onsdag den 3. oktober 2012

Hvad der ellers sker på matriklen

JA - når jeg ikke taster, griner i mobil, klikker uforvarende på udgiv og svarer på kommentarer, så går jeg ....ikke overraskende UD!

I den helbredende have. 
Er den stadig helbredende?

JA!

For da jeg slap greben og truttede til samling i HAVEFOLKET, så det mildest talt rodet ud i forhaven.  Og det har der så gjort længe. Nu er der lige ved at komme lidt mere skik på det....

En snap-shot i et hjørne bliver dagens pausefisk: 






Kan umiddelbart fortælle, at det er teeenagerne (OG Per!), der har gravet for Fru Olsen og "hende" selv, der har flyttet alle Hortensiaerne. De stod simpelthen for tørt i det hævede bed langs terrassen i forhaven. Har derfor nu store forventninger til deres videre færd i min have.

Er jo én af mine yyyyyyndlings!





18 kommentarer:

  1. Kære søde Marianne. Ja hvor skønt vi har vores helbredende haver. Her står den også på forsigtigt gravearbejde (manden) og konen flytter og flytter. Det er det gode ved haven - syntes jeg - at man aldrig bliver færdig. Har lige taget en runde i haven sammen med Blåmejser og Musvitter. Sikke en musik - så dejligt livgivende....man bliver jo helt glad i låget.

    Kan du have en rigtig dejlig dag :)

    Knus
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, det er da det bedste. Så har vi noget at glæde os til (og over) resten af livet!

      Og koncerten er jeg med på! Hjertegribende!

      Slet
  2. Hej "multi" Marianne.Dejligt med nogle stærke mandfolk til det hårde arbejde.Det skal nok blive superflot med flytningen af hortensiaerne.Mine der står lidt i skygge trives også bedst.Rigtig god dag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, delvis skygge. Det er vist det bedste. Men åbenbart helelr ikke for vådt elelr tørt, som det fremgår f Fru Høneballes kommentar længere nede.

      Slet
  3. Jo jo kender godt det der med at det hele kommer til at ligge fordi man har mange andre planer der skal laves... Tja jeg må nok væbne mig med tålmodighed og selv klare skærene i haven indtil foråret....! Pyt det går også helt sikkert :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, ja, det er rigtigt! Du er "sygeplejerske" for tiden. Good luck og hils patienten og mind ham om ordet: "Patience" = tålmodighed!

      Slet
  4. Hvor dejligt, at du fik dem overtalt til hjælp til gravearbejdet - det kan være et hårdt arbejde, så skønt at du ikke skulle bruge dine skønne kræfter på det. Men dejligt at du selv kunne flytte hortensiaerne - det bliver helt sikkert godt med dem i det bed, hvor de får lidt skygge og mere fugtighed.

    Skal du have lavet et nyt bed midt på plænen, hvor græstørvene er lagt? Er der ikke noget med, at med sort plastik over bunken, så kan du bruge jorden til at plante i til foråret - eller er det noget jeg drømme om, at man kan gøre?

    SvarSlet
    Svar
    1. Næ, det tror jeg faktisk, du har ret i. Tror du jeg kan holde ud at se på "grim grimmere grimmest - sort plastik"? Nå, jeg forsøger sgu. Tak for reminderen, Susanne. :)

      Slet
  5. Godt du fik hjælp til gravearbejdet og godt at høre, at der også bliver tid til haven.
    Sjovt nok kan hortensiaer ikke lide at stå for tørt, men de kan heller ikke lide at stå for vådt. Jeg troede at mine ville elske at stå fugtigt (somme tider lidt i vand) men det har jeg misforstået. Det skal være noget midt i mellem åbenbart.
    Held og lykke med at dine bliver glade nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, det er SÅ dejligt med mine havehjælpere. Nej, det var da en øjenåbener, du kom med de, Lisbeth! For den h.e.d.d.e.r jo HYDRANGEA, som betyder vandfad eller sådan noget på Oldgræsk.

      Nå men, der er fugtigt og ikke vådt, hvor de står.Har stor tiltro til min plan. Skal nok reportere fra Åstedet. :)

      Slet
  6. Hej Marianne. Jeg tror, det bliver rigtig godt, at du har flyttet hortensiaerne. Det ser nu også allerede godt ud, det som du har fået lavet. Du skrev til mig for et stykke tid siden at du gerne ville have nogle frø af mine abrikosfarvede tallerkensmækkere. Jeg kan samle frø nu, men frygter lidt, at der kan komme nogle røde (fejlleverance) ind imellem. Men hvis du vil have nogle, kan du bare maile din adresse til mig på min hotmail, som står på min hjemmeside og så vil jeg gerne sende et kaffefilter-fuldt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Orv, er glad for at du synes det. Selvom de der hidsige røde er sådan nogle tankstations-nogen, der skal være lilla, når de får noget ALUN.

      Du kan da tro, jeg gerne vil have kaffefilter med abrikos Tallerkensmækkerfrø! Skriver mail snarest.

      Slet
  7. Det ser godt ud :-) Jeg tror også at hortensiaerne bliver gladere der. Og det er godt at vi kan lære at få hjælp til det hårde arbejde, så vi kan hygge os med det lidt sjovere, som at plante.
    Det er bare så svært at pace sig selv ind imellem. Jeg har knoklet lidt for meget derude de sidste par dage, kan jeg mærke. Men lysten er der jo, og man må jo også udnytte når det er tørvejr. Men imorgen må jeg vist have en ihvertfald lidt stille dag :-)
    Knus Hanne
    (jeg glæder mig til at se din have IRL til næste år)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen Hanne, så håber jeg du får nogle hyggelige indetimer: skal gøre hvad jeg kan for at underholde dig. :) ;;)

      Og JAAAAA! Selvfølgelig skal du ud og se min have. :)

      Slet
  8. Faktisk tror jeg hydrangea/hortensiaer bedst kan lide et nordvendt bed i delvis skygge. Jeg husker min bardoms hortensiaer hos min moster Rigmor i Bogense .... de var meterhøje og helt fantastisk blåviolette. Altså hvor de var smukke.
    Men er det ikke dejligt med hjælp, til det man ikke selv kan. Her er det alt det med træ, jeg har »folk« til!
    Ja i dag har det været et tørre tøj - gå i haven - samle æbler VEJR og jeg fik gjort det hele!! Vup vup.... pavestolt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh nej, det siger du ikke. (OG jeg er faktisk ret sikker på at du har ret). Mit bed står sydvendt, men i skygge dels af hæk (som de er plantet behørigt langt fra). Og dels af et grantræ, som skygger en del af eftermiddagen. Håber det går.

      Og ja, det med "træ", græs og hæk, det er Pers område. Mon ikke det er sådan i mange haver? OG tanken strejfer mig pludselig, at det måske også er derfor at der er så mange mænd, der ikke gider så meget have? Aner det ikke.

      Flittig, dét er du! :) Vup vup. :)

      Slet
  9. Havehjælp er guld værd Marianne og hortensiaerne skal nok komme med en belønnig for den kærlige pleje. Tak for det store arbejde du/I har lagt i HAVEFOLKET.....det er da helt fantastisk. Glæder mig til at fordybe mig ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det håber jeg. Det er faktisk sjovt, men jeg tror på mine teenagere, når de siger, at de er spændte på om de får de bedre. (Hortensiaerne).

      Dejligt at du glæder dig. Ja, lige nu ville jeg også gerne kunne længes til det. For jeg er bagud med ½ mio ting i haven. Har lige lagt liiiidt flere løg.

      Slet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!