fredag den 17. august 2012

Bål og brand

Ja, Signe kan si´ det. Det kan hun altså. Sagde jeg til mig selv, da jeg læste det.

Hun sagde: "Glade farver i den helbredende have". Og hyldede min farveglæde. Og mit mod.

For det er helt rigtigt at jeg ikke er farveforskrækket. Jeg har egentlig ikke rigtig tænkt på, at man kan være det.



Har da godt lagt mærke til alt det der tone i tone. Og det ser drøngodt ud.

Skal da også selv have flyttet en plante eller et par 100 her i efteråret, for der er rigtigt meget, der står meget underligt. Men det er jo bare genoptræning og havehygge og flow, så det gør ikke spor.

Faktisk synes jeg, at det er en megaopgave at forholde sig til alle de parametre, der skal til for at få et bed til at fungere året rundt. I bevidste farvevalg.

Sol/skygge, jordbund, blomstringstid, højde, form,vækst, fylde, fugt osv.

Men jeg glæder mig. For til næste år, vil jeg samle de Pink, Orange, Cyklamen, Cerice og alle chancerende farver der imellem. 

Og hvis du vil se en buket med farver med liv i, så kik med her:


Og hvad er der så med i buketten?
  • Irlandsklokke
  • Cerice Lathyrus fra de billige Lathyrus-blandinger i Netto. 
  • Rosen Jubilee Celebration
  • Montebretia, Lucifer?
  • Morgenfrue, Calendula
  • Appelsin-tagetes
  • Solsikke (Evening Collors, Red Sun og Velvet Queen
  • Pink Cosmos/stolte Cavalerer
 Som i en modereportage, vender vi lige "modellen" lidt rundt:



Nu ved jeg pludselig, hvor jeg ville have en have.

At plukke blomster til en buket er næsten lige så godt som elskov.

Det sætter fri. Det gør glad, det skaber lyst, det skaber mæthed, det giver direkte kontakt til alle himlens sole og stjerner.

De lyser jo også, selvom det er dag. 

36 kommentarer:

  1. PS. Sådan ser de altså ud. Jeg har IKKE farvemanipuleret fotos´ne.

    SvarSlet
  2. Ja men det er da slet ikke tosset Marianne. Jeg ville aldrig selv have lavet sådan en buket, for jeg har lært tone i tone. Men jeg synes nu alligevel godt om din flotte buket.
    Jeg er også lidt vild med din solsikke, måske skal jeg skrive mig op til frø fra den, de brændte farver er smukke.
    Tak for synet af den farvestrålende buket.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt, du siger det. For jeg synes jo det ER tone i tone. Bare indenfor de farver, der ligger omkring det røde, pink, orange og gule spektrum.

      Men selvtak!

      Jeg gemmer frø til dig.

      Slet
  3. Jeg er nok mere til de lilla/lyserøde tone i tone, det andet skal man nok lige vende sig til, men det vist ved at være moderne at blande det sådan, det er nok bare mig, der er gammeldags. Jeg synes stadig din buket er fantastisk :o)
    Tak for at du gemmer frø.

    SvarSlet
    Svar
    1. JEg tænker ikke selv så meget på modestrømninger. Mere på, hvad der gør hjertet glad.

      Slet
  4. Det er en super skøn buket; Marianne - den får mig til at tænke på de Kenzo tørklæder som jeg aldrig havde råd til - heldigvis at man kan plukke sig en buket:o) Sjovt nok har jeg det bedst med orange i efteråret, jeg tror at det er fordi den ikke skærer mig i øjnene når bladene er i samme tone.
    Morgenfruer har jeg altid haft, men i år er de væk fordi spejlbassinnet ligger hvor de havde plads.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fra nu af kalder jeg farverne Kenzo, tak Lisbeth!

      Sidste år (eller var det forrige) lavede jeg Tricha Guild-buketter. Kan også lide Frida Kahlo-farver. :) Alle minder noget om hinanden.

      Morgenfruer har jeg, fordi de er gode i køkkenhaven. MEn man skal jo være efter dem, så de ikke selvsår sig.

      Slet
  5. Helt franskt, fantastisk og flot. Skønne farver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Franskt, jamen... ja, det er måske rigtigt. Jeg selv forbinder "franskt" med blege rosa farver og en masse hvidt afskallet + jern. Jvf. bogen "Franske Fristelser i Nordiske haver"

      Slet
  6. En virkelig smuk buket med varme og fryd for øjet.
    WAUW lige til at blive glad af.
    Der er altså også plads til mange farver med "pang" i min have.
    De Irlandsklokker har jeg set før og tænker de kunne bo her:)
    Frøsår du dem?
    God lørdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det er godt at høre!

      JA, jeg frøsåede Irlandsklokkerne. Det gik ret langsomt i starten, men måske var det fordi jeg startede for tidligt.

      Slet
  7. Jeg siger bare waaaaauuuuw for en buket og nogle farver. Jeg må have flere farver i min have ;-)

    SvarSlet
  8. Waauuw er også ordet herfra. Jeg synes de er virkelig flotte. Jeg er ikke selv til alle de farver i min have, men det er mest fordi haven er lille og at jeg prøver at ramme alt mellem hvid, pink og blåt. Kun få orange, røde og gule blomster er sneget sig ind. Og dem er jeg faktisk også glad for......

    SvarSlet
    Svar
    1. Min have er nu også lille. (ca. 800 m2 minus ca. 300 m2 til hus og garage, terrasser mv.)

      Og det er ikke i ALLE bedene der er så meget pang på.

      Slet
  9. ....som du kan sige det Marianne - den sammenligning havde jeg ikke set kommen men jo - den buket er breathtaking.....virkelig ;0)

    Jeg glæder mig til at læse op på dine indlæg nu hvor jeg er ved at komme ud af mit ferie mode hvor blogrundfarterne har været taget lidt af programmet ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih, det skal du være velkommen til, Dorte. eg selv er også bagud. Men der kommer jo også kolde, regnfulde dage. (Fæør vi får set os om), og så er det rart at "være i haven" allligevel.
      Knus

      Slet
  10. Ja, du kan da også si' det, Marianne - Noget med ord, det kan du altså! Og så det med buketter - det kan du også:) Et stort WAUW herfra, jeg elsker farverne i din buket og synes de hanker godt op i alle pastel-tone-i-tonerne, som jeg også er så smukke. Men mangfoldigheden længe leve :)

    og god lørdag...

    knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ulla, ja, jeg er også glad for især de violette toner sammen.

      SÅ i min have er det ikke enten/eller - men både/og. :)

      Knus

      Slet
  11. Bålet brænder helt herover til det midtjydske med din smækre buket! Må bare holde gang i ilden og plukke buketter:) Ps. Irlandsklokke er vildt flot sammen med de farver, og en eminent plante til buketter i det hele taget! Havde den engang, - og det skal jeg have igen!

    Tak for et hedt indslag på denne brændende dag!

    Kh Gitte ved Viborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme! Jeg har fundet ud ad, at det også virker på en regnvejrsdag! ;D

      Knus!

      Slet
  12. Skøn glad buket :-) Som Lisbeth tænkte jeg også på Kenzo farver. Du må prøve mexikansk solblomst næste år.

    Jeg har fået plantet den smukke lyserøde verbena og jeg vil snart skrive et indlæg om mine forskellige verbenaer.



    SvarSlet
    Svar
    1. JA, det vil jeg gerne, Gitte.

      Det indlæg, vil vi glæde os til - og over!

      Slet
  13. Dejlig buket i friske farver, og det bliver da fedt med sådan et bed! Jeg går også tit og tænker, at nu skal den-og-den flyttes, så harmonien bliver perfekt, og bla bla bla - men i år har jeg "tilladt" nogle smuttere, og det er faktisk mere fint og naturligt. Sådan et kenzo-bed ville jeg også gerne have... men i år er det altså en Regnbue, der er blevet etableret. En ting af gangen...

    SvarSlet
    Svar
    1. HEJ TULLE (råber jeg glad)

      Tak for dine positive ord. :)

      Det er sjovt du siger det, for jeg har også haft et regnbuebed med løvemund i. Men det blev faktisk for rodet for mit øje. Desuden er de hemsk irriterende at fremdrive, sådan noget smånuller, det er. I hvert fald, nå rman har en masse andet, man også sår.

      Og så siger du "løsenet", når det gælder have: En ting ad gangen!

      Slet
  14. Din smukke buket er en rigtig sensommerbuket fyldt med mættede farver.

    SvarSlet
  15. Det var lige hvad jeg trængte til at se - de flotteste muntre farver i en stor eksplotion af en buket! Et lige overstået besøg af lovens håndhævere pga. et familiemedlems ulovlige knallert, er ikke et af de sjove muntre uventede besøg :-( så rigtig skønt at få løftet humøret med pangfarver fra din dejlige have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, suk... ja, livet med teenagere KRÆVER en have!

      Slet
  16. Hej Marianne
    Er du stadig interesseret i frø fra den gule jakobsstige? Hvis ja, så har jeg lidt til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihhh, JA-TAK, Ulla! Øhmmmm, ser lige om jeg kan finde din mail-adresse, nå det lykkedes ikke. Måske er det rig fra Rosengruppen på Facebook?

      Jeg skriver lige min her:
      marianne [snabel a] kontekst [prik] net, så kan vi udveksle adresser!

      Slet
    2. Jeg sender dig en mail :)

      Slet
  17. Hej Marianne
    Hvor er din buket dog bare utrolig smuk, og så har du lært mig et nyt ord -farveforskrækket- og det må jeg nok se i øjneneer er det jeg er. Dit indlæg giver mig en masse at tænke over ! Tak for det.
    Have hilsen
    Anita

    SvarSlet
  18. Hej igen
    Har du fået min mail? ellers får du lige min her: u.jacobsen@youmail.dk

    SvarSlet
  19. Hvor er din buket skøn. Dejlige farver.
    Jeg kan godt li buketter med mange farver.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  20. Hvor fin en buket, Marianne - den passer perfekt til dig :-)

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!