lørdag den 16. juni 2012

Det muliges kunst!

Så er der gang i urtehaven.

(Hekse-)Mutter  har fået lavet sine jordbærbede.
Som alting i Den helbredende have sker der det, der nu en gang kan lade sig gøre...

Og det er langt fra altid det, jeg drømmer om.



Men lidt har også ret...


...og jeg er faktisk blevet rigtigt glad for at konstatere at jordbærrene må være at en ret robust sort.

De stod nemlig for lud og koldt vand (og is) i vinters i en opvaskebalje under en havebænk, fordi jeg ikke havde kræfter til at plante dem ud. Og i løbet af forsommeren stod de så i nogle potter og blev vandet flittigt ind i mellem, når haveslangen kom forbi.

Nu er de plantet ud og er blevet nurset og puslet og talt sødt til og gjort ved. Jeg er sikker på de giver godt til næste år! I Pallerammen bagerst står også salat og en hokaido græskar.


Græsafklippet er lagt omkring alle afgrøderne i højbedene. Det både gøder, holder på fugten og forhindrer ukrudt i at komme op. Et rent kinderæg! og så en tillægspræmie fordi det beskytter jordbærrene. Hvem siger det behøver at være strå?

Grønkålene er på vej ud over alle breder....


De er faktisk omkring 50x50 cm i omfang lige nu og måske må jeg flytte nogle af dem... overvejelser om flere pallerammer er sendt i hurtigtarbejdende udvalg.

Den kvikke og trofaste læser ved også at jeg bestilte Bilka-Dalbys kastanjehegn, men syntes de var for skramlede og pisserællike-agtige når man skulle sidde lige ved siden af dem og nærkikke på dem. Derfor blev de sendte dem tilbage.

Nu står der et "skagenstakit" som altså først bliver rigtigt "Skagen" (læs: hvidt), når de bliver malet til næste forår. Efter trælastmandens anvisninger.

I mangel af højbede, har jeg foret nogle af vores gamle Ølkasser , hvor der i vores ungdom stod udsøgte LP-plader i.


Og se lige, hvad der allerede er på vej! En sød lille hun blomst!  Men Squash på. Så "Karl Oscar, jeg´med barn igen"!

14 kommentarer:

  1. Hej Marianne.Disse pallerammer er bare geniale,
    når man skal bruge et hurtigt bed. Har selv købt
    en hos Bilka.Fint billed med sneglen på.Knus Jette og god søndag til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ved ikke hvorfor jeg har været så lang tid om at finde ud af det med dem. Men nogen skal jo fortælle én om dem.

      Jo tak. Sneglen er virkelig et "billede" på min situation!

      Slet
  2. Ja men det går jo fint Marianne, du har styr på grønsagerne. Dejligt at du er med barn igen. Det er ligesom mig, der skal være Bedste til vinbjergsnegleunger :o)
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Wauuu! Husk at navngive dem. Kender folk, der i ramme alvor skriver navne på deres huse.

      Slet
  3. Hej Marianne,
    Det ser jo frodigt ud som bare pokker.
    "Ælsker" I grønkål? Smiler de er jo kæmper!!!
    Ja grønt er jo godt så;-)
    Dejligt indlæg som altid.
    Er selv på udkig efter pallerammer. Så dem godt hos Bilka, måske
    skulle jeg forbi i næste uge.
    Mine jordbær har også fået en hård omgang så den store høst må også vente.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har købt dem her:

      http://www.oesdal.dk/pallerammer.html

      Ja, så er vi mindst to om at glæde os til den store høst til næste sommer!

      Slet
    2. Tak checker lige dit link ud.

      Slet
  4. Hej Marianne. Det vokser jo kolossalt det hele. Dine jordbær må godt nok være sejlivede. Det var en fantastisk historie. God idé med afklippet græs!

    SvarSlet
    Svar
    1. JA - seje jordbær, dem stemmer vi på. ;) De smager med garanti fantastisk!

      Slet
  5. Det ser jo skønt ud i køkkenhave......og hvor er det dog dejligt at planterne godt kan finde ud af vokse og gro, uden vi hele tiden skal holde dem i hånden.
    Ang. navngivning af vinbjergsnegle.....sådan nogle tosser er vi her hos os - straks vi ser en vinbjergsnegl, løber vi ind efter den sorte sprittusch og skriver navn på dens hus - navnet må kun være på 3 bokstaver....og vi kan ikke altid huske om vi allerede har brugt et navn eller bare talt om det - så måske der "render" dobbeltgængere rundt. Naboerne har endnu ikke nævnt noget - men vi er også først gået i gang med vanviddet i år :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi hi, det bliver da sjovt, når de opdager det, naboerne!

      Fia, Mia, Bo Ib, Ole, Ane, de er også husdyr! Hyggeligt!

      Slet
    2. Ja! Bare de snart ser det - jeg dør af grin, hvis de spørger til det :o) :o)

      Slet
  6. Uhm jordbær - min mund løber i vand. Fantastisk, når de små planter overlever trods hårdhændet behandling. Kender godt det med at planlægge mere, end der er kræfter til. Glem det, du ikke når, og nyd det, du får gjort :o)
    Hilsen Christel

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Christel, det er vejen frem!

      Slet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!