søndag den 10. juni 2012

Under vejr med en plantetante

Naturen er så gavmild.



Jeg har altid vidst det. Lige siden jeg som en lille pige med sorte knæ kunne daske rundt i skovene og langs vandløb og spise brombær og æbler i timevis. Direkte fra den fri naturs overskudslagre.


Det at kunne plukke favnfulde af buketter, falde i staver over en mariehøne eller bare at ligge og kikke op i træernes kroner. Føle, jeg svæver.


 Ja, så føler man... at man er med. I det hele. Og ikke alene. Og meget meget rig.

Nu som voksen undres og forundres jeg gang på gang over, hvor meget naturen giver. Selvom jeg jo godt ved det.


Og over hvor meget vi er en del af det store kredsløb. 

Vi sår - vi høster. Vi smider ud. Og vi genanvender. Sådan er livets cyklus. 

Af jord er du kommet - til jord skal du blive - Af jord vil du igen opstå.


Plantetanter
At plantemennesker også er gavmilde ligger derfor lige for. Jeg har endnu ikke mødt nogen, jeg ikke havde lyst til at tale med. Og af en eller anden grund synes jeg altid jeg kommer rigere hjem fra et byttemarked, end jeg tog af sted.

Både på oplevelser, hjertevarme og planter.

Og uanset vejrlig. 



Og når vi på Facebooks forskellige havegrupper "Plante bytte Centralen", "Blomster kan formeres nemt og billigt" "Den helbredende have", Drivhusglæder og haveguf" og andre efterlyser frø eller planter eller når én af os annoncerer med det overskud, vi pludselig opdager, vi har, så synes jeg også altid, jeg får mere end jeg sender.



Oplevelsen af at have noget fælles med andre.

Den gode følelse af at støtte Det kgl. danske Postvæsen. OG at det virker (for det meste).

Glæden ved at gå og vente - og glæde sig.

Jublen over at 'Postmand Per' lægger pakken i skyggen ved entredøren, fordi han intuitivt ved, hvad der er i og fordi den er for stor til at kunne komme ind af postkassens lille sprække.

Fællesskabet, der ligger i at så frø og planter, andre har opfostret.

Det at vide, at blomster-kusiner og plante-nevøer vokser i andres haver.

Morskaben ved at dele erfaringer om, hvor langt blomstervenindernes planter er. Om de trives, om de også giver frø.


Og der går ikke et eneste havebesøg uden jeg enten leverer af alle de stauder, sommerblomster eller grøntsager, jeg ikke har plads til eller orker at dyrke på matriklen. Eller - at jeg fylder bagagerummet med alverdens nye dejlige planter (eller træer). På hjemvejen sidder jeg oven i købet med oplevelsen af, at jeg har gjort min blomsterveninde en tjeneste.

Det er jo også stort!

Jeg tænker: "Mon hun har det som jeg, når hun står der i indkørslen og vinker mig hjem? Er hun lige så opfyldt af glæden over at give, som jeg? Kan hun mærke, hvor glad jeg er ved at modtage?". Og med et blik i hendes øjne, behøver jeg slet intet svar.

Naturen er så gavmild!

Ældstesønnen på 21

Tak

10 kommentarer:

  1. Ja det er fantastisk med naturens gavmildhed og med den gavmildhed man møder blandt havefolket. Og det er en stor glæde at give og modtage.
    Hvor er du aktiv rundt omkring og jeg er dybt imponeret over at du får sået og høstet alle de frø.
    Jeg når desværre ikke at være så flittig med at høste frø og dele ud som jeg gerne ville og jeg er åbenbart også en klovn til at få staudefrø til at trives for de dukker simpelthen ikke op.
    Det ser hyggeligt ud fra plantebyttedagen og så ser det ud til at du har videregivet din glæde for naturen til ældstesønnen der står så fint og omfavner træet:o)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Nogen ting er vi gode til, andre ting driller som bare pokker. Hvis du vidste, hvor mange bakker jeg har smidt ud, fordi der ikke er sket noget nede i dem.... og det med at have dem stående i et par år, til HVIS de nu skulle spire, dér sætter jeg altså grænsen. :)

      Jeg foreslog på en tur i april min søn Jonathan at omfavne et af de store træeer langs Bagsværd Sø. Bare fordi det bare er sådan en dejlig oplevelse, som man (i hvert fald ikke jeg) næsten ikke kan beskrive.

      Og han siger, det ikke er sidste gang, han vil gøre det. :)

      Slet
  2. Kære Marianne,
    hvor har du dog ret. Siden jeg fik øjnene op for de sider på fb samt ved at læse alle de haveblogs, så har jeg følt en glæde begynde at boble i mit indre. Det er så skønt at høre om alt bytteriet, selv har jeg kun været med i små-tingsafdelingen, men at der findes sådan en gavmildhed i det ganske land er da helt fantastisk synes jeg.

    Tak fordi du er dig - og tak til alle de dejlige blomsterveninder jeg har fået ved at følge med. Håber at kunne gøre gengæld. Nu hvor jeg render rundt i haven med kamera og tager billeder til kommende frø :D

    Knus fra Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, søde Helle og I lige måde, fordi du er dig!

      Hvis jeg havde fuldtidsjob og ikke bare daldrede rundt og prøvede at blive rask, ville jeg heller ikke have mod på eller overskud til at så så meget som jeg har gjort i år.

      Jeg glæder mig til at se dine fotos! :)

      Slet
  3. Du har så ret - jeg føler mig faktisk rig på alle naturens gratis glæder - og det er derfor så nærliggende at dele ud af rigdommen og glæderne. Når man så ser og hører om hvor glade modtagerne er for små blomsterfrø eller planter - ja, så bliver man virkelig lidt glad i låget af det.

    SvarSlet
  4. Ja Marianne du har helt ret, det er dejligt at kunne dele ud af sit overskud, og det er dejligt at modtage andres overskud, en skøn oplevelse at dele med andre.
    Knus

    SvarSlet
  5. Man bliver glad af både at give og at få:) At opleve fællesskabet på tværs af vandene og komme med et lille "pip" når man føler for det og ellers blot følge med.

    Taaakk, Marianne :)

    SvarSlet
  6. Gavmildhed er en stor ting;-)
    Dejligt billede af din søn.
    Hvor er det godt at du fik ham lokket med - Du har jo givet ham en gave.

    SvarSlet
  7. Skønt indlæg og hvor har du ret. Det er så livsbekræftende at møde havemennesker og deres lige.

    God dag til dig.

    SvarSlet
  8. Dejligt og rørende indlæg! ;O)

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!