onsdag den 1. august 2012

Krydderi på tilværelsen

Ja, livet går sin gang. Gør det.

Uanset, hvad vi gør
og hvilke mål, vi har.

Gud ske lov. Tænk, hvis vi også skulle have ansvar for det!



Kan du huske, da jeg foreslog dig at klippe dine krydderurter?

(Du kan stadig nå det, hvis Timianen ligger flad med blomster ud over det hele og oreganoen er ved at se træt ud. De vil have godt af det. Siger jeg dig! )

Nå men.
Hvad skal alt det gode afklip så bruges til?

Normalt plejer jeg at tørre det hver for sig, mærke det af og gemme det. Og så alligevel ikke bruge ret meget af det tørre, fordi jeg synes frisk smager bedst. Eller fordi det er blevet mærkeligt støvet.

Men nu har jeg opdaget en måde, der er uforlignelig! Og som giver krydderi på hele tilværelsen. Med ALT hvad der er i den.

Svaret er:

Urtesalt

Du klipper 



og klipper altså.


Klipper så igen.....

Det hele i småstykker. 

Smider det i blenderen sammen med Himmaleja salt, køkkensalt er også godt.Og MEGET billigere. Det kan ikke betale sig at bruge flagesalt, da det jo knuses.

Hvor meget?

Det er afhængigt af, hvor meget du har klippet af urterne. Jeg brugte ca. 2 kg. til den portion urter du ser her + noget afklip af Purløg, Basilikum og Løvstikke. De trængte alle. 

Så ud med det på en bageplade med bagepapir. 

Ind i ovnen med ovnlågen ståendepå klem. Ellers får det dampbad. 

Hvor længe?

Sådan ca. 1 time - 2 timer for ca. 75 grader C. Se til det fra tid til anden og rod lidt rundt i det med en træspadel.

Du kan også spare på strømmen og soltørre det. Men så skal du have løbeskoene på i denne regntid.



Det allermest hopla af det hele er, at saltet suger de æteriske olier ud af urterne og "gemmer" det.


Hopla frigives når du spiser det på kartoffelmaden (fra haven, natürlich) , når du drysser det i din spagettigsauce, når du krydrer lørdagsbøfferne med det, drysser det på løgfyldet inden du sætter tærten i ovnen eller når du forærer det til din bedste veninde.


14 kommentarer:

  1. Jeg tørrer slet ikke mit salt. Det tørrer selv ud i de glas jeg putter dem på!
    Men det er en skøn måde, at gemme sine urter på.... og garanteret også meget sundere, bilder jeg mig ind!
    Håber at mange ser dette indslag, for det er altså godt med det kryddersalt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også hørt, man kan undlade tørringen. Men så tror jeg bare man går glip af de friske æteriske oliers vandren over i saltet. Men må indrømme at jeg ikke er den store alkymist.

      Sundere? ABSOLUT

      Slet
  2. Tak for rådet, det vil jeg prøve.

    SvarSlet
  3. takker for visdomsorderne, det vil jeg også prøve engang :)

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, gør det. Det er også en supergod gaveidé. Folk bliver SÅ glade!

      Slet
  4. Åhhh, ja urtesalt er et hit! Faktisk har jeg aldrig prøvet at lave det selv, men det lyder jo ret nemt, så måske skulle jeg liiiiige finde lidt tid til det.

    /Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, prioritering er årtusindes store udfordring! God fornøjelse med det!

      Slet
  5. URTESALT ER VEJEN FREM. Mums.
    Har du prøvet at røget salt. Det kan også anbefales.
    God aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Næh, det har ejg ikke prøvet. Men vi har røget salt i køkkenet og jeg bruger det gerne. Hvis August bliver varm, så kommer det med på grillen en aften.

      Slet
  6. WOw, det var lige svaret til, hvad jeg skal gøre med mine forvoksede krydderurter! Mange tak, den prøver jeg allerede imorgen!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jah! Super, at jeg kunne inspirere. Jeg er selv blevet det (eller fik genopfrisket min hukommelse, for jeg lavede en masse da jeg var nogle somre yngre).

      Slet
  7. Det var godt du lige mindede mig om at det skal jeg have lavet også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Super! OG det dufter i hele huset.

      Slet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!