søndag den 24. juni 2012

Havenydelse med Roser og Clematis i aftensol

Når alt falder i hak, når livet pludselig føles let, når hjertets slag går som min Oldemors gamle stueur, så er det som om øjet ser mere end det plejer. Næsens fimrehår vibrerer og Ørets snegl opfanger den mindste hvisken.

Det er der kommet denne her billedserie ud af.


Clematis "The President" lover godt for sommeren. Den er langt blegere i farven end på fotoet af mærkaten, da jeg købte den, men er rigtig glad for "soft-tone"-udgaven.


Comte de Charbord har lidt lidt af vand og næringsmangel, så bladene er blevet gule nogle steder. Skøn er den alligevel.


Mon ikke det her er almindelig hunderose? Den vokser i ligusterhækken og har vist stået her siden 50érne, da muremesteren selv lagde stenene side ved side til vores villa.

Dejligt, at Per ikke har klippet hækken her inden Sankt Hans, for så får vi lov til at nyde dens enkle charme.

Samme Charme har Nevada, og jeg elsker den bare. Den står i et foreløbigt bed med Jaqueline du Pre og Äicha og I skal selvfølgelig se dem, når de er sprunget ud. 
Nevada
Både Äicha, Jaqueline du Pre og Nevada har gjort deres entre her i haven i år (klikfingeren, I ved) og jeg glæder mig meget til dem. 

Nevada minder mig sådan om Skagen og jeg kan næsten ikke vente til den bliver til en busk. Jeg er så betaget af dens renhed og samtidig forfinede stil.  Og så får den sådan en vidunderlig overhængende form når den vokser til. 

Lidt a la Kryghers Skagens-billede med Marie Krygher med avisen i liggestolen.  Indbegrebet af danskehed, sommerromantik og afslapning. 

Fotocredits: "Jyllandspesten"





Dejligt at tænke på, at dage som denne med sol, summende bier og fred i sjælen kommer igen - også selvom det ikke lige er til at forestille sig, når man 2. sommer i træk må hælde vand fra potterne på terrassen for at rødderne ikke skal rådne. 

Og endelig er Constance Spry sprunget ud. Har måttet slå parasollen op for at hovederne ikke skal blive alt for tunge af regn. Fotos af dens fuldendte runde blomsterhoveder må vente.


Nu tapper regnen igen på min rude og Solsorten er ved at fløjte dagen af.

I morgen bliver ældstesønnen student og selvom det regner (og har regnet) ubønhørligt de sidste dage, så bliver det en STOR dag i morgen. Jeg har droppet drømmen om folk der hænger ud i min smukke have. Hynderne ligger i garagen og der bliver de nok liggende.

Jeg skal tidligt op og ud og sætte flag op i hele indkørslen og så kommer ældstebarnet (Kat på 25) og hendes forlovede i morgen og hjælper til. Studentens  "Ikke-kæreste" kommer også. Hun har fået fjernet "ikke-" og det skal også fejres, så Champagnen er lagt på køl.

På vej i vandret for at skrive alenlange huskelister til det hjælpende folk.

Må den lyse nat give dig fred. :D


20 kommentarer:

  1. Dejlige stemningsbilleder du viser. Stort tillykke med sønnen imorgen og kan i have en superdag, med eller uden regn. Vi får student tirsdag, og er gået over til plan B indendørs fest. Men skal vi ikke håbe de tager fejl og sender masser af sol i vores retninger de næste dage ;O

    SvarSlet
  2. Dejlige billeder og tillykke med sønnen i morgen. Håber du er frisk og kan nyde dagen, det er ikke hver dag, men får en student i huset.
    Vi håber på solskin.
    Knus

    SvarSlet
  3. Dejlige billeder og smukke roser.
    Skagens drømme a la Ancher. Den er jeg med på.
    Smuk Nevada.
    Tillykke med sønnen i morgen og må I få en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, Anna Ancher er også en skøn skagensmaler. Opdager, ejg har stavet Krøygher forkert. Må straks rette det. + give foto-linket: http://jyllands-posten.dk/kultur/billedkunst/article4067689.ece.

      Slet
  4. Skønt at høre, at det hele bare føles let for dig lige nu.

    Til lykke med sønnike i morgen og god fest.

    Flotte billeder af alle dine roser på Rosens dag. Det er bare en af de flotteste, mest duftende og sarte blomster ;-)

    SvarSlet
  5. Tillyke med din søn. Ønsker dig og familien en god dag i morgen. Dejlige billeder.

    SvarSlet
  6. Stort tillykke med sønnen i morgen. Ærgerligt at drømmen om terrasse og havehygge må lægges på hylden, men håber at I får en dejlig fest alligevel :-)

    SvarSlet
  7. Kære Marianne, hvor er det dejligt at høre og stort tillykke med studenten. Jeg var lige ved at tro at Bagsværd havde været delt i sol og regn idag da jeg så dine skønne solskinsbilleder - indtil du skrev at det har regnet og regnet. Heldigvis at vi bliver belønnet med solskin indimellem så kan man klare den lidt igen.
    Hunderosen er så yndig den fortjener lidt tid endnu inden hækken klippes:-)

    SvarSlet
  8. Smukke billeder og dejlig stemning på en grå og regnfuld søndag. Stort tillykke med studenter. Jeg håber i får en dejlig dag.

    SvarSlet
  9. Kære Marianne. Skønne billeder fra din dejlige have. Her regner det også - endelig - vi har jo som nogle af de få haft "tørke".

    TILLYKKE med din søn. Det bliver en dejlig dag, sådan en af dem man gemmer på :)

    Knus Lise Lotte

    SvarSlet
  10. Kære Marianne,
    skønne skønne billeder fra din have. Så fik jeg også lige løst et mysterie - havde 2 clematis' - den ene The President, den anden Rouge Cardinal, var lidt i tvivl om, hvilken der har overlevet, men kan se på dit billede, at hos mig er det Rouge Cardinal.
    Tillykke med sønnen. Håber I får en dejlig dag i morgen og at regnen er sat på standby!!!
    Kh Helle

    SvarSlet
  11. Kære Marianne.
    Stort tillykke med sønnens studenter- og kærestestatus! Store mærkedage i vores børns liv, jeg nyder selv at se dem vokse og udvikle sig; vi fejrede min pap-søns studenterdag i torsdags (tør næsten ikke sige i sol i hans mors have...).

    Herligt at mærke du også holder af dine roser som små havebørn. Jeg gik også shop-amok i efteråret i rosengildet og venter med spænding på at knopperne brister. Den første kæmpe-rosét fra Golden Celebration kom i vase og sender den mest vidunderlige duft ud i stuen, - regnen var alligevel ved at sende blomsten ned mod jorden, ellers nænner jeg normalt ikke at klippe roser af.

    Rigtig god dag til Jer. Må glæden overstråle Jer:)

    Kh Gitte ved Viborg

    SvarSlet
  12. Hej Marianne - jeg krydser fingre for, at det i det mindste bliver tørvejr i morgen, når huset bliver fyldt af glade studenter! Det er så hyggelig og så kort tid de bliver! Tillykke med sønnike.
    Åh hvor er den fin din hunderose - enkelt men skøn! De andre du nævner kender jeg ikke, ingen stor rosenkender i mig. Men jeg ELSKER de roser der dufter! Min veninde og jeg var i Aldershvile til rosenudstilling i går - Oj der var en masse, der duftede skønt, og det er dem jeg falder for!
    Så positive IKKE REGN tanker går til villavejen din... ;0)

    SvarSlet
  13. Tillykke med sønnen.

    Dejlige billeder. Tak for haverundturen i sidste uge, det var hyggeligt. Jeg ærgrede mig over, at jeg ikke havde kameraet med, der er så mange skønne motiver i din Pippi have :-)

    Angående rød grønkål - så var det noget sludder jeg sagde. Jeg kan se at mine prydkål har meget mere fligede bladene og at mine mini rødkålsplanter som jeg såede for nogle uger siden, ligner dine.

    SvarSlet
  14. Tillykke med sønnen din. Jeg håber I får en dejlig dag. Og sikke skønne billeder du har lagt på, der springer et smil på mine læber... knuz

    SvarSlet
  15. Hej Marianne.smuk klematis med en skøn farve.Håber du klarer dagen med al den festivas.
    og tillykke med sønnen.knus Jette

    SvarSlet
  16. Hej Marianne. Smukke roser du har i haven. Et stort tillykke med din søn Håber I får en fin og minderig dag.

    SvarSlet
  17. Kære Marianne, stort tillykke med sønnen og håber I har en god fest, selvom det nu bliver indendørs. Flotte billeder på din blog i dag, det oser af overskud og glæde :)

    Knus Ulla

    SvarSlet
  18. Dejlige billeder og skønne formuleringer :-)

    SvarSlet
  19. 1000 tak for jeres søde hilsner og lykønskninger alle sammen. Jeg har givet ham dem videre og han er helt overvældet og glad. Jeg har faktisk ikke set ham siden hans tidligere "ikke"-kæreste (nu: kæreste) og ham er nu så forelskede og oppe at køre, at de traller rundt i sommeren sammen.

    Dog har jeg "bestilt" dem til et besøg hos mine gamle forældre i morgen - og de har lvoet at troppe op begge to.

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!