mandag den 13. februar 2012

Hvad blomstrer sidst i maj?

Min datter og hendes forlovede skal have bryllup her i Den Helbredende Have i maj 2013, og hvis jeg skal have haven fuld af blomster, så må jeg skue fremad. Skal jeg oveni købet 'fabrikere' dem selv, er det med om at være i god tid.

Joooo, kom ikke her og sig, at planlægning er opreklameret.

Jeg er i fuld gang med at virkeliggøre blomstringen. Er nu nogenlunde på omgangshøjde, hvad angår tulipaner. Har læst, at man kan "dreje" løget, så de kommer senere, eller plante dem dybere. Men det er jo ikke nok.

Hvad skal der mere ske i Den Helbredende Have, som kan give en blomstring der, omkring 23. maj?

Jeg synes det er en svær opgave, da de fleste tulipaner er på retur og der opstår ligsom en "pause" inden junis første flor af tidlige Roser, Lupiner, Geranier, Prydløg.

Det eneste andet, jeg kan finde på, som blomstrer på den tid er VIOLA. Ikke dem, som dukker op af sig selv, skønt de jo dufter bedårende og er sunde og velsmagende (i honning, f.eks.).

Dette er en vild martsviol. Er jo afblomstret til den tid, men er dog skøn alligevel.

Næhhh:

Stedmoder eller Hornviol.

Måske.

I lang tid gik jeg i den forvisning om, at Stedmoder og Hornviol blot var vinter/tidligt forårsblomster.

Jeg gik og smilede fro tilbage til deres glade små, smilende ansigter, men rev dem så op med hård hånd og smed dem ud, når de var blevet langbenede og ranglede. Hvilket de jo sådan set nemt bliver, hvis de er plantet mellem stauderne i den bare jord og så bliver "fortrængt" af de fremvoksende stauder.

Nu er det imidlertid gået op for mig, at de sådan set sagtens kan genblomstre langt hen i både juni - ja og juli, hvis man blot tager sig lidt af dem.

F.eks. er hjemme på den tid af året, hvilket jeg oftest ikke er, men sådan bliver det de næste par år.

Derfor har jeg bestemt at de skal være en del af den helbredende have for fremtiden. Det er nemlig rigtigt helbredende at gå og smile til sine blomster, hvilket jeg sådanset ofte gør, men få smiler så kærligt tilbage som netop VIOLA.

 


(hvis nogen vil give mig et tip om, hvordan jeg får linket lagt ind i billedet, eller.... du ved, hvad jeg mener.... så ja, tak)


Da jeg så så søde Susanne Irmings lille "Give away"-ting, så er der jo ingen vej udenom end at lade en lille lykke-fe råde, og håbe det bedste.

For de sorter, hun har sat på højkant er fantastiske.

  • Nuttede og samtidigt livlige. 
  • Sarte og samtidigt stærke og robuste. 
  • Ligesom min datter og hendes forlovede. 
  • Og deres kærlighed

Så der skal sås, skal der. En gang i juni, tror jeg er det tidspunkt, hr. Dalby har sagt.

Men hvad skal jeg ellers ty til?

Skal jo have et brusende blomsterflor. Smukt, forårsagtigt. Uden at være ALT for overstrømmende romantisk.

Hvis du har idéer, så sig frem.

Hvad nyder du mest i slutningen af maj?








63 kommentarer:

  1. I slutningen af maj nyder jeg min yndlingsblomst nemlig liljekonval. Der er også syrener. Har en datter, som har fødselsdag slut maj, så derfor ved jeg det. Et år tog vi ned på Radiomarken og plukkede hvide og lilla syrener i læssevis. Vi satte syrenerne i store spande omkring fødselsdagsbordet. Det duftede dejligt og så skønt ud og var virkelig et overflødighedhorn af blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Liljenkonvaller. Det er da indbegrebet af en bryllupsblomst!

      Og syrentræer, har jeg tænkt på, for de er bare SÅ skønne og dufter af forår og sommerens komme. Men de kan jo ikke nå at vokse sig store.

      Det må blive radiomarken. Super Idé! Tak Bente.

      Slet
    2. PS. Sig det ikke til nogen (andre) ;)

      Slet
    3. Nej da min mund er lukket - er det med syv sejl??
      Men det er der ikke så mange, der gør. Ideen fik jeg fra min ældste, da hun kom i roklubben, brugte de meget at plukke, hvad der vokser på marken. Så slap mine egne syrener!

      Slet
  2. Blomstringstidspunkt varierer jo en smule efter landsdel - men mon ikke kbh. og nordsjælland er ens med det.
    Når jeg ser i mine indlæg fra sidste år så ser jeg i slut maj:
    Jakobstiger, Bjergknopurt, Porcelænsærenpris,Løjtnanshjerter, Spanske scillaer, de første sibiriske iris, de første germanske iris, den første blå storkenæb, krybende floks, storkenæb phaeum, kærmindesøster, natviol - og der er sikkert flere som bare ikke kom med på min blog :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jow, jeg tror det er nogenlunde ens med Tisvilde og Bagsværd
      Ja, Jacobsstige har jeg byttet mig til, må sktrakt i jorden og ud. Porcelænsærenpris, somjeg har fået ad dig er sået og måske har jeg nogle blå storkenæb... bum dum. Det vil dette foår vise. For jeg har avret forskellige. Natviol såede ejg sidste år, så de skal bare sprede sig/eller jeg skal tage frø af dem...
      Uhh, glæder mig.

      Slet
  3. Kære Marianne. Nej hvor lyder det romantisk og hyggeligt. Jeg har brugt denne staudeplanteskole, da jeg skulle finde planter der blomstrede på et bestemt tidspunkt. Der er en fin database og søge i:

    http://www.tidensstauder.dk/

    Den er lukket i dag og har kun åbnet ved aftale, men databasen kan/må man bruge lige så tosset man vil.

    God fornøjelsen.

    Knus Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. TAK, Det var en god idé L-L. Også at det kom med i denne tråd, så kan andre også kikke med, når de leder efter majblomster.

      Jeg skal da lige huske at sætte etiket på dette indlæg.

      Slet
  4. Hej Marianne.
    I slutningen af maj er der mange blomster der begynder at vise sit sande jeg. Bla. violer og stedmoder. Dem sår jeg nemlig her i slutningen af februar og har stor glæde af dem sammen med de første Geranier og Astrantia major samt flere af dem der allerede er nævnt ovenfor.

    Hvis du er så heldig af vinde min Give Away kan du følge 'slagets' gang på min blog om frøsåning og udplantning af disse. Ja det kan du også hvis du ikke er heldig, for så sår du bare af dem du allerede har :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Gud! Skal de allerede sås i februar???

      Astrantia Major har jeg købt af dig og sået. Venter med spæmnding. Måske kan de nå at blive større end at de skal sidde med hagesmøk til bords. ;)

      HViiiiiS jeg nu vinder, så vil jeg (og det vil jeg alligevel) følge slagets gang på din blog!

      Slet
  5. Det bliver da fantastisk med et bryllup i haven :-)
    Der er allerede blevet nævnt mange gode forslag, så det er ikke meget nyt, jeg kan bidrage med, men jeg kom til at tænke på akelejer. Dem holder jeg selv rigtig meget af :-)
    Held og lykke med planlægningen!
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, Signe det blir helt drømmeagtigt!

      Jeg skal se at få lagt sådan nogle pæne kanter, som du har lagt.

      Akelejer elsker jeg også. Jeg har dem i haven, men de er ret kedelige og jeg kom til at tage alle frøene ind til sankning, så nu er der ingen. Må forfra, men kan vist også lige nå det. :D

      Slet
  6. Jeg har god held med franske anemoner i slut maj, start juni, så måske de skal stå i krukker i drivhuset længere end "sædvanligt" men det burde ikke være umuligt at nå franske anemoner - meget passende fås en hvid udgave med navnet "the Bride" - men ved ikke om det bliver for romantisk...

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommen til, Mette. Og tak for dit indlæg her i den Helbredende.
      Det var da et romantisk navn til en yndig blomst. Måske i krukker?

      Slet
    2. Har været forbi før, men dejligt blive budt velkommen igen :-)
      Jeg har stor succes med franske anemoner i krukker. Jeg lægger dem gerne her i slut-februar og lader krukkerne stå i garagen eller drivhuset, alt efter hvor varm marts er. Det betyder jeg har anemoner i slut maj ihvertfald.
      De fås både i den hvide som nævnt, blå (enkelte og dobbelte) samt røde og pink - så kan man jo bare vælge den farve der lige passer ind.

      Slet
  7. Vi blev gift i juni og var hjemme i mine forældres have. Jeg ville rigtig gerne have syrener, men de var lige på det sidste, så maj må passe perfekt. Heldigvis fandt min mor et sted hvor der stod en masse syrener, så vi plukkede løs af det der var tilbage. Så fik jeg alligevel syrener til mit bryllup.
    Akelejerne blomstre også, og dem findes der jo en bunke forskellige af som du med fordel kan plante/så allerede i år.

    Held og lykke med planlægningen. Det er da overhovedet ikke et sekund for tidligt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne-Mette, jeg har det selv ligesådan med syrener. Er bare indbegrebet af forsommer, forventninger og lykke.

      HVis du læser Bentes indlæg (det første i denne tråd) så ved du, hvordan jeg løser jden sag. Radiomarken er et stort naturområde ned til Bagsværd sø. 800 m fra hvor jeg bor.

      Slet
    2. Forresten.... nej vel. Slet ikke for tidligt. Når man sådan lige pludselig går hen og blilver nogens SVIGERMOR.

      Slet
  8. Du kan da bare købe nogle plasticblomster og stikke i jorden:-)

    Jeg er så dum til at få skrevet blomstringstidspunkter bag øret, så jeg kan ikke hjælpe så meget her.

    (Det med plasticblomsterne, mener jeg naturligvist ikke)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ikke dum, bare ligesom mig. Måske glemsom? Jeg har nu surfet rundt på andres blogs og tjekket deres maj måned ud. Men nogen steder er lupinerne og pæonerne på vej, andre steder er der stadig tulipaner.... såeee.

      Men nu har du i hvertfald et sted, hvor du kan finde idéer til majblomster. :)

      Slet
  9. Hej
    Her får du mit bidrag, måske flere af dem er nævnt:) Akeleje, kærmindesøster, jakobsstige, primula, lærkespore, lungeurt, allium, sene tulipaner, forglemmigej, gyldenlak, lunaria. gyldenlak og lunaria er 2. årig så den kan du jo så her i foråret:) Anne Gine

    SvarSlet
    Svar
    1. AG, du har helt fat i noget her. Akeleje, Jacobsstige, Forglemmigej.... dem kommer der i haven. Lunaria... øhmmm er det jødepenge? God idé, hvis nu ikke hesperisen er parat.

      Men kloge AG: kan du fortælle mig, hvilke tuæipaner der er "sene"????????????

      Slet
  10. Jeg vil også foreslå Akelejer, akelejer og akelejer. Det er det perfekte tidpunkt til dem. Og hvis du sår løs nu, så skulle de blomstre til næste år.
    Men jeg ville også så forglem-mig-ej. De små toårige Myosotis. De er så nemme. Du skal bare strø frøene rundt i bedene i starten af juni, og så holde igen med lugningen. Så kommer der et blomstrende tæppe af dem til næste år. De er mest lyseblå, men findes også i rene hvide og lyserøde pakker.
    Derudover blomstrer også rhododendron, iris, mini-syren, de tidligste valmuer. Og allium. De fylder godt, kan købes i store portioner og skal lægges til efteråret så du får blomster til næste år.
    Natviol er på sit højeste sidst i maj, og dufter jo dejligt. De skal også sås i sommer for at få blomst næate år i maj.
    Jeg ville surfe de forskellige blogs for indlæg fra maj sidste år.
    Det lyder virkelig romantisk :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Hanne. Det tror jeg også det bliver til. Dem kan man strø med løs hånd over det hele. Det er ldit som om de bare kan klemmes ned allevegne. Er så bare ikke helt klar over, hvornår jeg skal gå i gang med at så dem..... Når de selv ville have gjort det i juni? Eller nu o februar?

      Rhododendron? Jeg har en busk, der er ved at forsvinde bag en nobilisgran af nu kæmpe dimensioner. Men min mand vil ikke gå emd til at jeg opstammer den (granen), så blomsterne får lidt mere lys. Samt ligesom kan ses fra haven. Må arbejde på sagen (læs: manden).

      Forglemmigej. JA!!!!!!!

      Jeg holder meget af blomsternes hemmelige sprog, (ved du nok) og derfor er de helt selvskrevede i den helbredende.

      Æhhhæmmmmm, men strø frøene rundt??? Er de ikke på digitalils-størrelse?

      Surf. Dér har jeg været. been there done that. Det er høåjst forskellilge "svar" man får. F.eks. pæon. mine og mange andres kommer først i juni.

      Slet
  11. hej igen. Sad lige og kiggede på nogle billeder fra sidste år, og så at Vild kørvel ravenswing, bidende ranunkel og bonderoserne var i fuld flor sidst i maj:) Anne Gine

    SvarSlet
    Svar
    1. Er Ravensving 1- eller 2 årig, nne Gine?

      Og... ja, Bonderoserne og pæonerne. Har hele forhavebedet fuld af Sarah Bernard, men er i tvivl om, hvorvidt de blomstrer til den tid. HAr set både mine egne fotos og andres blogfotos igennem og synes først de er der til medio/ultimo juni.

      Slet
    2. hej igen
      Bondroserne blomster allerede i maj:) pæonerne senere:) Ravenswing er 2 til flerårig (kan vist være kortlivet) Anne Gine

      Slet
  12. Uuuh bryllup i haven, hvor bliver det skøøønt og stort tillykke.

    Gode råd omkring hvad der blomstrer der sidst i maj....bom bom bom....tør dårligt komme med noget - tænk om det slog fejl !
    Nej, jeg tænker lige som mange andre havenisser; Akelejer, Pæoner og Primula blandt mange.

    Du bliver da helt have-exet........det tror jeg jeg ville blive :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke, Helle!!! Og stort tak! Det håber jeg det bliver. Både for os "gamle", gæsterne og iisær for det unge par.

      Det er faktisk også sådan jeg har det. Føler at jeg må gå både med bælte, seler og strop.

      Lilge primula deler jeg slet ikke med mange af jer andre. Men ellers....

      Så er jeg PÅ med Akeleje. Pæon tvivler jeg på er klar. Se ovenstående.

      Slet
  13. Blå Storkenæb og Forglemmigej - sammen. Det flotteste blå tæppe du kan ønske dig. Måske Ensianbladet Ærenpris....

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, de planter er jeg helt med på, Eileen. Hvilke blå Gernier mener du? Johnsons Blue/himmalajeiese (eller hvad den nu hedder) eller hvad?

      Slet
    2. Det latinske navn er Geranium sylvaticum. Den blomstrer som den første af geranierne - også i min have ;-)

      Slet
  14. Svar
    1. Hej Kisser. Dejligt, du besøger os her i den Helbredende.

      Tak for de gode ønsker! Det er rigtigt nok lige til at exe over, som Helle skriver. Men man skal jo også passe på ikke at exe helt over ;)

      Slet
  15. Det lyder jo helt eventyrligt, rigtig god fornøjelse med planlægningen.
    Knus
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Annette! HVor er det dejligt at høre fra dig!

      Ja, rent eventyr. :D

      Slet
  16. Det er nogle dejlige billeder - man bliver jo helt i sommerstemning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke, har ejg "set" dig før? Velkommen i den Helbredende have.

      Ja, vi trænger vi trænger. GOdt vi kan "skrivebords- og PC-gardene".

      Slet
  17. Jeg synes viola er et rigtig godt valg og hvor må det være dejligt at have sådan en begivenhed at se frem til! Jeg tror da også, at mange tulpaner stadigvæk blomstrer midt i maj, men du har måske kun de tidlige? Jeg glæder mig meget til at høre hvilke sorter, du vil så. Rigtig god fornøjelse med det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen BIrgitte nu må du altså hjælpe mig her, søde blomsterveninde!

      HVILKE TULIPANER ER NU DE SENE?

      Jeg har ca. dem her:

      Angelique
      Queen of night
      Greenland
      Triumph
      Ollioules
      Pink Impression
      Tulipa Parrot (lilla)
      Green Village
      Holland Chick
      Pruple prince
      Shirly

      Tak for dine gode varme ønsker.... :)

      Slet
  18. Hejsa.

    Lupiner, akelejer, roser, staudegyldenlak, smørblomst, loddenløvefod, prydløg, storkenæb og violer.

    Endvidere er hostaens blade flotte og gode i buketterne. Og der er meget mere derude der kan bruges.

    Glæd dig, for sådan et havebryllup er noget af det skønneste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa! Jeg tvivler på at mine prydløg, roser og Lupiner er klar til den tid. De kommer først 14 dage 3 uger senere. Men knopper er jo også romantiske. Særligt af roser, hvis bare der er andet i blomst (vil jo ha FLOR).
      Jeg har faktisk netop plantet en Fruhlingsduft, den må da blomstre allerede sent maj?

      Men Løvefoden, Gerania og Hosta er der nok. Og heldigvis har jeg nok Hosta til buketterne.

      Tak for dit forslag, og du kan lige tro jeg glæder mig!

      Slet
  19. Kære søde Marianne. Med hensyn til hvordan du sætter link på dit billede i dit indlæg. Prøv når du opretter et nyt indlæg/redigerer et indlæg og klik på det billede, hvor du vil have linket til at virke. Når det er fremhævet/blåt går du op på menulinien og finder LINK og klikker her. Så kommer der en lille boks op, hvor du kan sætte det LINK ind du har fundet frem/vil have på billedet og så siger du OK. Og VUPTI så skulle det meget gerne virke. Håber ikke jeg fik det til at lyde indviklet.

    Knus og ha´ en god dag:)
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej søde haveveninde. Tak fordi du vender tilbage med Info. Din fremgangsmåde erogså det jeg gør, men linket havner ved siden af eller under fotoet alligevel.

      Nå der er ikke andet for end at prøve igen. Man blir vel ørn en dag. (til det) ;)

      Og ilm, L-L. :)

      Slet
    2. Hej Marianne

      Jeg tror kun problemet med at linket "flytter sig" opstår, når man samtidig bruger billedetekster. Prøv at se, om det virker bedre uden - teksten kan du jo bare skrive i selve indlægget (jeg gør det i en mindre skrifttype centreret lige under billedet). Det er da et forsøg værd ikk'?

      Mht. sene tulipaner, så er Greenland den, der kommer senest hos mig - også efter bl.a. Angelique og Queen of Night, der vist også begge er sene.

      Knus Signe

      Slet
    3. Godt tænkt, Signe, det vil jeg prøve.

      Årh, jeg har alle tre slags tulipaner. Og måske hjælper det også at tænke lidt i noget med hvor i haven jeg lægger løgene (og ikke kun dybden eller at dreje dem.) Der er vist noget iom, at detulipaner der vokser mere skyggefuldt holder længere end dem i strålende sol.

      Slet
  20. uh det lyder simpelthen bare romantisk Marianne......og med alle de gode tips til fantastiske blomster så skal din have nok gå hen og blive en fantastisk blomstrende kulisse til begivenheden.

    Hvad tulipaner angår så tror jeg at de fleste dobbelte - altså de pæon lign er sent blomstrende. Ellers må du kigge nøje efter på pakningerne der bliver sat til salg til august/sept.

    Alt efter hvilket farve tema sådan en dag skal have så er slangeurten utrolig blomsterrig på det tidspunkt og det er en livskraftig plante så med nogle stykke skulle den nok kunne nå at danne et tæppe inden. Jeg har plantet masser af allium i bedet sammen med se evt. her.

    http://froekensolhat.blogspot.com/2011_05_01_archive.html

    Bedet så sådan ud det meste af maj - lyserødt med lilla kugler svævende henover.

    Kæmpe knus og tillykke med den kommende titel af svigermor ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja slangeurt!!! Den er simpelthen så bedårende. WElvom den vist også skal holdes lidt i ave.

      Har været i din SOLHAT-have igen og svømme helt hen i al di "maj måned". Og ved du hvad, Dorte, halvdelen af vores have(der hvor festtelstet og størstedelen af festen skal holdes)ligger også mod nord.

      Slet
    2. Uuuuuha ja. At blive nogens SVIGERMOR..... Nå jeg glæder mig nu. Han er det skønneste menneske, og min datter og ham har tænkt sig grundigt om. Til bryllupsdatoen har de været kærester i 4 år og de er så gode til at give plads til hinanden og de nyder hinandens selskab og her efter de to første år, er de stadig meget glade for hinanden på den forelskede måde. Det tegner godt!

      Slet
  21. Min have plejer at boome i slutningen af maj, og jeg kan se du allerede har fået mange forslag. Jeg tænker umiddeltbart akelejer, judaspenge, slange/pileurt, bjergknopurt, natviol, allium purple sensation.
    Men jeg må lige kikke på mine fotos fra d. 23. maj sidste år, så kan det være jeg vender tilbage med flere forslag.
    Jeg har mange af disse som frø, så jeg kan da godt sende nogle hvis du ønsker, kik under frøbytte,

    jeg har givet dig en Award, kik endelig forbi og se hvorfor: http://www.findinspiration.dk/2006/jeg-har-faet-en-award-og-giver-den-hermed-videre

    mvh Pia

    SvarSlet
  22. Hej Pia med al inspirationen!

    Maj-boom. Det er det, der skal ske. UD af din "liste", som jeg bifalder i smag, kan jeg se, at jeg er helt bagud med Judaspenge. Jeg går tit forbi nogen på en gåtur i området, men det lykkes mig aldrig at få fanget frøene. Den ene dag r de dr, den næste er de borte med blæsten.

    Du er meget velkommen med flere forslag. Og ja tak til frøbytte, jeg vender også tilbage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og så var der baglæns koldbøtte og måbende, overraskede, taknemmelige dansetrin rundt om min ipad, da jeg så din besked i går.

      Pis, altså. Jeg rødmer.

      Tak for de pæne ord. Jeg er virkelilg glad for den AWARD. Jeg måber fordi jeg ikke har været i stand til at skrive så meget som jeg jo gerne vil. Det er mit fjollede hoved, der stiller sig i vejen. Men jeg har på fornemmelsen, at de læsere, jeg har (altså bl.a. dig, Pia), er ret trofaste.

      Det er HIMLEN på jord for en blogger som mig.

      Dejlig torsdag med himlen helt nede om ørerne.

      Slet
    2. Der skulle ha stået PIA, ikke pis..... Sorry! (rødmer igen)

      Slet
    3. smiler :)

      er kommet i tanke om, at jeg har en video fra midt maj på min hjemmeside
      http://www.findinspiration.dk/1445/blomstrende-maj-pa-video

      foruden dem jeg har nvævnt er der også et brus af forglemmigej og nogle purpur kongelys. Så det er godt at du er i god til og kan komme i gang med at så alle de 2-årige her i foråret.
      tulipanerne der stadig blomstre er greenland og spring green, men om det er fordi det er sene sorter, fordi de var nylagt efteråret før eller fordi haven er i delvis skygge ved jeg ikke.

      Jeg synes judaspenge og forglemmigej er romantiske på sådan en dejlig naturlig måde.

      Ha´en dejlig weekend, sneen er væk og foråret på vej!

      Slet
    4. Det er en rigtig hyggelig video, du der har lavet. Især rart at høre din stemme og dine små kommentarer til dit skønne 'vilde' og mixede bed. Mega trendy som det jo er. Jo et 'flor' af forglemmigej.... Det hører til. Arvede lidt af Gitte H, og jeg håber de kaster frø, så floret realiseres.

      Derudover vil jeg som du foreslår gå i gang med at opformere nogle gode toårige i løbet af juni.

      Den hvide judaspenge, er det noget, du vil bytte af?

      Slet
  23. Kære Marianne - sikke mange gode forslag. Du spørger på min blog, om tulipanen 'Spring Green' er en sen tulipan. Ja, det er den. Men du skal nok ikke regne med blomster meget senere end medio maj.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ohhhhh, den er ellers så skøn, Claus. Men hvis jeg nu sætter den dybt og i skyggen....... Tror du så ikke den kvittere medrettidig blomstring?

      Slet
  24. Kære Marianne,

    har desværre ikke tid til at læse alle kommentar-rådene igennem lige pt. men mit råd til en skøn blomst, når du skal holde havebryllup for dine elskede unge mennesker, ville absolut være hesperis matronalis. Den findes i hvid og lilla. Den dufter himmelsk og er en rigtig bryllupsblomst. Den er to-årig, så du skal igang med frøposerne iår.

    Min søster har fødselsdag den 27. maj og derfor kan jeg udfra de havebuketter, jeg plejer, at forære hende huske, hvad der er i blomst på denne tid. Liljekonvalbukketter har hun også fået mange af:o)

    Det bliver pragtfuldt med det havebryllup, Marianne:o)

    Skønt at lune sig ved, at planlægge sådan en dejlig begivenhed på denne årstid.

    Pøj pøj hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tante Grøn
      Er det ikke første gang, du besøger den helbredende Have? Tak for besøget! Jeg kender godt det der med ikke at orke at læse hele 'tråden', men hver enkelt kommentar har jo sine guldkorn og jeg går ikke kun efter det rent faktuelle.

      Og du har halt ret: Bryllupsplanlægning (om det så "kun" er haven, der bliver mit gebet, er en vidunderlig affære i den mørke tid.

      Ja, hvid Matronalis, den må jeg da i gang med. Har kun den blå/lilla ind til videre. Liljenkonvaller bliver et nyt syn i år i haven, da jeg arvede nogen af min mor i efteråret, og jeg er ikke i tvivl om, at de skal mangfoldiggøres.

      Slet
  25. PS: Og syrener MÅ der til:o) Det er indbegrebet af dansk forårsromantik:o) Og det er jo et kæmpeplus, hvis der er en masse skønne dufte, til at stimulere sanserne og bundfæste sig i hukommelsen.

    Måske er mine forslag allerede blevet skrevet MANGE GANGE før:o)

    Lykke til:o)

    Kærlige hilsner og tanker fra een der elsker havebryllupper og selv blev gift i haven:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fortsætter lige her....

      Ja, Frøken Synreprinsesse, det skal der da. Men dem jeg har (indkøbt i oktober)når jo ikke at blive "til noget" særligt. Så jeg må afsted med saksen dagen før, dr er ikke andet for.

      OG så er du inde på noget, der i øvrigt betyder rigtigt meget for mig, når vi taler have: DUFTENE. Både hørelsen og duftene har direkte adgang til vores hjertekamre. Og de er uden tid.

      Tak for dine varme og kærlige ønsker, søde tante.
      Kh. M

      Slet
  26. Faldt lige over dette indlæg. Hvad blev det egentlig til? Ja lidt nysgerrig, sådan er jeg vist.

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!