tirsdag den 24. juli 2012

Urter og vilde stauder i Alperne

Er jo hjemkommet fra Tyrol i Østrig. Ligesom Idehaven. Og har en masse med hjem. 



Minder om at se langt, grounde og svælge i skønhed.

Oh, Østrig, smukke land:



Og bare en enkelt tur på ½ time op på bjerget den første dag forvissede mig om, at der var "plante-stiklinger" at hente.

Med hjem. 

Var altså også forberedt:

Havde nemlig en rulle fryseposer, en rosensaks, en håndskovl og en CD-pen med i bagagen.
Det viste sig at være godt "givet ud".

For se lige, hvad jeg har haft med hjem:

En Fladbælg af en art

Krybende Timian

Hvid Stjerneskærm

Violet Knopurt

Og foruden en masse vilde Orchidéer, som jeg lod stå,


... var der også disse på Alpens bjergside:

Scabiose
Johannseurt (Prikbladet perikon)
Johannesurten er der lavet brændevin af. Det styrker Seretoninen i hjernen. Naturens lykkestof. må have meget!

Rød Kløver

En rosa vild skærm?
Derudover var der også : Skovjordbær, Kvan, Margurit, Geranier af flere forskellig slags og rigtigt mange forskellige græsser. Heriblandt Hjertegræs, som jeg også hjembragte.

Da jeg så stod der i skyggen ved mit plantebord i Basværd med alle poserne med urterne i, og skulle til at potte, kom jeg til at tænke på alle de mine sjælevenner gennem tiden. Alle de, som med bævrende hænder pakkede ud og forsigtigt undersøgte, om urterne havde klaret rejsen. Alle de, der som jeg, ønskede at udbrede flora.

Alle de, der gennem tiden har hjemført urter og planter. Til deres eget hjem.

Lige fra korsridderne, der medbragte liljer i bagagen på deres heste og munkene, der indførte Skvalderkålen, Timian, Salvie, Rosmarin og en mængde andre urter, til husmoderen fra Rødovre, der har haft en Agave og Nerie med i kufferten.

Et sjovt slægtskab sammenføjet af en fælles lidenskab til planterne. Uanset stand, segment eller overbevisning.

Planteelskere alle til hobe.

Uden tid og had eller strid.

22 kommentarer:

  1. Hvor er der smukt. Jeg håber turen har fyldt dig med lige dét, du havde brug for - og planter til haven!!! Ikke mindst :-) Små dejligheder, du fandt. Den rosa skærm er da helt uimodståelig... suk...

    SvarSlet
    Svar
    1. Detckan du tro. Livsglæde.
      (ja, og så alpeurterne) 8D

      Slet
  2. Skønne skønne ting ingen ferie uden frø, plejer jeg at sige! Da vi var på Azorerne, smittede jeg med min frøsamlermani andre på hotellet, som liiige ville vide, hvad jeg nu havde erhvervet mig og hvor jeg havde fundet det! Jeg har som dig, altid en lille pose en lille kniv og andet sjov med i min håndtaske!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vigtigt at være velbevæbnet. Læbestift og blomstersaks. ;)

      Slet
  3. Dejlige planter du fandt. Jeg sidder her og tænker, må man godt hjemføre planter fra andre lande. Gerne for mig, men kunne du have kommet i knibe med det i tolden??? Jeg ved det ikke, synes bare jeg har hørt noget om det. Nå pyt heldigvis gik det godt.
    Den der lyserøde skærmplante minder om de vilde gulerodsplanter som er overalt et stykke fra mig. De er så skønne, og jeg har også plukket mig en buket, sågar trukket et par stykker op og plantet i min have. Så jeg er ikke bedre.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  4. http://www.idenyt.dk/Haven/Blomsterhaven/Planter-med-hjem-fra-ferie-31225

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den fandt jeg også lige. Men du kom først. Så: lovligt er det!

      Slet
    2. Jeg får lige lyst til at knytte et link til jeres -
      http://1.naturerhverv.fvm.dk/importregler_for_privatpersoner.aspx?ID=9439
      At vi ikke kun skal tænke på truede plantearter, men også risiko for indførsel af sygdomme og skadedyr er jeg ikke i tvivl om at I og de fleste planteglade ved ,men alligevel fristes jeg her til at opfordre til at vi hjemfører planter med renvaskede rødder - det har også den fordel at der er plads til flere planter i kufferten;o)

      Slet
    3. Ved hvad du mener! Stod og skyllede jord af i bidet'et på Azorerne. Jeg vil bestemt ikke indføre baktusser til Dk vi har rigeligt med de iberiske og bjørneklo!

      Slet
  5. Velkommen hjem. Det er skønne planter du har hjembragt. Jeg håber de overlever alle sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, Lene. De står i skyggen og kommer sig.

      Slet
  6. Godaften Marianne og velkommen hjem fra det smukke Østrig.Sikke en masse dejlige gratis planter du lige fik fikset.Er spændt på at se om du kan få dem til at gro i din have.Godnat her fra Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, lad os se, hvordan det går.

      Slet
  7. Hejsa.

    Det var da en skam vi ikke rendte på hinanden nu vi begge var i alperne. Ja der er bare så smukt, så det helt tager pusten fra een.
    Og de samme planter vi har beundret. Helt fantastisk med den vilde flora dernede.
    Jeg tænkte faktisk på at det ville være ideelt med en plantetur derned - hvis der bare ikke var så langt.
    Vi boede på et dejligt, billigt hotel med dansk ejerinde fra Hanstholm. Kan helt klart anbefales.
    God fornøjelse med planterne. Jeg samlede frø og dem vil jeg snart prøve at så halvdelen af. Resten gemmes som back-up.
    Fortsat god sommer til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, det kunne ellers have været sjovt - hvis jeg vidste, hvordan du så ud. Men nu har du jo lagt et foto ind på din side, så ved jeg det til en anden gang.

      Det hotel, du taler om, kunne jeg da godt tænke mig kontaktoplysningerne på, hvis du vil sende mig dem i en mail? Den er: marianne [snable a] kontekst [punktum] net.

      Slet
  8. Det ser dejligt ud; højt til loftet, masser af natur og helt klart mulighed for grounding - fedt :-)
    Sikke mange dejligheder du har hjembragt. Jeg krydser fingre for, at alle planter har overlevet turen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for "krydsning" Susanne. Måske har de brug for det, alle til hobe voksede jo i tør lerjord i solen. Nu står de i fugtig muldjord i skyggen....

      Slet
  9. Det har tydeligvis været en skøn ferie. Jeg har kun været der i gennemkørsel men har godt fornemmet den vilde natur. Tog en gang alperne på tværs fra Monaco til Nordvestlige frankrig i en opel kadett!
    Godt du fik hjembragt forskellige planter som vi så kan være heldige at se her ;-)
    Måske et lidt dumt spørgsmål men jeg er jo lidt grønskolling på bloggen; hvad præcist er en CD pen og hvor købes den?
    Sommerhilsner
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. En CD-pen. Ja, ha ha :D det k.u.n.n.e have været en særlig pen, som fans af Claus Dalby købte, men det er bare en tusch-pen, som er permanent og som man ofte bruger til at skrive på fx. hjemmebrændte cdére med. Jeg bruger den til de små plasticposer med frø i og de hvide skilte til at markere navne på planter med.

      Dejlig sommer til dig også!

      Slet
    2. Ja ja, je gættede nok det var sådan en type men man ved jo aldrig om han havde fundet på endnu et genialt tiltag;-))

      Slet
  10. Kære Marianne. Sikken skønne billeder. Man drømmer sig helt væk. Hihi jeg gør det samme uanset hvor jeg befinder mig. Man har det stadig sådan, at jeg kigger mig over skulderen først. Der er godt nok mange dejlig planter imellem, jeg er især vild med Fladbælgen. Måske vi kan bytte lidt frø til næste år, jeg har Fladbælg i lilla.

    Sommerknus herfra
    Lise Lotte

    SvarSlet
  11. Kære Marianne
    Velkommen hjem, det lyder til at du har hygget dig og nydt naturen. Jeg har aldrig været i Tyrol, men det ser ualmindelig skønt ud:-)
    Det er i hvertfald ikke truede planter du havde med hjem i bagagen, men skønne er de allesammen og jeg håber at de alle falder til og lærer at tale sproget med deres danske artsfæller, haha. Herlige tanker du gjorde dig ved plantebordet i Bagsværd.

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!