fredag den 6. juli 2012

Klip Krydderurterne

Der er rigtigt mange lægeurter og krydderurter i Den Helbredende Have. Fordi jeg siden teen-ageåreene har været meget interesseret i deres virkning på den menneskelige organisme. Krop, psyke, ånd.

Urter og menneske er som skabt for hinanden. Det kan opleves næsten religiøst og jeg vil naturligvis skrive langt mere om det, i takt med at jeg bliver friskere. Det hjælper urterne mig også med til, jeg drikker mig daglige mynte- eller timian-te og jeg går og nusser og passer dem, som var de gamle venner (det er de sådan set også mange af dem).

På vores trappe ud mod baghaven står de - urterne i alle mulige afskygninger og venter på at blive plantet ud i min "klostergård". Det bliver nok først realiseret til næste år, så ind til videre skal de "bare" holdes, trives og nydes.




Det er nu ikke så galt endda i ventetiden (inden kloster-urte-gården), for vi har jo de dejligste dufte 30 cm. fra næsen, når vi sidder på trappen. Og duftene blander sig, hvilket sætter sig i én som en fornemmelse af rigdom og sommer.


Og vi sidder her tit!

Udsigten (hvis man kikker ned) er denne her:


Flere krydderurter.

Forskellige slags Citrontimian, Smalbladet Timian, Timian officinalis, Rosmarin,  Brogetbladet Salvie, Rød salvie, Salvie Officinalis, Purløg, Bredbladet persille, Kruspersille, Anisisop, Lakridstagetes, Chokolademynte, Grøn Mynte, Tyrkisk Mynte, Stevia,...




Her i starten af Juli har de fleste blomstret og så er det tid at klippe dem, så de kan nå at lave nye friske skud inden vinter.

Noget af afklippet bliver frosset ned, andet tørret.

Alt sammen til brug i vinterens gryderetter, til teer, tinkturer, supper, rub, tabulaeer, div. sauce-verde og en million andre skønne spiser!




17 kommentarer:

  1. Nøj, en masse forskellige krydderurter du har dig - hvor er det skønt.........nu mangler jeg jo efter at have læst dit indlæg ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, ja, det er jo udfordringen ved at være "fast læser" på Danske Haveblogs. ;;)

      Ej, spøg til side, det er simpelthen så fantastisk at kunne gå ud og klippe. Før i tiden klippede jeg ikke ret mange urter, men det er jo som med blomsterne, de forgrener sig og bliver endnu mere buskede.

      Slet
  2. Jeg hører også til krydderurtefreaksne ;-)
    Mit krydderurtebed trænger vist også til en frisering snart.

    Kryddersalt skulle også være en god måde at opbevare dem på. Jeg tror det var fru Plum, som demonstrede det i et af de programmer. Det har jeg tænkt mig at prøve i år.

    Glæder mig til at høre mere om klostergården. Er det sådan en med lave buksbomhække eller?

    SvarSlet
    Svar
    1. Orv, ja, godt du minder mig om det! Det så jeg også, har lavet det tidligere, men det er gået i "glemmebogen" igen. Såp mangler vi bare stabilt tør(-re)vejr i en periode.

      Klostergården. JA, i min fantasi er det. ;)

      Ind til videre er der bare "det skæve helvedes-hegn" ind mod naboen, en slunken pengepung og en fortravlet husbond, der hverken har tid , lyst eller ork til at gå i gang med projektet. Nu må vi se, hvad det bliver til. :)

      Slet
  3. Hej Marianne.Dejligt indlæg.Har selv mange krydderurter i min have.
    Oregano-timian-rosmarin-vild kørvel-mynte-purløg-persille-
    citronmelisse-frisk laurbær-og ikke mindst løvstikke.
    Den sidste er rigtig god når man koger kartofler og til
    sammenkogte retter.Hvis du har planer med at lave en lille
    krydder-have så kik på mit indlæg med små buskbonhække.
    Det kunne blive smadder flot.
    Har købt billige planter og sat, og klipper dem en gang om året.
    Har også lige lavet et indlæg om Tivoli,og min køkken og blomster have.
    Det blev et længere indlæg,men syntes det var relevant.
    Rigtig god dag til dig trods regnen Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine tips, jette. Jeg kikker nu forbi hos dig nu og da, selvom jeg ikke kommenterer. Jeg kan ikke være PÅ (PC) så længe ad gangen, nemlig.

      Den Helbredende have har også flere urter, men indlægget her omhandler dem på trappen og lige omkring terrassen.

      Slet
  4. Ja krydderurter må der til. Jeg er nu ikke så vild med urtete. Men til gengæld bruger jeg dem meget i madlavningen.
    Nye kartofler med løvstikke eller estragon. Eller estragon i en hjemmerørt mayonnaise.
    Kryddersalt af alle krydderurter - undtaget mynte - som jeg blender nyplukkede og derefter hælder salt på blandingen.
    Saltet bliver helt lysegrønt og jeg laver til flere, som ikke KAN undvære! Det smager bare skøn også ovenpå en æggemad.
    Har lige måtte så en omgang dild i mit nye højbed - bredbladet persille og visse typer salvie og dild kan dræbersneglene ikke
    lade være! Hmpf!! Så nu er jeg også begyndt at sætte i potter som dig.
    Jeg håber, for dig at du kan få en urtegård uden disse slimede bæster. De er bare så skønne og vil jo også være fine sammen med
    stauder. Ser frem til den dag, da vi har udryddet de storspisende slimklatter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, ja, Bente. De snegle, de snegle. Højbede er dog en væsentlig forhindring for dem, skønt det heller ikke er en egentlig stopper for bæsterne.

      Jeg husker dig I Gladsaxe Store sal, hvor du også harcellerede over dem. Det var sådan vi mødtes. Jeg forstår dig nmu godt og jeg tramper på alt, hvad der er slimet i haven. Før i tiden (før jeg blev rigtig blomstertosset) tog hønsene dem jo. Men nu... er jeg efter dem med saksen.

      Slet
  5. Kloster krydder have, det lyder spændende. Det må vi hører mere om! dejlig med krydderurter i mad, men the NEJ Tak, vi er heldigvis forskellige. Go regn weekend.
    Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, det er noget af det, der gør at det er godt at kikke ind hos jer andre. At I ser noget, jeg ikke ser. Og vice verca.

      Slet
  6. Hold da fast du har mange og forskellige. man bliver jo fristet...:o)

    Hilsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå. Jeg har såmen ikke nævnt dem alle sammen, kun dem, der vokser i potter på trappen.

      Og ja, sådan har jeg det jo også når jeg kikker indenfor hos jer!

      Slet
  7. Hvor har du dog mange krydderurter.
    I år har vi kun purløg ikke engang persille.
    Gode billeder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Men dog! Hvor kan man være forskellige!

      Slet
  8. Sikken en masse fine krydderurter du har, det må dufte dejligt der på trappen. Jeg skal vist ud og have klippet blomsterne af mine timian, men bierne er stadig glade for dem.

    SvarSlet
  9. God morgen Marianne. Sikke mange dejlige krukker du har med krydderurter. Udover deres funktioner og dufte, så synes jeg, det ser ualmindelig godt ud, når de står dér på trappen i deres krukker. Hvor er det godt, at du har så meget glæde af dem. Jeg læste dit tidligere indlæg om den lupin. Den er godt nok fantastisk smuk. Hvad hedder leverandøren, hvor du købte frø? For jeg kunne også godt tænke mig at prøve at så den. Den røde lupin jeg fik af dig på Samsø, skal jeg have plantet ud i haven nu, den er vokset godt og er meget fin!

    SvarSlet
  10. Ja krydderurter er dejlige, jeg har også haft en krydderurtehave med buksbom hække. Men de krydderurter er lidt vild og sår sig selv alle vegne hvis ikke man husker at klippe frøstandene væk. og så glemte jeg at bruge dem. Så nu er urtehaven omdannet til holdeplads for campingvognen, med en lille amputeret rosenhave til.

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!