang Alchymist. Den måde den chancerer i mellem de abricos, orange, rosa og pink farver på, er så indtagende, at jeg bare går og glæder mig til at blive gammel. For så er den blevet større og mere overdådig. (Ja, jam, jeg ved det godt nyd nu NUET og alt det der. Men altså......). Tænk dig at have et helt væld af roser, som har dette indtagende udtryk! Ohhhhhhhhhhhhhhhhh. Ahhhhhhhhhhhhhhhhhh!








Håber I nyder den danske sommer. Ja, eller alle mulige andre somre. Smilekram til jer alle og én! <3

13 kommentarer:

  1. Dejligt sommerlige billeder - det trænger vi til ;-)

    SvarSlet
  2. Elsker din have! Den er så glad :)
    Du må snart komme ud og se min

    Knus og kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du lige tro, jeg gerne snart vil, kære!

      Jeg er i øvrigt SÅ glad for, når andre kan se, hvor meget glæde den giver. Jeg har selv nogle ret sorte øjeblikke lige for tiden. Og føler faktisk, at jeg kun kan "ånde" via at tilbringe tid i haven - hvis ikke jeg havde den ville jeg forgå.

      Undskyld at jeg bare sådan siger det lige ud af posen men når det nu er sådan det er.

      Vi laver en date snarest! Sweetie! <3

      Slet
    2. PS. du lagde en enslyde4nde kommentar to gange, derfor slettede jeg den ene. (Ingen censur her) ;-) <3

      Slet
  3. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  4. Ja mon ikke jeg nyder den danske sommer, selvom vi stadig venter på varme og lidt mere sol. Men skønt er der derude, man bliver helt salig. Det kan jeg også godt forstå, at du gør. For der er mange dejlige kig i din have. Alchymisten er simpelthen fantastisk, intet mindre. Jeg stod også og beundrede min i aftes, mens vi prøvede at binde den ordentligt op og stak os på tornene. Bent kan ikke lide roser, fordi de stikker, men jeg tilgiver dem på grund af deres skønhed.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  5. Hej Marianne.Som altid et dejligt indlæg fra din hånd.Din have ser bare så skøn og frodig ud....godt du har den .Alle dine digitalis er jeg lidt misundelig på.Mine kom slet ikke igen.
    Nu er vejret jo skønt,og det gælder bare om at nyde det.Og det ved jeg du gør.
    Din Alchymist
    er da bare for lækker.Jeg går og glæder mig til næste uge hvor jeg skal til Hampton Court Flower Show i London.......kan næsten ikke få tiden til at gå.Rigtig god aften til dig knus Jette

    SvarSlet
  6. Lækker Alchymist.... oh hvor ville jeg gerne eje sådan en fortryllende rose. Der ser vildt dejligt ud i din have lige nu - gul og rosa er nok ikke den sammensætning, flest ville vælge, men det ser altså godt ud:)
    Knus Ulla

    SvarSlet
  7. Kære Marianne
    Din udsigt fra havedøren er umådelig dejlig og jeg er sikker på at din familie også sætter pris på at have det smukke syn inden for rækkevidde når de har brug for det. Det virker jo at du knalder planterne ned uden den store planlægning og at der ikke er 100% kontrol over højderne gør ikke noget synes jeg.
    Alkymist er vidunderlig med alle sine farver og den skønne duft, den nyder jeg også i store doser inden den takker af for i år:o)
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
  8. Hej Marianne
    Det ser da helt fortryllende ud, når du kigger ud!
    Jette

    SvarSlet
  9. Ja det er da en skøn udsigt fra din havedør....og nu kan vi så nyde med! Jeg er overbevist om at - selvom ikke alle kommenterer din haves skønhed - at det føles og indåndes alligevel. Ikke alle bruger ord som os havenisser - men lur mig om ikke de nyder i stilhed. Mænd især bruger jo ikke helt så mange ord som os kvindfolk - har jeg bemærket (det kom lige til mig) - meeeen de nyder gør de!!
    Det jeg så godt kan lide ved os bloggere er, at ikke to gør ting på den samme måde, eller sætter farver sammen ens. Det er så dejligt med den variation. Og ikke 2 år er ens i vores haver, vel?

    SvarSlet
  10. Skønt, frodigt og inspirerende.

    SvarSlet
  11. jeg kan godt lide tilfældighedernes spil i din have, og hvor må det være hyggeligt at have natlys at følge :)
    Jeg har også for længe siden opgivet at styre det hele med hård hånd. Min mand kalder min have for kontrolleret kaos, han aldrig ville kunne finde på :) ( han kan altså godt lide det, det er kærligt ment)

    KH
    Marianne

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!