fredag den 14. september 2012

Solen i dit hjerte

På sådan en dag som i dag - det første rigtige efterårsvejr på disse kanter - må vi lige have lidt solskin at varme os på! 



Jeg har en del solsikker (men ikke lige så mange som Lisbeth fra Contryliv havde for nogle år siden - det var formidabelt).





De giver mig SÅ meget glæde! Jeg kan bare ikke være nedtrygt, når de smiler til mig - og det uanset, hvilke genvordigheder, jeg er ude for.


De er på én og samme gang statelige og dovne at se til. De knejser mor himlen og minder mig om at den (himlen) jo faktisk når helt ned til jorden!

Hvor jeg står.

De skinner selv på en gråvejredag, kikker frem bag "skyerne"


Fås i mange forskellige former og farver. Både buskede og langløbne. Solgul og alle mulige afarter af af rødme over i de brændte kulører.



De er betagende både forfra og bagfra og de er så overskudsagtige at det smitter langt ind i en forblæst smerteplaget og udpint sjæl.


Jeg har særligt én, som hele familien har gået og glædet sig til. Den bestemte selv. (Og fik lov til det) Lige midt (eller faktisk skævt) i mit rosenbed knejser den. Og den himmelflugt ville nærmest ingen ende tage. Den er måske den mest ventet blomst i hele haven!


Andreas, Oskar og Jonathan
Og den er altså HØJ! Her er det "Fedtmule og søn-(ner)" - det er mine to på fløjene - som jeg har bedt om at posere for an den. Og ynglen (sønnerne altså) er altså begge 5 cm fra at være de to meter høje.

(Hver...
forstå det hvem der kan).

[JA undskyld Oskar, men du griner det dersens "fedtmule-grin" - og billedet er desværre så rystet, fordi jeg selv kom til at grine sådan. Hvornår lærer jeg at tage mange billeder af mit motiv? ].

Håber solen vil skinne i din hjerte også på en dag som i dag! Kram fra mig til dig <3

Og så vil jeg lige sige:

Vi har i.ø. mange hyggelige snakke/debatter på Facebooks gruppeside "Den helbredende have". 
Dér skal du også være mere end velkommen!

19 kommentarer:

  1. ...åååh tak Marianne for sol og skønne billeder.

    Dog skinner solen her i dag, selv om det så også stormer en halv pelikan, men pyt... ;)

    Ha' selv en dejlig dag og weekend <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Skinner den nordenfjords? Ok. Det kan man ikke sige, den gør her!

      ILM. :)søde <3

      Slet
  2. Hej Marianne. HIHI tak for dit sjove og sommerlige indlæg. Solsikkerne er flotte og tyder slet ikke på nogen som helst form for efterårstegn. Jeg kan godt forstå, at du/I nyder dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du ahr ret. Sommeren er kun to minutter borte. Og vender HELT sikkert tilbage igen. Måske i år. :)

      Slet
  3. Kære Marianne. Åhhh datterens yndlingsblomst. Sidder her og svømmer helt væk i glade tanker og solskin. Den er bare så livsbekræftende den blomst. Jeg holder utroligt meget af den. Hvis du får lidt overskud af frø fra den varmt orange, så ville jeg rigtig gerne tigge lidt :)

    Knus og god weekend.
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, jeg lægger dem tiltørring. Men jeg må sende flere gange, for det tager jo lidt tid i det her vejr, der kommer de næste dage. :) Og vil så gerne have noget af sted til dig - vent det i løbet af kommende uge!

      Slet
    2. Hov - glemte knuset. Dejlig weekend til dig også . Med lækker mad og hygge! Håber du kommer i haven i weekenden. Kender godt det med at gå og lede efter plads! Alt for godt!

      Slet
  4. Hej Marianne
    tak for solen og smilet, pæn plante og pæne sønner i rimelig højde :o)
    Den i de brændte toner kunne jeg også tænke mig et par frø af, men det er tidligt nok, når rosen skal sendes.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  5. Tak. :) Jeg gemmer frø til dig også, fru Høneballe :)

    SvarSlet
  6. Elsker solsikker :-)))
    Skønt med så mange solstråler samlet på et sted ;-)

    SvarSlet
  7. Skønne, glade solkikke-billeder Marianne. Lige præcis det man trængte til efter sådan en omgang efterårsvejr.
    Og imponerende i øvrigt, at du kan få sådan 3 knægte til at stille sig op og posere, fordi du skal have et billede af højden på din solsikke til bloggen. De må virkelig holde af dig :-)
    Knus
    Signe

    SvarSlet
  8. Kære Marianne
    Ja de er skønne solsikkerne og det er knægtene også - det er flot at de glade stiller op for fotografen:) Det er noget af et blomsterhovede den høje solsikke har!
    Desværre har jeg ikke min solsikkemark mere for bedet er nedlagt og jeg har ikke anet hvor jeg skulle placere et nyt. Jeg savner det dog stadig og inden jeg så din kommentar og dette indlæg idag stod jeg i Roskilde og skulle vælge en buket til kirkegården og tænkte på de år hvor jeg kunne glæde min mor med en stor buket solsikker fra haven.
    Så var det sjovt og pudsigt at du netop tænker på den idag!
    Indlægget var et af de første jeg lavede og kan ses på dette link:
    http://countryliv.blogspot.dk/2010/03/en-solsikkemark-i-baghaven.html
    Knus og god weekend/ Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak, Lisbeth. Har lagt linket ind i teksten.

      Jeg bliver HELT rørt, søde LIsbeth! Forstår godt du studser over det sammenfald!

      Jeg har selv minder om solsikker i fb. min min Farmors dødsdag. Min familie og jeg var lige kommer hjem fra sommerferie. Haven var fuld af solsikker i fuld blomst og da vi skulle til at køre ind i kapellet på sygehuset og sige farvel til hende, tog jeg impulsivt en enkelt STOR solsikke, som jeg så placerede på hendes bryst, inden vi forlod hendes afsjælede legeme.

      Da vi kom ind i Lyngby kirke et par dage senere og skulle sige det sidste farvel, var kisten oversået med store glade solsikker. Min fars søster udbrød: Jamen det var jo mors yndlingsblomst!

      Et varmt knus til dig. Lisbeth! OG god weekend!

      Slet
  9. Du frister mig til at få maaaaaange Solsikker næste sommer! :D Skønt foto af knejtene! God week-end....

    Hjerteligst

    SvarSlet
  10. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  11. Dejlige solsikker og rørende historier bag ved. Hvor er det et skønt sted at læse med her:)

    Knus og solskin til dig :)

    SvarSlet
  12. Tak for dit morsomme indlæg.
    Hvor er din solsikke dog blevet høj.
    Solsikke ER smukke og lyser op i haven.
    Tak for kigget.
    Ha` en dejlig aften.

    SvarSlet
  13. Åhhh solsikker er så skønne, det er sådan en "glad blomst" :-)

    SvarSlet
  14. Åh, så skønne solsikker og sikke sjovt at solsikken kigger NED på de flotte mandfolk! :0)
    Jeg er også vild emd den orange, så hvis der er mulighed for det, vil jeg meget gerne have et par frø?
    Knus
    Rose

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!