torsdag den 21. juni 2012

Min mors helbredende have



Som du måske ved, tilbringer jeg en del tid i mon mors have for tiden, fordi mine forældre har brug for hjælp. 

Og i stedet for at snakke sygdom vil jeg i stedet for søge at vise, et lille udpluk af de skønne planter, der findes i deres have.

Engletrompeten, der er svagt lyserød og står beskyttet på terrassen, fik jeg oprindeligt af min svigermor den sommer for to år siden, da jeg slog mit hoved. Den gang var den bare to tørre pinde, der stod løst i jorden og jeg orkede ikke en gang at potte den op og vande og gøde den. Det gjorde hun heldigvis og nu er den højere end mig.

Er du gal, hvor sådan en sag skal have gødning - som de gullige blad afslører. Det har den fået nu i form af gødningspiller, der varer hele sæsonen. Så skal man ikke tænke mere på det. 


Mine forældre har nogle enorme Dronningebuske, og denne sommer forekommer det mig, at de landet over blomstrer ekstra overdådigt. Det må være alt det vand de fik sidste sommer, tænker jeg.


Hun har også en Stjernetop, der har stået i haven i alle de 14 år, de har boet i Frederiksværk, men som jeg aldrig rigtig har lagt mærke til. I år tager den også den helt store tur med blomstringen. En ny plante til listen over yndlingsbuske. 

For både Dronningebusk og Stjernetop - ja som for så mange andre blomster - gælder det, at knopperne er lige så skønne som selve blomstringen. Synes du ikke?


Vi bliver i det blåviolette for en stund og nyder nogle lupiner foran Stjernetoppen og nogle af de sidste Rhododendroner:

 
Går et skridt til venstre og drejer rundt... Og nu skal du for dit indre øre høre vandrislen. ( Og i øvrigt bortretouchere fotografen, der altid glemmer at det skygger, når man tager billeder med solen i ryggen).


Hun har jo klips hele vejen hen over de nye knogler og knæskal, men allerede samme dag, hvor hun blev udskrevet , skulle hun lige ud og nyde....


....................sin helbredende have.

Må solen svøbe sit varme hvide lys omkring dig!

16 kommentarer:

  1. Hej Marianne.sikke da en skøn have din mor har,
    med alle de dejlige træer og buske der blomstre netop nu.
    Kommer helt til at savne min mors have,men hun er her desværre ikke mere.
    har du set mit indslag om siddepladser i haven?
    Nu vil jeg gøre klar til at tage i Botanisk have og se "ligblomsten og den dejlige have.Rigtig god dag til dig Jette

    SvarSlet
  2. Vidunderlig have. Her i må hun hurtigt blive helt rask.

    Det er sjovt med den stjernetop - jeg så den på en planteskole sidste sommer og blev hovedkulds forelsket i den. Jeg troede, at det var en ny på markedet og fik straks en med hjem. Allerede samme aften så jeg den stå i min svigermors have, hvor den også havde stået i en menneskealder. Jeg havde heller ikke tidligere lagt mærke til den.

    Måske får vi bare først øjnene op for den, når vi når en vis alder ?? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, det tror jeg faktisk der er noget om!

      Tak for dine gode ønsker, Diane.

      Slet
  3. Ja selvfølgelig skulle hun ud og nyde sin helbredende have, det er da det eneste man kan få det bedre efter et syghusophold. Det er i øvrigt en dejlig have, hun har. Tak for kigget Marianne.
    Og sikken en smuk engletrompet du har, dem har jeg ikke held med. Der går insekter i dem og blæsten river bladene i stykker. så jeg har opgivet dem.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. JA nemlig - selvfølgelig skulle hun det. Det er også det første jeg gør - uanset om jeg har varer stående i bagklappen eller lige er hjemkommet fra ferie. :D

      Engletrompeten - ja, den har det fint. Den skal nok stå beskyttet og megavarmt, for at trives. JEg tror jeg tager en stiklilng til min egen have til efteråret. :D

      Slet
  4. Dejlig have dine forældre har - og dejlig datter :o)
    Din mor er så smuk der på billedet - det må du altså fortælle hende og måske forære hende billedet i en smuk ramme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret, Helle, det er et dejligt billede af hende. Tak for idéen. Den sættes straks i værk.

      Slet
  5. Fantastisk smuk have dine forældre har - den kan da kun virke helbredende.
    Jeg er totalt enig med Helle, for pokker et dejligt portræt du har taget af din mor!
    Billedet af stjernetoppen tæt på er SÅ smukt. Godt taget Marianne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for roserne, Bente, du er altid så positiv.

      Slet
  6. Den stjernetop skal jeg vist kigge nærmere på, mangler noget efter syrenerne er afblomstret.
    Har idag besøgt min moster som har fået nyt knæ, efter en lille uge går hun rundt i haven med krykker. Hun nyder varmen og alle hendes blomster. Selvom der er både kvikgræs og skvalderkål så er haven helbredende for hende

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, også jeg. Stjernetop er i top!

      Hi hi, de er uforbederlige. Min mor plukkede jordbær i går, hvilket vist var lidt vanskeligt med krykkerne... Men så har hun også lagt dem og ind i mellem går hun faktisk helt fint (på "dope" selvfølgelig, men alligevel.). Og hun er på vej mod de 80 og haven skal nydes i mange år endnu!

      Slet
  7. Kære Marianne. Jeg har også en Dronningebusk og hvert efterår forlanger jeg hårdnakket, at nu skal den visne pind graves op. Og jeg får heldigvis ikke min vilje, for nu hvor den står i blomst, så fatter jeg ikke, at jeg vil af med den. Godt der en på matriklen, der husker bedre end mig.

    Skøn have de har dine forældre. Jeg kender til det med og få skiftet "reservedele", har selv en mor, der er meget syg af gigt og har fået udskiftet næsten alt det man kan. Men selvom det er hårdt lige nu, så er jeg sikker på din mor bliver glad for det. Min mor får i hvert fald en bedre hverdag, når hun er kommet til hægterne efter sine operationer. Rigtig god bedring til din mor og med dig i nærheden går det sikkert helt fint:):)

    God weekend og knus
    Lise Lotte

    SvarSlet
  8. Kære Marianne.
    Hvilken smuk have dine forældre har, som ses ud fra de dejlige billeder du har taget. Håber at det går fremad med din mor.
    Flot at du kan og har overskud til at hjælpe dine forældre til trods for dine egne "vanskeligheder".
    Efter en trist dag med en trist meddelelse om kronisk sygdom i familien, som nu skal fordøjes og erkendes og leves med i fremtiden - er det dejligt befriende at "futte" rundt herinde på de forskelige blogs samt en tur i min egen have efter regnen var ophørt.
    God weekend
    Vibeke

    SvarSlet
  9. Hvor er det dog en smuk have din mor har.
    Rigtig god bedring med din mor.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlet
  10. Ja den er virkelig dejlig. Også her i sensommeren.
    Nyd din aften, fru Landbohave. :)

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!