tirsdag den 7. august 2012

Vidunder Violette og et bed med to forsider

Ja, placeringen af den stol på mit forrige indslag (Sommerkonkurrence) er attraktiv. Og den er også et motiv. Men det er ikke det du skal gætte. Så jeg sætter mig og morer mig lidt.

Når jeg rejser mig igen, griber jeg kameraet og fanger lidt auguststemning ind.

Da jeg sidst lavede oversigtsbilleder fra haven, var der én, der påpegede, at meget havde solen da ikke skinnet.

Nej, for det var fotos fra arkivet på en af de solskinsdage. Og i dag kan vejret slet ikke bestemme sig. Jeg har havedøren åben og har hentet brænde...

Så her får du den uforfalskede "vare".
Og her er ret så violet, men det er jo også så sundt. Jeg trives i hvert fald rigtigt godt med farven!

2 "skraldede" lanterner, Buskbum, Sct. Hansurt/Sendum, Brudeslør, Æbleblomstpelagonie

Brudeslør er en ulltra u-trendy staude. Jeg har haft det besynderligt med den. P.d.e.s. ligner den et brudefoto fra 70érne og p.d.a.s. skaber en den jo en drømmende luftighed og elegance i bedet, der er helt speciel. Jeg er i tvivl om den står rigtigt her... og jeg flytter den rundt omkring, hvilket den klarer efter et år, hvor den lige skal akklimatisere sig. 

Bedet, du ser lidt af her har jo både en forside og en bagside. Som så mange ting. I hvert fald som så mange bede. Ovenstående foto viser faktisk "bagsiden" ind mod terrassen. Som jo så er forsiden, når man står der. Forsiden set fra forhaven ses her:

Hortensia, MIddelhavsprydløg, Db. Cosmos, en sukkergran, en opstammet liguster og div.

Et bed med to "forsider" er faktisk lidt vanskelige at have med at gøre. Jeg har tænkt, at der skulle noget "rundt og fyldigt" i midten (Hortensiaer) og så lavere ud mod kanten. Det har fungeret helt fint i mange år. 

Desværre er de fleste af mine hortensier meget frostskadede i år (trods ihærdige redningsforsøg), og derfor får du kun fotos af denne her. Den har fået Alun et par gange. Og fordi den er født rød, blev den violet, hvilket jeg er yderst tilfreds med. 

Kat´s hjemmelavede foderhus, Buddeleja og Snerler

Sommerfuglebusken og snerlerne  spiller også med i havens violette indslag. Synes de er så fine hver for sig. Og efter at jeg er blevet fritidshavefotograf (!) er det som om jeg SER, hvad øjet ser. Fanger detaljerne på en helt anden måde.


Buddeleja davidii "Black Knight"

Livet er stort!


Jeg har mange flere blomster i "Violet"-posen. Men der er dømt hovedrengøring i kælderen og drengene har "vundet" opgaven. (Det er jo dem, der "bor" der!) 
Jeg hiver derfor stikket ud og går ned og forbereder "motivations-morgenmad" til dem. Resten af de "Vidunderlige violette", må I have til gode.

Pragtsnerle Ipomoea "Mørk Purpur"


 Trivelig eller towlig tirsdag til dig, 
hvor end du er!




12 kommentarer:

  1. dejlige farver og stemningsbilleder...

    SvarSlet
    Svar
    1. .....Siger en "kender". Tak Lilian!

      Slet
  2. Hej, Marianne!
    Jeg vidste ikke at brudeslør er utrendy. Jeg elsker den, men har den ikke i min have. Hos een jeg kender, gror den fint uden pasning i en stor krukke.
    Din buddleja er høj! Er den gammel? Hvor meget fryser den ned om vinteren? Jeg har haft nogle, men alle frøs ned hver vinter og i august var de højst en meter høje med overhængende svage grene. Kan selvfølgeligt ikke huske navnet. Har læst et sted de elsker kalkrige jord.
    Smukke afarver i august vi har i vores haver!

    SvarSlet
    Svar
    1. Næh, måske er det bare i mit hoveded. Men du har givet mig løsningen, Kristina! Den skal naturligvis i krukke! Tak!

      Buddelejaen. JA, den er stor. Den står i et hævet bed langs for-terrassen, men jeg klipper den ned (som anbefalet) hvert eneste år i marts/april. Og den blomstrer jo på årsskuddene.
      Gødning eller mineraler har den aldrig fået. Men jeg har tænkt mig at gå en runde her i efteråret med kalden over alt (undtage i surbedet) i haven. Har læst et sted at kalken er blevet vasket ud af jorden af al den regn, vi har haft de seneste par år.

      Slet
    2. Glemte at sige: Den er ca. 10 år gammel

      Slet
  3. Det ser godt ud, og violet er en skøn farve, helt enig.

    SvarSlet
  4. Skønne billeder af sunde violette, så springer jeg vitaminpillen over i dag. Nu behøver vi jo ikke alle følge moden og brudeslør er skønne uanset om de er trendy eller ej - prøv fx sammen med kæmpeverbena, det er en overdådig kombi som får øjnene til at smile og munden til at le. Krukkede kan de godt være slørene, men kun i et par år, så taber de pusten og ligner sløret på bruden efter gæsterne har revet i det......
    Buddlejaerne dør på stribe i disse år, men mine er nu præcis så store og sunde som altid - ligesom din Marianne. Måske stortrives de ekstra fordi deres storesøster folder sine dronningevinger ud lige ved siden af. Hvem ved, haven og livet er fuld af overraskelser og uforklarligheder.

    Mange hilsner
    Trine

    ps. det ser i øvrigt ud til at vi for en gangs skyld skal have rigtigt sommervejr i Birkerød på lørdag.

    SvarSlet
  5. Hej Marianne.Dejlige billeder fra din have.Den violette farve er bare skøn.
    Og sommer- fuglebusken har jeg også.Fik et lille skud i efteråret
    af naboen,og nu er den over to meter og blomster på livet løs.
    Håber drengene får gjort ordentlig rent i "deres" kælder.
    Knus Jette

    SvarSlet
  6. Kære Marianne. Tusind tak for sin virkelig søde kommentar ovre på min blog forleden, på det næstsidste indlæg. Jeg blev bare så rørt over dine ord, og at du sådan tænkte på at sende mig en lille hilsen 'ud af det blå', du er bare så sød :-) Det varmede så meget og min stemme knækkede over da jeg skulle læse den for familien.
    Hvor er der skønt i din have. Jeg gik lidt ude i min idag og tænkte, at jeg tror nu egentlig at jeg er blevet meget god til at nyde det skønne og ignorere det mindre skønne. Den evne tror jeg også at du har, og hvor er vi heldige. Jeg vil stadig gerne arbejde på at blive endnu bedre, for jeg har godt nok været ked af at 'forsømme' min have i år. Altså at se på at den er forsømt.
    Og ved du hvad, vi købte nye violette håndklæder til hele familien i tirsdags, for at fejre min gode nyhed :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Kæreste Hanne.
      Den evne, du beskriver er GULD værd. Både for raske og for nogen som os to. (Og du har HELT ret, den evne bliver jeg nødt til at have.
      Nogle gange sniger utilfredsheden sig op i mig, men hvis det sker, så griber jeg straks min heksekost på terrassen og fejer "uvorne og snedige" tanker og følelser bort med spyt og tramp og trusler om IKKE at komme igen.

      Ja, det vokser hurtigt "ud af hænderne på gartneren", men nogle gange er det jo rart at forandre, og det regner vi med, du får energien til, når du er kommet dig helt.

      Jeg selv arbejder meget med Accept af Nu´er. Det er et fuldtidsjob, når man er syg. Men det gør også at de bliver bedre, selvom de nok (set udefra) er komplet uudholdelige.

      Violette håndklæder? Har du også været i Rema 1000? de er så smukke og hænger nu også på vores badeværelse!

      Slet
  7. En farverigdom uden lige! Der er bare så flot i din augusthave.....og jeg er (næsten) ikke misundelig.!
    Tænk at jeg først ser det nu på jagt efter dit indslag med valmuer! Jeg har også været lidt on/off pga
    ferie og gæster...... de er hyggelige at have.....men kræver forberedelse, hvis jeg også selv skal have
    tid til at hygge! Du ved dem med mad og 2-3 retter osv. osv.

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!