fredag den 1. juni 2012

Køkkenhaven - netop nu

Jeg er gået i "selvforsynings"-mode. Ikke at jeg tror, jeg på nogen måde kan blive selvforsynende med den 4 m2 jord, jeg har i et højbed, men med drivhus, krukker, spande, kapilærkasser og andet godt, så kommer jeg et stykke vej.

Og hvor der er vej - er der vilje... har jeg omdøbt ordsproget.

Kartofler, Løg, hvidløg, rødløg, kinaløg, rødbede, bladbede
Og selv om jeg er vild med prydhaven er jeg OGSÅ vild med oplevelsen af at gå ud og hente salat eller purløg eller basilikum til skålen hver aften. Bliver så glad, når ærterne, løgene, hvidløgene og bønnerne kommer.

Grøn mynte, Anisisop, Rosmarin, timian, Purløg, Citronmelisse

Lavendelstiklinger, Rosmarin, Flere purlløg, Salie, flere Timian

Rød og broget Salvie, Chokolademynte, Rød grønkål, salat, Timian, Oregano, Tvillingblomst-rester og lidt Stedmoder

Og for krydderurterne, som jeg kan gå lige ud og tage af hele sommeren. Til te, til en lammekølle, til fisken på grillen. Til Kartoflerne.

Kartofler,ja. Ahhhhh, det bliver skønt at "grave guld" , når den tid kommer. Og drysse eller stege sammen med løg, krydderurter og flere krydderurter.

Purløg, koreander, salat, Tagetesm Spinat, Palmekål (der skal flyttes) Rød grønkål
For ikke at tale om Jordbærrene, solbærrene, ribsne, æblerne, hasselnødderne....

Ja.

Jeg har en trang til at mærke, at naturen er RIG.

At vi bare kan sanke fra den med god samvittighed.
At det er godt at vi bruger den.
At det er meningen.


23 kommentarer:

  1. Så smuk køkkenhave. Og her må jeg lige sige: Det er da luksus. Jeg ønsker mig også en køkkenhave. Det kommer - en dag. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fuld af ukrudt, men jeg har besluttet mig for at ignorere det. Og stakittet skal selfølgelig males Hvidt. Men det skal vi vente et år med, siger de i byggemarkedet.

      En køkkenhave skal du nok få en dag, Eva. Du er så struktureret.

      Slet
  2. Når jeg læser om din og alle I andres køkkenhaver, så kan jeg ærgre mig en lille bitte smule over at der ingen plads er i min have til køkkenurter. Højst nogle krukker med krydderurter og en lille plet med persille. Men rabarber, solbær og brombær har jeg!

    Det bliver skønt at kunne høste for dig - der er bestemt en vilje og en vej.

    Stort weekendknus :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Men Ulla, så har du så meget andet dejligt. Kommer tid kommer råd. Altså ikke penge. Men råd som i ideer.

      Knus og ilm. :)

      Slet
  3. Det ser godt ud, og så er du delvis selvforsynende, det er da også noget værd. Jeg tænker på dig, hver gang jeg ser min røde grønkål, den vokser fint derude mellem stauder og buske.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig noget af det bedste ved plantebytte. At man bliver tænkt på. At man har et lille stykke af noget, en anden har fremdrevet. Det er erslevs venskab, man næsten ikke kan sætte ord på.

      Jeg smiler og tænker på dine glade øjne da vi myldrede rundt i din have, hver gang jeg kommer forbi fru Jensen og denmørkbladede Gerania. Hun er selvfølgelig blevet plantet ude ved mit nye træ.

      I.ø. Her siler regnen ned. Jeg kan ikke gøre for det. De vil ikke høre deroppe. Kunne ellers godt bruge tørvejr i morgen på vores lokale plantebyttedag.

      Slet
  4. Svar
    1. Tak Susanne. For begge dele!

      Slet
  5. ....der er da lignet op til lækkert tilbehør til sommerens grillaftener . Det ser super godt og sprødt ud :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er det også... vi er jo heldige og har fået regn. Kunne dog godt have undværet haglene!

      Slet
  6. Hvor ser det bare vildt dejligt ud! Jeg elsker også at hente i haven og har i år fået lavet et par højbede. Kryderurter er noget af det bedste, jeg har i år bla. købt en ananas salvie, den er fuldkommen skøn - men også en ingefærmynte, den er også super dejlig. Og fransk estragon er et must, den bor dog i drivhuset. Kender du http://www.urtegartneriet.dk/ ? der har jeg købt mange af mine planter, de har så meget spændende.
    Jeg har iøvrigt svaret dig på dit spørgsmå ang. betonkrukken på min blog :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhmmm, ingefærmynte? Lyder forrygende.
      Nej jeg har ikke handlet i Urtegartneriet, men regner med at lave urtegård på vores tomme stykke græsplæne op af djævlehegnet mod vest til næste år. Du ved sådan én lille en med grus og mange små bede i mønster.

      Dér får jeg også brug for beton, så Dalby har set helt rigtigt... beton er den nye "leg" for havefolket.

      Slet
  7. Sikke en dejlig køkkenhave og jeg skal da lige love for at det ikke er en "kedelig" en af slagsen. Hvor har du mange forskellige afgrøder, jeg kan godt forstå at du glæder dig til det bliver høst.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, og jeg har faktisk slet ikke resmet dem alle op. Det kommer hen ad vejen, så skal jeg nok fortælle om dem!

      Dejlig weekend forresten!

      Slet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. Hej Marianne .Skøn lille køkkenhave du har.Det er dejligt at kunne gå ud i sin have og høste til middagen.Er selv rigtig glad for vores køkkenhave i højbede.Er næsten selvforsynende-dejligt.Elsker på min morgenvandring at guffe friske ærter-mums.Bruger også rigtigt meget alle mine krydderurter.
    Det får da maden til at smage af noget.Rigtig god weekend til dig Jette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Igen blev lige inspireret til at lave et indlæg fra min køkkenhave.Jette

      Slet
  10. Jeg savner helt min gamle køkkenhave, især når jeg kigger på din dejlige varierende en af slagsen. Der var planer om en ny i år, men vi når det vist ikke :( Men så er det jo godt at min mor har en KÆMPE køkkenhave og altid deler rundhåndet ud :o) Jeg har dog krydderurter i krukker og baljer ;o) Lidt har også ret...:O)
    Forsat god weekend Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det forstår jeg da godt! Min "krydderurtehave" vokset også i krukker lige pt. JEg drømmer om en rigtig urtegård med grus og små bede i mønstre. MEn det kræver en hel del at komme dertil. MEst af alt et kæmpe grave og anlægsarbejde (i min målestok).

      Men kommer tid, kommer råd. (også gode råd)

      Slet
  11. Hvor ser det godt ud. Rart at kunne hente friske varer.
    Vi har ingen køkkenhave mere, den skal jo holdes. Vi nøjes med den smule vi kan ha´ i drivhuset.
    Vi har nok at se til i resten af haven.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. ALt skal holdes. Selv os!

      Selvtak! :D

      Slet
  12. Køkkenhave bliver man bare glad i låget af. Og salat der lige er hentet, skyllet, og gjort klar smager bare SÅ meget bedre end den der har tilbragt livet i en pose i supermarkedet. hvis du er til mynter skal du prøve æblemynte, fantastisk til the og en meget smuk pante med lidt lodne grågrønne blade og hvide blomster - jeg leverer gerne en aflægger.
    Mange hilsner
    Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, også lige så det letter! Æblemynte??? Det lyder da fabelagtigt!

      Og rigtigt mange gange JA tak! Håber at kunne levere en aflægger af en mini chokolademynte til dig til næste år, hvis du er interesseret?

      Kh. M

      Slet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!