tirsdag den 31. januar 2012

Links til Plantebyttemarkeder 2012

Her i starten af året rammes jeg ofte af sådan en trang til at få overblik (som du ved). ;)


Hvad skal jeg?
Hvor henne og hvornår?

Og i år skal det være havearrangementer i stedet for undervisning, projekt- og afdelingsmøder, konferencer,censurer, eksaminer og udviklingsmøder.

Eller sofa og hovedpiner. For den sags skyld!


Nu, hvor jeg ikke har et job, jeg skal (kan) passe, men "blot" min genoptræning, synes jeg det vil være rart at skabe lidt overblik over plantebyttemarkeder og andre have-og plante-elskeres arrangementer landet over.

Og jeg tænkte også: I disse kolde dage må vi have noget at GLÆDE os til!

Hvad siger du? 

Den foretrukne kropsstilling hos havefolket: Rumpen opad og hovedet nedad

Jeg ved godt, at der er utallige foredrag, besøgshaver og plantemarkeder lokalt.... i havekredse osv. ... så det vil være en helt uoverskuelig opgave at researche det frem til dette indlæg. Sidst i indlægget har jeg også lagt nogle portaler og andre overblikssider.....

.....men jeg har også brug for din hjælp:

Kender du til et lille (eller stort) snedigt have- og plantearrangement? I din kolonihaveforening.... I dit vejlaug. Og er vi andre velkomne?

Så sig frem!

Det kan jo også være, du åbner din have - og gerne vil invitere nogle af os?

Fra vores bloggertræf i LIFE-haven 2011

Så, hvad skal du:

Hvis du har et arrangement stående i din kalender så vil jeg bede dig skrive tid og sted (samt om det er foredrag, bytte eller handel) i en kommentar nedenfor.

Jeg vil så løbende skrive dem ind i teksten her, så andre læsende ikke behøver at læse alle kommentarerne igennem. Læg gerne et link, hvis du har et.

Det kan også være, der er ophørsudsalg et sted eller et marked med gammmelt bøjet jern og andet skrammel, der vil gøre sig i en have.

Kom med det!

Så kan andre søge tilbage den dette indlæg, hvis interessen (eller arrangementet) opstår senere.

Jeg tænker, det skal være landsdækkende. Og ja, arrangementer på den anden side af Øresund er også meget velkomne!

Jeg vil starte kronologisk:

Have-arrangementer 2012:

21/3: Karina Demuth, Mørkhøj Bibliotek, kl. 19.(gratis)
28/4 Plantemarked, handel, Kornagervej 2800 Lyngby kl. 10 - 12.
12/5 Rødovregaard, Danmarks Naturfredningsforening.  Plantebyttemarked. kl. 11.
12/5 Birkerød Pæstegaardshave. Plantenbyttemarked. kl. 11 - 13.

19/5 Blogger træf Samsø, Høneballehaven.
26/5 Herning havekreds. Møllegade. Både handel og bytte. kl. 10- 13.
1-5/6 Mit hjem er mit slot. Frederiksberg Runddel.
2+3/6 Havefestival, Botanisk Have, Frederikshavn. 
2//6 Gladsaxe Havevenner. Plantebyttemarked. Bag Gladsaxe Bibliotek, græsplænen. Kl. 12 - 14.
2+3/6 Fyns Botaniske Have. Ophørsudsalg. 10 - 16.30
5/6 Geografisk have. Plantemarked og bloggertræf
23/6 Staudecafeen. Anne-Gine. Åben have kl. 10 - 14.

Datoer og arrangementer - Øvrige links og portaler:
  • På min lille rundtur på google, opdagede jeg at Marlene fra Staudefeen også havde fået samme idé.  Så skulle der da være en mulighed for, at vi kunne komme til at rende sammen.
  • Haveselskabet - "det sker.".. giver en fin oversigt.
  • Praktisk økologi (havenyt) har også et overblik over arrangementer.
  • Til det bøjede jern og andt skrammel er der en glimrende portal, som hedder Markedskalenderen.  Tror nok, at man på fastlandet kalder plantemarkeder for bagagerumsmarkeder. (?)
  • Ina, fra Anna´s Plads har lagft dette link ind med gode oversigter over spændende haver, som vi kan besøge i løbet af det kommende år. 
Klematis Danmark deltager plantemarkeder her:  http://www.clematisdanmark.dk/plantemarkeder.asp
For alle plantebyttemarkeder er det en top-god idé at ankomme tidligt. Det går nogle gange hurtigt og markederne slutter, når der ikke er mere at bytte, selvom der står et tidsrum.


Glæder mig til at ses i løbet af den kommende sæson!




36 kommentarer:

  1. ... hvilket overskud... Du er vores allesammens organisator og "blæksprutte" :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har mange timer (sammenlagt) hvor jeg ligger ned. Og det må jo være et tegn på bedring, at jeg har det overskud, tænker jeg selv. :)

      Slet
  2. Det tænker jeg også Marianne, jeg synes, det er flot at du laver det. Det må helt sikkert være fordi der er bedring på vej. Tænk hvor mange indlæg, du har lavet her i januar.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er vist rigtigt, Lisbeth. JEg tror det er synstræningen. Sover så til gengæld en 2-3 timer til middag. På den måde kommer vinteren altså til at gå hurtigt! ;)

      Slet
  3. Ja det er da en stort arbejde, du der har lavet. Flot Marianne og dejligt at kunne gå tilbage og se, »hvornår var det nu det var«. Tak for det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtak, Bente. "Vores" arrangement i Gladsaxe Havevenner bliver jo også promoveret. :) Selvom det her jo kun er en spæd start. Ikke alle er jo så nørdede som os. :D

      Slet
  4. Håber det er fremskridtet der gør det!
    Hvert år i weekenden før Grundlovsdag( iår 2.og 3. Juni) er der Blomsterfestival i Botanisk have Frederikshavn. Her kommer alle mulige foreninger(Roser, Hosta,Pelagonier, Sukkulenter o.s.v.) samt alle mulige plante-kræmmere. Dejlig oplevelse hvert år(jeg køber hvert år en ny clematis hos Clematis Danmark - min passion)
    Skipper

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Skipper, jeg lægger det på.

      Hvor morsomt! Mine foræældre har boet i Frederikshavn (på Haldbjerg)i 12 år. OG Den Botaniske Have har jeg ALDRIG besøgt! Det vil jeg da gøre, kommer jeg nordenfjords igen. :)

      Slet
  5. Hvor er det en rigtig god idé du har fået. Jeg vil holde øjne og ører åbne, og så ellers bare glæde mig til alle de plantemarkeder jeg skal på her på Sjælland.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene! Håber vi mødes på et af dem! Og så endnu en gang tillykke med Isabellas blogpris!

      Slet
    2. Hej Marianne,
      Tak for lykønskningen - men alligevel ØV at det kom ud nu, for jeg ville gerne selv have lavet et indlæg om det, men venter på et banner til at sætte på bloggen. Men jeg ser nu at de har offentliggjort det på Facebook. MEN PYT! :))))

      Slet
  6. Det er rigtig Marianne, så går vinteren hurtigt. Lad os håbe, at du kan nøjes med en time til foråret og sommer. Det har jo nok også noget med nattesøvnen at gøre, kan jeg tænke mig.
    Men rigtig dejligt at det går fremad med dig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo der er også noget der. Men det mærkelige er, at jeg faktisk sover om natten for tiden. Og alligevel har brug for ekstra søvn. Det må være den hjerne, der har brug for det! ;)

      Slet
  7. det ser da spændende ud, det ligner næsten min kalender her i det jyske...

    SvarSlet
    Svar
    1. Nøj, har du en JYSK havearrangements-kalender, Tim?

      Den vil jeg da gerne have et kik i, selv om jeg bor på "Djævleøen". Kommer jo på dine kanter i løbet af sommeren. Og der er vel også en anden jyde eller to, der kikker med her?

      Hvis du har lyst, så skal jeg nok linke eller skrive det ind i indlægget. Ellers må vi bare glæde os over at du glæder dig! :)

      Slet
  8. Godt "intiv" Marianne. Håber jeg når lidt rundt i år, og håber naturligvis også at se en masse til Havefestival 23.06.12.:) Anne Gine

    SvarSlet
  9. Spændende spændende - og ja markeder med "gammelt skrammel" til haven ville være skønt :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er også lige mig. Må dog nøjes med haveskrammel/vintage, da huset ikke levner flere kroge. (Kun til yyyyyndige vaser og sådan) ;)

      Slet
  10. Godt initiativ. Det eneste jeg ved af arrangementer, er dem, som Pelargonieklubben NOrdjylland arrangerer wwww.pelargonie.dk Men deres arrangementer for i år er vist ikke kommet i endnu, men gør det snart, da der skal være generelforsamling i denne måned.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok, Men sig gerne til, når du ved, hvornår det er!

      Slet
  11. Kære Marianne
    Du er altid så positiv og dejlig. Tak gud for dig! - og dine altid skønne hilsner.

    kram herfra...lidt mere glad idag, mor har fået drænet en liter fra højre lunge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Love love love. Af hjertet tak, Søde Eva!

      Slet
  12. Jeg har også gang i en kalender med have-arrangementer. Den er lidt mere selektiv/ikke så omfattende som din. Jeg vil bogmærke din for de ligger jo også inden for min fysiske rækkevidde.
    Det må være årstiden, som sætter gang i vores organiserings-gen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ina - ja min "private" kalender er også langt mere selektiv. Jeg kan slet ikke tage til flere arrangementer ad gangen. Den der ligger her er ment som 'inspirator' til andre.

      Var du ikke til plantemarked ved Tadre Mølle i sommer...eller ... sådan husker jeg det. Måske du har en dato for den kommende sæson? :)

      Slet
  13. Hej Marianne. Kik lige forbi min blog og min mailadresse... :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes yes yes. Miraklernes tid er ikke forbi!

      Jeg glæder mig til at skulle nyde de eksplosivt GLADE blomster. Tak til dig og din lykkebringende datter. :D

      Slet
    2. Mærkeligt! 2 ud af 8 frø er spiret. Men jeg taler dagligt rigtigt pænt til dem. Lader høre, når der sker mere. ;)

      Slet
  14. Hej Marianne.

    Vi holder stort plantemarked i Østre Anlæg i Aalborg d. 16. juni.
    Med vi menes Haveselskabet Aalborg Kreds og er for alle.

    Hilsen Helga

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have! Har du et link? S´sætter jeg det ind oppe i teksten.

      Slet
  15. Hej Marianne
    I min havekreds er der et stort forårsplantemarked lørdag den 12. maj fra kl. 10-13 i Kibæk, se mere på aaskov.haven.dk
    Der er ikke noget bedre end plantemarkeder:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg jeg er også forelsket i dem! Jeg smider den op i teksten. Tak!

      Slet
  16. Hej Marianne
    Garden Party hos Kjeld Slot den 17. juni kl. 12 - 17
    En masse udstillere og Claus Dalby kommer også
    http://kjeldslot.blogspot.com/
    VH
    Lena fra Håstrup

    SvarSlet
    Svar
    1. Ywiiiii ha! Lyder godt. 8< tak! Søde Lena.

      Slet
  17. Har lige fundet din blog og valgte straks at slå mig ned.
    Glæder mig til at følge dig!

    :-) Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt! DU skal være SÅ velkommen!

      Slet
  18. Marianne dejligt initiativ du har taget her, der er rigtig meget at vælge imellem :) - Jeg vi meget gerne slå et slag for Store Havedage på Egeskov Slot i pinsen 26. - 28. maj :)

    http://egeskov.dk/node/544

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!