mandag den 2. juli 2012

Flere roser i DHH - del 2

Så er der roser igen. De sidste dages sol har hjulpet lidt på arrangementet, så det er bare om at komme i gang. Der er mange andre fotos, der står og tripper i køen.

I dag skal vi se på Alchymist, Helena Lykkefund, Buff Beauty og Scneewittchen. De tre sidstnævnte befinder sig i mit kommende hvid/creme/gule bed bagerst i haven.

Vi lægger ud med Alchymisten, som jo forvandler sig afhængigt af, hvor i haven den bor, hvor meget lyd/skygge, den får (Er det ikke sådan med alle roser?) måske bare ikke lige så udtalt som ved Alchymist. Den ændrer sig til og med gennem modningen - fra knop til fuldt udsprungen blomst. Og chancerer i farverne rosa, abricos, bleggul, gul. Det er ud over dens utrolige skønhed sådan noget, jeg finder fascinerende ved roser. At de ændrer sig undervejs i blomstringen. Vildt spændende!

Hvis du selv har roser, der udmærker sig ved det, så sig endelig til! Læg også gerne link!

Her kan vi se den abrikose nuance

Den er både plantet langs det grå stakit i baghaven (som altså vender mod nord) samt langs drivhuset, ligeledes i nordhaven, men et sted, der får noget mere sol, fordi det er fri af både Hasseltræets og husets skygge.

Denne står ret skyggefuldt og er mest gul
Jeg ville gerne vise flere fotos af dens livscyklus, men dette var de eneste to blomster, der var lige pt. De er jo stadig på børnehavestadiet!


Næste rose er Buff Beauty. Den har en nabo-beplantning, som simpelthen skal laves om til efteråret. Geraniaen Rose Clair står bare ikke til Buff Beauty. Oprindeligt var det meningen af jeg ville have rosa/pink og gul sammen, det har jeg set på nogle billeder, og en dag skal det nok lykkes en dag. Men ikke med Buff Beauty. Og nu, hvor jeg har måttet flytte 3 stk. pink Comte de Charbord, så gik planen i altså som du kan se totalt i fisk. (Ja det gjorde det også men Comte de Charbord, men den historie har du til gode)

Den skuffede mig i øvrigt i starten med blege nedadhængende blomster på en meget blød stilk, men nu er synes jeg den viser sit sande jeg og begynder at leve op til sit navn:


Buff Beauty

Den står faktisk fabelagtigt til Helena Lykkefund, som en gang med tiden skal slynge sine lange ranker i min store gamle skovfogedæble.

Helena Lykkefund

Sidst kaster vi et blik på Scneewittchen. Busken til venstre er en "overlever" fra tiden, hvor jeg jobbede i overhalingsbanen. Den har nydt godt af flytningen og jeg synes faktisk den klarer sig fint til trods for konkurrencen fra den de enkelte og doobbelte Matrem. Jeg synes den er så bedårende uskyldsren, så for en sikkerheds skyld købte jeg to mere.


For at du kan forestille dig de bede, de indgår i, er der lige et kik:

Dusksalvie og en selvsået solsikke.

Forrest "bålbedet", som jeg fortalte om i går (forrige indlæg) og bagerst bedet op til Æbletræet og baghækken. Det bed skal vi nok få set mere til!

Vi slutter af med endnu et foto af en af mine yndlinge:

Jubilee Celebration

25 kommentarer:

  1. Uha-uha... måske jeg begynder at fortryde at jeg har råbt op om at ville se alle dine roser... min klikfinger som er sat på stand-by, er begyndt at røre på sig.... hvordan skal det da gå!!?

    Lykkefund støder jeg ustandselig ind i og hver gang fortæller den, at den bør bo i min have, - men HVOR spør' jeg bare!!

    Og den smukke Jubijæææ.... suuuk... TAK for kigget sir' jeg bare og vil nu finde et støttebind der kan holde den klik-finger i ro... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Bind armen ind til kroppen og lug med den anden. ELLER: kast dig ud i orgiet. Jeg tager med. Er jo slet ikke færdig!

      :D

      Desuden - jeg er kommet på en idé til en hobby. Hvis du lover ikke at sige det til nogen, så har jeg tænkt mig at begynde at stiklingeformere roser. Det kommer selvfølgelig til at tage en "krig" før de er til noget, men det er sådan et "sideprojekt" jeg har tænkt mig at bikse lidt med. ;;)

      Slet
  2. ÅHHH... jeg kan også mærke at det kan gå hen og blive dyrt, med al den inspiration..
    Og hold da op hvor har du mange, og smukke roser... knuz

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Pernille, pas på aps på... I øvrigt kan jeg fortælle, at jeg selv bliver helt i "klik"-humør.

      Slet
  3. Lykkefund har vi netop plantet hos et gammelt æbletræ, ligesom du planlægger. Den første, vi plantede, skrantede og blev ingenting til, og pludselig en dag stod vi med hele planten i hånden. Det viste sig, at mosegrise simpelthen havde snuppet rødderne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor irriterende, mosegrise er vi heldigvis forskånede for. Lykkefund og æbletræer er vist skabt for hinanden. Den vi har nu er va 1 m i diameter og ca. 3 cm. høj. Den har dermed laaange "arme" og allerede til næste år, tror ejgt den vil skyde op i træet.

      Slet
    2. ej, 30 cm høj.... haha

      Slet
    3. Det var da ellers en sød lille tyksak... ;o)

      Slet
    4. Tihi ja ha. Den er faktisk - nu har jeg målt - ca. 50 cm. høj og ca. i alt: 1,30 m bred.

      Slet
  4. Sikke skønne roser. bare jeg havde et æbletræ til min lykkefund, men den må nøjes med en pergola.
    Knus
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Din Lykkefund står da vare så smukt - har lige set den i dit indlæg!

      Slet
  5. Hej Marianne.smukke-smukke roser du har.Kun lidt misundelig.Er ikke så god til roser.
    men det kan vel komme.God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, det kan komme.... Jeg har heller ikke været "god " til dem. Og noget driller stadig.

      Slet
  6. Hvor er de bare lækre de skønne skønne roser som blomstre i din have, hvilke skønheder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Annette. Du er jo en kender!

      Slet
  7. Smukke, smukke roser. Går du også ud og hilser på dine roser hver dag? Én af de meget store privilegier ved at gå hjemme er tiden til at være sammen med bla. roserne - til glæde for både roser og havemennesket:)

    For et par år siden plantede jeg Ghislaine de Féligonde op ad naboens grimme plankeværk udenfor mit nordvendte køkkenvindue. Den forandrer sig som Alchymist; ferskenfarvede knopper, rosa blomster over til det hvide, masser af blomster hele sommeren til slut oktober. Vidunderlig at nyde hver gang jeg står ved køkkenvasken (og det et MANGE gange om dagen!). Leder som Fru Friis til et sted at plante Lykkefund - for den MÅ da bo her hos mig også:)

    Tillykke med studenten og indbydende forplejning!

    Kh Gitte ved Viborg

    SvarSlet
  8. Dejlige, skønne, uundværlige roser - jeg kan ikke få nok. De hvid-gule roser, du viser i dag er bare super smukke, men det er dem fra del I så sandelig også. Jeg fik i øvrigt kommenteret forleden på det indlæg, du så senere "valgte" at slette, med al dronningesnakken. Ja, roserne ER blomsternes dronning - har du tænkt på at i mange af rosennavnene indgår ordet "queen" "princess" eller "navnet på et slot"...

    Tak for inspirationen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo Ulla, jeg svarede såmend også det nu slettede indlæg, men det er begge dele hviler nu på de tabte informationers kirkegård. Desværre!

      Du har helt ret - disse adelige og kongelige navne er jo udtryk for det statelige og uovertrufne i rosens natur.
      Samtidigt tror jeg også at de er navngivet sådan, for at hædre de smukke unge kvinder/dronninger/slotte og herregårde m.v. Altså vice verca.

      Ja, hvid-gul, det kan altså noget!

      Slet
  9. Jeg har haft Buff og Beauty i nogen år, den breder sig rigtig meget, men den er også smuk. Og den er ikke mindre smuk i eftersommeren.
    Min Alchymist som jeg købte i efteråret, kan jeg knap få øje på mellem de andre roser på pælen. Den er ikke værd at skrive om endnu og slet ikke tage billeder af.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Buffe beauty er allerede ret stor (men altså som sagt helt nede ved jorden) og jeg kan godt se, at hun breder sig. Hun fylder faktisk også omkring 80 cm Ø. Alchymist skal nok lilge vænne sig til de nye omgivelser. Jeg synes man kan læse alle vegne, at hum har potentiale for at blive rigtigtstor. Se bare Claus D´s. Den er enorm!

      Slet
  10. Hej Marianne. Det var interessant og igen nogle flotte roser, du har valgt. Det ser bare rigtig godt ud. Jeg synes du er lykkedes meget godt med dine valg af roser og jeres have er spændende at følge med i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt, Birgitte. Jeg glæder mig/nyder også til at følge med i din have + indretning af orangeriet.

      Slet
  11. Hej Marianne har lige kigget tilbage i dine indlæg var som sædvanlig en del bagefter..:O( Nå det er dejlige billeder du viser, især af de enkelte roser de er meget smukke sjovt for jeg er nok mest til fyldte, troede jeg da. Har lige været på et par rosenture ( derom i et indlæg engang måske) Når men der var jeg ved Ellen Lykke , Lykkes rosen plante skole og hun havde overhovedet ikke hørt om Odysse ( jeg har set den ved flere blogger )Og har også været ved Hviids planteskole som nok er Danmarks største producent af roser de har den hellere ikke: Så Hvor fandt du din.?

    Mange hilsner fra Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, jeg troede også kun jeg vat tilde fyldte, Helle, men så blev jeg klogere. Du har velnok været omkring, hva´? :D Må have været svært at komme derfra uden bagklappen fuld. Og slunken pung til følge... ? ;)
      Odyssey kan vist lidt endnu købes i rosertilhaven.dk.

      Kh. M

      Slet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!