tirsdag den 26. juni 2012

Farvel til Dronningerne og pæonerne

JA, nu synger forsommeren på allersidste vers. Jeg fatter ikke at det allerede er juli om "3 minutter", men sådan er det faktisk hvert år ved denne tid.
Maj og juni forsvinder mellem fingrene på én. Som lyst løst sand, som en myggesværm, som stærene på himlen over den sønderjydske marsk.

Uanset om man har job eller ej.

Er glad, rask og rørig eller ej.



Borte er de - dagene - og før vi ser os om, skal vi til at samle modne æbler op fra græsplænen og lave brombærsyltetøj. Og det bliver jo også dejligt...

MEN...

inden da, skal vi lige have sagt farvel til skønhederne med manér. Ikke?


Vi bøjer os i støvet for alle verdens dronninger - Khaleesi (GOT) , "The Mother of Draggons".

Fotocredits: Socialphy.com
Margrethe I + II, hende af Saba, hende i Skak-spillet i Alice i eventyrland,

Elizabeth Bonham Carter som dronningen. Fotocredits: Kultur for unge.
Elizabeth - ikke hende den lille med 60 års jubilæet og alle diamanterne ovre i England, men hende Gjerluff Nielsen, der synger om "Dronning for en dag".


Derfor også dig: Dagens dronning


("Konger" må gerne læse med her) ;;)

For nedenstående blomst, tror jeg, alle I "dronninger" elsker.

Den er FED, som min farmor sagde.
Ikke på den der 1980 - 2012-måde, "Fedt fedt", men FED som silke. Fed som fløde. FED som sexet på Romantikken-måden med engle og trompeter og hele molevitten. 




Tirsdagstrut og farvel du danske (for-)sommer, dig, som jeg elsker og som så ofte har sveget mig. Jeg glæder mig meget til din nabo, Højsommeren, som sikkert i år vil vise sig fra sin mest charmerende side.

Tror I ikke? 

20 kommentarer:

  1. Vidunderligt indlæg.
    Ja, Maj og juni forsvinder alt for hurtigt, alt afblomstrer alt for hurtigt.
    Jeg glæder mig til mine roser springer ud udover dem, der er udsprungne.
    Meget at glæde sig til endnu, trøster jeg mig med.

    SvarSlet
    Svar
    1. JAaaaaaah! Roserne. Jeg er helt bagud med billeder fra alle mine klikfinger-køb.

      OG du har helt ret: Der er Masssssser at glæde sig til og sommeren er kun lige begyndt!

      Slet
  2. Du er bare skøn Marianne, en sand dronning :o)
    I hvert fald håber vi, at nu må det snart blive rigtig sommer. Maj og juni er pist borte som med et knips i fingrene, det går så stærkt, når først vi er over Sct. Hans tænker vi, hvor blev sommeren af.
    Rigtig god dag til dig og studenten og tillykke.
    Nu skinner solen på Samsø, så jeg må ud.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihhhhh, tak. Må på loftet og lede efter kronen i udklædningskassen. ;)

      Tak, vi havde en skøn dag trods regn og blæst.

      Ja, solen er også på vej her i Bagsværd. så so long!

      Slet
  3. Selvfølgelig bliver højsommmeren helt eminent, den skal jo overgå sin forgænger, og selv om det ikke bliver så svært igen må den alligevel lægge sig lidt i selen for virkelig at brillere.
    For mig er det netop essensen af glæden ved havedyrkning - de mange forskellige aktiviteter og oplevelser årstiderne har at byde os, de mange forskellige vækster og deres skønhed både i udspring, fuldt flor og forfald, tænk at skulle være det foruden. Og så overraskelsen og glæden når tingene ikke er som forventet - som i år hvor løjtnantshjerterne blomstrer sammen med pæonerne og akelejerne simpelthen nægter at takke af.
    Skøn er den danske sommer og vi må tage den som den nu engang kommer.
    Mange sommerknus fra
    Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. JA haven er fuld af kontraster og modsætninger, omskiftelig og nydelsesfuld både i udspring og forfald.

      Og den helt særlige glæde: det uventede. Det tror jeg også jeg vil skrive om. :)

      Sommerknus til dig også Trine!

      Slet
  4. Åh de skønheder... de kommer og går...
    Godt vi har ord og billeder der kan minde om os det skønne der kommer igen til næste år.
    Og hvad vi har i vente resten af året...
    Knuz

    SvarSlet
    Svar
    1. HVor ER du poetisk Pernille! Skønt!

      Slet
  5. Hej Marianne.skønne ord fra din blog.Ja!tiden iler af sted,men bare vi har os selv medvisne
    så går det nok.Skønne pæoner-Har lige taget en runde efter regnen,
    og klippet alle de visne af-suk!
    Håber vejret arter sig i næste måned-skal til jazz-festival på Bornholm.
    mange knus fra Jette

    SvarSlet
  6. Hej Igen.glemte lige at sige hvor skøn den buket er.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette, og rigtig god tur til solskinsøen. Jeg spiller WoerdFued med en bornholmer. Hver gang jeg klager over regnen, så beretter han om solskinsvejr!

      Slet
  7. Trutterut og tak for et sprudlende indlæg fra en af bloggens dronninger. Kan kun endnu en gang opfordre til at nyde nu'et, da man ellers kommer for sent til livet.

    Skønne pæoner og alle de andre billeder, Marianne :)

    kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, nuet er en GAVE. = Present. Og alle goddagerne go farvellerne er jo en del af livet!

      Slet
  8. Farvel til dronningen og goddag til liljen.
    Jeg satser på, at de sidste sommermåneder, viser sig fra bedste side.

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, det er det, vi vil ha´!!!

      Slet
  9. Farvel til dronningerne og goddag til... Tja, hvad er roserne så ;)
    Dronningen står også og synger på sidste vers her og vi har nydt hende i fulde drag de sidste 4 uger skøn skøn forsommer busk med smukke blomster

    Juli starter lidt sådan som nu men jeg tror jeg har hørt at fugl pippe om at sommeren komme lige om lidt :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret Annette! Roserne er jo havens Dronninger - jeg udtænker en plan til den kommende hyldest!

      Og så glæder jeg mig usigeligt til alle de nyindkøbte rosers komme. De er lige på spring!

      Slet
    2. jeg er spændt på dit udspil :)

      Slet
  10. Kære søde Marianne. Ja og hvor gik de måneder dog hurtigt. Og ja igen, man skal huske og nyde- en disciplin der måske ikke altid er lige nem, men det kan læres:):) Har stadig lidt glæde af mine pæoner og nyder dem. Heldigvis har vi jo alle vores roser til at tage over...ikke. Nogen af os har endda mange....

    Knus
    Lise Lotte

    SvarSlet
  11. Hej Marianne. Jeg sidder her, mens det regner udenfor og læser alle dine skønne ord. Det var lige hvad jeg kunne bruge. Sikke meget positiv energi, du sender ud mellem tasterne. Tusind tak! Min ferie er begyndt i dag og jeg krydser fingre for, at du får 100% ret!

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!