søndag den 29. juli 2012

Pinky Winky igen - for hvad er det?

Du må hjælpe mig! Hvad hedder nu denne her busk? 

Den er egentlig hvid. Eller. 
Måske er den faktisk lyserød, men bliver hvid i nogle af blomsterskærmene ind i mellem. Jeg ved det ikke. Og jeg ved heller ikke, hvad den hedder.


Den stod i mange år lidt undseeligt langs djævlehegnet, men nu har den næsten taget overhånd. Jeg regner med at kunne beskære den i løbet af efteråret, for den bliver ikke pæn med døde grene indeni.

Den er helt kniblinge-agtig og jeg finder den utrolig smuk. Også i buketter er den nem, omend den skal tages rimeligt nyudsprungen, ellers falder den hurtigt. 


Du er meget velkommen til at skrive om dine erfaringer med den.


18 kommentarer:

  1. Det er en spiræa - kender ikke navnet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lene. Latinen kom Lisbeth med.

      Slet
  2. Kære Marianne.
    Det er en Spirea Japonica af en slags - jeg har set at der findes en 3-farvet og det er måske den du har.
    Den er meget taknemmelig at have med at gøre, faktist kan du klippe den helt ned (10-15 cm over jorden) hver år i det tidlige forår og den kommer som en ny busk som ikke vælter ud over det hele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Arhhhh. Tak, Lisbeth. Det kunne da godt tyde på at det er sådan en jeg har. MÅske en Spiraea bumalda 'Anthony Waterer'. Jeg har tjekket det ud her: http://www.skanderborg-plantecenter.dk/?DK/F%C3%B8lg%20%C3%A5rstiderne/Sommer/Spir%C3%A6a%20%28x31x%29%20Spiraea%20japonica.aspx.

      og ellers skriver de om den her: http://da.wikipedia.org/wiki/Japansk_Spir%C3%A6a
      Dog ikke om farveskiftet.

      Det må ind til videre stå hen i det uvisse.

      Slet
    2. Prøv dette link her er alle billederne lignende din jeg er sikker på at det er Spirea Japonica 'Shirobana' som du har:)

      http://www.google.com/search?q=spiraea+japonica+shirobana&hl=en&client=safari&rls=en&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=bosWUNiaA-7O4QT_nYCYDw&ved=0CEYQ_AUoAQ&biw=1236&bih=718

      Slet
    3. Ja, det tror jeg du har ret i, Lisbeth. Der ses jo tydeligt de smukke chancerende nuancer. Mange tak skal du have.

      Slet
  3. Jeg har ´little princess´, men din er vist for stor til at være den. En meget hårdfør busk, jeg klipper mine ned hvert andet år, lige når blomstringen er ved at være slut. Så blomstre den allerde igen næste år.

    Kan tåle meget tørke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Hanne. Jeg må igang med beskæresaksen. Startet i dag med buketter!

      Slet
  4. Jeg blev lige lidt forvirret over din overskrift, for Pinky Winky er da en hortensia... :o) Og nu var det så en Spirea og det har du allerede fået at vide... så hvad sidder jeg egentlig her og skriver for midt om natten. Godnat og sov nu godt og drøm sødt om Pinky i alle afskygninger.... ZZzzzzzz

    ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Er gjort!
      Er en hortensia en Pinky Winky? Ja, så forstår jeg godt forvirringen, men overskriften hænger sammen med at jeg for en gang skyld har postet 2 (TO) indlæg samme dag. Det forri9ge med overskriften "Pink yber alles".

      Pink pink pink

      I øvrigt sad jeg så selv en stund med åben mund, fordi mit forrige indlæg så forsvandt fra indlægsrullen. Men sådan er der så meget!
      Håber nattet har gjort godt.

      Slet
  5. Ja jeg er jo alt for sent ude, for jeg ville også have skrevet Spirea Anthony Waterer. Jeg har den nemlig også. Klippede min ned i efteråret og nu er den ved at blomstre igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen så får den med saksen når løvet falder!

      Slet
  6. Jeg er ikke go` til det med plantenavne, men det er der jo andre der er.
    Smuk er den dag.
    Ha´ en god dag.

    Her har vi skiftevis sol og kraftige regnbyger. Træls.

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, rigtigt træls. Især med slagregnen!

      Ilm, selvom der er gået et par dage.

      Slet
  7. Hej Marianne
    Godt du fik navnet - for det er en rigtig skøn spirea, du har i haven.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. :D Ja, ikk´. Hav det det selv godt Nina!

      Slet
  8. Hej Marianne
    Hvor er det sjovt jeg lige så dit indlæg her for jeg har en hæk i en mørkere lyserød med samme type blomster og blade, og har aldrig kendt til sorten.
    Jeg var inde og prøve at finde din email men det lykkedes ikke, så kunne du ikke sende en til mig med din adresse? Så vil jeg nemlig sende dig lupinfrø! Min er: haveflora@gmail.com
    Kh
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih, du er da en skatter! Har sendt dig mail.

      Slet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!