søndag den 1. juli 2012

Roser i DHH - del 1

Jeg har jo lovet.

Og det man lover, skal man holde.

Det sagde....

..........ja, det sir´ alle. Det ville jeg også selv sige. Hvis jeg blev spurgt.

Så jeg hører efter og retter ind.

Jubilee Celebration i knop
Men det har ikke været helt let og der er selvfølgelig forskellige grunde til at jeg stadigvæk ikke har skruet et indlæg sammen med temaet ROSER.

Andre grunde end dem her:

Det er ældstesønnen, der rækker en arm vandret ud
 Og dem her: 
Æggesandwich fra De helbredende HØNS
Én af (de andre) grunde er, at nyindkøbte og nyplantede rosen-børn i førskolealderen måske kun har en 5-7 blomster og sjældent samtidigt. At det hele foregår helt nede ved jorden. Og at man i bedste fald skal krympe til myrestørrelse og fotografere opad. Fordi nogle af dem jo nikker med hovedet. Og kikker genert nedad.

Og det er - for nu at sige det på en nænsom måde - hverken særligt nemt eller særligt fotogent.

Derfor har jeg måttet råde bod. (Fedt udtryk).

Lad os se at komme i gang, for det her bliver, som du ser af overskriften en følgeton:

Bodsgang 
- nu med (nogle af) succeserne: 
Jaqueline du Pres er én af dem. Hun går, så vidt jeg ved, for at være vanskelig - tilnærmelsesvis svær - at stille tilfreds. Men det har hun heldigvis ikke været i Den Helbredende Have. Hun er blevet plantet i et midlertidigt bed (tidligere bålsted med en del aske og kul-rester i), fordi hun jo (formentlig og efter planen) bliver til en noget større busk, der skal skabe rumfornemmelse til det bageste af haven op mod voilieren.


Jaqueline du pres
Men hun skal jo ses i nærbilleder, og hun er heldigvis én af de roser, der smiler fro og uskyldigt op mod mig!

Jaqueline du pres

Hun har naboer, der smiler med og flere på vej. Så man kan jo ikke så meget som overveje at tage af sted på ferie nu.

Vel?

Nå det varer heldigvis også lidt. Når man nu er i "nyde-have-humør" ( Og hvornår er man ikke det?)

Jaqueline du pres
Ved siden af hende i bålsteds-bedet står Nevada. Hun har blomstret fint, men lidt genert med kun én blomst ad gangen og lige nu er det altså hende her. Lige så meget som jeg er til de fyldte skålformede engelske roser, elsker jeg de flade med lange følsomme støvdragere. Der er noget forunderligt sart og kompliceret og samtidigt meget jordnært og enkelt over dem.

Heriblandt er Nevada, som jo skulle gå hen og blive til en stor overhængende busk. Den er robust og grovillig af natur, så den skal nok give anledning til fotografering mange år frem.

Nevada
Da jeg klikkede med klik-fingeren (på "smid i kurv"-ikonet i netbutikken) gik jeg og tænkte; 'der må da findes en rosa rose ligesom Jaueline du pres og Nevada'?.

Og det gør der jo også.... Hun hedder, som flere vil vide; Odyssey. Og er helt og aldeles bedårende, se selv:

Foto lånt af Annette fra bloggen Den gule havestue
Hende kan jeg jo ikke undvære, så hun må med på indkøbsturen her til efteråret. Klik klik klik.

Katastrofer:
Af katastrofer (én af dem, der er flere, som kan læses om i del 2++) kan jeg fortælle, at en af dronningerne er afgået ved døden i denne vinter. Jeg plantede Queen of Sweden i en zinkbalje, klædte hende i en tyk vinterfrakke af gran, men ak...

Så vi har snydt lidt, som de har sagt i TV-køkkenet siden Amors tid.... eller i hvert fald siden Roy Hurtigcarls. Se lige her:

Queen of Sweden
Sådan gør jeg nemlig med min ipad, når jeg træææænger.

Og det gør jeg tit.

Jeg tror altså, at jo mere folk forkøber sig i roser, jo mere har de brug for at føle sig godt tilpas. Eller jo sværere går de rundt og har det.

I livet.

Vice verca. Hip som hap.

Skønne er de, skønhed spreder de. Skønt får man det. I øjnene, i næsen, i sindet og i sjælens lette støvsky.
 
Hun må også med på indkøbslisten!

Alt andet vil være....

............helt forkert!

16 kommentarer:

  1. Hej Marianne.Det er svært at nå det hele.Det ser da rigtigt hyggeligt ud med de dejlige ægge-sandwich,og de glade studenter.Jeg har købt en Queen of Sweden i år.Den har fået tre blomster,men er lidt skuffet over at den ikke dufter af mere.Godt at du har held med de andre roser. Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tre blomster - men hvilke 3? Den skal nok blive til noget.

      Slet
  2. Ja det er ikke nemt at nå det hele og at kravle rundt for at tage billeder af roser er heller ikke nemt.
    Jaqueline du pree er forrygende smuk, den er kommet på min ønskeliste. Hvis du skal have Odyssey skal du bestille allerede nu ved rosertilhaven.dk måske er det allerede for sent, så kan du også få den i England, det er ikke dyrere.
    Held og lykke med det.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhhhhhh, altså, Lisbeth, så konkret, var det jo ikke meningen, du skulle blive. Kommer jo nu til at klikke igen. Og man kan jo ikke købe 1 - siger og skriver [EN] - rose som skal sendes hele vejen fra Nordjylland og til Bagsværd, vel?

      Slet
  3. Jeg kan se, at studenterarrangementet var timet, stilet, veltilrettelagt, vejret var perfekt o.s.v. = supermom ;-)

    Roser er ikke helt nemme, og jeg har ikke ret mange, fordi jeg ikke vil sprøjte o.s.v. Jeg har taget livet af nogle stykker. Har dog fortrængt hvilke og hvor mange. Men hvor er de bare skønne. Jeg tror, at jeg vil ud og prøve at indfange mine med kameralinsen i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg sprøjter eller gøder heller ikke med andet end organisk. Så må det gå som det går. I næste indlæg får du set, hvordan....

      Glæder mig til at se dine!

      Kram og stadig god bedring fra SUPERMOM

      Slet
  4. Tillykke med studenten, det er dejligt at se de unge mennesker så glade.
    Super flotte roser. Jeg kender ikke Jaqueline du pree, men den ser fantastisk ud. Jeg har her i foråret plantet Queen of Sweden i en stor krukke. jeg glæder mig til at de springer ud, men det der er lidt endnu, det var en barrods plante.
    Havehilsen
    Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Mine klik-finger-roser er også alle sammen barrodsroser. Måske netop derfor er det lidt småt med det hele i år. MEn det siges jo,at de bliver stærkere af det.

      Glæder mig til at se din Queen of Sweden. For den kommer vi da til at se, ikke? :)

      Slet
  5. Hej Marianne. Også et stort tillykke herfra med studenten. Jeg kan godt forstå, at der er meget at se til.
    Jeg hyggede mig altså gevaldigt, da jeg læste om roserne, jeg forstår præcis hvad du mener. Det var meget stemningsfyldt skrevet og roserne er bare smukke. Gode valg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Birgitte. Jeg tænkte faktisk flere gange på dig i går og i dag. Den ene gang, da jeg skrev om de Matrem, som bare drøner derud af. Den anden gang, da jeg tog foto af Haveklinte, som du ikke lige faldt for i nodekufferten.Nå, det hører du om snart!

      Slet
  6. Kære Marianne. SKØNT at vi fik hul på klik-finger-roserne. Jeg kan til fulde følge (kan man sige det...) dit dilemma med fotograferingen og den manglende storhed ved de nyindkøbte herligheder... (træk vejret fru friis), men hvor ser det skønt ud trods deres lidenhed. Selv har jeg (hele) 3 nyindkøbte rosenbuske, som bare forsøger at stikke hovederne op over de lodne løvefødder for at få luft, men jeg håber de holder ud og gror til :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ups... og tillykke med studenten og det veloverståede arrangement :o)

      Slet
    2. Eiii tak. Der drysser stadig gaver og hilsner ind, selv om knægten er over alle bjerge og på Roskilde.

      Slet
    3. Kære Jette. Hææææh, nå så du har tre NYE roser? Dem vil jeg da gerne se! Også selvom de står og gisper mellem løvefødderne. Hva, de skal vel også klippes ned snart? (Forresten)

      Slet
    4. Løvefødderne - altså!

      Slet
  7. Tillykke med studenten :) - an da godt forstå at du ikke har tid til at vise os roser når du har travlt andet steds...

    Hvor er de lækre dine roser og ja hvor der handles der spildes, og nogle klare frosten andre gør ikke, jeg har også mistet en enkelt pottet rose, ikke i vinter men i foråret fordi jeg ikke opdagede den der væmmelige stængelsyge. Det var den ene af mine Eglantyne der bukkede under :( heldigvis har de så mange af dem i butikkerne at de sælger dem ;)

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!