fredag den 16. december 2011

Ønsker mig: Bedre hukommelse!

Ja, altså så er jeg i fuld gang med klik-en julegave-indkøbene. Kan nu kortnummer, udløbsdato og sikkerherdskoden UDENAD. Forfra og bagfra og på hovedet... nej, så ikke lige på hovedet, men ; du ved, hvad jeg taler om!

Modtager dagligt pakker i døren, smiler og fniser og siger noget til polakken, som ikke forstår en brik, men sørger for at jeg kvitterer for modtagelsen med usynligt blæk.



Pakker sirligt og kunstnerisk ind til "J", betyder juleaften, så skal vi ha´ fest" og alle de andre jule-kling klang-melodier, jeg alligevel holder af, og som kører nonstop i radioen, hvis ikke jeg trækker stikket ud. Lægger snedigt pakker under sengene, i skabene, bag kufferter og...


ja, hvor var det nu?

For når jeg så er heldig at finde dem frem igen, for ligsom at skabe lidt overblik og udveksle informationer med resten af familien om, hvad der er købt til hvem...


Ja, så nogen gange finder jeg nogen uden til og fra-skilt på.


Så er det lige som med nogle af staudesånings-kasserne.

Der står nemlig:


Godt man har indkøbt mange ruller gavepapir!

16 kommentarer:

  1. Ja, jeg er med i klubben og har også hukommelsesudfald i øjeblikket - stod lige i receptionen og tænkte " er det tirsdag eller fredag" :o)
    I går aftes skulle jeg skrive en huskeseddel og da jeg stod med pen og papir så havde jeg glemt hvad det var jeg skulle huske dagen efter - så det går rigtig gode her!!
    Det er i øvrigt en god idé med de der engangsknive til frøpotterne. Spændende hvad der dukker op i den forreste potte.

    SvarSlet
  2. Til og fra kort er et must, inden de gemmes væk. Jeg kender mig selv !! :).... til gengæld kan man her i huset være heldig at finde en hengemt julegave i august året efter.

    SvarSlet
  3. Hihi, Frøskuffen, den var god:))))
    Til og fra mærker er meget vigtige, ja:)

    SvarSlet
  4. *Smil* Frøskuffen, yepper, men vi fandt nu vores 'hengemte' julegave allerede i februar :-D
    I forgårs brugte jeg en time på at finde en gave, Marianne. Det var til min mand, så da jeg kom hjem med den i forrige uge, stod han i køkkenet. Så den skulle gemmes godt og hurtigt. Det tog altså en time rundt i huset, før den dukkede op igen. Og pyha, for det var en lille ting, som ville røbe resten af hans fødsesldagsgave hvis han havde fundet den først.
    Suk! Så kan jeg også blive sur og ked af det.
    Jeg laver metoder og regler hele tiden, det hjælper lidt, men det kommer alligevel svipsere ind imellem.
    Og det hjælper ikke engang altid at man kan huske hvad man såede, for måske sætter man de forkerte skilte i de forkerte bakker. Det har jeg nemlig prøvet. Eller sået det samme i flere og mærket dem forskelligt. Pyt skidt, så længe vi ikke glemmer os selv ikke :-)

    SvarSlet
  5. Hihi hvor sjovt. Kan se at jeg ikke er den eneste med en kende langsom hukommelse. Lidt beroligende omend noget besværligt :):) Min kære mand glemte, hvor han havde gemt min gave...hvad gir i mig.....der gik kun 1 år før han tilfældigt fandt den igen. Vi havde endda gæsterne til at lede med juleaften. Godt han havde mere end en til mig:):)

    Ja det der med hvilke frø der komme op kender jeg vist også. Tror jeg kan huske, hvad jeg har sået til jeg finder noget og skrive det på. Tja det kan jeg så ikke. God idé med de plastic knive i stedet for de dyre hvide starutter, jeg er begyndt at købe.

    Mange hilsner herfra
    Lise Lotte

    SvarSlet
  6. Jeg vil gerne "prale" af, at jeg har en fantastisk hukommelse, for det har jeg. Men på det punkt med gaver og såning osv. er jeg lige så håbløs som I andre. Det må være fordi det i øjeblikket er uden betydning, det kommer først senere, altså at det betyder noget.
    Som regel finder jeg dog gaverne, selvom jeg ikke lige kan huske, hvor jeg har lagt dem. Til gengæld sidder jeg lige så spændt juleaften, som den, der pakker op, for hvad var det nu lige, jeg købte til ham? Heldigvis har jeg min liste, så jeg kan se der, hvad det var jeg bestemte mig for at købe, så går det jo alligevel :o)
    I øvrigt er det også lidt besværligt, når manden har fødselsdag i december, og to af drengene i januar. Så som regel køber jeg det hele på en gang, så er det overstået.
    Det er dog mange gange nemmere nu, end da drengene var små, så havde de jo lige fået det hele.

    SvarSlet
  7. Ja hvem kender ikke det, med at lede efter det der gode gemmested, man lige syntes i øjeblikket. Ha ha den har jeg været på mange gange. Men jeg har altid fundet gaverne inden jul el fødselsdag, dog. Det er jo også fordi (man er så genial) at det jo er nye steder hver gang. Så var det der - eller der - eller der?....Ja ja, det kan jeg også finde ud af! Hvor har jeg grinet mange gange af det, altså når jeg har fundet gaven.

    SvarSlet
  8. Jeg er typen, der køber gaverne i f...-det-er sgu-da-blevet-jul-panik sådan hen ad den 22-23. december og pakker dem ind få timer før de skal åbnes - så jeg har for det meste ikke nogen problemer med at huske, hvor de er. Til gengæld er det sket et par gange, at jeg i farten har glemt at købe tape, eller 'til og fra'-kort, hvilket af og til har ført til nogle ret kreative panik-løsninger :-)
    Selvom det ikke giver så store udfordringer til hukommelsen, så er jeg dog ikke sikker på, jeg vil anbefale min metode ;-)
    Det med ikke at kunne huske, hvad jeg såede kender jeg dog alt for godt - specielt, hvis der er flere af den samme plante men f.eks. i forskellige farver. Der kan jo gå over et år, før man finder ud af, om det nu var den rigtige fave akeleje, der røg i det rette bed - men heldigvis kan de jo flyttes rundt på :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  9. Højda, den der panik-i-sidste-øjeblik kender jeg alt til! Husker tiden med 72 kalenderpakker (det var før advendtsgaverne) og fuldtidskarrierejob.

    Har nu også prøvet at finde både indpakkede og uindpakkede gaver i løbet af forårsmånederne.

    Det er faktisk langt værre med stauderne (eller 1 eller 2-årige). Jeg har også både sået to gange i samme kasse, glemt at så, byttet om på skilte... Ja, og så er "opklaringstiden" for stauder jo ekstra lang. Men det giver jo den der ekstra overraskelseseffekt, som jeg også genkender: hvad mon det er jeg jeg har købt? Eller "Selvtak! Håber, du kunne bruge den" når nogen siger tak for gaven. Så er det jo man ikke spørger om, hvad det var, man havde givet, ikke ! ;D

    SvarSlet
  10. Ja, jeg vil nøjes med at nyde jeres indlæg og glæde mig over at jeg ikke er den eneste med hul i hukommelsen... resten af min kommentar har jeg iøvrigt glemt...

    SvarSlet
  11. hmmm jo tak det kender jeg også.
    Især om foråret, når jeg sår køkkenhaven til. Række efter række - meget efter en plan andet spontant og tilfældigt. Ofte er der ikke lige en plantepind, til at skrive afgrøde på i nærheden. Gang på gang sker der det samme. I nuet kan jeg på ingen måde forestille mig, at jeg efterfølgende ikke ville kunne huske, hvad jeg har sået i rækken og hvad sker også hver eneste gang? At næste gang jeg ser rækken har fuldstændig glemt det......!!

    Glædelig Jul og bedste hilsner fra Mette

    SvarSlet
  12. Joeh det kender jeg også til. De seneste 2 juleaftner har jeg opdaget at der manglede en ting når vi troede at alle gaver var pakket ud og så har jeg ellers støvet huset rundt for at finde det gode gemmested, som ingen ville opdage....
    Det irriterer mig mere når jeg er glemsom vedr. hvilke frø jeg har samlet - om de er røde eller hvide, jeg fatter ikke at jeg aldrig tager ved lære!
    Jeg synes at dine kniv-skilte er geniale, det er den bedste måde at anvende plastikknive for de kan ikke skære i noget, så nu ved jeg hvad jeg skal bruge dem jeg har i kælderen til, tusind tak for det;)

    SvarSlet
  13. Tihi, så fik du mig til at grine igen :-). Gaverne forsvinder ikke så let på 58 m2. Stor fordel ved at bo småt :-). Til gengæld forsvinder navne på såede frø meget meget let. Jeg tror nemlig også at jeg kan huske det, men nej, nej. Ugen efter er det forsvundet og jeg undrer mig over den improviserede pind i bedet.

    Ha´en god adventsweekend
    Birgitte

    SvarSlet
  14. Herligt indlæg og herlige kommentare.......pludselig føler man sig ikke så utjekket længere, vel ;o)
    Et "aner det ikke" planteskilt er nok godt at gemme fra sæson til sæson, kan jeg forestille mig ;o)
    kh Helle

    SvarSlet
  15. Hej. Sikke en hyggeligt julestemning hjemme hos dig. Hvor er det sjovt, at du gemmer julegaverne. Hvis jeg boede hjemme hos dig, ville jeg stå op om natten og lede efter gaverne. Jeg eeelsker julegaver. Er der nogen i din familie, der gør det? Hvor har I det hyggeligt!

    SvarSlet
  16. Hi hi, Ja det er en fornøjelse at læse jeres versioner af demens light, og sjovt nok er de fleste af os lige så overrasket som irriterede over, at vi ikke husker mærkaterne på såningen. :D

    SÅ der er nok basis for at gemme plastikknivene. :) Forresten så klipper jg som regel lidt af dem, for at de ikke skal vælte, når de står i kødbakkerne. I en potte passer længden fint fint.

    Birgitte, jeg tror ikke, der er nogen,d er lister rundt og leder, hvis der var det, så var gaverne jo blevet fundt. Desuden anvender resten af min familie "Panik-modellen" som Signe afslørede. Jeg har en gang måttet minde en af mine uger om, hvor gavepapiret var mens vi andre tog af bordet juleaften.

    Sådan bliver det ikke i år. Der er allerede nu varslet altoverskyggende grundig hovedrengøring af alle tre etager og det bliver teenagerne, der kommer til at svinge støvsuger og vaskespand. Og når jeg har postet denne kommentar, går jeg i gang med en frø-agtig nørdet detajlplanlægning af hver eneste dag frem til jul.

    Men jeg sikrer, at vi hygger imens. Dejlig 4. sø. i advendt!

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!