onsdag den 29. august 2012

Magi i sensommerhaven

Så drejede livshjulet atter en gang og det er de disede morgeners tid. Vi får spind i håret og bremser op på vej ud af indkørslen og fascineres af bygningsværker, som end ikke vi mennesker kunne have udrettet.


I vores Troldhassel er der deciderede etagebyggerier


Og i vores gamle æbletræ myldrer det med kravl. Småfuglene er kommet tilbage efter sommerens travle familieforøgelser og vimser overskudsagtige rundt mellem efeuen. 


Og hvis du kommer sent hjem eller går tidligt (hvilket størstedelen af vores husstand gør for tiden) så beruses du af duftliljernes noter, der går lige i krybdyrhjernen og beroliger og fortæller dig: 

Her er fred og ingen fare. 




(Duftlilje: Gladiolus Callianthus, skal overvintres frostfrit)

Og hvis du i skyndingen vender dig efter duften på vej op ad trappen, for at undersøge, hvor den kom fra, får du til og med et billigt grin af den Pippi-langstrømpe-kone, der bor der, fordi hun i en alder af næsten 50 kan være lidt kreativ, når hun skal bruge et "stativ".





"Hvorfor", tænker du? "Fordi bedkanten er rædselsfuld"?

Næh. Fordi , så duften kommer tættere på næseborene.<3


18 kommentarer:

  1. Ja, det var helt magsik med alle de spind her til morgen - jeg måtte også en tur ud med kameraet og forevige nogle af alle kunstværkerne.
    Og selvfølgelig skal duften op i næsehøjde, så man rigtig kan få glæde af den :-)
    I er i øvrigt meget velkomne i haven.
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, tak, Signe, det vil vi gerne, Karina og jeg. Måske sammen. Måske hver for sig. Nu ser vi lige hvad kalender og overskud rækker til.

      Nu du siger næsehøjde.... måske skal de i bedet til næste år! Ja. Det er nu besluttet.

      Slet
  2. Ha ha Marianne, skønt indlæg :-D
    Ang. din slæde, så må man jo bruge hvad man har, og der er jo alligevel ikke nogen der skal bruge den før til vinter (går jeg ud fra.)
    God ide´at få Liljerne op i næsehøjde :-D
    Hvor er dit træ med Efeu dog smukt, det er helt skulpturelt.
    Din have emmer af magi Marianne, hvor skønt.
    Marianne :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Orrrrk! Kælken har ikke været brugt i årevis.

      Ja, det træ er ved at blive ret godt! Jeg drømmer om en "hekse"-have. Og i min drømmeveden ser træer i sådan en krogede og tilvoksede ud.

      Slet
  3. Smukt har det været her til morgen. Mine duftliljer duftede ikke i morges, men måske nu, jeg må ud og snuse rundt.
    God idé med slæden, tak for idéen :o)og dit dejlige indlæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. De dufter vist kun om aftenen, lige som aftenstjernen/natviolen og mange andre fortryllende dufte.

      Slet
  4. Skønne morgenbilleder, helt fantastisk stemning ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Heidi! Ja, det var en stærk oplevelse. Som om et helt nyt år stod og ventede.

      Slet
  5. Hej Marianne.Dejlige billeder af et af naturens vidundere.Og skønt gammelt æbletræ
    med efeu.Nyd dine duftliljer her i sensommeren.
    Rigtig god dag til dig Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din søde kommentar, Jette!

      Slet
  6. De er så smukke de fine spind ( men frygteligt trælse at gå ind i )
    Jeg blev bidt af en edderkop i dag, det har jeg sku ikke prøvet før.
    Duftliljen: Mums!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ouh, yesh! Rigtigt træls. ... Bidt...ligefrem. Sådan et bæst!

      Slet
  7. oh ja Marianne - de skønne sensommer morgener - hvor spindene er tynget af diamanter......hvor har du bare fanget essensen i både ord og billeder. Trænger til en morgen runde - snart ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  8. Smukke spind. Vidste du, at den stakkels edderkop dør af sult, når det bliver vinter?
    Dine duftliljer er vel nok smukke. Godt, at man stadig kan være kreativ, selvom man er blevt et halvt århundrede :o)
    Knus Christel

    PS: Frøene fra dig kom i dag. Tusind tak :o)

    SvarSlet
  9. Hej Marianne.
    Smukke morgenbilleder. Morgendis er noget af det smukkeste på den årstid vi er på vej ind i nu. Skønne duftliljer. Jeg har plantet nogle rent hvide, men kunne kun huske det var gladiolus et eller andet, men har dog gemt etiketten. Kan godt forstå du er glad for dit efeu-træ. Dejligt grønt og frodigt.
    Hvorfor har du ikke brugt kælken i årevis? Jeg har selv en gammel rusten trækælk, og den er altså genial til udendørs juledekorationer. Hvis du mangler inspiration til hvordan, må du kigge forbi min blog til den tid.
    Glæder mig til at udveksle plantebreve. Jeg sender pelagonie stiklingerne til dig, når jeg har fået fat i en kuvert, som de kan ligge lidt beskyttet i.
    Rigtig god weekend.

    SvarSlet
  10. Edderkoppespindet er bjergtagende, smukt i sin konstruktion og i det at vide at edderkopper ikke gider at bo i friserede og giftagtige haver. At de vil være der hvor der er smådyr og kravl.
    og du har fanget essensens af edderkoppen, også af sensommeren - tak for det skønne billede!

    SvarSlet
  11. Fine edderkoppespind.
    Tak for de dejlige sensommerbilleder.
    Ha` en god dag.

    SvarSlet
  12. Hej Marianne. Fine spind, ja sådanne bygningsværker kan vi nok ikke efterligne. Jeg synes din idé med slæden er rigtig sjov og god. Det kan man sagtens! Rigtig god lørdag aften og søndag.

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!