onsdag den 7. december 2011

Reparation af min mors gamle yndlings-sandstens-opstas.

Mmmmm, Det her har jeg ikke prøvet før, så - siger Pippi - Det kan jeg godt. :)


Ved du nok.

Var nemlig på besøg hos min far i dag, som var "alene hjemme", fordi min mor spillede jule-bridge HELE dagen. Havde egentlig udformet lang dosmerseddel - for hvis nu - jeg var ved at drukne i én af hans lange enetaler om et eller andet for 30 år siden, der ville stå med småt.

Hvis det var en police.

Men jeg nåede kun lige at træde idenfor før jeg hørte om hans egen julefrokost i "aktivcentret" i går

Og om, at han synes, han BURDE en hel masse.

I dag. Eller i det hele taget.

var det jeg tilbød ham at køre på indkøb, på genbrugsstationen eller et eller andet andet, som ville give ham fred i sjælen.

...?

Imens lod jeg blikket glide ud af vinduet og hen over udsigten ud til for-gård-haven.
Den var smukt anlagt, det så jeg da.... men ovenpå vandbeholderen ligger så en itugået sandstensopsats - eller - vase, om du vil - som jeg gav mine forældre for - 27 år siden - til deres sølvbryllup.

(Gosh - drop at overveje min alder her).

Please!

Den gang - i starten af 80´erne - arbejdede jeg  nemlig i marmor-butique "Raphael" på Stjernegade i Helsingør. Den importerede italiensk marmor og marmorstøv-krukker til Danmark og solgte dem i en lækker lille gavebutique.

Billigt. 

En skøn butique. Som jeg altså bestyrede.
I en alder af 18 år.

Nå men altså:
Én af krukkerne, jeg havde foræret mine forældre, var gået itu.

Og det gik jo ikke. Alt taget i betragtning.

Det var jo en sølvbryllupsgave. Fra mig. Og den skulle altså ikke smides ud.

Er du GAL?



Vi gik i gang.
Far og jeg.

Med at røre.
Og røre og røre.
Ind til vi syntes ,at vi havde en cement-"konsistens" af det der "mosaik-cement", som min mor havde indkøbt til formålet.

Ved ikke om du lige kan forestille dig: 
"Hold lige her, far. Har du penslet på den dér side?
Mon vi skal bruge en elastik til at holde det sammen?
Eller: (efter et par minutters stirren på bløde cementkanter, som gav sig, når jeg gav slip med mine plastik-handske-fingrer....mens jeg panisk holdt sammen på alle delene..... har du en hårtørrer, far?"-cirkusset?

Nå men.

Det gik vist nok nogenlunde som det sikkert skulle:



Han fandt et eller andet af alle de mange hundrede elektriske dimsedutter, der kan et eller andet i hus og have.
Og resten af historien har jeg ikke dokumentation på.

Andet end, at den ikke faldt fra hinanden, imens jeg var der.

Men vi glædede os begge til at gøre hende glad.

Hun bruger nemlig også haven til helbredelse og daglig trivsel (= Læs : mental og emiotionel ´overlevelse´ efter mange års alvorlige sygdomme - både egne og min fars).

Kørte efter kram og kys og gode ønsker hjem fra Frederiksværk.

Til Bagsværd. Og Den Helbredende Have.
Som jeg så gik en lang mørkevandring i (i regnvejr) og trak vejret meget roligt i lange dybe drag. Ahhhhhhhhhhhhh.

Resten må stå hen i ønsker og varme forhåbninger. Hvilket det altså gør.
Om mere glæde og hjertevarme. Til ALLE.

Og tanker om Hornvioler. ( 10 stk. for 135,- i Aldershvile)

Dem tror jeg. jeg tager med næste gang.

Til Krukkerne.

Ps. Vil bare lige sige, at jeg for en gang skyld har postet noget på én af mine andre blogs. Hvis det er. 
Jeg er nemlig i den sentimentale hjørne.

18 kommentarer:

  1. Sådan nogle flotte opsatser. Godt den blev reddet! Har iøvrigt også læst et sted, at man for at styrke parforholdet, altid skal købe to af alting, formentlig i forbindelse med bryllup og viser det sig også sølvbryllup! Lysestage, vaser og meget andet sikkert!
    Så godt tibudet på hornviol/stedmoder - men jeg købte altså kun 3. For jeg vil ikke begynde at plante udendørs nu. Så jeg nyder dem inde i stuen. Meeen de er ikke vilde med varmen, altså. Har sat to (parforholdet) i stuen og en i udestuen. Den i udestuen er flottest!

    SvarSlet
  2. Ha hah hahahaha.
    Ja, det er også rigtigt feng suai-agtigt! (Eller hvordan den nu staves.). :)

    Har faktisk to af alt muligt. Også forældre. Hvilket jeg er meget glad for.

    Glæder mig i øvrigt til at arve opsatserne en gang. De må da kuknne holde i århundreder?

    Bliver helt glad, Bente, når du tænker på parforholdet. Det eksisterer ikke særligt meget i dette haveblogland... endnu.

    Knus og god onsdag;
    Marianne

    SvarSlet
  3. Tak for de sjove billeder på min nethinde af Jeres far-datter-projekt :o)
    ...og tænker at du må være tussegammel, Marianne?...ha ha.
    Tak for smilet.
    Kh Helle

    SvarSlet
  4. Ja ja. Jeg er OLDE.

    :) i december til dig, Helle, i sýd-Danmark.

    SvarSlet
  5. Hej Marianne
    Det var en rigtig sød historie. Jeg kan nikke genkendende til det med den gamle sludrende mand. Jeg omgås et par stykker af den slags, og så har jeg også min gamle mor. Får de først taget hul på det, der skete for 30-50 år siden, ja så stopper de ikke sådan lige.
    Godt I fik repareret opsatsen, vi håber det holder, så du kan arve den.
    Din alder er da ingenting, vent til du bliver 62, så bliver du frisk som en havørn :o)
    Har du set plakaten for havebloggertræf d. 19.5. på min side? Jeg overvejer at lave den om til: tag din mand med på kæresteweekend til Samsø. Var det ikke noget for dig?
    Knus

    SvarSlet
  6. Jo, LIsbeth, jeg har set din "Reklame", og jeg er én af dem der kommer (under forudsætning af helbred). Skriv mig derfor på liste af gæster, der glæder sig!

    Det med kæresten/manden min - og en tur til Samsø - må stå hen i det uvisse. Jeg er jo udstyret med en mand, der på ingen måde forstår end sige interesserer sig for det med have. Og planter,, blomster osv. :)

    Så det skulle være det med "kæreste-tur" der trak. Men så er han mere til storbyen, tror jeg. :) Måske vil jeg helst afsted til blogtræf alene. Og så tager jeg turen dagen før - og finder et billigt bed&breakfast... Kender du et?

    Knus og glad onsdag!
    Marianne

    SvarSlet
  7. Hej Marianne
    Det håber jeg også du gør, det har du også meddelt for længe siden.
    Hvis du hellere vil af sted alene, skal du endelig ikke lokke ham med. Der er ellers et Austin museum lige i nærheden, det kunne måske være noget for nogen af mændene.
    Jeg kender et rigtig godt bed&breakfast, så vi skal nok finde ud af noget. Vi skriver lidt sammen inden og dit helbred er perfekt til den tid :o)
    Knus

    SvarSlet
  8. Sikke en hyggelig far-datter-fortælling :-)
    Og det var godt at I kunne redde sølvbryllupsgaven. Jeg kigger altid misundeligt på sådan nogle gamle sandstensopsatser i andre haver. Du ved med patina og det hele, nam nam.
    Fortsat god før-jule-uge til dig :-)

    SvarSlet
  9. Jeg synes bestemt også den fine opsats skulle have lov, at få en chance mere. Det ville da være synd, at smide den ud.
    Også syntes jeg bestemt ikke du er gammel, overhovedet ikke, for jeg var også 18 år for 27 år siden ;-D hæ hæ Og jeg føler mig slet ikke gammel.
    Det er kun min krop, der føler sig gammel engang imellem, men jeg lader som om jeg ikke "hører" det.
    Jeg kan rigtig godt lide i sådan kan arbejde sammen, dig og din far. Og jeg er sikker på din mor blev glad da hun kom hjem :-D
    Julehilsner fra Marianne i Hvam.

    SvarSlet
  10. Sikken skøn fortælling. Den fik smilet frem .....igen. Jeg tænkte i billeder, da jeg læste din dejlige fortælling :) Tak for den.

    Mange hilsner fra Lise Lotte

    SvarSlet
  11. Ha ha, Hanne. Tak skal du have. O

    Og ved du hvad det bedste af det hele er?

    Han kom til at fortælle, at han de forrige år havde brugt en stlbørste til at rense dem med, for at få mosset af. Det så jo "gammelt og slidt ud".

    ALTSÅ. En generations-klash!

    Har nu så nænsomt som muligt fortalt, at det skal han altså ikke bruge energi på. Og måske vil mor heller ikke helt sætte pris på det?

    Han så ud til - efter ihærdig forklaring - at have forstået det. (Tror jeg). Han så hen for sig og rystede på hovedet. ;)
    Jow jow. Regner da også med at jeg har gjort en god indsats. :)

    Føles SÅ godt!

    SvarSlet
  12. Ejjji, Marianne i Hvam og Lisbeth på Samsø, det er godt at vide, man ikke er gammel. Og det lyder som om der er gode udsigter! 62. Det et da heller ingen alder. :D

    Og Lisse Lotte - jeg griner altid gerne sammen med dig. Ved du forstår!

    SvarSlet
  13. Ho ho... kan lige se jer for mig. Men fedt, at I fik samlet arvestykket igen. :)

    SvarSlet
  14. Sikke en hyggelig dag du havde med din far, det er altid dejligt at lave noget sammen og jeres fælles projekt har garanteret glædet din mor:)
    Jeg gad godt eje sådan nogle opsatser.

    SvarSlet
  15. Hej. Det var da en god dag sammen med din far. Jeg håber, din mor blev glad for jeres arbejde. Jeg gad også godt eje sådan et par stykker. Jeg kan godt forstå, at den ikke bare skal smides ud.

    SvarSlet
  16. Godt fortællingen kunne bringe barme.
    Ja, de er sgu meget lækre. En ren investering at lappe.

    Savner virkelig 80'ernes "C & C" varehus i Brøndby. Hvor køber man eller billigt importeret marmorsandstensopsatser og store muslingeskaller osv???

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!