søndag den 8. juli 2012

Hvid hjulkrone og Dusksalvie

Jeg har altid elsket navnene på krydder- og lægeurter.


Kender I den gamle middelaldersang i mol, som Simon & Garfunkel genopfriskede en gang for 45 år siden; Scarborough Fair. Den, hvor de synger om Parsley, Sage, Rosemary og Thyme? Den er jeg "opflasket med", fordi mine forældre var vilde med dem og den hippe Tandberg spolebåndoptager stod på gulvet og kørte i ét væk.


Jeg forestillede mig disse eksalterede dansende unge mennesker rundt om majstængerne, lyden af jødeharpen, pigernes latter, de kulørte bånd og duftene af urterne.

Og mærkeligt nok kører der en indre film på min nethinde, hver gang jeg "går tæt på " urter.


Så lad sangen "rulle" i dit indre øre, for her kommer hvid hjulkrone og blå dusksalvie.


To urter, der klæder hinanden usigeligt meget.



Med lyden i ørerne vil jeg ønske jer en 
Kærlig og herlig solgylden sommereftermiddag i juli!




7 kommentarer:

  1. .......also a true love of mine now ;o)
    Smukt stykke musik til smukke billeder.
    Tak for oplevelsen

    SvarSlet
  2. Hvilken dejlig reminder!
    Jeg har hørt denne sang utallige gange over årene - jeg har bare nydt den blide smukke melodi - der er noget "rislende" afslappende over den. Jeg har aldrig hæftet mig særligt ved teksten - men nu hører jeg så tydeligt urtenavnene. Fra nu af vil jeg vist altid få et indre billed af urterne i Den Helbredende Have og tænke på dig, når jeg hører den og det er jo dejligt :o)
    Frøsåningen fik jeg desværre ikke rigtig tid til i år - men mon ikke frøene af disse to dejlige planter vil spire til næste år i Irishaven - det håber jeg.
    Fortsat god sommer

    SvarSlet
    Svar
    1. Om ikke andet, kan jeg være leveringsdygtig, Berit!

      Ih, jeg savner dig her i blogland. Jeg tror vi to har været "ude af trit". Når du har været "på" har jeg været "af" og vice versa.

      Dejligt at kunne lave sådan et "aftryk" i din bevidsthed. :D <3

      Knus og dejlig sommer!

      Slet
  3. ja den sang er smuk og ligeså de skønne krydderurter

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er vist også nogenlunde samme årgang, ikke Annette?

      Slet
  4. Skøn sang, skønne urter. Tak. Engang imellem fremstiller jeg en "Scarborough Fair"-sæbe ;) Naturligvis med de fire skønne urter. Fra nu af vil jeg se hvide hjulkroner for mit indre blik medens jeg rører i sæben.

    Hjulkroner kan stort set sås året rundt, så ud og kaste med frø nu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tager jeg som en særlig kompliment, krydderugle-mor. ;)

      Da jeg var lille havde jeg en gynge i et gammelt birketræ oppe "på landet". I træet havde en uglefamilile slået sig ned. Nogle gange legede jeg, at jeg var en del af familien! :D

      Slet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!