søndag den 16. december 2012

Julegaver på forskud

I dag skal vi kaste et blik på nogle de gaver, jeg har modtaget af mine blomstervenner her op mod jul:


Glade nisser
De to små glade nisser, der har taget opstilling ved min entré kan nogle af jer måske genkende fra Pia Espesens dekorationer på hendes blog Min have - My heaven. Dem har jeg fået af hende. Hun er også mester for dette skønne mostræ. Meningen var, at jeg ville lave et DIY-indlæg (gør det selv) på HAVEFOLKET, men det må vi nøjes med at gå og glæde os til til næste år (hvis jeg får fotos i kassen), for de fotos jeg tog blev ikke gode nok.

Pia er også skaberen af den skønne kurv af mosgrene, husløg og bær. Hun kan mødes i professionel sammenhæng (hvor man kan købe hende kreationer) i Allerød planteskole.



En sjov frisure
I det sene efterår modtog jeg en stor aldrende hængepil. Jeg har nemlig brug for lidt i højden ude i forhaven, som samtidigt kan give struktur og personighed. Jeg har fået den af Anne Gine fra Staudecafeen, og hendes mand Leif var så sød at stille det i indkørslen oppe hos mine forældre, de bor i samme by. Da jeg så kom for at hente det, kunne jeg straks se, at Modeoen bedst egner sig til lange smalle træer (hvilket den jo har prøvet før), så jeg måtte have gang i beskæresaksen. Det var et af de sjovere besræringsjovbs, og selvom det tog en lille times tid, var det rigtigt hyggeligt arbejde.
Og det viser sig, at det er den allerbedste løsning, for hængepile bliver rigtigt troldeagtige, når man kan de deres knudrede vækst. Lige mig! Jo mere "hekseagtigt", kroget og tilvokset, det ser ud, jo bedre. Jeg er imidlertid også klar over at der er tale om en delikat balance, for det hele skal jo holdes, for at det ikke ser rodet ud og skaber forvirring.

Som I kan se er pigeon-æble-dillen også kommet til Bagsværd. Det ser simpelthen så bedårende ud, synes jeg. Og selvom de hænger og dingler i træerne, så smider ejg også æbler ud til solsortene på jorden.



Et meloditræ
Af Bente fra Elmbjergs eden modtog jeg dette lille grantræ med smukke miniaturekræmmerhuse i nodepapir med blondekanter. Det er så yndigt og personligt og jeg er meget glad for det. Bente har i øvrigt på sin blog her i december en kær julekalender med små nuttede og oplysende julehistorier og så en pelargonie hver dag. Et meget meget hyggeligt besøg værd!


Fuglene er også en gave. 
Som læsere af HAVEFOLKET vil vide, har jeg i løbet af november kreeret fuglefoder i stride strømme. Dem er fuglene særdeles begejstrede for og jeg skal have lavet endnu en stor portion til. Købekuglerne lader de blive stort set blive hængende.

Spætten (ja faktisk to "Stor flagspætte") kommer ofte - særligt om morgenen og det er dejligt at følge dem ud af køkkenvinduet. Vi har også dompapper, grønsiskner, alverdens mejser og musvitter + selsvfølgelig både grå- og skovspurvene. De fede dvaske duer gumper også rundt nedenfor mit foderbord/og brædt. Jeg er lidt i vildrede mht. dem, men nu bor her 5-7 stykker i bagboens kirsesbærtræ og jeg har lært at leve med dem.



Nyd nu jeres 3. advendt. Jeg skal over og hente familien, som er til julekalads. Lidt ærgerligt, at jeg ikke selv kan være med, men jeg er hyberstøjfølsom for tiden og har meget lidt energi.

16 kommentarer:

  1. Sikke mange dejlige før-julegaver du har fået. Skønt at en nødvendighed, så viser sig at være den bedste løsning for hængepilen - så endte det godt til sidst :-)
    Den store flagspætte har også fundet vej til os og mange andre steder. Gad vide om den er ved at blive mere almindelig i Danmark? Smuk er den ihvertfald.

    SvarSlet
  2. Så er der atter hul igennem til dit indlæg, - panikken var lige ved at brede sig!!!
    Dejlige gaver du har modtaget og mostræet er da helt pragtfuldt.
    Min erfaring med fuglefoder siger også at de bestemt bedst kan lide det hjemmelavede, og så er det da det de skal ha'! :o)

    SvarSlet
  3. Du er vel nok heldig med alle de foræringer, men du har fortjent det. Jeg er også vild med dit mostræ, hvor er det fint, men det er din pil nu også, spændende at se den med blade på.
    Godt vi endelig kunne komme ind og se dit indlæg, der var lige ved at blive kludder igen, da jeg skulle til at kommentere, heldigvis gik det over.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  4. En masse skønne før-julegaver du har fået. Pia's mostræ er jeg bare helt VILD med. Det er vel nok flot.
    Den store flagspætte har vi også tit besøg af, men allerbedst som jeg vil tage et billede, så gemmer den sig bag stammen.
    Eller også venter jeg ikke længe nok. Vi har både hjemmelavet og købefoder, så jeg har svært ved at se, hvad der er det
    foretrukne.
    Tak for de pæne ord om julekalenderen.

    SvarSlet
  5. Kære Susanne, Jette, Lisbeth og Bente

    Ja, godt det rettede sig - sådan noget malware er malle! (Skal udtales på fransk). Så jeg vil da lige benytte mig af lejligheden til at sige til andre (hvis I altså er kommet "ind" at der ligger malware på Isabellas Veranda og at hvis du har hende i blogrullen, så hjælper det at fjerne hende. Jeg tænker selv, at hendes problem bliver løst snarest og at hun så igen kan komme på. Det er jo ikek rart at blive ekskluderet i den grad.

    Og så må jeg lige rette en lille misforståelse, som jeg godt kan se, er åbenlyst min skyld: Mostræet er ikke en gave, det er bare én af Pia´s smukke kreationer, som jeg ville have lagt en opskrift på på HAVEFOLKET. Det må vente til næste år pga. forringeet billedkvalitet. MEn så har vi da noget at glæde os til. Jul skal det nok blive igen. ;;)

    Jeg tror i ø. også der er kommet flere flagspætter!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er desværre stadig et problem inde hos Frøken Solhat, så jeg håber sandelig Dorthe læser med herinde. Det er SÅ ærgeligt at føle sig udenfor, når man ikke kan komme ind og læse gode indlæg... :(

      Slet
    2. Jeg har jo ingen problemer emd at komme ind til Dorte, så jeg har skrevet deet til hende. Håber hun opdager det.

      (Ja det med eksklusion, det duer vi HAVEFOLK jo slet ikke til!) :)

      Slet
  6. Hej Marianne. Hvor er du heldig - sikke nogle gode gaver. Jeg kan især lide mostræet og det lille grantræ med kræmmerhusene på. Jeg synes også din hængepil er blevet fin. Spændende læsestof om fuglefoder, jeg vil selv gerne have tid til det og har jo læst, hvordan man gør!
    Det må være dejligt at se på fuglene fra køkkenet hver morgen!

    SvarSlet
  7. Dejligt med gaver! Og jeg tilslutter mig de øvrige der er ret vilde med mostræet. Det skal vi lære at lave næste år :-)

    SvarSlet
  8. " Rødme rødme" :) Tak for din fine omtale af mine ting Marianne ( tak til jer alle for ros'en :))
    Virkelig gode billeder, helt fantastisk er det da,det af flagspætten :)
    Vi får også besøg af en flagspætte og har da også været heldig at indfange den med compact kameraet ;) men den sidder 4-6 meter oppe i et knækket grantræ og guffer, zoomen har svært ved at nå helt der op ;)
    Dit piletræ er da i øvrigt SÅ FEDT :)
    Fuglehuset på spætte billedet er noget så hyggeligt :)
    Ønsker alle en rigtig hyggelig 3die søndag i advent's aften :)

    SvarSlet
  9. Altså, hvor er du da blevet begavet :-D
    Det der mostræ må være næste års DIY udfordring. Jeg håber, at du får lavet en fotovejledning, så det bliver lidt lettere for os andre ;-)

    SvarSlet
  10. Hold-da-op hvor er du heldig alle de gaver du har fået. Men du er vidst nok også selv meget gavmild tror jeg så du fortjener det søde Marianne:o)
    Det er så fine ting du har fået både den lille gran, træet efter beskæring og Pias kreationer er ret flotte.
    Nøj altså hvor har du mange spændende fugle i haven - superflot billede af flagspætten, den vil jeg også have besøg af:-) Gad vide om ikke den gider flyve en tur forbi min have også?

    SvarSlet
  11. Godaften Marianne.Hvor er du en heldig pige-sådan at blive begavet med dejlige have planter.
    Og som alle de andre er jeg også vild med det lille mos træ.
    Men det lille træ fra Bente er da heller ikke til at stå for.
    Håber du må få en dejlig advent med din familie knus Jette

    SvarSlet
  12. Hvor er det skønt, dit mostræ. Troldagtigt og fantasifuldt! Jeg havde engang et lille mini-ét stående på hylden her i stuen, der mindede lidt om det...

    Dejligt med fuglebesøg, og jeg kan nu også godt lide duerne. De er så hyggelige, når de tusser rundt, og om sommeren, når jeg selv sidder i haven og skriver, er de næsten så tamme, at de kommer hen og hilser på... ;-)

    SvarSlet
  13. Jeg vil bare ønske en glædelig jul til dig og din familie !!

    SvarSlet
  14. Glædelig Jul, Marianne.
    Tak for det skønne Havefolk og din dejlige blog.
    Der er me´get at følge op på her julen:-)

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!