fredag den 8. juni 2012

Solglimt og diamanter


Når livet ligger på det yderste af kanten og vibrerer,



  - skal det nu den ene vej, eller



 ... skal det den anden vej...


.... når tankerne bliver for mange og bekymringerne oversvømmer sind og sjæl

Eden Rose/Willestrup

så er en tur i haven det, der gør, at jeg kan se op mod himlen igen og være klar over, at liv ER liv og at det bare SÅ gerne vil leves.

Lupin

Jeg har været bekymret for HVOR mange gange, min mor kan tåle at være i narkose... efter frontalsammenstød for 48 år siden, udskiftning af bryst, bortskæring af stk. af tarm, stop af blodprop i hjertet, nye hofter og nu nyt knæ.

Rød grønkål
Og jeg har været bekymret for, hvor mange gange min far har kunnet tåle at være bange for hendes liv.

Sådan rent mentalt.

Erhmmm, rød krølsalat
Og når så alt viser sig at være godt og jeg hører min mors blide stemme i mobilen og min gamle demente og hørehæmmede fars lettelse, så føles det som et rent og hjerteligt smil fra himmelrummet, når solen bryder frem og skinner ned i alle vanddråberne.

Det var bare det, jeg ville sige. 

Constance Spry

Levende weekend til alle!

36 kommentarer:

  1. Meget smukt og meget til eftertanke! Tak for det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, og et weekend-smil til dig fra mig. :)

      Slet
    2. Selv tak, og et smil til dig fra mig! :)

      Slet
  2. Ja sådan er livet, jeg tror ikke der er nogen der går helt fri for sorg og bekymring. Det er dejligt at du stadig har dine kære forældre og godt at du har haven til mental opladning. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det tror jeg heller ikke. Men jeg har måske været en af dem, der gik og gemte det bort det indeni.

      Knus. M

      Slet
  3. Åhhh søde Marianne, hvor jeg dog kan følge dig. Godt det gik godt med din mor og at din far kan glædes og finde tryghed.

    Knus Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi er jo nok rigtigt mange, der er nået i "pas-dine-gamle-forældre-alderen". Hvis vi da har dem, som Lisbeth påpeger.

      Uanset, hvad vi har haft af gniderier, så bliver de så ligegyldige, når de store ting er på spil. Gid jeg kunne overføre den sandhed til andre områder af mit liv!

      Knus

      Slet
  4. Meget tankevækkende og smukt.

    SvarSlet
  5. Meget tankevækkende og smukt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Annitta. Og smil til dig :)

      Slet
  6. Sikke et dejligt indlæg Marianne <3 håber både din mor og far har det godt.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. UNder omstændighederne har de. Tak for dine gode ønsker! Kh. M

      Slet
  7. Skønne ord, Marianne, sender dig lige et kram herfra min blomsterveninde <3<3<3
    KRAAAAAM fra Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, søde Helle! OG kram tilbage! :)

      Slet
  8. Sej mor du har - hun har åbenbart stået model til megen sygdom - godt hun igen har hovedet op og benene ned - jeg kan sætte mig ind i dine bekymringer - og åhh den dejlige lettelse - knus fra Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hun er ret så sej. Det ser så voldsomtr ud, når jeg skriver det ned... vi andre har jo vænnet os til det hen ad vejen.

      OG uanset "vane" er det ALTID en lettelse!

      Knus!

      Slet
  9. Du gør mig helt mundlam med din smukke beskrivelse. Det må have været nogle meget lange timer mens du ventede, men jeg håber, at haven fik dig i flow, så ventetiden blev kortere. Dejligt at historien fik en lykkelig afslutning.
    Jeg er sikker på, at min weekend bliver levende - der er ihvertfald arrangementer, som tyder på det og ét inkluderer et havebesøg. Også en dejlig levende weekend til dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det lyder vidunderligt! Jeg selv havde hele tre havebesøg forleden... Det er bare så vidunderligt! Vi har den fedeste hobby what so ever!

      Og ilm. :)

      Slet
  10. Dejligt at høre at din mors operation er velovestået og hvilken lettelse for din far og dig. Du er heldig at have dem begge endnu, men du skønner også på det - som lysende glæde af dit dejlige indlæg.

    God og levende weeekend til dig :)

    knus Ulla

    SvarSlet
  11. Tak, Ulla, du kan tro, jeg skønner på dem.

    I lige måde - nyd fridagene!

    SvarSlet
  12. Du er en poet, Marianne. Kraft og saft i dig til at få omsat bekymringer og kærlighed til dine nærmeste til sådan et smukt indlæg. Tusind tak for det!

    Jeg kommer til at tænke på en tegnekonkurrence, vi havde i skolen for 35 år siden; "vand giver liv". Dit indlæg med billeder og ord ville vinde!

    Kh Gitte ved Viborg

    SvarSlet
  13. Gud, hvor er det kært sagt, Gitte. Jeg bliver virkelig glad! (Og nogen gange er ord bare dumme og flade, når man vil sige, noget, man mener), men jeg bliver VIRKELIG glad!

    Smil og kh. M

    SvarSlet
    Svar
    1. :) Keep it up, Marianne. Jeg titter på mange af Jeres dejlige haveblogs, din er så absolut min favorit, fordi du kan noget med de ord - og har de der krøllede tanker. Tak for det.

      Kh Gitte

      Slet
  14. Ja det er utroligt hvad mennesket kan tåle at gå i gennem. Godt din mor klarede det endnu en gang, så din far bliver glad igen og ikke mindst at du også bliver det. Først bekymrer man sig om sine børn, senere i livet kan man så begynde at bekymre sig for sine gamle forældre. Godt vi har haven at stresse af i fra alle bekymringerne.
    Knus og tak for eftertanken

    SvarSlet
  15. Nemlig - jeg tænker også tit på alle de livs-"broer", vi går over. Og på, hvor mange gange jeg har fundet fred og overskud - bare ved en lille tur på 5-10 min. i haven. Jeg er ALTID tanket op mentalt, når jeg har været derude. I regn og slud og sol og blæst (arh - blæst - det er knap så rart). Men altså... Ja, og jeg hører faktisk ikke til den bekymrede type, selvom livet har givet mig rigeligt... Men jeg tror såmend "posen" med udfordringer og sorger er lige stor for alle.

    Som én af I andre kloge bloggere en gang skrev:

    Livet handler ikke om, hvordan man har det, men hvordan man tar´det. :D
    Knus og god weekend!

    SvarSlet
  16. Hvor er det bare smukt og poetisk sagt :-))

    Jeg ved godt, at de forrige også har sagt det. Men jeg er sikker på, at du godt vil høre det en gang til ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er sød, ... og jo tak... jeg suger jeres søde ord til mig!

      Slet
  17. Dejligt med din mor. Og pudsigt at jeg lige valgte at kigge forbi i dag, har lige selv skrevet om hvilken lykke haven og naturen bringer og hvilken lease det kan være for en urolig sjæl............Jord under neglene og fred i sjælen har jeg en lille poetisk havebog der hedder og det er mit havemotto for det er så sandt, så sandt.
    Mange hilsner

    Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, Trine, det var et sjovt sammenfald. Og du gør det rigtigt godt!

      Slet
  18. Hvor er jeg glad for at høre, at din mor klarede det, endnu en gang :-D Mennesker er seje, de er ikke sådan at komme til livs. Heldigvis.
    Det er dejligt når sådan en prøvelse er ovre, og man kan puste ud, og alt er gået godt.
    Det er også derfor vi skal huske at leve livet. Gøre de ting der gør os glade når vi kan/imens vi kan :-D
    Jeg plejer også som dig, at gå i haven, men ikke i denne weekend.
    Der skal jeg til Gospel workshop, hvor vi skal synge hele weekenden. For det gør mig glad, (og lader mine batterier op)og jeg ved at det kan jeg leve højt på i laaaaaang tid :-D For man ved aldrig hvornår man får brug for den positive energi, man bliver ladet op med.
    Må dig og dine også få en rigtig dejlig weekend.

    Marianne :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er egentlig ikke nogen grund til at hun ikke skulle kunne klare det - bare den "indre grund" at jeg Så mange gange har været bange for at miste hende. Det var selvfølgelig værst med kræften, men hun er ikke sådan lige til at slå af banen. Hun er så sej.

      Lyder dejligt med en god gang Godsppil. Musik er også helbredende. Også selvom man slet ikke skulle "fejle" noget. SOm du siger - man er tanket op!

      Knus fra mig.

      Slet
  19. Det var rørende og gribende fortalt. Hvor kan jeg sagtens følge dig. Rigtig god weekend og alt det bedste til jer alle.

    Mange hilsner
    Stinne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih tak, Stinne, for din hilsen og dine gode ønsker. Jeg er sikker på at hun bliver rørig igen.

      Slet
  20. Jeg bliver nogle gange så rørt over det du skriver. Det var bare det jeg ville sige :)

    SvarSlet
  21. Dejligt. Det gør jeg faktisk også selv, når jeg skriver. :)
    God søndag!

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!