lørdag den 11. august 2012

På havemarked i Birkerød Havekreds

Havemarked i Præstegårdshaven, det lyder da idyllisk, gør det ikke?  Og når man kender Birkerød, så ER det idyllisk.

I dag var vejret med havemarkedet, der var skyfrit og himmelblåt fra morgenstunden og da jeg ankom, var der på lydsiden olietrommer og klapsalver.

Ja, ikke.

Nå men der var også gågade-hurlumhej et par hundrede meter fra idyllen, og have-elskere besidder jo den særlige evne, at de ikke bare kan se, det de vil, de kan også høre, det de vil.

Så da jeg med kirken i ryggen og markedet for snuden begav mig ind i drømmeland, da glemte jeg alt andet. 

Det er sjovt med sådanne markeder. Der er altid de Proffe. Det er de dyre.

Og så er der dem, der har gravet div. stauder og urter op af bedene og pottet dem. Det er de spændende.
Og med om ikke billige, så venlige priser. Især når man kender nogen af dem. Hvilket det viste sig, at jeg altså gjorde.

Man er jo ikke havenørd for ingenting.



Jeg kikkede mig lidt omkring. Der var alt muligt. Frøboder, Danmarks Naturfredningsforening, Hjemmelavet honning, pileflet, Aktik havedims, Alunrod og Hosta i hobetal, ja man skal virkelilg have aftale med sig selv , hvor mange penge man vil bruge sådan et sted. I hvert fald hvis man er mig.


Det første, jeg faldt for var "iron-manden", ja, altså ham den søde med det bøjede jern, stativer, opsatser og staudeholdere. I rustent jern. Han får som regel hurtigt udsolgt, og jeg gik da også durk mod målet og købte det hele.... med øjnene og et stort lavt stativ til mit store tinfad med dansk mønt.

Jeg fik det endda opbevaret, og følte mig dermed som en garvet havemarked-gæst. De skal nemlig kunne have armene fri, dels til kameraet (det var vist kun mig og journallisten fra lokalavisen), dels (og vigtigst) til alle de planter, der jo på en eller anden måde skal fragtes rundt mellem boderne og til sidst mases ind i bagagerummet.

Jeg er altså lidt genert med sådan noget markedsnoget. Men før jeg fik set mig om, var jeg i gang med at handle og smågrine og sludre med hende, der havde boden: nogle rosa Stjerneskærm/Astrantia, en Duftgerania, 2 duehoved og.... "hvad skal du have for det, så".... "Guuud, er det dig, Marianne", sagde hun så.... og så var der kram og (stor)grin og den halve pris. (Eller sådan føltes det). Jeg fik også lige den lovede Æblemynte med. Til ingen pris.

Jeg tog også lige et foto af Trine fra Mors have, som det jo var, men af en eller anden grund må kortet have siddet forkert i kameraet..... Eller også var jeg bare lige så distræt, som jeg plejer at være. Heldigvis har jeg opdaget at det er hendes bod, jeg fotograferede, da jeg lige var ankommet. Bare bagfra.

Trines bod

Og det er jo (bort set fra at vi mangler "modellen") også rigtigt illustrativt. Ser du...

Jeg går jo nemlig og pønser på at deltage i sådan nogle markeder. Lidt mere. Fra den anden side af disken altså.

Engang. Når jeg bliver en kende friskere.

Så jeg var ude med antennerne, kikkede på borde under planterne, på skilteholdere, på kasser og andet, der var fragtet med. Til at have det hele på og i og vise frem med. Og som det fremgår af fotoet, så er det ikke småting, der skal stuves ind i bilen. OG ud igen. Og ind igen 4-5 timer senere. Hvis man altså ikke får solgt det hele. (Godt man har en stationcar, til .... en gang).

Jeg mødte flere, Jeg kendte;

Min søde Facebook-blomsterveninde Henriette og hendes veninde Helena
Deres bod havde de sammen. (God idé) og den var en af de sjove og spændende. De havde selv lavet størstedelen af deres planter fra stiklinger og frø.  Og..

Anne Gine, som vi jo også kender fra Staudecafeen. Th. Henriette.
Anne Gine har jo en "privat planteskole" og en hyggelig blog og er Staudefrø-såningsekspert". Her står hun står og "tæller pengene", det var nemlig "hård valuta", jeg havde med til hende i form af frø. Jeg havde nemlig i sidste øjeblik skrevet til hende og bedt om Lægekvæsurt og en pragtfuld ny solhat, som jeg vil vise i næste uge. Og så byttede vi købmand.

Jeg købte selvfølgelig også noget af hende... En Arcantus, en 1. års rød kvan/Angelica, En månestråle.


Her er lidt af herlighederne (og tinfadet)
Og lidt flere (og indkøbskurven). Hostababyerne th. er egenavl.
Man føler sig bare så rig efter sådan et havemarked. Både i sind og sjæl og krop og have.

Hvad kom jeg af med 275 kr. Incl. Jernstativ, som jeg af uransaglige grunde huskede.

15 kommentarer:

  1. Det var dog et skønt sted af holde plantemarked, jeg har også været på plantemarked i dag, det var på en stor parkeringsplads, ikke det smukkeste sted men der var heldigvis masser af kønt at hvile øjnene på alligevel ;o) Super fine køb du har gjort idag ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej hvor spændende! Hvad købte du?

      :)

      Kunne være sjovt at ses !

      Slet
  2. Ihhh fjollede mig! Bor i byen, men havnede i haven og glemte jo alt om havemarkedet - det var da dumt. Nå men heldigvis er det jo en årligt tilbagevendende begivenhed så næste år må jeg lige stramme op! Det ser hyggeligt ud som sædvanligt og nøj hvor kunne jeg godt have brugt mange af tingene man ser på dine billeder.
    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Ved du hvad Helle (er det dig med lupinerne? I så fald er brev på vej), Vi kan da bare ses til Kornagervejs plantemarked d. 30/9. Skal vi ikke?

      Knus fra mig.

      Slet
  3. Som du kan fortælle Marianne, det er næsten som selv at have været der. Alle de betragtninger om, hvor mange penge der skal bruges, og hvordan man skulle kunne bære rundt med det og have det med hjem i sin bil. Det var akkurat sådan jeg havde det, da jeg var i Kolding.
    Også den der med, at man lidt føler sig som Palle alene i verden, og lige pludselig kender man alligevel en hel masse. Herlig oplevelse.
    Duehoved skulle du da have haft med ovre fra mig, fik du ikke det? Jeg har mange stående endnu, så det var da ærgerligt. Så kunne du have købt noget andet for de penge :o)
    Jeg fik en græs af dig, som du selv havde sået, kan du huske navnet på den?
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen søde Lisbeth. De skal IKKE gå til spilde, deDuehoveder. Jeg EEEEElsker dem. Ka du ikke gemme dem, til vi ses? De er jo smukkest i flok og jeg ahr kun nogle sølle pisserælliker. (Ja, undskyld, men så teenagere).

      Ja, Alene starter man ud og rig og midt i et stort lvevende og kærligt fællesskab, går man hjem.

      Græssen? Det må have været en Fontænegræs. Blomstrer den ikke endnu? Nå, den var jo også kun lige blevet taget fra sin mor.

      Slet
    2. Du må få dem alle og det er ikke sølle pisserælliker :o) men store kæmpe blogge, en af dem er bare blevet sat bagved garagen sidste efterår, den har selv slået rod derude :o)Jeg skal nok gemme dem, det kan du tro.
      Lyder meget logisk med Fontænegræs, den er så fin og blomstrer flot nu. Jeg har lige foreslået Birgitte på nettet at så sådan en, for den er der godt nok gang i. Den står så flot i mit regnvandsbed, og hver gang jeg går forbi tænker jeg på Marianne, skønt med planter som har en "mor", man tænker på. :o)

      Slet
    3. Jamen det siger jeg TOP til! JEG elsker den staude og vil gerne have den i en stor klynge i haven. Den og så Floks, de giver så fin farve her i sensommeren. 1000 tak skal du have, søde "Fru Høneballe" ;)

      Slet
  4. Når jeg ikke har min have omkring mig til hverdag, så prioriterer jeg jo meget mit sommerhus i alle weekender og derfor får jeg sjældent besøgt plantemarkeder og andre arrangementer. Jeg føler at jeg går glip af noget men tiden rækker ikke helt til alt hvad jeg har lyst til :o)
    Det lyder jo superhyggeligt med det plantenarked, når du beskriver det så levende her på bloggen med ord og billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er da ikke noget at sige til at du ikke kommer så meget på havemarkeder. MEn fuldtidsjob og 2 haver at passe/nyde.

      Men mon ikke vi kunne lave en vinterkomsammen igen i år (og denne gang skulle det måske være hos mig?, så kan jeg også lægge mig lidt ind i mellem).

      Slet
  5. Det VAR et superhyggeligt marked - og endnu mere hyggeligt at få hilst på dig, Marianne. Jeg er ikke ked af at du missede mig på billeder - fotogen har jeg aldrig være og blomsterne er jo meget kønnere..........Det ER et stort arbejde at stille op til plantemarked, men det giver så meget igen at det er hele maset værd. Man møder så mange hyggelige mennesker og folk vil gerne sludre og have gode råd. Og når alle planterne er dyrket med kærlighed i egen have kender man dem jo og kan give netop de gode råd. Så kast dig ud i det når energien er til det. Selv gør jeg det ud fra devisen at jeg ikke skal blive rig af det, jeg skal hygge mig og alt hvad jeg tjener ryger i det store havekredsløb - bliver med andre ord brugt på at købe ind hos alle mulige andre både proffe og amatører som jeg selv. Og vil du have gode råd til alt det praktiske, så er det bare at spørge.
    Nu håber jeg de små bebser du hjembragte fra mig vokser sig store og livskraftige hurtigt - i sær æblemynten, som jeg selv bliver helt benovet over hver gang jeg passerer den. Men mynter er jo også noget af det mest taknemmelige der findes........jeg fik selv en lille rosenmynte med hjem i går. Det er jo så ikke en rigtig mynte, men det er en helt anden historie. Og nu må jeg hellere lade andre komme til orde her på din skønne blog. :-)
    Mange hilsner
    Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej jeg er sikker på at din bod også ville have været fin på foto forfra (OG med dig på), men det er jo historie nu. Og jeg kender godt det med ikke at ville fotograferes. Man ser altid anderledes ud inden i hovedet end når man ser sig selv på fotos.

      Gode råd om havemarked - jeg siger ja tak. Vi kan jo ringes ved, hvis det er. Er du på Facebook? Ellers må jeg have din mailadresse. :)

      Du bor jo heller ikke så langt væk, så det ville være hyggeligt at ses en dag i vores haver.

      Slet
  6. Hvor må det være skønt at tage på plantemarked, når man møder andre havebloggere.
    Jeg kom ikke ud af haven idag, for der var så skønt med sol og liggestol :-)
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du tro det også er. Men det er liggestolen jo også. Hver ting til sin tid, som Alfons Åbergs far siger. :)

      Slet
  7. Guud hvor spændende! Ja jeg kan jo godt se, at jeg er gået glip af et godt plantemarked der! Næste gang spalter jeg mig i atomer, så en del bliver tilbage og to andre tager med på plantemarked!
    Henriette og Helena er jo også søde kvinder, som dukkede op til vores lille plantemarked ved Rådhuset! og TAK for det, for det kunne virkelig godt have en større tilslutning. Så meget vi får talt om alt mellem himmel og jord.
    Sikke nogle gode ting, du fik med hjem Marianne! Godt du fik taget billeder, så jeg kunne blive misundelig på den gode måde.

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!